Tässä on hieman esitunnelmia ennen kilpailua. Parhaimmillaan olen matkalla Kölnistä Ingolstadtiin jossa C-12 – luokan EM-kilpailut pidetään. Tänään torstaina illalla kisapaikalle pääsee tiputtamaan tavarat varikolle ja huomenna alkavat sitten harjoitukset heti aamusta.
Harjoituksissa ohjelmassa on ensiksi yksi kierros ilman ajanottoa. Sen jälkeen seuraa kaksi kierrosta joissa otetaan aikaa ja näiden kierrosten jälkeen tehdään erien uudelleenjärjestely. Uudelleenjärjestely käsitykseni mukaan tehdään samalla tavalla kuin edellisenä vuonna, eli 2 taikka 3 nopeinta peräkkäistä kierrosta poimitaan näiden kahden erän tuloksista ja sen perusteella sitten tehdään erälistat uusiksi. Edellisenä vuonna eristä muutettiin ainoastaan selkeimmät tapaukset, eli siis eriä ei kokonaan järjestetty uusiksi. Nähtäväksi jää miten tämä uudelleenjärjestely suoritetaan tänä vuonna, eli siis laitetaanko erät ihan kokonaan uusiksi vai vain osittain.
Suomestahan kisoissa on paikalla allekirjoittanut, Simo ja Sakke Ahoniemi, Teemu Saarinen, Vesa Yli ja Tony Raikas.
Koska edellisen viikonlopun LRP kisat pidettiin melko lähellä tämän viikonlopun kisoja, niin päätin jäädä väliviikoksi Saksaan hieman kiertelemään paikkoja sekä myös treenaamaan rauhassa jotta tuntuma mattoautoon olisi kisoja varten kohdillaan.
Maanantaina edellisten kisojen jälkeen suuntasimme puolisoni kanssa Eppelheimistä Kölniin autolla johon matkaa oli n. 250 km. Kölnissä maanantaina kiertelimme hieman paikkoja ja päivä kuluikin nopeasti tällä tapaa. Tiistaina ohjelmassa oli Marc Fischerin ja Simon kanssa vierailu Kerpenin rehtorin kotikonnuille eli Michael Schumacher Karting Centeriin Kerpenissä, jossa kävimme ajamassa sisärataa kolmeen otteeseen. Ulkorata oli valitettavasti suljettu sateen takia, joten sitä emme päässeet kokeilemaan. Sisärata kuitenkin oli todella iso ja profiili varsin jouheva, joten sitäkin ajaessa kyllä pääsi hyvin tuulettumaan. Tämän jälkeen kävimme vielä ottamassa osaa paikalliseen pokeriturnaukseen sekä ruokailemassa siinä samassa yhteydessä.
Keskiviikkona päivä aloitettiin sorvailemalla hieman renkaita ja sen jälkeen suuntasimme Violin sisäradalle Willichiin, joka on n. 50 kilometrin päässä Kölnistä. Siellä ohjelmassa oli treeniä ja testausta. Niin alustan säädöt kuin sähkötkin tuli testattua ilman suurempia ongelmia. Tosin 4.5R harjaton kone bondatulla roottorilla oli polttaa koko auton tuntemattoman vian takia, mutta onneksi nopeudensäädin säästyi ja hommasta selvittiin pelkällä moottorin vaihdolla. Auto ja profiili tuntuivat hyvältä ja pystyin ajamaan vakaita kierrosaikoja ilman suurempia heittelyitä myös sähköjen kestäessä täydet 8 minuuttia sen jälkeen kun välitykset ja säädöt oli haettu kohdilleen.
Illan päätteeksi tietysti laitoin tavarat nippuun ja lähdimme hotellille majoittumaan. Päivä oli varsin hyvä ja tällä hetkellä niin autoon, sähköihin kuin omaan ajamiseenkin on varsin varma tuntuma. Violin radasta kyllä pakko sanoa sen verran että todella loistava paikka treenata. Todella harmi että Suomessa ei ole mitään vastaavaa. Radalla on pöydät tietysti valmiina joihin vedetty sähköt valmiiksi. Radan ja varikon yhteydessä on alan liike josta löytyy lähes kaikki tarpeellinen sekä kahvio josta saa juotavaa sekä ruokaa. Radalla saa myös polttaa tupakkaa varikolla, joka oli hieman omituista mutta tietysti itselleni kyseisen paheen omistajana varsin tervetullut lisä. Tietysti Saksassa saa myös juoda olutta varikolla ja siellä jokunen isukki poikansa autoa laittoi mallasjuoma kylkiäisenä. Ratamaksu oli 10 EUR koko päivältä, joka tuntui varsin kohtuulliselta. Rata oli auki klo 14.00 – 22.00 ja tämä aika tulikin käytettyä varsin tehokkaasti.
Ingolstadtiin on tällä hetkellä vielä matkaa 320 km, joten kun perille päästään niin ensiksi hotellille ja sitten sen jälkeen myöhemmin radalle viemään tavaroita valmiiksi ja varaamaan paikkoja.
Eipä tällä kertaa nyt tämän kummempia. Kun kerran hieman ylimääräistä aikaa on tässä matkustaessa niin ajattelin hieman jakaa tunnelmia täältä sinne kotimaahan. Koetan kisoista kirjoitella myös jossain välissä hieman juttua jos vain aikaa ja intoa riittää.