RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Midder - 06.02.04 - klo: 11.39
-
Morjesta
Olen tässä lueskellut teidän kokeneiden herrojen juttua autoista, mutta siitä huolimatta joudun esittämään näinkin tyhmän kysymyksen eli mikä on One Way ja mitä se tekee mihin se autoo jne. Niin ja sitten sellasta, että usein mielestäni puhutaan touringista onko se asia niin, että kaikki muut luokat ovat täydellisesti tämän luokan varjossa? Ja pyydän vielä anteeksi tyhmyyttäni.
-
Vastaukset voivat olla tyhmiä, eivät kysymykset.
One-way on yksisuuntakytkin. Se asennetaan autoon etu-diffin paikalle, ja se välittää moottorin vedon etupyörille, mutta sallii pyörien pyörä vapaasti silloin kun moottori jarruttaa.
One-wayn hyöty on parempi kiihtyvyys mutkasta lähdettäessä (siinä ei ole differentiaalia/tasauspyörästöä, jolloin molemmat etupyörät saavat täyden vedon) sekä parempi kääntyvyys, koska tavallisella "jarruttavalla" diffillä auto puskee enemmän hidastusvaiheessa mutkaa lähestyttäessä.
Touring-luokat ovat suosituimpia luokkia, mutta eivät ole kokonaan peitonneet muita luokkia. Kesällä ajetaan offroad-autoilla eli crossareilla, sekä sähköllä että polttomoottoreilla.
Talvella perinteinen toinen sisärataluokka on ollut ns. mattoautot, C-12, joka on näyttänyt jäävän lajin todellisten harrastajien varaan. Nyt on uusia naamoja yhtäkkiä tullut mukaan useita.
-
Kiitokset vastauksesta helpottaa paljon lukea tekstiä mitä ymmärtääkin. Tässä kun näitä olen lueskellut niin aika paljon on puhuttu siitä onko kalustolla loppujen lopuksi kauheasti merkitystä niin mietein tässä asiaa siltä pohjalta, että jos nyt vaikka rata on nopea ja suoria niin eikös siinä kuitenkin ole sitä merkitystä, että auton pitäisi kulkeakkin kaipa siinä suora osuudellakin vähän aikaa voittaa? Onko muuten tossa touring viri ja stanuluokassa muuta eroa kuin moottorit meinaan sääntöjen puolesta?
-
Vakioautoille Hyvinkään suuri asvalttirata on varsinainen "konerata" jossa hyvät moottorit, hyvät akut ja herkkä voimansiirto ovat äärimmäisen tärkeitä pitkien suorien ja loivien mutkien takia. Talvella taas useammin on tiukempia ratoja joissa hyvillä ajolinjoilla tehdään eroja enemmän kuin pääsuoralla.
TS-10 ja TJ-10 luokkien autojen ainoat erot ovat moottoreissa, muuten autot ovat täsmälleen samanlaisia.
-
Selvä niin myöskin sitä tässä olen ihmetellyt, kun on tuosta kalustosta ollut puhetta ja on sanottu ettei sillä paljon ole noviisien käsissä merkitystä ja sitten on taas sanottu, kyoshot ovat huonoja kisa käyttöön niin miksei silloin myös kyoshollakin voisi pärjätä jos kalustolla ei kauheasti merkitystä ole?
-
Kalustolla tarkoitetaan lähinnä akkuja ja moottoria. Millään PureTenillä ei kisoissa pärjätä vaikka siinä olis hyvät akut ja moottori. Alustan säätömahdollisuudet eivät pärjää varsinaisille touring-autoille.
-
Okei no toi on tullut ainakin selväksi mikä on melkein kaikkien suosikki touring luokassa elikkä asso no, mutta entäpä sähköcrossissa onko siinäkin asso yhtenä kaikkien suosikeista entäpäs kun itse olen ostamassa jotai team losia, että mitä mieltä siitä olette?
-
Asson krossarit ovat erittäin kilpailukykyisiä autoja ja varaosia saa lähes aina kisapaikoilta/liikkeestä suoraan = palvelu pelaa.
Assolta tuli viime kesänä uusi malli, B4. Jota kannattaa harkita, varmasti hyvä ominaisuuksinen auto.
-
Okei no toi on tullut ainakin selväksi mikä on melkein kaikkien suosikki touring luokassa elikkä asso no, mutta entäpä sähköcrossissa onko siinäkin asso yhtenä kaikkien suosikeista entäpäs kun itse olen ostamassa jotai team losia, että mitä mieltä siitä olette?
Losi on Asson lisäksi erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto. 2-veto luokassa Asso ja Losi ovat taistelleet kärjessä melkein rintarinnan vuosikausia. 4-vetoluokassa Losi on ollut melkein yksinvaltias, koska Assolla ei ole 4-vetokrossaria. Joskus on näkynyt mm. Schumacheria tai Durangoa. Eli Losi ei ainakaan kilpailukykynsä perusteella ole mikään huono valinta.
-
No onko tolla assolla ja losilla jotain eroja sillai missä toisessa on jotain parempaa kuin toisessa ja päin vastoin ja tarkoitan juuri tuota takaveto luokkaa?
-
Joku aika sitten RC Car Action -lehdessä oli testattu Asson ja Losin uusimmat takavetokrossarit. Lopputuloksena oli oikeastaan se, että niissä ei ole merkittäviä eroja.
-
Koska on muuten sähköcrossareiden kisoja ja kuinka paljon niitä on vuodessa?
-
RC Maailman kilpailukalenterista (http://www.kolumbus.fi/heuli/kalenteri.htm) löytyy kaikki kisat. M2-10:n SM-kisoja on neljä kappaletta: Mäntsälä, Hyvinkää, Vaasa ja Hyvinkää.
-
Sähköcrossia on ajettu kerhokisasarjoina Hyvinkäällä ja Vantaalla, valtakunnallisena kisasarjana Hyvinkäällä, Turussa ja Vaassa, sekä SM/NM-kisana, joka oli 2003 Hyvinkäällä.
Kisojen järjestäminen on ainoastaan kerhojen aktiivisuudesta kiinni, sillä ratojen perustaminen on paljon helpompaa ja halvempaa kuin touringratojen kohdalla.
-
Millais et onko Tampereella mahdollista ajaa crossarilla ei kisaa, mutta ihan vaan ajaa? Entäs onko teillä tietoa kyseisestä noparista et kuinka hyvä/huono se on Novakin mega fet explorer 2?
Niin et se kans kiinnostais tietää just et kuinka tehokkaalla koneella saa ajaa ton noparin kassa?
-
Tampereella voi ajaa crossarilla talvella Etelä-Hervannan koululla sunnuntaisin jos omistaa vaan foamit. Ton noparin pitäisi kestää 15 kiekkanen kone. Mää ottaisin varmanpäälle ja ajaisin esim. 17 kiekkasella - senkin saa kulkemaan lujaa.
-
On se "hyvä" että muutkin eksyy alkuperäisestä aiheesta!
Leikki sikseen, tässä tulee paljon asiaa, joten voisiko modet jakaa tän topicin "kahtia"!
One Way ja "suuri crossari-keskustelu"! :mrgreen:
-
Annetaan off-topicin mennä kerta topicin tekijä sen itse aloitti.
-
No mitenkäs et kuinka moni täältä omistaa crossari kilpurin? Kuinka paljon niissä kisoissa yleensä on porukkaa? Mites et löytyykö jostain 2003 vuoden tuloksia crossin osalta?
-
2003 SM/NM tulokset ja muuta höpinää:
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=3863
Kuten tuloksista näkee, osanottajia ei ollut paljoa. Autoja on pilvin pimein, mutta vaikka aiheesta aina keväisin paljon uhotaan, useimmilla ei kuitenkaan löydy viitseliäisyyttä/uskallusta olla mukana. Pullamössöjengiä.
Sähköcrossi on tällä hetkellä jonkinlaisessa suosiokuopassa, mutta luulen, että uusi nousu alkaa. Tosin M-8 vei viime kesänä monta sellaista, joka muuten olisi ajanut sähköä. Hyvä niinkin.
-
Minä olen ensi kesänä mukana hyvinkään krossikerhokisa-sarjassa, jos semmoinen järjestetään.
Sain Asson monisekakrossini vasta sarjan päätytyyä viime vuonna.
-
Ajaisin kaikki sähköcrossi kisat mutta Einsteinit jotka vääntää kalenterin kasaan ei ilmeisesti halua että ajaa sekä sähkö että polttiscrossia
-
Ajaisin kaikki sähköcrossi kisat mutta Einsteinit jotka vääntää kalenterin kasaan ei ilmeisesti halua että ajaa sekä sähkö että polttiscrossia
Samaa mieltä Josen kanssa.
Tuota kalenteria voisi hiemän "päivittää" jos se olisi mahdollista.
-
Mäkin olisin ajanut noi kisat, jos niiden aikataulutus olis ollu vähän parempi. Nyt kaikki kisat on yhdessä kasassa...
-
Nii mites sitten et joutuisinko mä ajamaan tota M2-luokkaa vai onko iällä merkitystä nii ja olen 19-vuotias vai pääsisinkö tohon S2-luokkaan?
-
Ei ole iällä väliä. M2:ssa ajetaan vakiokoneilla ja S2:ssa virikoneilla.
-
Jukka: Toisinpäin, M=modified ja S=standard
-
Pelkäsinkin et menee väärinpäin (kiitos touringluokkien harhaanjohtavien nimien). Hyvä et joku on hereillä ja korjaa.
-
No hyvä juttu et iällä ei väliä ni pääsee sit ajamaan tohon stanu luokkaan. Millais ko ajattelin et jos kesällä osallistuis yhteen crossi kisaan ni millais et tartteeks mun sit ol jonku kerhon jäsen?
-
Jos osallistut lisenssin vaativiin kisoihin (esim. SM-sarja) niin joudut liittymään kerhoon, että saat lisenssin.
Kerhokisoissa ei yleensä vaadita lisenssiä eikä näin ollen minkään kerhon jäsenyyttä.
-
Kuinkas paljon muuten tollaset solukumi renkaat crossariin maksaa noin arvio? Mistä päin niitä mahtaisi saada?
-
Kuinkas paljon muuten tollaset solukumi renkaat crossariin maksaa noin arvio? Mistä päin niitä mahtaisi saada?
10-20euroa....... varmaan ja Rc-pisteestä kannattaa kysellä :!: :!:
www.rcpiste.pp.fi
PS: Rc-piste on sitte Hyvinkäällä
-
Mistäköhän mahtais saada Losin crossariin varaosia?
-
Mistäköhän mahtais saada Losin crossariin varaosia?
JR-Hobby vois olla yks.
-
Elikkähän olis tämmönen ko sain nyt sitten crossarin mut pian ilmeni sellanen et pystyin ajamaan autolla vain johonkin kolmen metrin päähän niin auto lopetti toimintansa eli missähän vika?
-
Elikkähän olis tämmönen ko sain nyt sitten crossarin mut pian ilmeni sellanen et pystyin ajamaan autolla vain johonkin kolmen metrin päähän niin auto lopetti toimintansa eli missähän vika?
Tähänkin kysymykseen on erittäin runsaasti mahdollisia vastauksia, mutta alla on lueteltu muutamia yleisiä vikoja radio-ongelmille.
- Antenni poikki lähettimestä tai vastaanottimesta (katkos ei välttämättä näy)
- Antenni korjattu väärin
- Vastaanotin rikki
- Kide rikki
- Väärän merkkiset kiteet (kaikki merkit eivät täysin sovi keskenään)
- Vastaanottimen antennijohtoa on lyhennetty
- Vastaanottimen antennijohto ei ole tarpeeksi esillä (esim rullalla vastarin vieressä)
- Metalliosat hankaa toisiaan -> radiohäiriötä
- Joku johto tms. on paljaana (kuluma eristeessä, paljas liitos, akun napa ottaa kiinni hiilikuituosaan tms.)
- Lähettimen tai vastaanottimen patterit/akut tai ajoakku heikossa virrassa (kokeile vaihtaa tai ladata)
- Esim. servo on virtasyöppö
- Joku este lähettimen ja auton välissä
- Lähetintä käytetään antenni vaaka-asennossa tai lyhyenä (pitäisi olla mahd. pystyssä ja pitkänä)
- Moottorissa ei ole häiriönpoistokondensaattoreita
- Lähellä on kuitenkin joku radiohäiriötä aiheuttava laite (kokeile muualla)
-
Kiitos muuten tosta vastauksesta ainakin on sitten tietänyt mistä etsiä vikaa, mutta ei kyllä vieläkään toimi niin kuin pitäisi tosin en tiedä vielä onko antenni poikki tai vastari rikki. Nyt kysyn tälläistä, kun minulla on kaksi lähetintä tikku Futaba ja Ratti Hitec vastari Futaba ja nopari on Novakin mega fet explorer 2 ni mistähän siis johtuu et ko oon kokeillut tota tikkua ni auto liikkuu koko ajan eli vähän kaasua on päällä, mutta ratissa se toimii kunnolla ja useasti tikulla ajaessa nopariin syttyy punainen valo, mutta ratilla ajaessa vihreä? Kerrottakoon vielä se, että olen koittanut säätää sitä tikkua, mutta ei vaikutusta :cry:
-
Kiitos muuten tosta vastauksesta ainakin on sitten tietänyt mistä etsiä vikaa, mutta ei kyllä vieläkään toimi niin kuin pitäisi tosin en tiedä vielä onko antenni poikki tai vastari rikki. Nyt kysyn tälläistä, kun minulla on kaksi lähetintä tikku Futaba ja Ratti Hitec vastari Futaba ja nopari on Novakin mega fet explorer 2 ni mistähän siis johtuu et ko oon kokeillut tota tikkua ni auto liikkuu koko ajan eli vähän kaasua on päällä, mutta ratissa se toimii kunnolla ja useasti tikulla ajaessa nopariin syttyy punainen valo, mutta ratilla ajaessa vihreä? Kerrottakoon vielä se, että olen koittanut säätää sitä tikkua, mutta ei vaikutusta :cry:
Nopari pitäisi säätää jokaiselle ohjaimelle erikseen. Tietenkin voi yrittää saada molemmat ohjaimet samoihin arvoihin trimmejä säätämällä. Eli noparissa pitäisi palaa punainen valo, kun lähetin on neutraalikohdassa. Täysjarrulla ja -kaasulla palaa vihreä valo. Eli noparin säätäminen meni suurinpiirtein seuraavasti.
- Lähettimestä kaasutrimmi keskelle ja jos on EPA, niin se täysille.
- Lähetin ja nopari päälle
- Paina noparin nappia kunnes punainen valo syttyy ja päästä nappi irti(älä koske lähettimeen)
- Paina ja pidä lähettimestä täysi kaasu ja paina noparin painiketta kunnes vihreä valo syttyy
- Paina ja pidä lähettimestä täysi jarru ja paina noparin painiketta kunnes vihreä valo vilkkuu
- Valmis
-
Mut ko en nää siinä noparissa mitään nappia paitsi sen virtakatkaisimen mistä nopari menee päälle :shock:
-
Kokeile onko tästä apua http://www.teamnovak.com/Download/acrobat/explorer_II.pdf
Ainakin tossa kuvassa näkyy selvästä SET-painike oikean puoleisen siilen alapuolella.
-
Ois nyt sitten sellanen juttu et tarttis saada toho Losin crossariin varaosia, mut aika vaikee saada ko ei oo manuaalia enkä tie et kuinka vanha auto on paitsi sen et varmaan ainakin 2 vuotta vanha et onkohan netissä Losiin manuaaleja ja missä auto on takatuuppari.
-
Itse lähtisin etsimään ohjekirjoja valmistajan sivuilta. Olisiko tästä linkistä hyötyä:
http://www.teamlosi.com/exploded/index.htm
-
Nii juu ja sen verran et nyt taidan tietää et mikä toi mun Team Losi on eli Losi XX CR jos tällästä ees on olemassa ja jos on niin voiko tälläsellä pärjätä kisoissa? :D
-
Ainahan kisoissa pärjää! :D
-
Niin pärjää pärjää riippuu vaan kuskista mikä sitten on pärjäämistä :)
-
mikä sitten on pärjäämistä :)
Se, että ajaa hyvän sijoituksen :mrgreen:
-
Niimpä mut mikä on hyvä sijotus :lol:
-
Niimpä mut mikä on hyvä sijotus :lol:
10-ylös päin :lol:
-
No se voipi olla ihan hyvä paitsi jos crossissa ois vaan kymmenen kuskia :shock:
-
jos crossissa ois vaan kymmenen kuskia :shock:
Sitte 5-ylös päi! kai....
-
Niimpä mut mikä on hyvä sijotus :lol:
Aloittelijalle voisi maaliintulo olla hyvä sijoitus :)
-
No joo en kyllä sinänsä itseäni paljon tarkoittanutkaan itselläni ois pärjäämistä jo se, että ajaisin kisoissa :)
-
Millais et mitä eroo oikeastaan on tolla Losilla ja Assolla meinaa crossipuolella vai onko mitään ko oon kattonut kuvia ja siinä on ollut Asso B3 ja uusin Losi ni nehän näyttää melkein täysin samalta ainakin aloittelijan silmissä, et missä se suurin ero sitten on vai onko sellasta edes :shock:
-
Niiden hinnassa. Losi on huomattavasti kalliimpi ja B3 ei ole Asson uusin vaan B4.
-
Niiden hinnassa. Losi on huomattavasti kalliimpi ja B3 ei ole Asson uusin vaan B4.
Toisaalta tuossa Losissa on käytetty hieman toisen luokan materiaaleja, joten hintaeron voinee ymmärtää. Aivan toinen asia on sitten se, että onko näistä materiaali eroista mitään todellista hyötyä.
-
Tokihan mä sen tiedän, että Asso B4 on uudempi, mut olen silti kattellut Asso B3 ja uutta Losia.
-
Mut mut haluaisin edelleen tietää et mitä mieltä te olette tuosta mun Losi XX CR ja onko kokemuksia ja jos on niin millaisia?
-
Mut mut haluaisin edelleen tietää et mitä mieltä te olette tuosta mun Losi XX CR ja onko kokemuksia ja jos on niin millaisia?
Vaikka tuo auto ei olekkaan Losin uusinta mallia, niin ei se todellakaan mikään huono tai ihan antiikkinenkaan ole. Onhan tuo mallikin suunniteltu ihan kilpa käyttöön, eli edusti 90-luvun lopulla sitä parasta päätä takkatuuppareissa Asson B3:sen kanssa. Eli jos B3:sta pidetään edelleen ihan kelpo vekottimena, niin miksei tuo XX CR:kin olisi sitä.
-
Ajattelimpa nyt tällästä kysellä ihan kiinnostuksesta et paljonko tollanen kisa crossari kulkee jollain 12 käämisellä koneella ja hyvillä akuilla ja välityksillä et joku noin arvio jos viitsisitte kertoa?