RC10.FI
Kilpailut => Tulokset => Aiheen aloitti: Alue 8 - 05.11.07 - klo: 12.22
-
Muistutuksena, alue-8 osakilpailu Hyvinkäällä VEHKOJAN SRkeskuksessa lauantaina 17.11.2007 klo 8.00.
-
Hyvinkäälle ilmoittautuneita
TSM
Joonas Holsti
Matias Kuusinen
Aleksi Kaasinen
Viljami Kutvonen
Otto Laurila
Ari Heinonen
Tomi Mairue
Harri Lukkari
Ari Heinonen
TSS
Jaakko Louhi
Anssi Savolainen
Niko Lindvall
Petteri Kauppinen
Samuli Kesseli
Nikke Pitkä
Tuomo Otsavaara
Joel Valander
August Poutiainen
Karri Salmela
Lassi Salo
MN
Harri Kaasinen
Aleksi Otsavaara
Jouko Saarinen
Jorma Kupari
Jukka Häkämies
TSP
Tommi Wiksten
Juho Kulkas
Arto Heinonen
Kalle Kyyrö
Timo Keränen
Marko Eklund
Janne Kiiski
Sami Takkinen
Henry Tanskanen
C-12
Ari Salminen
Carl-Magnus Fager
Jarkko Mustonen
Henry Salmen
Sami Salmela
Jukka Penttinen
-
Moi!
Onko aikataulusta tarkempaa tietoa viel tai lähinnä lopettamis ajan kohtaa?
-
Ilmoittautuneet listaa päivitetty.
Aikataulu on samanlainen kuin aikaisemmissakin kisoissa (päättynee viimeistään noin klo 17.00)
Riippuu osallistujamäärästä.
Huom. tiistaina viimeistään ilmoittautuminen!
-
Kisapaikalla pöytiä ja tuoleja rajoitetusti, varuiksi omat pöydät ja tuolit mukaan. ja tietenkin omat jatkojohdot.
-
Hyvinkään erät
TSS Erä 1
1 Anssi Savolainen
2 Jaakko Louhi
3 Tuomo Otsavaara
4 Nikke Pitkä
5 Lassi Salo
TSS Erä2
1 Niko Lindvall
2 Petteri Kauppinen
3 Karri Salmela
4 Samuli Kesseli
5 August Poutiainen
6 Joel Valander
TSM Erä 3
1 Harri Lukkari
2 Aleksi Kaasinen
3 Otto Laurila
4 Ari Heinonen
TSM Erä4
1 Viljami Kutvonen
2 Joonas Holsti
3 Matias Kuusinen
4 Tomi Mairue
MN/TSP Erä 5
1 Janne Kiiski
2 Henry Tanskanen
3 Jouko Saarinen
4 Aleksi Otsavaara
5 Kalle Kyyrö
MN/TSP Erä 6
1 Sami Takkinen
2 Mikko Mäkinen
3 Marko Eklund
4 Juho Kulkas
5 Jorma Kupari
MN/TSP Erä 7
1 Arto Heinonen
2 Timo Keränen
3 Jukka Häkämies
4 Harri Kaasinen
5 Tommi Wiksten
C-12 Erä 8
1 Sami Salmela
2 Jukka Penttinen
3 Ari Salminen
4 Jarkko Mustonen
5 Henry Salmen
6 Carl-Magnus Fager
-
Ovet aukeaa klo 07.00, ilmoittautumista varten tasaraha mukaan 5.
-
Mihin aikaan alkaa eräharjoittelu?
Aikaisemmin täällä on todettu, että aikataulu on samanlainen kuin muissakin A-8 kisoissa, missä eräharjoitukset ovat alkaneet tyypillisesti 09.00. Nyt kuitenkin ovat avataan jo 07.00.
-
Aikataulu Eräväli 0:07
Eräharjoitukset EH1 EH2
TSS erä 1 8:30 9:30
TSS erä 2 8:37 9:37
TSM erä 3 8:44 9:44
TSM erä 4 8:51 9:51
MN/TSP erä 5 8:58 9:58
MN/TSP erä 6 9:05 10:05
MN/TSP erä 7 9:12 10:12
C-12 erä 8 9:19 10:19
10:30 Ajajakokous
Alkuerät AE 1 AE 2
TSS erä 1 10:45 11:50
TSS erä 2 10:52 11:57
TSM erä 3 10:59 12:04
TSM erä 4 11:06 12:11
MN/TSP erä 5 11:13 12:18
MN/TSP erä 6 11:20 12:25
MN/TSP erä 7 11:27 12:32
C-12 erä 8 11:34 12:39
Finaalit FK 1 FK 2
TSS B-fin 13:15 14:15
TSS A-fin 13:22 14:22
TSM B-fin 13:29 14:29
TSM A-fin 13:36 14:36
MN/TSP B-fin 13:43 14:43
MN/TSP A-fin 13:50 14:50
C-12 A-fin 13:57 14:57
-
Erittäin mielenkiintoista
Minun puolesta ovet voi avata vaikka 05:00. Kunhan Eräharjoitukset eivät ala ennen KLO 09:00, kun ei ole aikaisemmin muuta ole ilmoitettu.
Mihin aikaan alkaa eräharjoittelu?
Aikaisemmin täällä on todettu, että aikataulu on samanlainen kuin muissakin A-8 kisoissa, missä eräharjoitukset ovat alkaneet tyypillisesti 09.00. Nyt kuitenkin ovat avataan jo 07.00.
-
No joo, olin hieman myöhässä.
Eihän hommat näin saa mennä, että edellisenä iltana ilmoitetaan poikkeva aikataulun aloitus. Kun aikaisemmin on ilmoitettu aikataulun olevan perinteinen.
VOIHAN RÄHMÄ
Ilmoittautuneet listaa päivitetty.
Aikataulu on samanlainen kuin aikaisemmissakin kisoissa (päättynee viimeistään noin klo 17.00)
Riippuu osallistujamäärästä.
Huom. tiistaina viimeistään ilmoittautuminen!
-
Riksun kisa ilmoitettiin esim. alkavan kello 9.00 ja silloin eräharjoittelu alkoi.
Hyvinkään kisa ilmoitettu alkavan kello 8.00 ja alkaa vasta 8.30 eli puoli tuntia ilmoitettua myöhemmin, mikä mättää?
Missään ei lue että Hyvinkään eräharjoittelu alkaisi kello 9.00.
-jassu-
-
Ilmeisesti odotetaan minun vastaavan.
Ei tässä mikään mättää. Aikataulun mukaisesti mennään.
Ehkäpä vedin liian pikaisia johtopäätöksiä, mitä perinteinen tarkoittaa.
Riksun kisan alkaa 09.00 oikeasti, niinkuin kutsussa oli.
Vantaan kisa alkoi 09.30 vaikka kutsussa luki 09:00
Eihän tästä perinteistä aikataulua saa, olinpas hölmö.
Harrin osalta keskustelu loppuu tähän.
Hyvää kilpailua kaikille.
Riksun kisa ilmoitettiin esim. alkavan kello 9.00 ja silloin eräharjoittelu alkoi.
Hyvinkään kisa ilmoitettu alkavan kello 8.00 ja alkaa vasta 8.30 eli puoli tuntia ilmoitettua myöhemmin, mikä mättää?
Missään ei lue että Hyvinkään eräharjoittelu alkaisi kello 9.00.
-jassu-
-
Miksei mua näy tuossa listassa! Oon ilmoittautunut kaikkiin alue 8 kerhokisoihin :angry: vaikkakin yhdellä viestillä mutta silti.
-
Niinpä. Riksun kisan eräharjoittelu oli kymmenen minuuttia etuajassa eikä siitä ilmoitettu kenellekään etukäteen. Näihin vois saada tarkkuutta. Jos ilmoitetaan, että alkaa kello 9.00, niin silloin sen myös pitäisi alkaa. Ei myöhemmin eikä etenkään aikaisemmin.
-
Kiitokset kaikille järjestelyissä mukana olleille, erityisesti Juhalle. Kisat oli kivat ja tunnelma rento. Tänään opimme pojan kanssa jälleen paljon uutta.
-
Ja tästä löytyy taas tulokset www.ajo-opetus.fi/A8Hyvinkaa
Sitten vaan kierrosaikoja analysoimaan.
Seuraava osakilpailu on Mäntsälässa:
EHNROOSIN koululla lauantaina 8.12.2007 klo 8.00
Tervetuloa kaikki mukaan!
-
Kiitos Riihimäen porukalle radanteko avusta erit. Jassu, Valander, Laurila, ja tietysti kiitos myös muille "vähäosaisimmelle" ja myös radan purkuporukalle. yksin en olisi saanut rataa vieläkään valmiiksi...
Kiitokset myös sisäsiisteille kisaajille (siivottavaa oli todella vähän) Ja pitää taas jauhaa vähän kadonneesta ponderista, eli jos huomaat että se kadonnut poneri on sinulla niin laita vaikka YV, että saataisiin se takaisin ponderit oli lainassa Mäntsälästä, ja aika noloa hävitellä lainapondereita, siis ilm. jos löytyy.
-
Joo, kiitokset mahtavista kisoista. Järjestelyt toimi ja buffettikin oli paikalla.
Stanuista tuli semmoista mieleen, että ehkäpä ikärajaa A8:ssa pitäisi tiputtaa 16 - 17-vuotiaisiin, että saataisiin nämä elämäntapastanuilijat siirtymään johonkin muuhun luokkaan. Samoten tämä stanukoneeksi valittu hiiletön näyttäisi olevan aivan liian tehokas tähän luokkaan.
+ onnittelut Tomille hienosta ajosta
+ onnittelut VAU:n uudelle nuorelle TSP-lupaukselle Tommille hienosta sijoituksesta, kohta on Artsi jo toisena.
+ onnittelut Karrille hienosta sijoituksesta ja moraaliessta voitosta.
-
Oli taas kiva käydä valmiiksi katettuun pöytään. Hienoa työtä kisajärjestäjiltä. Kiitos!
Rata näytti ensisilmäyksellä hitaalta mikkihiiriradalta (melkein kuin kotirata), mutta oli kyllä ylättävän nopea, kunhan vaan pysyi ajolinjalla. Meillehän se sopi, ja tuuletettiin ensialkuun vähän tulosluettelon kärkeä. Finaaleissa sitten pienet takaiskut vaikuttivat sijoitukseen. Tai onko 42 koon kenkä katon läpi niin pienikään.
Jo kotimatkan aikana (2 tuntia) tiimimme kuski tunsi itsensä niin levänneeksi, että halusi välttämättä ajamaan saman tien treeneihin. Eikös tuo jos mikä kerro siitä, että kisat olivat onnistuneet. Onneksi treenipaikalla porukka oli jo keräilemässä mattoja, joten jouduimme (huh) menemään kotiin analysoimaan kierrosaikoja...
Team Elokuu kiittää!
-
tuossa jarkkom on täysin oikeassa että elämäntapastanuiljoiden pitäisi jo itse ymmärtää siirtyä johonkin toiseen luokkaan.
näitä elämäntapastanuilijoita on kylläkin mielestäni vain yksi.
Meidän "team kuski" on on pitänyt taukoa touringissa mutta ajaa nyt kuitenkin loput alue8 ja finntrac kisat vielä stanulla (12v)ja haluaa tämän jälkeen aivan omatoimisesti siirtyä TSM (olisi halunnu jo nyt)...mutta ...ajetaan nyt edes yksi täysi kausi vielä stanua ja katellaan sitten.///stanujen nopeudesta...???...staussa pitää olla ehdottomasti hiiletön kone.
-
Iso kiitos Hyvinkään kisaporukalle - oli todella mukava kisapäivä!
Aluksi ihmettelin "kompaktia rataa", kun en ollut aiemmin Hyvinkään sisäkisoissa käynyt, mutta mukavastipa tälläkin radalla ajot onnistuivat.
+ kisajärjestelyt yleensäkin
+/- oma ajo
+ Artsin kanssa vääntäminen vikassa finaalissa
+ TA05MS & muutamat Setup-oivallukset: "what to do & not to do"
+ mukava tunnelma varikolla
+ buffet
Onnittelut voittajille!
-
VOI -VOI harmittaa se tumpelointi kun pysäytin 2-auton menon isolla monolla.( vielä kerran
anteeksi) Antaa vaan nostajien hoidella hommat ovat tarkempia.
Tuosta stanujen nopeudesta vielä.. Sitä ei voi olla liikaa jos pojat pyytävät lisää
vauhtia?? Kukaan ei aja kurviin täyttä nopeutta..ehkä vain kerran ja korjataan tulos seiniltä. Kyllä vauhti on parantunut, se on totta. Tarkoitushan kai oli että hiilikoneet
saa jättää sadekeliä varten. Edellisessä A-8 kisassa oli paljon kolarointia kun latua ei annettu tai linja oli pielessä..kylkeen kopsahti. Nyt näytti kuskit oppineen antamaan
hienosti tilaa nopeammalle. Antakaa poikien opetella vauhtia ja ajotapaa niin on helpompi vaihtaa nopeampaan luokkaan.
-
Mahtavat kilpailut! Rata tosiaan näytti alkuun vähän ahtaalta, mutta hyvinhän siellä mahtui kurvailemaan! =) Vielä kun finaaleihin sai auton toimimaan, niin ajaminenkin alkoi sujua.
Finaaleissa (mn-10 B) huomasin, kuinka hankalaa on porokoneella ajaa stanukoneella ajavan kuskin kanssa kisaa. Kun kuskit olivat melkolailla samassa vireessä, ei porokoneella juuri etua saanut vaan stanukoneella ajavan Aleksin kanssa joutui ihan tosissaan ajamaan kilpaa, jopa suoralla. Enemmän ajaneille stanun vauhti voi olla ihan sopiva, mutta aloitteleville se näyttäisi olevan kyllä liikaa. Ja kyllähän ne ajolinjat ja autonhallinta on syytä oppia, ennenkuin laitetaan liikaa tehoa ja vauhtia!
+ Mahtava varikkotunnelma
++ auton säätövinkit naapuripöydistä
++ Hyvä meidän tiimi! ;)
-/+ auton toiminta
Iso kiitos vielä kisat järjestäneelle porukalle!! =)
-
Uskaltaakohan sitä enää kommentoida pienten vihjailujen jälkeen :wink:
No vastineeksi jarkkom:lle ja pcu:lle:
Kun ilmeisesti minut lasketaan "elämäntapastanuilijaksi", niin mielestäni kyllä pitäisi laskea muutama muukin (FTT sarjassa oli muutama muukin "vanhempi" stanuilija)
Tarkoituksena ei ollut hakea "helppoa" voittoa, vaan ajaa tiukkaa vääntöä kärkipaikoista, niinkuin Riksun ja Torpan A-8:ssa sekä kapinoissa. Enhän voittanut kapinoitakaan, vaan Jukka dominoi, ja Eetukin oli edellä alkuerissä.
Kun nyt on tullut ajettua melkein koko a-8 sarja stanua, niin taidan kuitenkin vielä Mäntsälässä stanuilla. Toivotaan, että Mikko tulee antamaan tiukan kisavastuksen. Lohjalla aion muutenkin ajaa jo viriä.
Ja vielä pahoittelut muiden ajon sekoittamisesta (erityisesti Karrille ja jollekin muulle jonka kanssa kolaroin pahasti), 3 päivän ekaa akkua ajoin 3 vetoisella autolla kun ei tajunnut osan hajoamista... Ei tuo kisan ajaminen vaihteeksi oikein sujunut, kun tuli kolisteltua muiden kanssa ihan liikaa.
Itse kisasta:
Kiitokset taas jälleen kisajärjestäjille (erityisesti Juhalle)
+erot stanussa alkavat jo pienentyä kovaa vauhtia
+parempi tilanantaminen kuin Torpan kisassa
+tekninen rata, olipahan itsellekkin haastetta
Pitäisiköhän stanussa siirtyä 17.5t harjattomaan, jos kerran halutaan rajoittaa vauhti vasta aloittaneille sopivaksi?
-
Lohjalla aion muutenkin ajaa jo viriä.
Kannattais, samoin kuin monen muunkin, käydä ensin ajamassa voitosta TSP-10:ssä. Ihan oikeasti, jos on vaikeuksia pysyä radalla 5 minuuttia stanu- tai tsp-koneella, niin minkäläiset odotukset ovat viriluokasta? En nyt tarkoita tätä sinulle Niko, vaan ihan yleisesti.
-
Näin vasta-alakajatiimin näkökulmasta on vain hyvä, jos kokeneemmat jaksavat ajaa stanuluokassa mukana. Erittäin hyvä.
-
en mä niko sitä v....na tarkoita, ei mua eikä jamia haittaa vaikka ajatkin stanulla mielestäni vaan on ajan tuhlausta roikkua liian kauan stanuissa.(ja kyllä sä mäntsälässä saat jamistakin vastusta)
-
Kiitokset Hyvinkään järjestelyporukalle!!!
+/-:
+tilan antaminen stanussa ja porossa parantunut edelliseen kisaan verrattuna vaikka rata oli kapeampi
+puffetti
+rento tunnelma radalla ja varikolla
+pito yllättävän hyvä alusta asti
-spooli on rankka vetarintapeille
Stanuluokan moottorista minunkin mielipiteeni on, että ensi vuoden sääntöjen mukainen hiiletön stanukone on liian tehokas.
Hyvinkään tulosten perusteella voisi kysyä, miksi luokat ajettiin erillisinä, kun stanukuskit olisivat ottaneet monta paikkaa poron A-finaalista ja luokan 2. sijan koko kisassa.
Koneen tehoja voi hyvin verrata best lapien valossa
-stanukuski ei olisi ihan saanut TQ’ta prostockissa, mutta 2. lähtöruutu A-finaalissa olisi irronnut
Eri luokkien nopeimpien kierrosaikojen vertailussa näkyy hyvin se kuinka pieni ero stanun ja poron koneissa radalla on
-TSS nopein lap 9,41
-TSP 9,38 (vain 1 porokuski ajoi nopeammin kuin 2 nopeinta stanukuskia)
-TSM 9,03
TSS ja TSP erot ovat olleet samaa luokkaa myös Torpan radalla.
Minusta stanuluokkaan kannattaa ainakin seuraavalle kaudelle hakea hieman hitaampi kone, jos muutos 2008 tulisi liian myöhään.
-
Moro,
Hyvinkään kisat olivat varsin mainiot vaikka aamu ei ihan alkanut suunnitelmien mukaan, kun ensimmäinen eräharjoitus jäi ajamatta. Onneks rata oli niin hyvä ajaa ettei yhden eräharjoituksen pois jääminen aiheuttanut mitään ongelmia.
Sitten hyppäänkin myös tuohon stanumoottoriasiaan... Se on kyllä totta, että nuo stanuhuolettomat nykyään potkii liian lujaa mutkista ulos. Noin lyhyellä radalla mitä hyvinkääkin oli, ei pääsuoralla tehdä juurikaan eroa kierrosaikoihin vaan nimenomaan se mutkista lähtö on se ratkaiseva juttu. Noiden kierrosaikojen perusteella voisi päätellä, että stanut ja porot lähtee mutkista about yhtä lujaa. Ja se lienee se vaikein tilanne kun lyhyille pätkille mutkien välissä saadaan liian luja vauhti, jokainen melkein osaa kuitenkin suoralla ajaa lujaa suoraan kun muistaa sen ettei kannata yrittää suoralla ohituksia.
Mielestäni stanussa pitäisi hylätä nuo hiilikoneet kyllä lopullisesti, eli siihen ei pitäisi palata koskaan. Vauhtia ja kiihtyvyyttä pitäisi pyrkiä muilla keinoin rajoittamaan. Vaikea on kuitenkin antaa mitään toimivaa ratkaisua kun en ole kyseistä moottoria kokeilut koskaan. Äkkiä tulisi mieleen, että välityksiin pitäisi saada jokin alue jota ei saisi ylittää, esim pisin välitys saisi olla vaikka 6,0 jolloin autot ei kulkisi lujaa eikä väännöllä voisi kiihdytellä autoa mutkista nato-ohjuksen tavoin. Tämä tosin tuo katsastukseen vähän lisätöitä mutta ratkaisuna voisi kuitenkin olla helpoin.
Toinen vaihtoehto joka tulee mieleen on kennomäärän pudottaminen 4 kennoon, mutta en ole oikein tämän kannalla noparin läpi ajetaan sitten enempi ampeereita eikä se ole hyvä juttu. Toisaalta junnujen akut tulisivat hieman edullisemmiksi. Tiedä sitten, että pudottaisiko tämäkään ratkaisu vauhteja yhtään.
Timo
-
Onko stanukoneiden tehojen ihmettelyn taustalla jonkinlainen halu palata vanhoihin hiilikoneisiin? Alue-8 kisojen aikavertailu ei kerro koko totuutta koneiden välisistä eroista. Kapinoiden aikojen tarkastelu antaa jo enemmän tietoa siitä mihin ollaan menossa eli isolla radalla stanu on noin sekunnin hitaampi kuin TSM. Viime vuonna vastaava ero kuusankoskella oli 1,5 sekuntia 1/3 pidemmällä radalla. Mikähän oli ero 2006 kapinoissa?
Stanu on siis nopeutunut jonkin verran, mutta pelkkiä aikoja tuijottamalla ei kannata kovin suuria johtopäätöksiä tehdä. Nykyisellään stanu näyttää olevan hyvä ja helppo ajettava ja kuskien mielestä varmasti kivempi kuin vanhat hiilikoneet. Alue-8 kisoissa stanuerät ovat olleet erittäin siistejä. Mielestäni vähemmän kolarointia ja höntyilyä kuin aikaisempina vuosina etenkin B- ja C-finaaleissa. Nykyiseen harjattomaan siirtyminen vaikuttaa hyvältä ratkaisulta.
-
Tuskinpa kukaan haikailee takaisin hiilikoneisiin.
Pointti on lähinnä se, että alue-8 tyyppisillä radoilla, missä aloittelevammat kuskit kokeilevat kisaamista nykyinen kone on ehkäpä turhan tehokas verrattuna näiden aloittelevampien kuskien kokemukseen ja taitoihin.
Jos jatketaan vertailua todetaan, että Mäntsälän kapinoissa eroa kierrosajoissa tuli hieman enemmän, mutta edelleen stanun kärki hätyyttelee ProStockin A-finaalisteja.
Kapinoissa lauantain neljän alkuerän parhaat kierrosajat luokittain samoilla kuskeilla kuin alempana oleva vertailu Hyvinkään kisasta
TSS 11.016 (eroa TSP:hen 0.3 sek ja eroa viriin nyt 0.85, kun Petka kertoi sen olleen
luokkaa 1.5 sek vuosi taaksepäin)
TSP 10.712 (eroa viriin 0.55 sek)
TSM 10.164
Tämä osoittaa stanun eron nopeampiin luokkiin kasvavan isommalle radalle siirryttäessä, mutta edelleen stanu on suhteellisesti selvästi nopeampi kuin aikaisemmin. Nopeampi tarkoittaa samalla aloitteleville kuskeille haastavampi ja osien rikkoutumisen kannalta kalliimpi. Aloittelevan kuskin tunnelmaa saattaa lisäksi verottaa se jos tuntee olevansa pujottelukeppinä luokan nopeimmille. Kynnys mukaan tulemiseen tulisi myös konetehojen osalta olla sopivan korkea.
Ensiksi mieleen tuleva ratkaisu näillä pienemmillä radoilla on välityksen rajoittaminen (esim. max 5,5 tai 6) niin ei tarvitse kenenkään lähteä ostamaan uutta moottorikalustoa. Näin vähennettäisiin myös akkujen merkitystä.
Treenihupia jokainen sitten järjestää itselleen sopivaksi katsomallaan konetyypillä.
-
Joelilla oli Hyvinkäällä tasan 6 välityssuhde ja sivusta katsottuna (ei kellosta)menee vieläkin välillä liian kovaa.
-
Olen kanssa sitä mieltä, että kyllä stanuissa vauhti on noussut liian kovaksi. Hiilimoottoreihin en halua missään tapauksessa paluuta vaan olisi löydettävä miedompi hiilellinen. Meilläkin poika valittaa että ei kulje tarpeeksi, mutta kun laittaa autoon vauhtia lisää niin samaan tahtiin käy pyörre sitten rahapussissa ja varaosakauppiin hyllyssä. Nyt olemme meille löytäneet sellaisen vauhdin millä auto voi pysyä 5 minuuttia radalla, mutta auton kulku ei millään riittäisi esim. a-8 sarjassa a-finaaliin. A-finaali ei meillä vielä ole tavoitteena vaan hauska harrastus.
-
Tulevalle kaudelle ei mielestäni enään kannata vaihtaa hiilettömiä miedompiin, koska lähes kaikilla on jo kauden koneet hommattuna. Nopeutta pitäisi kuitenkin laskea jollain tavalla stanussa. Kokeneimmille kuskeille vauhti on varmaan ihan hyvä, mutta uusille kuskeille ihan liian nopea. Nopeutta voisi vaikka laskea välityksenrajoituksella, joka tosin tuo aika paljon lisää hommaa katsastajille. Tuli myös mieleen toinenkin vaihtoehto. Kennojen pudottaminen 4-kennoon, mutta silloin varmaan akuista revitään ne viimeisimmät mehut ulos.
-
Kyllähän tuolla stanun harjattomalla moottorilla pääsee ehkä vähän liian kovaa vauhtia aloittelijalle. Kennojen määrän pudottaminen neljään ei varmasti poista ongelmaa vaan pikemminkin toisi lisää. Uusimmat harjattoman noparit pystyvät pitämään moottorin tehot lähes samana huolimatta pienentyneestä jännitteestä. Neljään kennoon siirtyminen vain lisäisi akkujen merkitystä, jolloin parhaat mahdollisuudet pärjätä hyvin on silloin kun on parhaat (lue: uudet ja kalliit) akut.
Kannatan kuitenkin välityksien rajoittamista esim kuuteen. Tällöin saataisiin kilpailuista huomattavasti tasaisempia.
-
Tässä kannattaa pitää mielessä moottoreiden erot, toisen sallitun koneen valmistajan mukainen ideaali välitys on nimenomaan 5.8 ja Mäntsälän Kapinoiden voittajan välitys oli 5.5
Toisella moottorilla välitys on huomattavasti pidempi jopa alle 4.
-
Välityksen määrääminen tiettyyn sulkee pois sen toisen moottorivaihtoehdoista. Vauhdin lisääntyminen johtuu hitailla radoilla myös painon vähenemisestä, ei pelkästään kasvaneista moottoritehoista. Nopeilla radoilla auton kevenemisen vaikutus on pienempi. Viiteen kennoon ja hiilettömään koneeseen siirtymistä perusteltiin sillä, että kalusto kestäisi paremmin, keveys tuo mukanaan myös paremman kaarrenopeuden. En lähtisi hidastamaan nykyistä kalustoa, nuo stanun parhaat kierrosajat ovat pienen kärkiryhmän ajamia aikoja, samat kuskit pärjäisivät TSP- luokassakin (Lindvall, Möller, Kerola...). Esimerkiksi Karrin kierrosajoissa ei ole tapahtunut suurtakaan muutosta, viime kisojen hyvät sijoitukset ovat tulleet harkinnan ja rutiinin lisääntymisen myötä. Stanuluokan kärki on tasoltaan tällä hetkellä kierroksen tai kaksi muita edellä, mutta tämä kärki on kapea, Oton, Miikan ja Aleksin siirryttyä muihin luokkiin. Annetaan poikien ajaa näillä aavistuksen nopeammilla laitteilla, eivät sitten kesällä nukahda Hyvinkään takasuoralla. Ai niin...nää TSP-kuskit ovat kai vaan vähän hitaita :mrgreen:, kun kerran stanut menevät kovempaa!
-
Kuten jo tuolla aiemmassa topicissa( http://rc10.fi/index.php?topic=24030.0 ) yritin herätellä keskustelua tuosta stanukoneen tehoista, niin olen sitä mieltä että varmaan se vauhti on ihan kohdallaan todellakin stanun kärki kuskeille, mutta täytyisi ajatella kokonaisuutta, tulevat uudet kuskit ym,,, mutta se on varmaa että tää uusi hiiletön on helponpi ajaa ku toi hiilellinen, hiilettömässä aika rankka vääntö, sen turvin mennään aika pitkälle. Mut ku vauhtikin kasvaa aika lailla, jopa pääsuorilla mennään TSP vauhtia, niin herää se kysymys että onko tämä oikea luokka (TSS) enää vasta alkajalle. Taso erot korostuu entisestään ja siitä ei tule kun sanomista. Toiset morkkaa toista sen takia ku "jaloissa" pyörii, meinaan että voi ohituksia tulla jopa 5 kierroksen verran, kun verrataan stanun kärkiporukkaan. Mun mielestä pitäis joku raja vetää johonkin, en vaan osaa sanoa että minne, ja että mikä olisi se kaikkein järkevin ratkaisu. Sillä yrittelin jo aikaisemmin herätellä kysymyksiä tästä luokasta (TSS) ettei tule sit kaikille niin sanottuna yllätyksenä, että stanut kulkee kovaa. Mutta eipä se näyttänyt oikeen kiinnostusta herättävän, muutako nyt sitten ku alkaa olla jo p*skat housuissa, ja sit on enää turha rykiä/marmattaa. Ja se mitä tulee tohon luokan vaihdokseen Miikan osalta, niin ei olla missään ilmoitettu että ollaan luokkaa vaihtamassa, Miika itse haluais ajaa vielä stanussa, mut on sit kavereita mitkä haluais Miikan ajavan prostocissa. Se sit nähdään tammikuun lopulla että missä luokassa kukin ajaa.
-
Loppupelissä en usko että kuitenkaan isolla (Finntrac) radalla ja varsinkaan ulkona hiiletön stanu olisi liian nopea. Esim. tuo SS:n mainitsema hyvinkään takasuora ei "lopu koskaan" hiilellisellä stanulla ajettaessa nyt se sentään loppuu joskus. ja näillä nykyisillä vauhdeilla nyt mennään kun on niin päätetty.olen sivusta seurannut nyt kahta kisaa (Kapinat ja Hyvinkään alue8) joissa on ajettu nykyisillä hiilettömillä ja vauhti näytti Hyvinkään pienellä radalla huomattavasti kovemmalta kuin kapinoissa isolla radalla. ja eipä ne prostocit olleet paljon nopeampia hiilellistä stanuakaan vastaan vuodentakaisissa alue8 kisoissa Jami,Otto,Niko,Mikko (1-2näistä kuskeista) olisi ollut lähes joka kisassa poron a-fin stanulla.
-
Moi!
Kiitos kaikille järjestäjille hyvistä kisoista!
Vaikka rata olikin pienen näkoinen aluksi niin saatiin mukavat ja tasaset kisat aikaan.
Oli muuten hieno ajaa uusilla akuilla jotka potki sikana alusta loppuun asti ja tais velipoikakin päästä ekaa kertaa joka hiitissä maaliin ilman mitään akku huolia! :mrgreen:
+Tamiya TA05 MS (toimi taas loistavasti ja oli nopee!)
+Digi Peak (akut potki sikana ja kesti virissäkin Arilla loistavasti)
+Sorex/GM (toimi hyvin)
+Buffa
+Hyvää kisailua/vääntöä tommin kanssa vikassa A-finaalissä
-
Kisojen anti:
Kunhan ihmeteltiin miksi C-12 erä on lähdössä 10min etuajassa liikkeelle...
"Nää on hei kerhokisat, ei tämä niin vakavaa ole! Osallistuminen on täysin vapaaehtoista toimintaa."
Eihän siinä mitään, vapaaehtoista toimintaa onkin. Hiukan tulee vaan lisää haastetta mattoauton akkujen lataamiseen ja renkaiden pidottamiseen jos ajovuoron ikkuna on aikataulu +/-10min, paikoissa joissa varikolta ei näe rataa, eikä pahemmin kuulutuksia kuulu, eikä näinollen voi tietää mikä erä siellä radalla on menossa.
Ja tätä ympäripyöreää aikataulua noudatettiin niin vantaalla kun hyvinkäälläkin...
Hän kiittää, kumartaa, ja pysyy jatkossa kotona.
-
YKSI PONDERI EDELLEEN KADOKSISSA, MIKÄLI SE EI PALAUDU JOUDUMME MIETTIMÄÄN KEINOJA JOLLA SE KORVATAAN MÄNTSÄLÄN KERHOLLE. VAIHTOEHTOJA EI OLE MONTAA, ELI NOSTETAAN SEURAAVIEN KILPAILUJEN ILMOITTAUTUMISMAKSUA TAI JÄTETÄÄN OSA KILPAILIJOISTA ILMAN SARJAPALKINTOA.
VIIMEISTÄÄN NYT ON NIIDEN AIKA TARKISTAA PAKIT JOTKA KÄYTTI LAINAPONDEREITA.
LÖYTYMISESTÄ VOI ILMOITTAA ALLEKIRJOITTANEELLE VAIKKA YV:LLÄ
-jassu-
-
Nappe oli ainoa kuski jolle kisat oli 10min etuajassa., ne oikeasti ei oleet missään vaiheessa etuajassa. mutta kai taas on pakko keksiä joku syy miksei pärjännyt.
-
pcu, Hei nää oli kerhokisat, ei tää niin vakavaa ole!