Kirjoittaja Aihe: kaasu pimeni, vika ohjaimessa, servossa vai vastarissa?  (Luettu 1466 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mick

  • Jäsen
    • Profiili
Eli ajelin äsken polttiksellani pihalla. Aste-pari pakkasta. Melkein tankillisen kerkesin ajella, kun auto ei yhtäkkiä reagoinut enään kaasuun. Ohjaus totteli normaalisti, mutta kaasuservo oli mykkä.

Servosta pystyi kääntämään kaasua, ja servo jäi siihen asentoon mihin sen käänsi. Vein kamat sisälle, ja kohta servo heräsi henkiin. Toimi muutaman testikaasutuksen ajan, ja mykistyi jälleen. Annoin lämmetä jonkinaikaa ja testasin jälleen. Ei toiminut. Tarkistin johdot, kaikki ok. Vastaanotinkoteloon ei ollut päässyt kosteutta. Servo sen sijaan oli kostea pinnasta.

Vielä kerran virrat pois ja takas, ja sitten se alkoi toimimaan. Sisällä toimi hyvin, kun kymmeniä kertoja kaasuttelin. Imasin tankin tyhjäksi, ja auto pihalle ja kone käyntiin. Tarkoituksena siis tyhjentää polttoainejärjestelmä ettei mihinkään jää fuelia. Pari kertaa kerkesin kaasuttaa ja taas pimeni servo!

Mikähän tuossa nyt on vikana? Ei ole toista ohjainta tällä hetkellä, että pääsisi testaamaan sillä. Eli voiko olla että ohjain ei tykkää kylmästä? Vai olisiko vika siinä pintakosteassa servossa? Ei kai sentään vastaanottimessa? Jätin auton ja ohjaimen kuivumaan, pitää jokin toinen päivä tutkia lisää. Mitä osaa kannattaisi tarkistella paremmin? Pitäisikö servo suojata jotenkin tulevia talviajoja huomioiden?

Poissa Rc-rälläri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kaasu pimeni, vika ohjaimessa, servossa vai vastarissa?
« Vastaus #1 : 10.12.08 - klo: 15.33 »
Mulla oli GST:n kans sama ongelma mulla oli menny servo rikki ihan kokonaa
CEN GST 7.7 - FG Baja 2wd

Poissa Somnium

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kaasu pimeni, vika ohjaimessa, servossa vai vastarissa?
« Vastaus #2 : 10.12.08 - klo: 15.47 »
Kokkeileppa vaihtaa servojen liittimen ristiin vastarista. Selviää ainakin onko vastari sökönä. Myöskin johtimet voipi olla servon piuhoista poikki. Tekee sillon usein tuota toimii-ei toimi apinointia. Vastarikin kannattaapi avata ja tutkiskella. Servoja ei itsellä ole ensimmäistäkään särkynyt kosteuden tms. takia. Vastareita sitä vastoin 2 kipaletta. Näissä syy oli puutteellinen suojaus.

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kaasu pimeni, vika ohjaimessa, servossa vai vastarissa?
« Vastaus #3 : 10.12.08 - klo: 18.44 »
Haulla tämäkin olis selvinny...
Ota servot autosta irti, avaa kuorta milli-kaks ja piirilevyn suojalakkaa/silikonia sisään ja servo takasin nippuun. Tarkkana ettei rattaiden akselit irtoa laakeripesistään. Servossa ylempi kotelo sisältää rattaat ja alempi elektroniikan.

Vastarille sama käsittely mutta se kannattaa avata auki asti. Lisäksi suojapussiin koko hoito ja muista pursottaa silikonia johtolen ulostuloreikään myös. Voit varmistaa johtojen ulostulot kiristämällä pussi nippusiteellä johdon ympärille. Kahvinsuodatin/Tenan pala vielä pussiin sisään imemään loputkin kondenssivedet pois.

Lukekaa nyt ihmeessä Ari-Pekan RC-sivut ainakin kertaalleen läpi.

Pikku pakkanen on siitä viheliäinen, että vaikka elektroniset laitteet muuten kestäis niin moottorin ja mahd. elektroniikan itsensä lämmetessä ja lämmittäessä ilmaa esim. servon sisällä sinne muodostuu hieman ylipainetta. Kun sitten ajoviima jäähdyttää servon, muodostuu servon koteloon alipaine ja se imaiseekin ilmasta kosteutta piirilevylle. Kondensiovesi menee siis jopa sinne minne ei aurinko paista eli jäähtymisen muodostaman alipaineen mukana servon sisään.

Tämän lisäksi on otettava huomioon että kun tuot sisältä lämpöisen auton, ilmasta tiivistyy saman kondensoitumisen takia kosteutta laitteisiin heti. Vasta kovempi pakkanen vähentää ilmankosteuden niin alas että tämä ilmiö ei juurikaan vaikuta. Pakkasilma on siis melko kuivaa. Siis jollei laitteille tai auton rungon sisään joudu lunta tai muuta maasta renkaiden nostattamaa kosteutta.

Sori vaan mutta kosteussuojaus ei välttämättä riitä, kamoista pitää tehdä vedenpitävät jos haluaa että ne kestää kosteassa ajamisen. Varsinkin talvella.
« Viimeksi muokattu: 10.12.08 - klo: 18.53 kirjoittanut ToniP »

Poissa joonas93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kaasu pimeni, vika ohjaimessa, servossa vai vastarissa?
« Vastaus #4 : 10.12.08 - klo: 22.48 »
vastaria ei kannata laittaa pussiin! silloin on vaara et vastari kuumenee liikaa ta jopa sulaa..
LRP SHARK 18-RACE MONSTER FACTORY TEAM
 Mini Rave 1.5 project!

Poissa Somnium

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kaasu pimeni, vika ohjaimessa, servossa vai vastarissa?
« Vastaus #5 : 10.12.08 - klo: 22.52 »
Taitaa olla vastari oikosulussa jos kuumenee noin kovasti. Tarkotat varmaan nopeudensäädintä, mitä polttiksissa ei tosin edes ole.

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kaasu pimeni, vika ohjaimessa, servossa vai vastarissa?
« Vastaus #6 : 11.12.08 - klo: 17.51 »
Hyvä huomio toi nopari. Se nimittäin yleensä(!) lämpenee sen verran, että kosteusondelmaa ei ole.

Samoin on NiMh akkujen laita joskus. Olen meinaan kerran sulattanu akun kun alkuaikoina ajoin LunchBoxin lätäkköön. Siinä on akku rungon alla poikittain ja huonot kutisteet kun oli, hörppäs akku sen verran vettä että meni oikkariin. Kyllä se vesi sieltä samon tein haihtukin kun akku kuumeni mutta vahinko oli jo tapahtunu.
« Viimeksi muokattu: 11.12.08 - klo: 17.58 kirjoittanut ToniP »