Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - maffe

Sivuja: [1]
1
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 31.01.13 - klo: 22.06 »
Millaiset nuo cut off -säädöt kannattaa olla? Minulla on atm yksi 7.2V nimh akku ja yksi 2S lipo.

EDIT: Ja nyt kun ollaan kysymysten makuun päästy, niin tässä lisää: Mitenköhän aiheellista on lähteä miettimään jotain ratastuksia? Nyt ei niin mitään hajua mitä tuossa on, käsittääkseni vakio - vanhahko - 2wd stampin välitykset. Vanha kone oli 17.5T harjallinen joku Team Stock -merkkinen mötkö, jos tuosta nyt jotain apua on.

Kun käytät lipo akkua, noparissa pitää olla cut-off käytössä. Kun ajat Nimh akulla on kätevämpää olla käyttämättä sitä cut-offia, mutta akku ei mene pilalle, vaikka cut-off olisi päällä. Jos tuo asetus on tehdanasetuksissa, niin cut-off on päällä.

Laita akut laturiin ja kun ne on täynnä kokeile uudelleen.

Kun saat auton toimimaan, voit miettiä rattaita. Jos moottori kuumenee, pitää pinionia (moottoriakselin ratas) pienentää. Jos moottori ei kuumene liikaa (= siihen voi koskea hetken), voit miettiä haluatko lisää kiihtyvyyttä tai huippunopeutta.

Kiitos paljon, näillä mennään.

Kiitokset myös muille hyvistä vastauksista joita sai nopeasti!

2
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 31.01.13 - klo: 21.32 »
Olikos tuo sensoriton nopari? Jos on niin pyörimissuunta muuttuu kun vaihdat kaksi moottorille menevää johtoa keskenään.

Tämä neuvo osui googlettaessakin äsken silmään ja ehdinkin jo koittaa ennen kuin kommentoit. En saanut toimimaan vaikka koitin mielestäni kaikki vaihtoehdot läpi. Ilmeisesti en sitten kuitenkaan ollut koittanut kaikkia, koska kävin uudelleen kikkailemassa ja nythän se liikahtaa oikeaan suuntaan!

Noh, olihan se jo liikaa toivottu, että nyt oltaisiin ns kuivilla. Noin minuutti edes-takas rullailua olkkarin lattialla ja töks. Nopari taisi vetää jonkun cut offin päälle ja punainen ledi vilkkuu minkä ehtii. En ole hetkeen tuota nimh-akkua ladannut jolla testailin tuota, joten en ole ihan varma voisiko sitten olla low voltagen takia.

Millaiset nuo cut off -säädöt kannattaa olla? Minulla on atm yksi 7.2V nimh akku ja yksi 2S lipo.

EDIT: Ja nyt kun ollaan kysymysten makuun päästy, niin tässä lisää: Mitenköhän aiheellista on lähteä miettimään jotain ratastuksia? Nyt ei niin mitään hajua mitä tuossa on, käsittääkseni vakio - vanhahko - 2wd stampin välitykset. Vanha kone oli 17.5T harjallinen joku Team Stock -merkkinen mötkö, jos tuosta nyt jotain apua on.

3
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 31.01.13 - klo: 20.58 »
Noniin, nyt on hiukan asioissa edetty. En nyt lainaile tuosta ylhäältä mitään kun on useampia vastauksia ja neuvoja, mutta tässä tilanne:

- Sain välyksen todennäköisesti kuntoon, otin hiukan ulospäin niin rullaa nätisti.

- Ilmeisesti tuon noparin kautta ei pysty nyt sitten moottorin pyörimissuuntaa muuttamaan. Hetkeksi jo innostuin kun sain ohjelmointikortin kiinni ja sieltä löytyi kohdasta 11. tuo. Harmi vain kun kohdan 10 jälkeen hypätään takaisin kohtaan 1. :D Katsoin myös Hobbywingin sivuilta ja ilmeisesti asia nyt sitten tosiaankin on näin.

Olen nyt hiukan hukassa tämän kanssa. Ensimmäisenä tulee mieleen, että miten tämä nyt voi mennä näin? Onko tuohon nyt mitään järkevää ratkaisua olemassa? Ja mistä pirusta keksin sitten tarvittaessa motin joka pyörii oikeaan suuntaan? On meinaan aloittelija nyt hieman hämillään. Joku megakallis radio omaa säädöt tuon kääntämiselle? Vai mitä häh.

Onneksi ulkona on metrin kerros loskaa niin ei ärsytä ihan niin rankasti tämä kikkailu :D

EDIT: Vai voiko tästä selvitä niinkin helpolla, että heittää vaan plussan ja miinuksen jostain raosta toisinpäin? (mistä välistä?)

4
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 31.01.13 - klo: 15.07 »
Kyllä nopareissa on yleensä ainakin mahdollisuus vaihtaa moottorin pyörimissuunta. Itsellä on käytössä Hobbywingin SCT nopari, josta tuo ainakin löytyy (tuo tosin perustuu XeRuniin). Ohjelmointikortilla onnistuu asetuksen vaihto.

Tasauspyörästön normaaliin toimintaan kuuluu, että renkaasta pyörittäessä saman akselin toinen rengas pyörii vastakkaiseen suuntaan. Siis ei huolta tästä  :wink:

Hehe jep, duunikaveri äsken jo paukutti päätään tästä aivopierusta, ihan ansaitusti :D Oletin tietysti automaattisesti tuon nyt liittyvän tuohon pyörimissuunnan bugaamiseen kun siinä muuten pyörittelin ja rullailin kaikkea liikkuvaa edestakas.

Arkistoisin tämän kysymyksen / keskustelun siis mieluusti sinne 'tätä keskustelua ei koskaan käyty' -kansioon  :grin:

5
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 31.01.13 - klo: 11.24 »
Maffelle:

1. Jossakin kohtaa voimansiirtoa on jumi. Eikä olis ensimmäinen kerta kun spurri ei ole ihan pyöreä tai hampaissa sanomista. Kannattaa selvittää mistä johtuu. Ota alkuun mosa irti ja pyöritä pelkkää spurria, jos jumia on vielä, jumi on edempänä voimansiirrossa.

Tai sitten välys on yksinkertaisesti liian tiukalla. Hienoinen heitto spurrin muodossa kiristää osalla kierrosta välyksen nollaan ja rattaat tahmaavat.

2. Kun nopari vaihtuu, uusi nopari on kalibroitava radiosysteemille. Kalibroimattomuudesta johtuvat ongelmat. Noparin ohjeissa on ohje kalibroinnille. Kalibroinnissa kerrotaan noparille täysi kaasu, neutraali ja täysi jarru. Kalibrointi on oltava tehtynä ennen kuin ohjelmointiin ryhtyy

3. On väliä. Spurrissa ja pinionissa on oltava välys. Liian pieni tai iso niin jompikumpi hajoaa. Taitavammat osaavat sormissaan tunnustella välyksen. Minä laitan A4:stä leikatun palan rattaiden väliin ja passaan välyksen siten että paperi juuri ja juuri kulkee rattaiden välistä.

4. Ks. kohta 2.

Suuret kiitokset hyvistä vastauksista. Kalibroinnin tein vielä eilen illalla ja ainakaan se ei auttanut tuohon pakki/eteenpäin -ongelmaan. Onko tuollaista ominaisuutta yleensä ohjelmoitavissa nopariin edes? Että kääntäisi nuo toisinpäin?

Olen ainakin suht varma, etten edes olisi pystynyt kasaamaan mitään väärinpäin / väärässä järjestyksessä takaisin, kun irti ei ollut kuin spurri, sen päällä oleva jousi ja mutteri, sekä moottori ja niiden se suojakoppa/kansi.

Hauskana faktana tuossa myös se, että kun renkaita pyörittää kädellä, niin toinen takarengas pyörii toiseen suuntaan kuin toinen? Pitää varmaan tänään jatkaa tuota hommaa ja purkaa kenties sitten vähän enemmän.

Tuota välysasiaa pitää myös väijyä tarkemmin. Jatkan kysymysteni kanssa todennäköisesti taas illalla  :azn:

6
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 30.01.13 - klo: 22.37 »
Virittelin äsken uuden nopari-motti -combon kiinni 2wd stamppiin ja eihän tuo nyt mennyt ihan kuten elokuvissa. Jos en nyt väärin muista niin combo on tämä:

http://fi.eurorc.com/product/2145/hobbywing-ezrun-60a-9t-brushless-combo-b6

Pari kysymystä aloittelijalta taas tähän rakoon:

1. Nuo rattaat, ovatko nyt sitten pinjoni ja spurri? Spurri taitaa olla se suurempi ja pinjoni tulee motista? Olettaisin, että kun noita pyörittelee tuossa niin koko kierroksen pitäisi mennä aikalailla smoothisti? Tuossa on joku 1/3 tai 1/4 kierroksesta selkeästi 'tahmaisempaa' pyörimistä kuin muu osuus. Jotain arviota missä voisi olla vika?

2. Radiot eivät vaihtuneet, laitoin ainakin mielestäni kaikki piuhat kiinni oikein ja lopputuloksena tuossa kun autoa kädessä & ilmassa pitäen koitin pari sekunnin kaasutusta, on se, että auto rullaa taaksepäin kun pitäisi mennä eteenpäin ja taas toisinpäin :D Missä failaan? Yritin hieman tuota ohjelmointikorttihässäkkää vilkuilla (en tehnyt sillä mitään), ja mielestäni siinä ei tällaista vaihtoehtoa ollut.

3. Onko tuolla moottorin kiinnityskohdalla & pinjonin ja spurrin asettumisella jotain muuta väliä, kuin että menee kohdilleen ja sitten ruuvia kiinni?

4. Pitääkö radio joka tapauksessa heti alkuun jotenkin "naittaa" / kalibroida uudelle noparille? Ja siten kohdan 2. ongelmat voisivat johtua siitä, kun en tällaista ole tehnyt?

7
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 22.01.13 - klo: 10.41 »
Ruusuja:

Kaapolainen
Mad truck rc

8
Tower Hobbies on Amerikkalainen pulju ja todella hyvä sellainen! Itse tilaillut sieltä useinkin ja tavarat lähetetty aina todella nopeasti (ja saapuneet perillekin viikossa) Jos tuolta tilaat, niin kannattaa uutiskirje tilata ennen tilaamista sillä tarjouksia tulee sähköpostiin todella usein ja arvoltaankin ne ovat isoja. Tuota paikkaa ei voi kuin suositella omien kokemuksien perusteella!

Kiitokset vastauksesta. Jenkeistä tilaaminen ei kuitenkaan ole nyt ihan ykkösvaihtoehto alvien ja tullien takia, mutta pidetään mielessä.

9
Mites tuo Tower Hobbies? Mistä maasta tulee? Ihmisillä ylipäätään kokemuksia tuosta?

10
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 10.01.13 - klo: 21.57 »
Ei siellä antennin sisällä ole mitään. En oikein jaksa uskoa, että tuo 1,5cm vaikuttaa kantamaan millään tavalla. Taisi olla kysymyksessä ihan tavallinen radiohäiriö, jota noilla 27 Mhz esintyy usein.
Onhan autossa kaikki muuten kunnossa? Antenni tulee suoraan vastarikotelosta ulos jne?
Jos käytät harjallista, niin onko häiriönpoistokondensaattorit juotettu moottorille?

Nyt kysyt pahoja vasta-alkajalta. Auto ei ole mikään uusi, eikä ihan siltä näytäkkään, mutta muuten tuo on kyllä ohjauksen osalta ihan ok toiminut, kun olen ~5 x10min ajosessiota ajellut tässä parin viikon aikana. Oikeastaan en usko, että tuolla katkeamisella oli mitään tekemistä tuon hetkellisen häiriön kanssa, varsinkin kun olen suht varma, että onnistuin se varsinaisesti halki vetämään vasta kun aloin sitä ihmettelemään tarkemmin. Ja se tapahtui sen jälkeen, kun auto oli vähän karannut.

Enemmänkin kysyin yleisesti ottaen tuota tulevaisuutta ajatellen. Mutta mutta, eiköhän tuo selviä suht nopeasti seuraavan ajokerran aikana, jos Stamppi lähtee jatkuvasti omille teilleen.

Antenni tulee... varmaan suoraan ulos sieltä. Hieman se on ehkä nyt johto sykeröllä kun olen kelmulla hieman suojannut vastaria ja noparia. Motti on harjallinen, noista konkista en osaa ikävä kyllä sanoa yhtään mitään. Elektroniikka-osaamiseni on suht rajallista ja rc-osaamiseni käytännön nolla.

Tarkoituksena on kuitenkin tuo combo päivittää harjattomaan, kunhan joku sopiva osuisi eteen. Hiljalleen kun noista jotain lukemalla oppii niin saattaa jo tunnistaakin jossain vaiheessa sen "sopivan" kun se siihen eteen osuu :D Ensisijaisesti etsin käytettyä, niin tuo vaatii joka merkin ja mallin kohdalla aina hieman googlettelua ja yleensä senkään jälkeen ei vielä tiedä asiasta mitään  :cool:

Kiitokset kuitenkin asiallisista vastauksista.

11
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 10.01.13 - klo: 20.29 »
Juu olen tietoinen noiden paremmuudesta ja sellainen on kenties jossain raossa ostoslistalla. Kysymys kuitenkin oli, että onko tuollaisella käytännössä vaikutusta. En voi mitenkään olla ensimmäinen, joka on saanut tuon antennin poikki?

12
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 10.01.13 - klo: 19.43 »

13
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 10.01.13 - klo: 19.32 »
Kuinka radikaalisti vaikuttaa ohjaimen katkennut antenni? Ohjain on tuollainen perus Kyoshon Perfex, jossain raossa onnistuin taivuttamaan (tai oli ostettaessa, en muista) antennia noin 1,5cm kärjestä, meni lyttyyn ja hieman vinoon.

Äsken kesken ajon auto lähti kenkimään omia teitään (onneksi puuta päin   :shocked:), kun sain autosta virrat pois niin osui silmät antenniin ja pölhönä otin kiinni siitä. Nyt en mene sanomaan menikö se juuri tuossa kohtaa, vai oliko jo aiemmin mennyt, eli oli taipunut vielä lisää ja nyt se metalli oli sitten jo yli puolen kehän osalta murtunut poikki. Koitin kyllä autoa vielä päälle ja hiukan ilmassa annoin kaasua, hyvin vörkki. Huvikseni kolvasin äsken vielä hieman tinaa tuohon railoon, mutta tiedä sitten onko mitään apua.

Eli, vaikuttaako tuo a) käytännössä ei mitään b) tuurilla joskus jotain häikkää c) paljonkin?

Jatkokysymyksenä vielä: Meneekö tuolla sisällä joku piuha, vai onko tuo antenni ainut johdin?

Sivuja: [1]