Onko tyhjäkäynti säädetty liian pienelle? Avaa vähän tyhjäkäyntiruuvia.
Tyhjäkäyntiruuvin avaaminen päästää luistia enemmän kiinni, jolloin kierrokset laskevat entisestään. Eli neuvoit juurikin väärinpäin. Kannattaa joskus miettiä ennenkö asioita neuvoo, että onko itse riittävän kyvykäs neuvomaan, vai onko parempi jättää se muille. Tälläkin foorumilla on paljon täysin päättömiä neuvoja jotka peittävät alleen ne oikeat ohjeet.
Kannattaa katsoa se kytkin, ongelman etsiminen ei maksa mitään ja siinä ei kovin kauan mene. Jos kone yhtäkkisesti muuttuu
toimivasta täysin
toimimattomaksi, ilman että on väännellyt neuloja useita kierroksia tai muuta typerää, niin ongelma lähes varmasti on fyysinen vika, joista ilmavuodot, rikkinäinen tulppa ja viallinen kytkin ovat yleisimmät. Kuvauksen pohjalta ei oikein vielä ota selvää missä mennään, ongelma voi olla säädöissäkin. "Toimi kuin unelma." on aloittelijoiden tapauksessa usein ihan metsässä...
Ilmavuodot: Mahdollisesti kaasarin (/koneen) tiivistys, pakoputken tiivisteiden uusiminen, letkujen vaihto ja tankin tiiviystesti, eli toinen tankin nippa tukkoon ja toiseen pätkä letkua, tankki upotetaan veteen ja letkunpätkästä kevyesti painetta sisään (mieluusti lääkeruiskulla, kun metanolin kanssa pelataan) ja kuplia ei pitäisi nousta. Jos laitat paljon painetta niin korkin jousi luonnollisesti päästää ilmat pihalle.
Jos auto on suht uusi, niin vika todennäköisimmin on letkuissa tai pillissä, eikä tankissa. Moottoreita on niin moneen junaan ja osa on niin 'juosten kustu' että ne voi vuotaa jo vaikka uutena ties mistä raosta. Vetokäynnistimellä varustettua moottoria on lähes mahdoton saada täysin tiiviiksi, mutta ongelmakuvaus ei nyt oikein vastaa pientä moottorin painevuotoa.
Mitenkäs se moottori on nyt ajettu sisään ja miten se "toimi kuin unelma"?