Ja eipä itseasiassa ihmekään ettei laakereita saa kestämään gallonaa, jos ajelee lähes mitättömällä välyksellä.
Aivan perus kumisuojattu 5x10 laakeri.
Ajettu gallona täyteen lukemattoman monta kertaa.
Keraamisilla voikin sitten ajella vielä pidemmälle.
Pari iltaa sitten ajelin noin 1,5 litran aikana parit kytkinlaakerit palasiksi. Siinä samassa meni yksi kytkin kello hieman soikeaksi. Kaikki liian tiukkojen välysten takia.
Tänään kävin vajaan litran ja kykin laakerit kesti hyvin - ja välyksiä oli aika tarkkaan sen verran mitä HOKE tässä ketjussa neuvoi päivä-pari sitten.
Toinen syy, mikä saattoi vaikuttaa laakereiden korkkaamiseen oli kuvassa olevat kytkin kengät jotka olivat levinneet 'hieman' vauhtipyörään päin ja näin ollen kiristivät entisestään laakerien pituusvälitystä silloin pari päivää sitten (kuvassa siniset palat 'kulmilla').
Tänään ajellessa laitoin aluperäiset Ofnan kytkin kengät joka ovat ilmeisesti jotain komposiittia ja nehän luistivat todella paljon. Auto kulki aika hyvin, mutta kuulin kytkimen luistamisen koneen äänestä aika selvästi ja päivän päätteeksi autossa olikin sininen kytkinkello (kuva)!
Vaihdoin varmuuden vuoksi kytkinlaakerit koska oletteisin niiden olleen aika kuumana tuon luistavan kytkimen takia. Samalla vaihdoin myös hieman viilalla pyöreäkulmaisiksi hierotut siniset alumiini kengät kytkimeen.
Sitten taas kokeilemaan huomenna tai torstaina.