RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: apidapi - 17.10.08 - klo: 16.13
-
Yritin etsiä ratkaisua löytämättä joten laitoin oman aiheen.
Ongelma on seuraava. minulla on kaksi integyn lathe mottoria (T55) ja ne on nyt kytketty sarjaan. Akkuna on 4500mah akku. vaikka akku on täynnä niin koneessa ei ole yhtään voimaa. välitykset on hitaat. onko neuvoja mistä hakea vikaa.
-
Akku kyykkää.
-
eli käytännössä tarkoittaa mitä ja millä korjattavissa
-
Toinen pötköakku lisää tai 4/5-kennoinen LiPo....
-
Laita yksi tehokas moottori. Harjaton toimii jos tehoja haluut.
-
Toinen pötköakku lisää tai 4/5-kennoinen LiPo....
ja kytkentä siten että jännite pysyy samana?
-
Kokeiles nyt ensialkuun kytkeä ne moottorit rinnan, niin saattaa se auto vähän liikkuakkin.
-
Jep, rinnan vaan... Sarjaan kytkettynä ei toivoakaan.
-
Nyt on moottorit rinnan mutta edelleen sama ongelma. voimaa ei ole yhtään. Noparikin taitaa yskiä koska jos vähänkään tulee estettä siinä menee lämpökytkin päälle.
Onko vielä hyviä vinkkejä miksi näin tapahtuu. seuraava temppu mitä itelle tulee mieleen niin on vaihtaa tooooodella pienet pinjonit.
-
Kokeilehan ihan yhdellä moottorilla, että kyykkääkö vielä.
-
se oli alunperin yhdellä 65 lathella ja ongelma sama. lueskelin jossain oli, että 55 toimisi paremmin. mutta ihan sama onko yksi vai kaksi konetta. noista voi ottaa helposti pinjonin akselista kiinni ja motti pysähtyy tyhjällä pyörittäessä. nopari on Robitronicin 17 lankaiselle tarkoitettu nopari. mieleeni tulee, että sekö se tässä yskii. vai voisiko ohjaimella olla jotain tekoa aiheen kanssa?
-
Automaattisesti säätyvä nopari? Ovat kuulemma epäluotettavia.
Miten oot varmistanu akun täydeyden, ootko mitannu jännitteen? Jos laturi on katkaissut vale deltapiikkiin, akku ei oo oikeasti täynnä.
-
jep, molempiin kohtiin. Olin hölmö ja ostin tuollaisen autonoparin. Latauksen osalta näyttäisi siltä, että katkennut valepiikkiin. tarkistin vielä jännitemittarilla ja oli vain 7.2V kun pitäisi olla yli 8V (kun nimellisjännite on tuo 7,2V).
Annan lisää laturia ja katson sitten mikä tilanne. seuraavaksi toinen akku rinnalle ja sitten nopari vaihtoon jos edelleen ongelma.
-
Nimhejä ei voi rinnänkytkeä, ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Sarjaankytkentä voi nostaa jännitettä liikaa, jolloin nopari savuaa.
-
Ei ole mitään syytä miksi NiMHejä ei voisi purkaa rinnakkain, kunhan niitä ei mene lataamaan rinnakkain. Kaksi tai useampia akkupaketteja voidaan aivan hyvin laittaa rinnakkain kun niitä puretaan. Toki kaikkien kennojen tulisi olla täsmättyjä ja mahdollisimman identtisiä, mutta näinhän se on sarjaan kytketyssä paketissakin.
-
Täällä foorumilla joku sanoi ettei voi rinnankytkeä, ainakaan ajaessa. En oo kyllä kokeillu.
-
Näin sanotaan yleensä sen vuoksi, että on erittäin tärkeää olla lataamatta NiMH-akkuja rinnankytkettynä ja vastaamalla vain että voi käyttää, joku menee kuitenkin yrittämään sitä lataamista, joka on yleensä tuomittu epäonnistumaan. Sen sijaan purkamisen pitäisi onnistua, mutta samoin kun kennojen pötkössä, myös pötkejen rinnakkain tulisi olla matchattyjä, jotta ei käy siten että toinen pötkö tai yksittäinen kenno menee liian alhaiselle jännitteelle, kun toisessa vielä virtaa riittää. Lisäksi tietty johdotuksen resistanssit pitäisi olla mahdollisimman lähelle identtiset molemmille akkupaketeille ja ehkä joku cutoff varmuudeksi vielä välissä, jos akut kuitenkin pääsevät epätasapainoon, niin ei pureta toista pötköä liian tyhjäksi.
Olet itse noita rinnakkain käyttänyt muissa sovelluksissa, joskin todennäköisesti pienemmillä virroilla, eikä mitään ongelmia ole ollut.
Jotta tämä ei menisi ihan OffTopic, niin tässä tapauksessa en kyllä usko ratkaisun löytyvän sillä, että laitetaan lisää akkuja rinnan, vaan ongelman syy on jossain muualla. Tietäisi vaan missä.
-
vastaus löytyi jo. Laturi oli rikki, jännitettä kyllä lähti mutta virtaa se ei akkuun saanut. Nyt uusi laturi ja homma toimii.
Kiitos kuitenkin kaikille kommenteista.
-
Piru. Meni melkein klassiseen "onko sulla johto seinässä" -kategoriaan.
-
:azn: Juurikin. Ei vain heti tullut tuo vaihtoehto mieleen koska laturi oli uusi (vaihdettu rikkinäisen tilalle takuuseen). näinkin voi käydä...
oli muuten ilo huomata kun akku oli täynnä miten kahdesta 55 lathesta riitti potkua kiivettää vanhaa mega forcea. Slipperi piti vetää melko kireelle että alkoi pitämään.
Nyt pääsee taas jatkamaan projektia kun tämä voimansiirto/moottori-pari on todennettu toimivaksi.
-
Mulla on kokemusta yhen motin kanssa tosta ettei auto liiku vaikka on akut täynnä. Luulen että moottoreista/ moottorista on menny hiilet. Hiiliä on turha ruveta vaihtaa koska paljon helpompaa ostaa suoraan uusi kone/ uudet koneet riippuu siitä onko sulla autossas yksi vai kaksi mottia. :wink:
-
Edellisessä aikaa sitten laitetussa viestissä kerrotaan ongelmar ratkaistun. Ihan hyvä, että laittaa tietoa foorumile, mutta kannattaa vasta tarvittaessa ja asiallista. Ainoastaan Mabucheihin on vaikaa vaihtaa hiiliä, muissa vain juotos auki ja uus paikoilleen.