Kirjoittaja Aihe: kytkimen säätäminen??  (Luettu 15080 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hellbound

  • Jäsen
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« : 12.06.06 - klo: 20.45 »
terppa!!
tuli tässä hankittua elämäni ensimmäinen polttis-auto, ja nyt tarviis vähän vinkkejä....elikkä konetta on jo ajeltu sisään ja hyvin pelaa, mutta kierroksia ei pysty koneen sammumatta pudottamaan tarpeeksi alas, jotta kytkin ei ottaisi kokoajan vähän kiinni....mites on...pystyykö noissa jotenkin säätämään kytkintä?? autona on protech nitrotech subaru 1/10 2-vaihteinen härpäke...p.s. on muuten vähän erillainen ajettava, kuin lapsuudessa ajamani nikko-autot  :D

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #1 : 12.06.06 - klo: 20.51 »
Jos kone on vasta sisäänajossa niin se pitäisi saada käymään tyhjäkäyntiä. Kytkimeen en itse sattuisi tässä tilanteessa vaan koittaisin saada sen käymään matalilla kierroksilla. Tuleeko putkesta savua? entä roiskuuko sieltä bensaa?

Poissa hellbound

  • Jäsen
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #2 : 12.06.06 - klo: 20.57 »
taitaa olla öljyä mitä sieltä tulee....ainakin hemskatin liukasta tavaraa on!!! ohjekirjan mukaan neulaa 2 kierrosta auki sisäänajossa, mut mä oon pitänyt varmuuden vuoksi 2,5 kierrosta..pienillä kierroksilla ei paljon savuta (oli suht kova tuuli), mutta kun antaa vähän reippaammin kaasua, niin tulee sinistä ihan kivasti putkesta. Tuolla neulan säädöllä ei ainakaan ole ollu eroa onko 2 kierrosta, vaiko 2,5 kierrosta auki...sama lopputulos

Poissa hellbound

  • Jäsen
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #3 : 12.06.06 - klo: 20.58 »
niin ja olen pitänyt sitä tyhjäkäynnillä (niin pienillä kierroksilla kun käy), mutta renkaat ilmassa, ni ei käy niin kytkimen päälle!!

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #4 : 12.06.06 - klo: 21.49 »
renkaat ilmassa se sisäänajo kuuluukin tehdä äläkä missään nimessä kovasti kaasuttele. anna pöristä vaan...

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #5 : 12.06.06 - klo: 21.52 »
onko tää rtr auto vai ite koottu? ettei vaan olis kytkin väärin koottu.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa hellbound

  • Jäsen
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #6 : 12.06.06 - klo: 22.02 »
ihan rtr on..

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #7 : 12.06.06 - klo: 22.03 »
Uskon että kytkin rupeaa toimimaan siinä vaiheessa kun moottori on säädöissä, silloin kuitenkin tyhjäkäynti kierrokset ovat paljon matalammat. Ja saahan ne renkaat ilmassa hieman pyöriä, kunhan ei maassa pöki eteenpäin.

Poissa hellbound

  • Jäsen
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #8 : 12.06.06 - klo: 22.10 »
niin...en ole vielä kylläkään säädellyt seoksia muuta, kuin tohon sisäänajoon....ja tosiaan kytkin ottaan niin paljon kiinni, että vetää auto maassakin ihan kunnolla eteenpäin...kai se sitten on sisäänajossa ihan normaalia??

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #9 : 12.06.06 - klo: 22.15 »
Kyllä ainakin mun jokasessa (tai siis molemmissa) polttiksissä on sisäänajossa kytkin vetäny kunnolla. Se kyllä häviää sitte kun saat käännettyä konetta vähän laihemmalle seokselle jolloin se alkaa pysyä käynnissä matalillakin kierroksilla...

Poissa hellbound

  • Jäsen
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #10 : 12.06.06 - klo: 22.29 »
no hyvä juttu!!! kai se tästä rupee toimimaan ajan kanssa.....kiitos kaikille vastauksista ja neuvoista....tästä se harrastaminen sitten alkaa!!!

Poissa hellbound

  • Jäsen
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #11 : 15.06.06 - klo: 19.15 »
no nyt on jokunen tankillinen konetta käytelty....mutta ei onnistu säätäminen niin, että saisi käymään tarpeeksi pienillä kierroksilla!!! renkaat vaan pyörii ja pyörii....kytkin on kuitenkin kunnossa...mun mielestä kyllä käy polttikseksi ihan tarpeeksi pienillä kierroksilla tyhjäkäyntiä, mutta kytkin ottaa silti. Auton kun laskee maahan, niin veto ei ole kovin hääviä, mutta kuitenkin sen verran, että sammuttaa koneen!!! pitääkö nyt vaan ajella niin paljon, että kytkin kuluu ja ei ota ihan heti kiinni vai rupeanko säätämään jotain??? on tää aloittelijan tie aika ohdakkeinen...

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #12 : 15.06.06 - klo: 19.47 »
Avaa se kytkin..voihan siellä olla hämminkiä esim jousi poikki...
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #13 : 15.06.06 - klo: 19.51 »
Lainaus käyttäjältä: "Divi"
renkaat ilmassa se sisäänajo kuuluukin tehdä äläkä missään nimessä kovasti kaasuttele. anna pöristä vaan...
Kuuluu ja kuuluu, monessa tilanteessa parempi on ajaa kävelyvauhtia vähän vaihtelevilla kierroksilla.
| Academy | Axial |

Poissa hellbound

  • Jäsen
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #14 : 15.06.06 - klo: 20.27 »
katotaan nyt pari tankillista ajoa, josko tasoittuisi ja rupeisi toimimaan...

Mika R

  • Vieras
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #15 : 15.06.06 - klo: 20.32 »
ootko katsonu että kaasun kurkku on vain öbaut 1mm auki

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #16 : 15.06.06 - klo: 21.04 »
Lainaus käyttäjältä: "Futaba"
Lainaus käyttäjältä: "Divi"
renkaat ilmassa se sisäänajo kuuluukin tehdä äläkä missään nimessä kovasti kaasuttele. anna pöristä vaan...
Kuuluu ja kuuluu, monessa tilanteessa parempi on ajaa kävelyvauhtia vähän vaihtelevilla kierroksilla.
Totta juu. Ainakin HPI:n ja Kyoshon ohjeissa neuvotaan käyttämään muutama tankillinen ensin pukilla ja sitten vasta hiljaa ajellen max puolella kaasulla... Sitä EN mene sanomaan etteikö joidenkin muiden merkkien ohjeissa neuvottaisi hieman toisin tai ettäkö tuo olisi paras ja ainoa tapa...

Poissa hellbound

  • Jäsen
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #17 : 15.06.06 - klo: 21.20 »
Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"
ootko katsonu että kaasun kurkku on vain öbaut 1mm auki
oon katsonut ja myöskin kaasarin puhaltanut paineilmalla roskien varalta..

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #18 : 15.06.06 - klo: 22.04 »
Ota dremelillä jokaisesta kytkinpalasta sieltä sisäpuolelta (ei kontaktipinnasta) pieni palanen irti, tai hio niitä kytkinpaloja vähän keveämmäksi sisäpuolelta. Vaatii sen jälkeen vähän enemmän kierroksia että ottaa kiinne.

Vanhat hoban kytkinpalat oli ihan "umpikamaa" (= paloissa reilusti ylimääräistä)  ja niistä dremelöitiin aina se ittelle sopivin.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa hellbound

  • Jäsen
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #19 : 15.06.06 - klo: 22.17 »
ok....pitää ensin kokeilla kuitenkin vähän ajella, jos se kuluisi sen verran, että ei enää sammuisi paikallaan......jos ei ajaminen auta, niin sitten rupean jo vähän purkamaan ja tutkimaan asiaa...pitänee sitten pakon edessä ruveta modailemaan niitä paloja, taikka jotenkin säätämään ne kuntoon....katsellaan asiaa uudestaan viikonlopun jälkeen!!

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #20 : 15.06.06 - klo: 22.35 »
Ootko kokeillu tyhjäkäyntiruuvista säätää?
| Academy | Axial |

PoisonHeart

  • Vieras
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #21 : 15.06.06 - klo: 22.43 »
Tere!
Mulla on täysinsama ongelma Kyosho Inferno MP 7.5 Sports:issa,eli kytkin ottaa kiinni niin että auto liikkuu ihan reipasta vauhtia tyhjäkäynnillä. Pitääkö kytkintä purkaa/säätää? Säädöt ovat suhkot kunnossa niin ettei auto kuitenkaan sammu tyhjä käynnillä. Auto sammuu vaan sillon kun ajaa kaasu lähes pohjassa ja puottaa vauhtia tai kääntää suuntaa...
Mikä ongelmana?

PoisonHeart

  • Vieras
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #22 : 15.06.06 - klo: 22.45 »
Niin, ja polttoaine kiehuu kaasarissa,enkä saa lämpöjä putoamaan.. Miten niitä voi pudottaa??

Poissa JupeR

  • Veteraani
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #23 : 15.06.06 - klo: 22.52 »
Viileämpi tulppa?
Mahotonta meininkiä..!
M:NANO DRAGON,Kysy YV!

Poissa waltt

  • Veteraani
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #24 : 15.06.06 - klo: 22.52 »
Lainaus käyttäjältä: "PoisonHeart"
Niin, ja polttoaine kiehuu kaasarissa,enkä saa lämpöjä putoamaan.. Miten niitä voi pudottaa??

Koita nyt vaikka tiivistää kaikki koneen liitokset mahdollisten ilmavuotojen takia, vaihda pa letkut, "kylmempää" tulppaa kehiin, säätöjä rikkaammalle... jne...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

PoisonHeart

  • Vieras
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #25 : 15.06.06 - klo: 23.00 »
p.aine letkut on vaihettu pari päivää sitten ja Kärkkäiseltä on tulossa tulppa nro. 4. Kiinni oleva tulppa on 5. Tännään kiristin pakoputken liitokset ja koneessa ei pitäs olla vuotoja. Seos: Pääneula on noin 2½ kierrosta auki ja laitoin mikroautoradalla rikkaammalle eikä lämpö tuntunut tipuvan. p.aine kiehuu edelleen kaasarissa. Ilmeisesti johtuu p*skasta moottorista? ( vakio GX21 kone). Yksikin Infernon omistaja sanoi että lämmöt ovat korkeet...

Poissa plissken_s

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #26 : 16.06.06 - klo: 18.25 »
2½ kierrosta GX-21:ssä on ihan liian laihan rajoilla (tietty nyt joku sanoo että jokainen motti on yksilö, mutta...). Itsellä oli varmuuden vuoksi aina vähintään bout 2 ja 3/4:aa auki. Lämmöt tosiaan on rakenteesta johtuen (ei ABC vaan AAC) korkeammat kuin "tavallisesti", mulla oli normilämmöt jossain 130-140 astetta.

Ja mitä polttoainetta käytät? Jos Quickfirea, niin kokeile vaihtaa Sidewinderiin tai Byroniin.

Ja paras ratkaisu on päivittää kone parempaan ja heittää se GX vaikka kaivoon. Hyvilläkin säädöillä siitä puuttuu se kaivattu potku. Itse ihan yllätyin perus Novarossin suorituskyvystä GX:n verrattuna.

EDIT: Jäi vielä pari juttua. Eli tiivistä silti se kaasarin ja lohkon liitos lämmön/liuottimen kestävällä silikonilla. Aivan varmasti auttaa lämpöihin. Ja kokeile myös suurentaa tuuletusreikiä.
Kyosho - Futaba - Novarossi

PoisonHeart

  • Vieras
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #27 : 16.06.06 - klo: 19.08 »
Joop, Kiitos kovasti neuvoista! :D  Ajelin sillä vähän äsken ja säädin sitä rikkaammalle. Ohjeessa luki että sisäänajossa lopussa saa olla 2½ kierrosta auki, niin ajattelin että niin voisi olla ihan hyvä ajaa ihan normimakin. Polttoaineena on CoolBower 16% Heli eli helikopteri käyttöön, Entinen omistaja anto sellasen pöntön mukaan. Miksi käytää autossa helikopterille tarkoitettua p.ainetta? No onneksi se pönttö alkaa loppua. Ostan seuraavaks CoolBower Sidewinder:iä. Pitääpäs kokeilla tiivistää sitä liitosta. Myönnän minäkin että GX21 on p*skakone! Tehoa ei ole edes viemään autoa 60 km/h Menee korkeintaan 40km/h?? Pitää katella jos säästäis rahaa uuteen mottiin. Kesätöissä saan 15€ per.päivä, kun vahdin pikkuveljeä. viikossa 60€. Ja sitten kun oon pariviikkoo hoitanu niin äkkiäkös sitä tulee se 200€ kokoon... :lol:  Kiitos neuvoista!
Auto ei enää liiku tyhjäkäynnillä, säädin vain alakierrosten neulaa pikuisen pienemmälle ja tyhjäkäynti ruuviakin.
Vieläkin on ongelmana se että auto sammuilee ihan nuin vain. Jos ajaa vaikka tasaisella kaasulla vvähänaikaa eteenpäin, auto saattaa yht'äkkiä tehdä moaa nopeasti ja kone sammuu. Kone käy siis helvetin kuumana ja p.aine kiehuu kaasarissa ja ilmeisesti jos se kerran kiehuu se ei mene moottoriin vaan puolet haihtuu ilmaan??? tottako??

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #28 : 16.06.06 - klo: 19.37 »
Jos löpö kiehuu kaasarissa niin se käy sen verran kuumana jotta saattaapi olla kohta entinen gx.
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
kytkimen säätäminen??
« Vastaus #29 : 16.06.06 - klo: 20.20 »
Lainaus käyttäjältä: "racer"
Jos löpö kiehuu kaasarissa niin se käy sen verran kuumana jotta saattaapi olla kohta entinen gx.

Wanhassa Ultimassa (GX-15) oli sama vika... korjaantui kun vaihdoin vuoden vanhan 10% model technicsin uuteen 16% sidewinderiin :wink: