Kirjoittaja Aihe: Painogallup  (Luettu 15556 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Painogallup
« : 17.05.04 - klo: 12.27 »
Olisi mukava tietää paljonko kunkin kisakiesi painoi Lavangon kisoissa. Jäi itselle kuva, että olimme painavia.

Eli autona Hobao ja 3770 g katsastuksessa.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Painogallup
« Vastaus #1 : 17.05.04 - klo: 13.38 »
3550g tai 3570 en muista
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Painogallup
« Vastaus #2 : 17.05.04 - klo: 15.46 »
Kiitos JQ tiedosta. Minä ja lompakkoni kiittää. Oma kuskini pisti jo titaanin ostoon. Säästämäni rahan koroilla voin jo tarjota uudestaan ...

Poissa jerzirccar

  • Veteraani
    • Profiili
Painogallup
« Vastaus #3 : 17.05.04 - klo: 20.52 »
Muistan hyvin kuin lähdimme -97 EMät ajamaan. Minulla oli silloin MUGEN SUPER ATHLETE ja siinä oli jokunen titaani tuuvi että mutteri ja titaaniset tapit eikä muuta viritys osaa. Juoduin erän jälkeen katsastukseen ja kävi mäihä painoa oli 3075g MEDIAL PRON WOOPS renkailla ja olihan se helpotus että ei ollut alipainoinen.
Jerzi

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Painogallup
« Vastaus #4 : 18.05.04 - klo: 08.03 »
Mitkäs nuo rajat olivat?  :roll:

Poissa jerzirccar

  • Veteraani
    • Profiili
Painogallup
« Vastaus #5 : 18.05.04 - klo: 08.13 »
Jos minä nyt en väärin muista ne ovat ainakin ollut EM kisat 3kg ja MM 3200g. Onko näin tänään en nyt osaa sääntö kirjaa ulkomuistista.
Jerzi

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Painogallup
« Vastaus #6 : 18.05.04 - klo: 09.16 »
Ei toi paino ole niin kriittinen kunes saavuttaa tietyn tason. Painavalla autolla voi hyvinkin voittaa isoja kisoja, eli ei ole pakko panostaa titaani osiin.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa jerzirccar

  • Veteraani
    • Profiili
Painogallup
« Vastaus #7 : 19.05.04 - klo: 15.39 »
Jos haluaa keventää autoa se "voi" tulla kalliiksi sinulle. Jos nyt en ymmärrä väärin fysikkaa niin jos on 2 samanalaista auto kompleksia mutta toisessa on reilusti yli 500g lisää painoa niin mikä

A kiihtyy paremmin
B lentää paremmin
C parempi pito
D parempi nopeus
E alhaisempi moottorin lämpö
F helpompi säätöinen
G kestävämpi (????)
H mutka nopeus
I jarrutus matka

tuntuu vain niin ihmeeliseltä että nuo ylipainoiset autot toimii vielläkin. Voin sanoa että minun tuolla MUGEN autolla joka painoa juuri ja juuri sallitun painon niin sillä oli kyllä kaikki kohallaan.
Jerzi

Poissa jippii

  • Jäsen
    • Profiili
Painogallup
« Vastaus #8 : 27.05.04 - klo: 21.09 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
Kiitos JQ tiedosta. Minä ja lompakkoni kiittää. Oma kuskini pisti jo titaanin ostoon. Säästämäni rahan koroilla voin jo tarjota uudestaan ...


MIten paljon on muuten titaani- ja alumiini-vanttiruuveilla painoeroa? :oops:

Poissa -PM-

  • SaloUA
    • Profiili
paino
« Vastaus #9 : 27.07.04 - klo: 14.42 »
:mrgreen:
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Painogallup
« Vastaus #10 : 27.07.04 - klo: 14.56 »
Lähetetty: 18.05.2004 9:16    

--------------------------------------------------------------------------------
 
Ei toi paino ole niin kriittinen kunes saavuttaa tietyn tason. Painavalla autolla voi hyvinkin voittaa isoja kisoja, eli ei ole pakko panostaa titaani osiin.
_________________
HoBao/Pro-Line/PICCO/neo-buggy.net
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Mika R

  • Vieras
Painogallup
« Vastaus #11 : 27.07.04 - klo: 15.05 »
joo, jos auto on tasapainossa

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Painogallup
« Vastaus #12 : 27.07.04 - klo: 15.53 »
Tämä painokysely lähti siitä liikkeelle, kun ekoissa Lavangon kisoissa oli huhu, että Josen auto painaa niin vähän, kun on titaania täynnä. Että siksi kulkee niin hyvin. Kuskini tietty uskoi tämän. No nyttemmin ollaan opittu, että Suomessa ei titaania tarvita. Siis opetellaan vaan nyt ajamaan ja säätämään autoa.

Aíkaisempaan kyssäriin paljonko titaani on kevyempää kuin teräs. Vastaus lienee että vain noin kolmasosan, mutta on rautaa parempaa materiaalia, joten voi tehdä hoikemmaksi osia.

Mika R

  • Vieras
Painogallup
« Vastaus #13 : 18.08.04 - klo: 11.19 »
Minusta ihan kiinnostava aihe. Puntaroin tossa ja vaaka näytti 3380 ilman ajoakkua kokovanteilla ja Proline Crime Fightereilla. Patterikotelo tuo 110gr lisää eli 2490. Ajoakulla (5 kennoa) tuleekin jo painoa reippaasti lisää eli 3620. Siihen vielä täysi tankki päälle niin johan pompsahtaa aina ~3750 grammaa.

Mikäs teillä on tilanne? Mä olen siis samoissa Tuukan kärryn kanssa täydellä tankilla.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Painogallup
« Vastaus #14 : 18.08.04 - klo: 12.36 »
Paino"kriisin" aikoina mietittiin miten auto saataisiin keveämmäksi. Silloin tuli idea mieleen, jota ei tosin toteutettu, mutta "salaisuus" paljastettakoon. Ajateltiin tehdä "aika-ajoakut" eli niin pienet akut, että vain 10 minuuttia kestävät. Mutta toteutus on siirretty vuoteen 2010. Sitä seuraavana vuonna täytetään renkaat ilmaa keveämmällä kaasulla, ja sitten lyhennetään servojen johdot minimiin jne... 2010 vuotta odotellessa opetellaan ajamaan. :mrgreen:

Mika R

  • Vieras
Painogallup
« Vastaus #15 : 18.08.04 - klo: 12.41 »
Okei :D Eli ei muutoksia tolta osin 3770 täydellä tankilla?

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Painogallup
« Vastaus #16 : 18.08.04 - klo: 13.05 »
Kyllä se auton keventäminen kannattaa, mutta sijoittamalla euron ajamiseen saa paremman hyödyn kuin auton keventämisestä saa. Tämä on puhdasta talousmatematiikkaa. Toisilla voi olla toinen tilanne niin radalla kuin lompakossa.

Kyllä automme on jo kevyempi kuin 3770. Siitä on nimittäin niin paljon pohjaa kulunut, että ei maalia/pinnoitetta ole enää jäljellä juuri ollenkaan. Kun ei vain kävis kuin mustalaisen hevoselle, että just kun se oppi olemaan syömättä niin se kuoli. No ei vaan, Jalas racing sportilta on uusi runkolevy jo hankittu. Pitäisikö se debytoida lauantain mutapaineissa...

Kauden lopussa pitäisi muuten palkita Suomen eniten kulunut runkolevy tsempparipalkinnolla!

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Painogallup
« Vastaus #17 : 18.08.04 - klo: 13.10 »
Tuukka, minä taidan voittaa sen runkolevykisan, eli ei tarvitse edes järjestää sitä. Himassa taitaa olla 4 loppuunkulutettua runkolevyä, (jos en heittäny niitä jo menemään)  :D
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Painogallup
« Vastaus #18 : 18.08.04 - klo: 13.16 »
Kerspeles. Pitää tuoda rc-auto Lavankoon hinaamalla...

Mika R

  • Vieras
Painogallup
« Vastaus #19 : 18.08.04 - klo: 16.08 »
Mutapainia todellakin, kävin Lavangossa ja heitin muutamia rundeja ja koitin vähän testata että auto ylipäänsä toimii viimeisten muutosten jälkeen; auto näyttää aika surulliselta nyt ja on kuivumassa. Jos säät jatkuu näin niin ei sitä kannata edes hirveesti putsata tässä ennen lauantaita, ja jos sää yhtään sallii käy vähän heittämässä mutaa lisää. Huomenna pitäs olla vähän aurinkoa joten sit uudelleen nyt kun vielä lomaa jäljellä.

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Niih..
« Vastaus #20 : 19.08.04 - klo: 12.38 »
Painon pudottamisen suurin ongelma on jousitetun/jousittamattoman massan suhteen muttuminen epäedullideen suuntaan. Useimmitenhan autoa kevennetään juuri rungosta joka vie pelkästään jousitettua massaa. Ripustuksiin sijoitetut vanttiruuvit ja vastaavat taas menevät suunnilleen 50/50 jousitetun ja jousittamattoman kesken. Renkaista ja pyörien laakeripesistä, joista keventäminen olisi kaikkein järkevintä ei taas pysty juuri mitään ottamaan.
Lopputulos operaatiosta onkin sitten lähinnä kyseenalainen eli auto kyllä lähtee ja kulkee, mutta alustan säätäminen on tosi vaikeata.
Aikanaa kevensin pari MP-5 vitosta keveimmillään noin 2900grammaan (normaali kisa paino tosin vähän päälle kolme kiloa.) jolloin kulusta ei ollut pulaa mutta eipä juuri renkaatkaan koskenut maahan, jos radassa sattui olemaan kuoppia. Auto muten lähti 15 hampaisella bellillä vähintään saman minkä muutkin ja liikku huomattavasti paljon lujempaa.
Hintaa koko hommalle tuli kuitenkin huomattavan paljon ja aikaakin tuhertui älyttömästi joten nykyisin tyydyn täysin vakiopalikoihin. Eikä se juurikaan tunnu pärjäämiseen vaikuttavan.
Harjoittelu ratkaisee.
Kun vaan jaksais...

Mika R

  • Vieras
Painogallup
« Vastaus #21 : 19.08.04 - klo: 22.25 »
OK kiitos näkemyksestäsi. Ei taida tuo paino olla kovin kriittinen juttu tosiaan sen jälkeen kun auton saa haltuun ja ajo sujuu.

Poissa Jöördis

  • Veteraani
    • Profiili
Painogallup
« Vastaus #22 : 24.10.04 - klo: 12.02 »
Kaivoin tämän vanhan topicin esiin ihan mielenkiinnosta..

Kun laitan oman Hobaoni puntariin niin missä paino lukemassa on syytä huolestua,ja missä olla tyytyväinen? Lienee 3500g tienoilla?
Missä liikkuu M8:n keskipainot?
Ja mikä on ihan oikea tapa mitata paino? tankki tyhjä vai täys,akulla vai ilman?
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Painogallup
« Vastaus #23 : 24.10.04 - klo: 18.08 »
Itellä Lavangon SM-kisoissa paino auto tyhjällä tankilla ja akku kiinne 3350grammaa. Se on mielestäni helvetin kevyt.

En muista mikä ohjeistus sääntökirjassa on punnitsemiseen.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Jöördis

  • Veteraani
    • Profiili
Painogallup
« Vastaus #24 : 24.10.04 - klo: 18.13 »
Ja se paras keino laihduttaa Hobao?  Titaania vantteihin ja toinen pohjalevy? Mitä muuta?
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Painogallup
« Vastaus #25 : 24.10.04 - klo: 21.34 »
En minä tiedä. Mulla on Jalaksen vanha auto jossa on kevennettyä palikkaa jos jonkinlaista. Ens kesäksi uutta autoa alle.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Jani Lindqvist

  • Veteraani
    • Profiili
Painogallup
« Vastaus #26 : 24.10.04 - klo: 22.17 »
M8:ssa minimipaino on 3000g ja se punnitaan muuten ajovalmiina, mutta tankki tyhjänä ja ilman ponderia

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
Painogallup
« Vastaus #27 : 25.10.04 - klo: 14.51 »
Oma Hyper 7 PCR Pro autoni painoi viimeisissä Lavangon kapinoissa 3545 ajovalmiina tankki tyhjänä. Rakennettu suoraan paketista muuten, paitsi laitoin Lunsfordin titaanivanttiruuvit, joista ei painon suhteen ole hyötyä. Ihan tavallisilla teräsruuveilla rakennettu. Radiolevyn ja servosaverin tukilevyn ruuveina kaytin senkattuja ruuveja (tein itse upotukset levyihin), joka tämäkään ei montaa grammaa kevennä painoa...
Myllärin Veikko sanoi heidän Kyosho Inferno 777 auton painavan 5 grammaa enemmän.

Mun kohdalla ei ollut hyötyä senkatuista radiolevynruuveista ym kevennyksistä, kun nousufinaalissa irtosi ohjausservon sarvi, joten asiat tärkeys järjetykseen!

Hyperistä saa painoa pois laittamalla CVD vetoakselien tilalle alumiiniset koiranluuakselit (siis kardaanit ja takavetoakselit), sekä korvaamalla kaikki linkkien teräskuulat kovapinnoitetuilla alumiinisilla (HoBaon oma uusi viritys-sarja). Sarjaan kuuluu myös alumiiniset jarrukammet, servosaverin alutolpat, kallistuksenvakaajien kuulat ym ym. Lisäksi saatavana myös kevennetyt pyörän navat + mutterit, jotka eivät yksistään kevennä autoa juuri lainkaan, mutta kuulasarjan kanssa yhdessä lähtee painoa pois jo kiitettävästi.

Titaaniruuveista vielä sen verran, että titaani ei sinänsä ole vahvempaa kuin teräs, mutta sitkeämpää kyllä. Todella pirullista ainetta työstää. Kannattaa miettiä pari kertaa mihin titaaniruuveja laittaa. Esim oma kokemukseni on Yokomon SD SSG sähkötouringautostani, jossa sain mukana titaaniruuvisarjan, että ei ole kannattava ratkaisu esim iskarin kiinnitysruuveina. Ruuvit vääntyvät kovin helposti jopa pienistä kolhuista. Vastaavissa tilanteissa kovat teräsruuvit (mustat) eivät koskaan ole vääntyneet. Ruuvit siis eivät ole kovia, mutta erittäin sitkeitä. Todella vaikeita esim lyhentää kotikonstein. Olen myös käyttänyt polttiskrossikoneessa kampiakselin päässä kytkimenruuvina titaaniruuvia, mutta siinä käytössä taas ruuvin kannat menevät helposti pyöreiksi. Titaaniruuvit kyllä toimivat varmasti jossain radiolevyssä ym, mutta onko vastaavaa hyötyä sijoittaa ruuveihin niin paljon rahaa...
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa Jöördis

  • Veteraani
    • Profiili
Painogallup
« Vastaus #28 : 25.10.04 - klo: 15.40 »
Taitaa vaan olla parempi tuhlata rahaa polttoaineeseen ja opetella vaan ajamaan :D
Tuntuis että 3500g on painona ihan jees...
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

Poissa Jöördis

  • Veteraani
    • Profiili
Painogallup
« Vastaus #29 : 26.10.04 - klo: 13.17 »
Vaaka puhui karua kieltä...  3755g tankki tyhjänä. Autossa kiinni Medial proon vegat.

Niko,mitäs se kuula sarja ja alumiini akselit maksaa......
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...