RC10.FI
Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: micsa.fi - 08.08.19 - klo: 12.10
-
(https://www.dropbox.com/s/6uje8qgj5vvn7t5/FTT_logo_iso.jpg?raw=1)
Fintrack Tour 2020 -kauden suunnittelu on käynnissä. Lopullinen ohjeiston julkaisu mennee lokakuulle, mutta pyrin päivittämään tähän ketjuun alustavaa tietoa siltä osin kun asiat etenee.
Alustava kalenteri (ei kannata suunnitella lomia vielä tämän mukaan)
Sisäkisat (suunnitelmissa 5 sisäkisaa)
- FTT1: Vantaa / Fullspeed RC, 7.-8.12.2019 2.-3.11.2019
- FTT2: Kuusankoski, Kypak, 25.-26.1.2020
- FTT3: Äänekoski, ÄkpäRC, 15.-16.2.2020
- FTT4: Oulu, Ospa, maaliskuu vko 10-12 (vahvistamatta)
- FTT5: Raisio, RSRCA, 11.-12.4.2020
Ulkokisat (kesän kalenteri lukitaan vasta talvella yhdessä muiden luokkien kanssa)
- FTT6: Kuusankoski, Kypak, toukokuu
- FTT7: Oulu, Ospa, heinäkuu?
- FTT8: Laukaa, LMM, elokuu?
Kuten Laukaalla mainitsin, sekä ulko- että sisärenkaiden että stanumoottorien osalta on menossa kilpailutus josta päätöksiä olisi tavoitteena saada syyskuun lopussa. Eli isoja investointeja näiden osalta ei kannata tehdä.
Formaatin osalta ei ole luvassa merkittäviä muutoksia. TSS-10 luokan osalta tulemme todennäköisesti palaamaan täyden kauden mittaiseen sarjaan jossa myös kesäkilpailut ovat sarjassa mukana TSM-luokan tavoin. TSP-10 luokka ajetaan talvisarjana kuten aiemmin.
Korien osalta on suunnitelmissa jäädyttää korilista syksyllä ennen kauden alkua. Tällöin tulevan kauden aikana julkaistavat korit eivät tule olemaan sallittuja. Listaan tulisi kaikki siihen mennessä julkaistut korit, eri EFRA 2019 listassa olevat korit ja sen jälkeen julkaistut korit. Muutoksen tarkoituksena on rauhoittaa varsin villiksi räjähtänyt koripeli ja hillitä kustannuksia.
Kommentteja, ehdotuksia tai vaikka peukkuja ylös/alas voi laittaa julkisesti tähän ketjuun tai yksityisesti minulle sähköpostilla micsa@iki.fi.
Terveisin,
Mikko, FTT-sarjavetäjä
Edit: Lisätty Oulun sisäkilpailu maaliskuulle.
-
GT-8 innostuksen myötä rupesi taas kiinnostamaan myös sähkötouring.
Pääluokkana itsellä tulee olemaan TSP-10, mutta lauantaina tulee sitten harjoittelun vuoksi ajettua joko TSS-10 tai TSM-10. Olisikin kiva, jos micsa.fi perustaisit ennakkoilmoittautumis -ketjun, niin saisi vähän ennakkotietoa luokkien osallistujista. Voisi sitten tämän perusteella päätellä hankkiiko TSM-10 vai TSS-10 -kamat.
-
Formaatin osalta ei ole luvassa merkittäviä muutoksia. TSS-10 luokan osalta tulemme todennäköisesti palaamaan täyden kauden mittaiseen sarjaan jossa myös kesäkilpailut ovat sarjassa mukana TSM-luokan tavoin. TSP-10 luokka ajetaan talvisarjana kuten aiemmin.
Eli onko ajatus TSP ja TSM luokkien ajopäivien vaihtamisesta haudattu kokonaan ?
Muuten tuossa TSS:ssä pelkkään moottoriin siirtyminen on varmasti hyvä asia. Ainakin ajaja määrien kasvun kannalta katsoen.
-
Kiitos Micsa, että laitat jo tässä vaiheessa infoa. Suunnitelma vaikuttaa hyvältä. Kiva, että suunnitelmissa on 5 sisäkisaa. Edelleen olen sitä mieltä, että reseed olisi erittäin hyvä vakiokäytäntö kisoihin. On aina mielekkäämpää ajaa kisaa samanvauhtisten kanssa.
-
TSM-10. Olisikin kiva, jos micsa.fi perustaisit ennakkoilmoittautumis -ketjun, niin saisi vähän ennakkotietoa
Kilpailijanumeroita ruvetaan jakamaan syksyllä jossain vaiheessa, se on "ennakkoilmo" FTT-sarjan osalta.
Kuluneen kauden tuloksista saa varsin luotettavan kuvan miten eri luokissa on osallistujia ja kuka missäkin on ajanut. Toki toivon aina että saamme uusia kuskeja mukaan:
http://finrc.com/tulospalvelu/fintracktour/2019 (http://finrc.com/tulospalvelu/fintracktour/2019)
Oman kokemuksen pohjalta sanoisin, että viri ja stanu on kyllä niin eri luokat ajamisen kannalta että ajettava luokka kannattaa valita ihan omien ajotaitojen ja mieltymysten mukaan.
-
Eli onko ajatus TSP ja TSM luokkien ajopäivien vaihtamisesta haudattu kokonaan ?
Muuten tuossa TSS:ssä pelkkään moottoriin siirtyminen on varmasti hyvä asia. Ainakin ajaja määrien kasvun kannalta katsoen.
TSM- ja TSS-luokat tulevat säilymään lauantailla ja TSP (+ mahdolliset lisäluokat) sunnuntailla. TSM on koko sarjan pääluokka SM-arvollaan ja ajetaan lauantaisin myös kesäkisoissa.
-
Eli onko ajatus TSP ja TSM luokkien ajopäivien vaihtamisesta haudattu kokonaan ?
Muuten tuossa TSS:ssä pelkkään moottoriin siirtyminen on varmasti hyvä asia. Ainakin ajaja määrien kasvun kannalta katsoen.
TSM- ja TSS-luokat tulevat säilymään lauantailla ja TSP (+ mahdolliset lisäluokat) sunnuntailla. TSM on koko sarjan pääluokka SM-arvollaan ja ajetaan lauantaisin myös kesäkisoissa.
olisko mahdollista ajatella "sponssattua" Formula kisaa lisäluokkana ?
-
Korien osalta on suunnitelmissa jäädyttää korilista syksyllä ennen kauden alkua. Tällöin tulevan kauden aikana julkaistavat korit eivät tule olemaan sallittuja. Listaan tulisi kaikki siihen mennessä julkaistut korit, eri EFRA 2019 listassa olevat korit ja sen jälkeen julkaistut korit. Muutoksen tarkoituksena on rauhoittaa varsin villiksi räjähtänyt koripeli ja hillitä kustannuksia.
Tämä olisi fiksu uudistus.
-
Oman kokemuksen pohjalta sanoisin, että viri ja stanu on kyllä niin eri luokat ajamisen kannalta että ajettava luokka kannattaa valita ihan omien ajotaitojen ja mieltymysten mukaan.
Totta tuokin. Itselle tärkeintä on kuitenkin tasaisten kilpakumppanien kanssa ajaminen. Eli muut osallistujat merkitsevät paljon luokkaa valittaessa.
Ihan sama onko se TSS-10 -luokan A-finaali tai TSM-10 -luokan D-finaali. Onhan noissa luokkana huima ero, mutta taas verrattuna TSP-10 -luokkaan niin ero ei olekaan enään niin iso.
-
Lisäluokkien osalta en ole vielä tehnyt linjauksia. Formula-luokkaa on ollut tarjolla viime talvenakin useammassa kilpailussa, mutta osallistujia ei ole tullut edes yhtä erää. Mielellään otan vastaan ehdotuksia kunhan niissä jotain taustaa mistä ja ketkä ne kuljettajat lisäluokkaan saadaan.
Maailmalla kovimmassa nosteessa taitaa olla tällä hetkellä FWD/etuvetoturisti, joka tulee ensi talvena mukaan myös ETS-sarjan ohjelmaan. Suomessa FWD-luokkaa on ajettu perinteisesti Kerhokisa-sarjassa, toki se ei sulje luokan mukaanottamisesta FTT:n jos kuljettajia löytyy.
-
Lisäluokkien osalta en ole vielä tehnyt linjauksia. Formula-luokkaa on ollut tarjolla viime talvenakin useammassa kilpailussa, mutta osallistujia ei ole tullut edes yhtä erää. Mielellään otan vastaan ehdotuksia kunhan niissä jotain taustaa mistä ja ketkä ne kuljettajat lisäluokkaan saadaan.
Eikö voitaisi vain lisätä TSP-10 luokan finaaleja. Esim 3->5.
-
Lisäluokkien osalta en ole vielä tehnyt linjauksia. Formula-luokkaa on ollut tarjolla viime talvenakin useammassa kilpailussa, mutta osallistujia ei ole tullut edes yhtä erää. Mielellään otan vastaan ehdotuksia kunhan niissä jotain taustaa mistä ja ketkä ne kuljettajat lisäluokkaan saadaan.
Eikö voitaisi vain lisätä TSP-10 luokan finaaleja. Esim 3->5.
Sunnuntain kisapäivää ei juuri voi venyttää nykyisestä, jotta kisajärjestäjille jää aikaa purkaa kisapaikka. Täytyy kuitenkin muistaa, että enemmistö kisoista järjestetään tilapäisillä kisapaikoilla ja homma pitää saada pakettiin säädylliseen aikaan. Treeni/alkuerä/finaalikierrosten lisääminen venyttää päivää, koska erien välissä pitää olla kuitenkin nykyisen mittainen noin tunnin väli.
Lisäluokka ei juuri nykyisillä TSP-osallistujamäärillä venytä päivää, koska aikataulussa on eräkierrosten välissä tilaa ajaa helposti 1-2 lisäluokan erää.
-
Lisäluokka ei juuri nykyisillä TSP-osallistujamäärillä venytä päivää, koska aikataulussa on eräkierrosten välissä tilaa ajaa helposti 1-2 lisäluokan erää.
OK - Tämä selvä.
-
Minusta erittäin hyvä ajatus lisätä finaalien määrää sunnuntaille. Minulle riittäisi lyhyempi kuin tunnin väli. Sunnuntai on nykyisellään velton oloinen päivä kun eräkierrosten välissä katsellaan tyhjää rataa puoli tuntia. Lisäksi ehdottaisin että porossa ajettaisiin vain eka finaali alkuerien mukaisessa lähtöjärjestyksessä ja loput sen hetkisen finaalirankingin perusteella käänteisessä lähtöjärjestyksessä.
-
Lähtöjärjestystä en haluaisi lähteä sotkemaan. Suurin osa päivästä (alkuerät) kuitenkin menee sen arpomiseen, joten jättäisin sille sen mukaisen arvon.
-
Onko päivämääriin tulossa milloin tarkennusta?
Etenkin tuo marraskuun kisan ajankohta kiinnostaisi työhommien ym muiden menojen vuoksi...
(nimim työvuorolistojen muokkaaminen ja toiveet ajalle 1.9.-31.12. mennyt jo umpeen :roll: )
5+3 kisaa on turhan paljon omalta kantilta katsottuna. En usko että töiden järjestäminen onnistuu siten, että pystyisi kiertämään koko sarjan, kun tähän mennessäkin on jo ollut haastavaa.
-
Onko päivämääriin tulossa milloin tarkennusta?
Odottelen kerhoilta lisätietoja/vahvistuksia, ilmoitan tiedot tänne heti kun ne saan.
5+3 kisaa on turhan paljon omalta kantilta katsottuna. En usko että töiden järjestäminen onnistuu siten, että pystyisi kiertämään koko sarjan, kun tähän mennessäkin on jo ollut haastavaa.
Jollekin 5+3 on paljon, jollekin vähän. Vertailukohtana voi käyttää 1/10 krossia, joiden pääsarjoissa ajetaan tyypillisesti 6 kilpailua talvella (Winterjumps) ja 4 kilpailua kesällä (Maastosarja). Joka tapauksessa sarja on "optimoitu" niille jotka panostavat FTT-sarjaan pääluokkana. Jos ajaa rinnalla muita sarjoja, joutuu varmasti priorisoimaan.
Lähtöjärjestystä en haluaisi lähteä sotkemaan. Suurin osa päivästä (alkuerät) kuitenkin menee sen arpomiseen, joten jättäisin sille sen mukaisen arvon.
Kisaformaattiin ei ole luvassa merkittäviä muutoksia. Formaattikokeiluille oikea paikka on kerhokisat, joita käsittääkseni on luvassa myös ensi talvena.
TSS-10 (stanu) ajaville ja harkitseville:
Stanussa osallistujamäärät ovat olleet verrattain alhaisella tasolla pari-kolme viimeistä kautta. Tämän johdosta suunnitelmissa on poistaa osallistumisrajoitukset kaikilta kuljettajilta, eli jatkossa luokka on avoin kaikille kuljettajille. Nuorten Mestaruus -tulokset ja sarja lasketaan erikseen alle 18v kuljettajilta kuten jatkossa.
-
Jollekin 5+3 on paljon, jollekin vähän. Vertailukohtana voi käyttää 1/10 krossia, joiden pääsarjoissa ajetaan tyypillisesti 6 kilpailua talvella (Winterjumps) ja 4 kilpailua kesällä (Maastosarja). Joka tapauksessa sarja on "optimoitu" niille jotka panostavat FTT-sarjaan pääluokkana. Jos ajaa rinnalla muita sarjoja, joutuu varmasti priorisoimaan.
Näinhän se nimeenomaan on: mielipiteitä on yhtä monta kuin kuskiakin ja enemmistön päätöksellä mennään. Itsellä FTT:stä on tullut nimenomaan se "pääluokka" ja krossikisat ovat jääneet pikkuhiljaa kokonaan pois juuri sen vuoksi, kun ei ole ollut mahdollisuutta kiertää koko sarjaa. Samaa mietin omalta osaltani myös FTT-sarjan suhteen: mikäli ei ole mahdollista kiertää koko sarjaa, niin yksittäisten kisojen väliin jättäminen on helpompaa ja jopa todennäköistä kun vapaan viikonlopun järjestäminen vaatii aika paljon vaivaa. (Onneksi viime talvena jäi välistä vain sen Vantaan kisa FTT-sarjasta ja kesäkisojakin oli itselle just sopiva määrä... WinterJumpsin kisamääriin ei oma aika riitä/riittäisi millään)
-
Vantaan avauskisan ajankohta varmistunut, lisäksi ulkokauden avaus perinteisesti Kuusankoskella vahvistunut. Päivitetty kalenteri ketjun ekassa viestissä.
-
.
-
Onko minimiosallistujamäärärajoitus myös poistumassa eli riippumatta kuskien määrästä joka kisassa olisi jaossa aina pisteet?
Entä miten koko sarjan osalta ajatus on ensi kautena mennä eli lasketaanko maksimipisteisiin 5:stä ajettavasta talvikisasta 4 parasta tulosta ja ajettavista 3:sta kesäkisasta 2 parasta vai miten?
Milloin saataisiin tietoa moottoreista ja renkaista?
Yksityyppirenkaiden osalta päätöksiä on luvassa syys-lokakuun vaihteessa. Haluamme testata renkaita ja motteja eri radoilla ja eri kuljettajien toimesta ja suurimassa osassa kerhoista sisävuorot alkaa syyskuun alkupuolella. Siinä jää edelleen 1,5kk aikaa ennen ekaa FTT-kisaa hankkia ja testata uutta renkaita/motteja.
Stanun osalta vuoden 2020 sarja tulee olemaan yhdistetty talvi+kesäsarja kuten virissä (ja kuten 2018 ja sitä aiempina kausina), joten kesä- ja talvikilpailuja ei eritellä sarjatuloksia laskettaessa.
Minimiosallistujamäärää stanun osalta joudun pohtimaan, toivottavaa olisi että kuskeja olisi niin paljon että se olisi merkityksetön.
t. Mikko
-
.
-
En tiedä mikä se minimiosallistujamäärä nyt on ollut, mutta mun mielestä jos ei ole kisaajia niin ei niitä kisoja kannata järjestää eikä todellakaan kannata jakaa jotain takapihan kisoista jossa 4 kuskia mitään pisteitä mihinkään sarjaan.
Mitä kisojen lukumäärään tulee niin 4 on mun mielestä ollut talvikaudella ihan tarpeeksi. Pitäisi ennemin satsata niiden laatuun kuin määrään. Kesäkaudella ajan ihan muita mielenkiintoisempi foumiluokkia jos ajan joten mun puolesta ihan sama mitä kesällä ajetaan. Näinhän aika moni muukin tekee joka tarkoitta sitä että kesällä saa helppoja pisteitä ja vain talevella ajava ei voi ikinä voittaa mitään sarjaa.
-
.
-
Vantaan avauskisan ajankohtaa joudutaan valitettavasti siirtämään samalla viikonlopulle ajoittuneen AKK:n tilaisuuden vuoksi. Uusi ajankohta kisalle on 2.-3.11.2019.
Työstämme vielä mahdollisuutta siirtää joku kevään kisoista joulukuulle, jolloin 1. ja 2. kisan väliin ei tulisi pitkää taukoa.
Kisakalenteri on luonnos siihen asti kunnes ohjeisto julkaistaan.
T. Mikko
-
.
-
Entäs jos ekaa kisaa myöhäistetään, niin ehdittäisiin saamaan tietoon renkaat ja moottorit yms. ensi kaudelle hyvissä ajoin? Ja se jättäisi myös enemmän tilaa esim. kerhokisojen järjestämiselle syksylle.
Tämä on hyvä ehdotus.
-
Avauskisan ajankohta on lukittu Fullspeedin puolelta, eikä siihen ole suunnitelmissa muutoksia. Avauskisaan on vielä yli 7 viikkoa aikaa, lämppäri/kerhokisoja varmasti mahtuu kalenteriin kyllä.
-
Avauskisan ajankohta on lukittu Fullspeedin puolelta, eikä siihen ole suunnitelmissa muutoksia. Avauskisaan on vielä yli 7 viikkoa aikaa, lämppäri/kerhokisoja varmasti mahtuu kalenteriin kyllä.
Kutsu takaisin. Fullspeedin osalta tarkasteltiin vielä muita vaihtoehtoja ja löydettiin uusi, myöhäisempi ajankohta kilpailulle joka jättää enemmän aikaa tutustua uusin renkaisiin/moottoreihin ja ajaa mahdollisia kerho/lämppärikisoja.
Uusi avauskisan ajankohta on 7.-8.12.2019.
-
Kutsu takaisin. Fullspeedin osalta tarkasteltiin vielä muita vaihtoehtoja ja löydettiin uusi, myöhäisempi ajankohta kilpailulle joka jättää enemmän aikaa tutustua uusin renkaisiin/moottoreihin ja ajaa mahdollisia kerho/lämppärikisoja.
Uusi avauskisan ajankohta on 7.-8.12.2019.
Niin siis oikea syyhän oli se että uusi Reiska tulee vasta marraskuussa.
-
Kutsu takaisin. Fullspeedin osalta tarkasteltiin vielä muita vaihtoehtoja ja löydettiin uusi, myöhäisempi ajankohta kilpailulle joka jättää enemmän aikaa tutustua uusin renkaisiin/moottoreihin ja ajaa mahdollisia kerho/lämppärikisoja.
Uusi avauskisan ajankohta on 7.-8.12.2019.
Niin siis oikea syyhän oli se että uusi Reiska tulee vasta marraskuussa.
Kai siellä vielä vanhallakin pärjäisi.. :laugh:
Mutta tuskinpa sentään SM sarjan kalenteri sen mukaan liikkuu miten uusia autoja tulee. Ainakin omasta näkökulmasta siirto oli mieluinen juttu ihan vaan kokoajan lykkääntyvien rengas- ja stanukone valintojen takia. Ei liene ois kenellekkään mukavaa jos kisan avausta ennen ei olisi sääntörenkaiden ja koneiden testaamiseen lainkaan aikaa?
-Niko
-
Kyllä se siirto on ihan juurikin sen takia, että kalustoa ehtii kuskeille ennen ekaa kisaa, nyt kun renkaat menee uusiksi ja moottorikin vaihtuu stanuluokkaan (joka on aina kriittisessä tilassa, kun ykstyyppikalustoa päivitetään).
-
Kai siellä vielä vanhallakin pärjäisi.. :laugh:
Ei kuulema pärjää enää takamoottorivehkeellä. Näin isot pojat tiesi kertoa.
-
.
-
Pitkästä aikaa FTT -kisoissa ja hyvältä näyttää luokan nykytila. Oli oikeastaan pieni yllätys huomata miten tasainen&korkea taso on kaikissa luokissa. Selkeät maailman luokan tähdet puuttuvat [Karri tietenkin, mutta meriitit vielä enemmän krossissa] ja tämä on tietenkin vähän harmi.
Sarja on mielestäni mennyt myös positiivisella tavalla rennompaan suuntaan, mutta pitäen kuitenkin kiinni perinteistä.
Touringilla selkeä noususuhdanne menossa ja tämän voi helposti huomata Hakkilassa, kun krossikuskit siirtyvät urakalla rata-autoilun pariin (myös C-12 taitaa olla pienoisessa nousussa)
Ja sitten kehitysehdotus ensi kaudelle:
TSP-10 -luokka on itselle se sopivin luokka, mutta nyt lauantaina ajavat kuskit saavat hienoisen edun ja itse olen hidas oppimaan uusia ratoja, niin olisi iso haaste tulla ajamaan vain poroa.
Miten olisi tällainen järjestely:
Sunnuntaina TSP-10 luokassa olisi 3 harjoitusta joihin lauantaina ajavat saisivat osallistua vasta viimeiseen.
Tällöin kisa olisi tasapuolisempi ja lauantaina ajavat saisivat myös nukkua rauhassa sunnuntaiaamuna vähän pidempään…
Nykyisellä osallistujamäärällä tuo 3 harjoituskierrosta onnistuisi hyvin.
Toinen vaihtoehto voisi olla esim. niin, että vain poroa ajaville rata olisi auki 08:00 – 08:30 harjoittelua varten. Tämä tietenkin onnistuu, jos vain poroa ajavia on maksimissaan noin 10.
Itse riippuen tilanteessa tulisin jossain kisoissa ajamaan lauantaina ja sunnuntaina, mutta jossain kisoissa sitten vain ton poron. Nyt pitää oikeastaan valita ajaako TSS-10 vai TSM-10 -luokan, jos osallistuu vain yhtenä päivänä…
4 kisaa talvikaudella on hyvä, mutta ne pitäisi olla tasaisemmin kalenterissa. Nyt Ääneskoski tulee liian nopeasti.
-
Samaa mieltä, että kauden kahdessa ensimmäisessä kisassa ollut hyvä rento tunnelma.
Prostockiin lisätreeni niille jotka eivät lauantaina aja on hyvä idea. Näillä osallistujamäärillä sopisi aikataulunkin?
Toisaalta mikään sääntö ei estä myöskään sunnuntaiksi muuttamaan profiilia tai vaihtamaan ajosuuntaa.
-
Profiilin vaihto ei mielestäni ole hyvä juttu.
- Lisää työtä järjestäjille.
- Vaikea suunnitella rata jossa vain ajosuunnan vaihto on riittävä
- Menetetään lauantain aikana rataan saatu pito.
-
Taitaa olla edellinen profiilin vaihdos tehty FTT-kisoissa Vaasassa 2016.
Ei tuo profiilin vaihto hirveän kauan kestänyt kun suunnitelmat oli valmiina.
-
Ajosuunnan vaihtoa tehtiin yli 10 vuotta sitten, mutta silloin oli pakko ajaa lauantai iltana avoimet porotreenit kun maton nukka piti kääntää eri suuntaan. Lauantai illan treeneistä ei jäänyt mitään käteen kun auton käytös oli väärään suuntaan mattoa ajaessa varsin omituinen alkuun. Profiilin vaihto muutaman mutkan osalta ei niin paljoa muuta rataa, että siitä mitään iloa olisi.
Mites olis se poro lauantaina jollon rata kaikille väkisin uusi. Virikuskit vois harkita haluaako ennakkotutustua rataan ja viriin sunnuntaina vaikka kolme treenikierrosta tasottamaan tilannetta, jos päivän aikataulu antaa myöten. Virissä olisi kanssa suoraan tehojen vaatima pito-olosuhde sitten aamusta.
Heitetään vielä ilmoille tämän sivusta seuratun korisesongin osalta ehdotus, jos TSS-10 luokassa mentäisiin vaikka yksityyppikoriin? Voisi pakotetusti ajaa vaikka vähän rauhallisemmalla korilla ja korista paksuin mahdollinen versio käyttöön kulutuskestävyyden vuoksi. Tullut seurattua vuosia, että TSS-10 kuskeilla on tosi laidasta laitaan koreja käytössä ja monesti täysin vääränlaisia ominaisuuksiltaan luokan & kuljettajien vaatimuksiin nähden. Saisi yhden helposti kalliiksi käyvän muuttujan poistettua monien muiden joukosta pois aloittelijoiden osalta.
-
Mites olis se poro lauantaina jollon rata kaikille väkisin uusi. Virikuskit vois harkita haluaako ennakkotutustua rataan ja viriin sunnuntaina vaikka kolme treenikierrosta tasottamaan tilannetta, jos päivän aikataulu antaa myöten. Virissä olisi kanssa suoraan tehojen vaatima pito-olosuhde sitten aamusta.
Tämä ajatus heitetään aina 2-3 kertaa vuoteen ilmaan, mutta SM-säännöt TSM-luokan osalta ei siihen taivu koska SM-sääntöjen mukaan rata pitää olla uusi kaikille tasapuolisesti kisa-aamuna.
Oishan se kivaa ajaa viriä kunnon pidolla ihan aamusta alkaen mutta toisaalta en innostu ajatuksesta ajaa poroa lauantaina treeninä kun just lopetin poroilun kun se on niin hemmetin tylsää. Jäis sitten varmaan se virikin ajamatta kokonaan.
Kim Elfström
-
Heitetään vielä ilmoille tämän sivusta seuratun korisesongin osalta ehdotus, jos TSS-10 luokassa mentäisiin vaikka yksityyppikoriin? Voisi pakotetusti ajaa vaikka vähän rauhallisemmalla korilla ja korista paksuin mahdollinen versio käyttöön kulutuskestävyyden vuoksi. Tullut seurattua vuosia, että TSS-10 kuskeilla on tosi laidasta laitaan koreja käytössä ja monesti täysin vääränlaisia ominaisuuksiltaan luokan & kuljettajien vaatimuksiin nähden. Saisi yhden helposti kalliiksi käyvän muuttujan poistettua monien muiden joukosta pois aloittelijoiden osalta.
Tätä olen myös miettinyt. Yhden muuttujan vähentämisen lisäksi monella paranisi tulos vähempien virheiden myötä helpommalla korilla ja täten kilvanajo mielekkäämpää. Vaihtamalla esimerkiksi virikuskien suosiman dogsbolloxin perinteiseen Mazdaan tai LTC-R:n.
-
TSM-säännöt TSM-luokan osalta ei siihen taivu koska SM-sääntöjen mukaan rata pitää olla uusi kaikille tasapuolisesti kisa-aamuna.
Aikaisemminkin on ajettu TSM sunnuntaina, sillon kun TSS ja C-12 oli lauantaina ja TSP & TSM sunnuntaina niin tuskin siitä jää kiinni.
-
Aikaisemminkin on ajettu TSM sunnuntaina, sillon kun TSS ja C-12 oli lauantaina ja TSP & TSM sunnuntaina niin tuskin siitä jää kiinni.
No näillä tän hetken AKK hyväksymillä SM-säännöillä jää siitä kiinni, ja tuo ei ole ihan sama tilanne koska kukaan ei aja stanua treeninä virille.
-
Hyviä ehdotuksia tulevia vuosia varten. Tarkoituksena olisi tehdä kuluvan kauden päätteeksi kuljettajakysely johon sisällytetään myös ehdotukset ja palaute säännöistä.
Muutama kommentti jo tehtyihin ehdotuksiin:
Poroa on toivottu lauantaille myös aiemmin, ja siinä on tiettyä logiikkaa ajaa viriä sunnuntaina paremmalla pidolla. Tekemällä näin poron osallistujamäärä kasvaisi varmasti paljon, kun osa stanukuskeista siirtyisi poroon ja osa virikuskeista ajaisi poroa treenin vuoksi tai siirtyisi kokonaan. Ihan ongelmatonta tämä ei kuitenkaan ole, sillä stanuun ei välttämättä jäisi enää riittävästi kuskeja, jos esim. puolet kuskeista siirtyy poroon. Lisäksi viri SM-luokkana kokisi ihan varmasti myös kuljettajakatoa jossain määrin.
Tällä kaudelle tehtiin jo korisääntöön muutos, kun korilista jäädytettiin ennen kautta ja näin pyrittiin vähentämään uusien korien hankkimisen ja testaamisen tarvetta kauden aikana (--> vähemmän kuluja). Sittemmin olen kuullut lisätoiveita mm. ultra-lite korien kieltämisestä (kuten ETS), korilistan karsimisesta vain muutaamaan vaihtoehtoon tai jopa yksityyppikoriin siirtymisestä (kuten yllä). Toisaalta osa kilpailijoista haluaisi ajaa jopa EFRA-listalta pois tiputetuilta koreilla kun niitä tuli hankittua edullisesti hyllyyn jossain vaiheessa. Toiveita on siis eri suuntiin, ja pitää ymmärtää mihin suuntaan enemmistö on kallellaan.
Mitä tulee kalenterin tasaisuuteen, niin siinä pitää muistaa että talvikalenteri tehtiin 5:lle kisalle joista yksi peruuntui. Koko kalenteria ei laiteta sen takia uusiksi että kisat saadaan kalenteriin tasavälein.
-
.
-
On ehkä hieman huvittavaa antaa lausuntoa korin merkityksestä koko lajin kannalta samalla kun sanoo ettei stanuvehkeissä olla edes koreja testattu. Oli aika jolloin oli samaa mieltä ettei korilla ole niin suuri merkitys. Se oli ennen kuin paneuduin asiaan ja ennen kuin ajoin viriä. Tänä päivänä viriautoon vaikuttavat tekijät ovat järjestyksessä renkaat, kori ja vasta sen jälkeen auton muu setuppi.
En näe mitään syytä miksei voitais matkia ETS-kisoja sen korin minimipainon suhteen jolloin 0,5mm paperikorit olisi kiellettyjä. Niiden käyttö hyödyntää vain myyjiä.
-
.
-
Stanu tarvis välitykseen max rajat, helpottaisi huomattavasti.
ETS jollain laitteella tarkistetaan välitys ? Kun kuulema vaikea valvoa välitystä.
Xray T4 Arrowmaxin keskimoottori kitillä, ei ainakaan oo suunniteltu stanuun. (Pitkä välitys)
Viitaniemi
-
Stanu tarvis välitykseen max rajat, helpottaisi huomattavasti.
ETS jollain laitteella tarkistetaan välitys ?
ETS:ssä on (ainakin) prostockissa välitysrajoitus >=5.0 jonka lisäksi vakio nopari, jossa vakio softa missä kierroslukurajoitin. Erittäin toimiva kokonaisuus, mutta vaatii myös kierroslukurajoittimen.
Yhden kisan kokemuksella sitä ei tarkastettu, mutta välineet siihen on olemassa. Kyllä sen huomaa jos jollakin kulkee kovempaa.
Perinteisellä suomalaisella mentaliteetilla alettaisiin välitysrajoituksessa heti pohtimaan miten sitä valvottaisiin :wink: Herrasmiessääntö, minkä tarvittaessa voi tarkistaa toimi hienosti.
ETS on hyvä esimerkki siitä, miten kovatasoisia kisoja voidaan pitää pipoa kiristelemättä. Mielestäni FTT:ssä ollut tällä kaudella hyvä rento meininki, vaikka ennen kautta meinasi pipot käydä kireällä.
-
.
-
Sunnuntaiksi vain poroa ajaville ehdottomasti ylimääräiset treenit. Erinomainen ehdotus!