Ajattelin etten enempää lusikkaani laita tähän soppaan, mutta tuli uusi erä PICCO motteja. Ihan sattumalta luin ohjeet läpi kun samalla varaosalistaa silmäilin. Tämmöinen tarttui okulaariin:
"To reach the delicate parts of the engine, you only need to unscrew the glowplug and the rear plate. Then you can wash the engine WITH GASOLINE and lubricate it with light oil (Do not use any silicone oil)
Voihan PE**E!! että voi olla "Pro ohjeet "... Gasoline eli bensa se vasta paisuttaa silikonia, silikoniletkut menee ihan löllöiksi ja liukuvat pois nippeleiden päältä, puhumattakaan mitä se tekee kampuran täytesilikonille.
Aikoinaan Picolla oli ohjeissa "flush the engine with petrol, mixed with machine oil" Novarossin ohjeista on poistettu kokonaan maininta aineesta jolla motti huuhdotaan sisältä ( Linkki samassa juonteessa aikaisemmin)
Koko hässäkkä on aikanaan saanut alkunsa siitä että Englantilaiset kutsuvat bensaa PETROLiksi, Jenkit petroolia kerosiiniksi tai Diesel oil. Euroopassa (muualla kuin englannissa) bensa on Gasoline tai Benzin, Petrooli on Diesel tai kerosene (lamppupetroli on heating kerosene)
Se miksi alunperin suosittelin kerosiinia eli puhdistus petroolia on että RON PARIS- joka todellisuudessa suunnitteli Novarossi automoottorit, suositteli ohjeissaan KEROSIINIA. Pylon ja Speedimiehet käyttävät tuota JET A-! lentokerosiinia sillä siinä on vielä rajummat liuottimet rissakertymien poistoon, sillä heillä on fuilissaan 80% mettistä ja 20% rissaa, synteetistä ei ollenkaan sillä säännöt kieltävät muut voiteluaineet.
Kun lämpötilat ovat huomattavasti korkeampia kuin nitro peleissä, täytyy liuottimen myös olla vastavaasti tehokkaampia.
Nyt kuitenkin tämänhetkinen ohje on,jota jakelen, vähän noita japseja mukaellen: En enää ota kantaa koko gasoline-petrol-kerosene asiaan, vaan suosittelen BRAKLEENIÄ ja kunkin valmistajan omaa After run öljyä. melkein mikä öljy käy. myös rissa, kunhan ei ole WD 40-CRC tai muuita silikonia sisältäviä öljyjä.
Muusta ajon jälkeisestä huollosta: Muista ilmanputsari- se on niin halpa, kaikkeen muuhun, jopa fuiliin verrattuna että vaihda elementti joka kerta kun putsaat muutenkin moottoria Siihen hyvä (motocross) ilmanputsariöljy joka kerta ajon jälkeen. Buggy putsarin reunat kannattaa tiivistää pitimeen vedenpitävällä (ketju) vaseliinilla, ei ainakaan vuoda tuo kriittinen kohta Eipä muuta.. nitroa kehiin niin hupia piisaa...