Kirjoittaja Aihe: Moottori reistailee  (Luettu 2615 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kuula

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://ilmaisajelijat.info
Moottori reistailee
« : 16.07.05 - klo: 13.39 »
Kahtelin haullakin, mutta en löytänyt kunnolla hakemaani vastausta. Vikana on se ettei moottori ota kunnolla kierroksia. Tai oikeestaan jaksa edes lähteä pyörimään ilman apua. Ja kun moottorin saa liikkeelle on kierrosnopeus aivan naurettava. Ensiksi availin, puhdistelin ja kasasin sen uudelleen, muttei alkanut toimimaan. Kaikki osat näyttäävät kuitenkin ehjiltä, lukuunottamatta kollektoria. Siinä onkin havaittavissa U-profiili, koska hiilet ovat kuluttaneet keskikohtaa. Mietinkin että voiko tuon kollektorin sorvata tavallisella metallisorvilla, johon laittaisi kunnolla kierroksia ja hienoisella automaattisyötöllä ajaisi sen tasaiseksi. On varmaan parempi keino, kuin porakoneella?

Mitenkä loppuun hiilet saa ajaa? Omissani on pintaa vielä noin 6mm, ennenkuin tulee hiilen"johto" vastaan. Onko liian lopussa vai voiko ajaa vielä lopumpaan? Hiiliä on välillä hiottu ja sen jälkeen ajettu rauhassa 1-2 kennolla sisään.

PS: Onko Kuopiossa kenelläkään oikeata kollektorisorvia ja voisko pieneen hintaan sorvata tuon moottorini? En jaksais alkaa lähettelemään. Muuten sorvaan sen normi sorvilla :P
*Life is 2 short, so live it to the MAX!!!*

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Moottori reistailee
« Vastaus #1 : 16.07.05 - klo: 16.14 »
Porakone on hyvä jos on vaakakäsi. Mulla tuli ihan hyvää jälkee porakoneella.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Moottori reistailee
« Vastaus #2 : 16.07.05 - klo: 16.26 »
Kuulostaa ihan siltä että "hiilet kantaa" eli hiilet ovat kuluneet niin lyhyiksi jolloin jouset eivät jaksa painaa niitä riittävästi kollektoria vasten = ilmenee juuri noita ongelmia mitä ilmoitit. Eli vauhda uudet hiilet ja sorvaa kone niin pitäisi kulkea taas hyvin.

Poissa Kuula

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://ilmaisajelijat.info
Moottori reistailee
« Vastaus #3 : 16.07.05 - klo: 19.31 »
Juuri noita hiiliä, tai paremminkin niiden jousia mietinkin. Toisen hiilen jousi ei nimittäin kunnolla jaksa enää painaa hiiltä kollektoria vasten... Voispa laittaa pari hiillosta tilaukseen :)

Ja miksi vastata "Hio porakoneella", kun mulla on sorvi mahdollisuus ja kyselin sorvauksesta, en porakoneesta....
*Life is 2 short, so live it to the MAX!!!*

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori reistailee
« Vastaus #4 : 18.07.05 - klo: 00.54 »
Kun vaihdat hiilet, niin olis hyvä että saisit myös sorvattua samalla.
Parempaa jälkeä saisit varmaan kollektorisorvilla.

En sitten tiedä millaista jälkeä normaali sorvilla saa. Riippuu varmaan terästä ja pyörimisnopeudesta. Kollektorisorveissahan käytetään yleensä pientä timanttiterää, eikä normaali sorviin taida niin pieniä teriä edes saada ? Kokeile vetää todella hitaalla syötöllä ja ota vain sadasosamillejä kerrallaan. Kannattaa liikuttaa terä vähän kollektorin päälle ja hiljaa lähestyä kollenktorin pintaa, kunnes huomaat että terä alkaa ottaa kiinni, huomaat sen kun kollektoriin tulee pieni vaalea ura. Ota sitten pakkia sen verran että terä lähtee pois kollektorin päältä ja aja se sitten hitaasti kollektorin toiseen päähän. Varo sorvaamasta kupareita pidemmälle, isolla sorvilla saa varmasti pahaa jälkeä  :) Normaali kollektorin halkaisija on uutena jotain vähän päälle 7,5 milliä ja alkaa olla tiensä päässä kun halkaisija on enää 6.6-6.7mm.

Pinnasta pitäis saada mahdollisimman sileä, ja normaali sorvilla sitä ei välttämättä saa. Lamellit saattaisivat jopa revetä. Kokeilemallahan sen näät. Suosittelisin kuitenkin käyttämään normaalia kollektorisorvia jos sellaista saat lainaan tai joku sinulle koneen sorvaa. Iso hommahan se ei sinänsä ole.

Voit putsata hiilikanavat normaalilla topspuikolla. Kastelet vanupuikkoa hieman cleaneriin ja työnnät puikon kanavien läpi. Kokeile hiiliä liikuttamalla liikkuvatko ne kevyesti.

Poissa wictro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
Moottori reistailee
« Vastaus #5 : 18.07.05 - klo: 02.41 »
miksiköhän minulla on sellainen olo, jotta muutaman kiloeuron automaattisyötteinen sorvi olisi tarkempi kuin muutaman kympin kollektorisorvi..

sorvit ovat tarkkoja pelejä ne
-Lithium Love Racing-

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori reistailee
« Vastaus #6 : 18.07.05 - klo: 02.56 »
Mitenköhän minulla on sellainen tunne, että et tiedä kollektorisorvien hintoja, varsinkaan timanttiterällä!
Mitenkohän minulla on sellainen tunne, että et tiedä mitä tapahtuu ankkurille, kun kiinnität sen siihen automaattisorviin........  :wink:

Sen tiedän kyllä, kumpi on tarkempi juuri tuossa tehtävässä!
Molemmista on kokemusta, mutta en sentään ole sotkenut käyttötarkoituksia keskenään.....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Kuula

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://ilmaisajelijat.info
Moottori reistailee
« Vastaus #7 : 23.07.05 - klo: 17.39 »
Sain moottorin viilattua kuntoon ja nyt ottaa kierroksia taas hyvin :) Kollektorissahan se vika oli kuin olikin. Nyt vaan tuossa mietiskelin, että onko normaalia kun yhdistän johdot moottoriin, niin iskee hirmu kipinät johdon ja moottorin välistä. Sanoisin että on ihan normaalia noilla virtamäärillä, mut viisaampi korjatkoon...
*Life is 2 short, so live it to the MAX!!!*

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori reistailee
« Vastaus #8 : 24.07.05 - klo: 00.04 »
Kyllä se aina pienet kipinät heittää jos yhdistät suoraan akusta.

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Moottori reistailee
« Vastaus #9 : 01.09.05 - klo: 14.25 »
Miten sen kollektorin voi porakoneella hioa? ja kertokee muutenkin jotain ''vinkkejä'' miten tummuneen kollektorin saa täysin kirkkaaks, jos ei ole sorvia käytettävissä.

Poissa Kuula

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://ilmaisajelijat.info
Moottori reistailee
« Vastaus #10 : 01.09.05 - klo: 16.01 »
laittaa kollektorin poran istukkaan kiinni ja pyörittää. Sit santapaperia vaikka viilan päälle ja sillä painaa kevyesti. Pienen tummunnan saa helpoiten pois vesihiomapaperilla hiomalla käsissä kevyesti...
*Life is 2 short, so live it to the MAX!!!*

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Moottori reistailee
« Vastaus #11 : 01.09.05 - klo: 16.25 »
ja mahdollisimman hienolla paperilla
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Moottori reistailee
« Vastaus #12 : 01.09.05 - klo: 17.36 »
Ok