Kirjoittaja Aihe: Yokomo B-MAX4  (Luettu 67933 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #30 : 08.01.09 - klo: 09.02 »
se voi olla että jossain on käyny käpy mutta itselläni ei välys muutu siis on ruuvit kiinni mutta ei sika kireellä. Mutta kun nyt on asia tiedossa niin kannattaa se voiman siirto tarkistaa että on herkkä, tämä vielä yleisenä ohjeena kaikille auton rakentajalle merkkiin ja malliin katsomatta. Pääasia auton toimimiselle on sen herkkyys.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

karvanaama

  • Vieras
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #31 : 10.01.09 - klo: 23.56 »
Itselläni auton kasaus toppasi juurikin tuon voimansiirron jäykkyyteen. Melkoista rallatusta "spurrikotelosta" kuuluu kun diffistä pyörittää.

Ei juurikaan huvittaisi ruveta dremelöimään, ennen kuin saa varmuuden, että kaikki on kasattu oikein ja sittenkin arveluttaa tällä kokemuksella ruveta työstämään omin päin.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #32 : 11.01.09 - klo: 00.10 »
se voi olla että jossain on käyny käpy mutta itselläni ei välys muutu siis on ruuvit kiinni mutta ei sika kireellä. Mutta kun nyt on asia tiedossa niin kannattaa se voiman siirto tarkistaa että on herkkä, tämä vielä yleisenä ohjeena kaikille auton rakentajalle merkkiin ja malliin katsomatta. Pääasia auton toimimiselle on sen herkkyys.

Äkkiseltään mieleen kyllä tulee tuosta käytetystä materiaalista että on tarkoituksellakin kireä, koska muovi antaa kuitenkin käytön, irrottelun yms myötä pikkuhiljaa periksi ja mikäli olisi tarkka sovite niin alkaisi iän mukaan klappaamaan
nyt laakerit jne on tarkasti sovitettu vaikka pukki olisi jo moneen kertaan irroteltu ja vaikkapa laakereiden kohdalta kulunut.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #33 : 11.01.09 - klo: 00.15 »
No on noita laakeripukkeja nähty komposiitista aiemminkin, mutta yksikään ei ole ollut niin tiukka kuin tämä. Selkee valmistuserhe, thats it.

Jos se kiristää niin kovasti että laakeri menee soikeeksi, niin ei voi olla ok. Ilmankos Jesilläkin meni laakereita..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #34 : 12.01.09 - klo: 08.56 »
No on noita laakeripukkeja nähty komposiitista aiemminkin, mutta yksikään ei ole ollut niin tiukka kuin tämä. Selkee valmistuserhe, thats it.

Jos se kiristää niin kovasti että laakeri menee soikeeksi, niin ei voi olla ok. Ilmankos Jesilläkin meni laakereita..

Tää on kyllä hauskaa että omat mielipiteet on se ehdoton fakta... ai ainakin niitä sellaisina pidetään.

Kyseiseltä merkiltä ei ole totuttu koskaan näkemään valmistusvirheitä.
Varsinkaan sellaisia että se esiintyy usealla.
Joten tästä voidaan tulla siihen päätelmään että kyseessä ei ole valmistusvirhe thats it.
Se on vain sinun mielipiteesi.

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #35 : 12.01.09 - klo: 09.17 »
Itselläni auton kasaus toppasi juurikin tuon voimansiirron jäykkyyteen. Melkoista rallatusta "spurrikotelosta" kuuluu kun diffistä pyörittää.

Ei juurikaan huvittaisi ruveta dremelöimään, ennen kuin saa varmuuden, että kaikki on kasattu oikein ja sittenkin arveluttaa tällä kokemuksella ruveta työstämään omin päin.

Omassa oli ainakin OK välys kun laitto kannen ruuvit kiinni maltillisesti. Eihän sieltä toisaalta mitään "rallatusta" kuulu jos pukki on liian piukka, koska laakerithan siellä vaan jumittaa. Sen sijaan, itse koin pinionin ja spurrin välyksen säätämisen kohtuu haasteelliseksi.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #36 : 18.01.09 - klo: 17.44 »
No on noita laakeripukkeja nähty komposiitista aiemminkin, mutta yksikään ei ole ollut niin tiukka kuin tämä. Selkee valmistuserhe, thats it.

Jos se kiristää niin kovasti että laakeri menee soikeeksi, niin ei voi olla ok. Ilmankos Jesilläkin meni laakereita..

Tää on kyllä hauskaa että omat mielipiteet on se ehdoton fakta... ai ainakin niitä sellaisina pidetään.

Kyseiseltä merkiltä ei ole totuttu koskaan näkemään valmistusvirheitä.
Varsinkaan sellaisia että se esiintyy usealla.
Joten tästä voidaan tulla siihen päätelmään että kyseessä ei ole valmistusvirhe thats it.
Se on vain sinun mielipiteesi.

Tuntuupa tuota esiintyvän muuallakin, googlella löytyy ainakin....

Jesilläkin paukku spurrin laakeri ainakin kahdesti, minkähän takia?

Mutta jos ei ruuveja saisi kiristää pitäisi siitä ainakin olla manuaalissa merkintä, vaiko ei?

Vai onko sekin taas vain minun mielipide?

LOL
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #37 : 18.01.09 - klo: 17.48 »
enivei, pulttimopolla olevinaan ajoin ruuvit samaan momenttiin jne.
Keskeltä ei ahdistanu pyörimistä jne.

Uskoisin vaan että lakut oli P*skoja, kun nykyisillä "xray"-lakuilla toimaa buenosti, sama momentti ja muutenki samat romut.
/ Jere Siirilä

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #38 : 18.01.09 - klo: 17.57 »
Hö, se oon siis vaan minä...  :mrgreen:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

karvanaama

  • Vieras
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #39 : 18.01.09 - klo: 21.52 »
Minkälaisilla ratkaisuilla olette saanut sadle pack lipottimet fiksusti pysymään rungossa kiinni?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #40 : 18.01.09 - klo: 22.07 »
Fiksuudesta en tiedä, mutta pierasin tommoset:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #41 : 22.01.09 - klo: 22.10 »
LOL

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #42 : 22.01.09 - klo: 22.19 »
Hienot pehmusteet oot laittanu kopan päälle, pumpulia sano... :mrgreen:
Kylätason RC-kuski.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #43 : 22.01.09 - klo: 22.20 »
No ettei naarmuunnu ulkona ;)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #44 : 02.02.09 - klo: 20.52 »
Karvanaamallakin oli spurriakselin laakerit porsinut, mennyt SOIKEAKSI kaiken lisäksi....

Mulla ei ehtinyt rikki sentään mennä, kun aloin tahmeutta ihmettelemään, mutta kiinnittäkää ihmeessä huomiota kasatessanne autoa. Helppo fiksaus tuo on dremelilläkin hoitaa kuntoon.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #45 : 03.02.09 - klo: 00.21 »
Tää on kyllä hauskaa että omat mielipiteet on se ehdoton fakta... ai ainakin niitä sellaisina pidetään.

Kyseiseltä merkiltä ei ole totuttu koskaan näkemään valmistusvirheitä.
Varsinkaan sellaisia että se esiintyy usealla.
Joten tästä voidaan tulla siihen päätelmään että kyseessä ei ole valmistusvirhe thats it.
Se on vain sinun mielipiteesi.

Lol....

Jopa minä tiedän että se on valmistusvirhe... Mut onneks ihmiset joilla autoa ei varmaan edes ole, vaan on vaan tottunut valmistajan muiden autojen laatuun, tietää paremmin...


Tulee mieleen tosta "ei ole totuttu näkemään valmistusvirheitä" sama, kun eräs nimeltä mainitsematon aikuinen ihmetteli et miten moponi mäntä saattoi olla rikki, kun se oli kerran sylinterin sisään ehjänä laitettu...


Muttajoo..

Kattelin tuota BB:n lipotelinettä, oliko pohjassa tommosille tapeille valmiit reiät, että senkun teki tapit joidenka sisään reiät ja kierteet, vai mitenkäs?

Tommosethan pyöräyttäis alumuumiostakin kivasti..

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #46 : 03.02.09 - klo: 06.51 »


Tommosethan pyöräyttäis alumuumiostakin kivasti..

Juu, ei vaan sattunut muuta olemaan käsillä... Paljon helpompaa tuo plastikki muovatakin tietty...

Reikiä löytyy juu valmiinakin pohjasta..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

karvanaama

  • Vieras
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #47 : 03.02.09 - klo: 15.36 »
Omassa b-max4:ssä siis laakerit leipo aivan totaalisesti. Ennen ajoa voimansiirrossa ei ollut huomattavaa jäykkyyttä, mutta muutaman akullisen jälkeen meno muuttui tahmeaksi ja paikat kuumeni.

Syy selvisi, kun purkasin laakerit, kuulakehä oli risa ja kuulat miten sattuu. Mikrometrillä mitatessa laakerin  ulkokehän halkaisijassa oli lähes puolen millin heitto. Viisaammat kertokoot, mahtuuko normi toleransseihin.

Uudet laakerit paikoillaan ja toiveissa, ettei sama toistuisi. 

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #48 : 03.02.09 - klo: 21.28 »
Tuli haksahdettua iskareihin... Smoooooooooth :) Vaikkei nuo vakiotkaan huonot olleet...

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #49 : 04.02.09 - klo: 23.50 »
Moukarin ex vekottimella ajeltu peräti melkein akullinen, ei se laakeri ehjänä pysyny vaikkei sormet sinkillä ollu veettykkään momenttiin. Ei muuta ku uutta tilalle ja pitää kopassa dremelillä pahimmat purseet veke.

On kyllä helkkarin hauska vehe takavetosella ajelun jälkeen, tuli ihan uus ulottuvuus kun talvikelillä pitää jarrutella hyppyihin  :mrgreen:

Onko kellään tiedossa mitään verkkokauppaa jenkeissä/ulkomailla missä yokomon osat ois törkyhalpoja. Vähemmän näyttää olevan tarjolla noita Yokomo-puljuja ja vielä vähemmän bmaxiin kampetta. Pitäs haalia kesää varten pahvilaatikollinen varaosia ettei tartte jättää ajopäivä välistä osia tilaillessa.


Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #50 : 05.02.09 - klo: 00.45 »
älkää turhaan menkö dremelöimään, ei niissä ole mitään vikaa, johan sen on eräskin guru täällä todennut...  :mrgreen:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #51 : 05.02.09 - klo: 08.49 »
Lässytilässytilää.

Laittaa ne ruuvit sopivalle kireydelle niin ei ole dremelöitävä.

Jos sopivan kireyden löytäminen on mahdoton tehtävä niin silloin on pakko joko muokata tai sitten vaihtaa laakeria tiheään tahtiin.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #52 : 05.02.09 - klo: 09.53 »
Lässytilässytilää.

Laittaa ne ruuvit sopivalle kireydelle niin ei ole dremelöitävä.

Jos sopivan kireyden löytäminen on mahdoton tehtävä niin silloin on pakko joko muokata tai sitten vaihtaa laakeria tiheään tahtiin.

No voi morjes. Koita nyt hokekin käsittää että jopa Yokomon sarjassa saattaa olla epäkohta, joka tosin on helposti korjattavissa...

Ohjeessa ei missään kohtaa mainita ruuvien vajaasta kiristyksestä, vaikka muuten erittäin hyvät ja seikkaperäiset ovatkin. Uskoisin että jos noiden neljän ruuvin kireydellä pitäisi säätää spurriakseli pyörimään herkästi siitä olisi edes jonkinlainen maininta ohjeessa, häh?

Montako b-maxia olet itse kasannut, kun tuolla tavoin voit tyrmätä muiden väitteitä (ei mielipiteitä)?

Itse olen kasannut rc-autoja ainakin vuodesta 1990, veikkaisin että vähintään sata (100) autoa, eikä tämä suinkaan ole ensimmäinen mittavirhe joka on kohdalle sattunut. Yokomolla tosin eka.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa jarkkom

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #53 : 05.02.09 - klo: 10.02 »
Hyvä pojat!! Ei ole varmaan ensimmäinen, eikä viimeinen auto, jossa voi kasatessa soveltaa tervettä järkeä. Myös tämänhetkisessä kilpailijasta on vähän vastaavanlaista vinkkiä: http://hb-buggy.jugem.jp/?eid=11.

Ja oulun Datajätkälle, miksi et voi ostaa osia Suomen jälleenmyyjältä? Osia pitäisi olla hyllyssä ja hinnat tuskin on 200% USA-hinnoista.
---

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #54 : 05.02.09 - klo: 11.27 »
Lässytilässytilää.

Laittaa ne ruuvit sopivalle kireydelle niin ei ole dremelöitävä.

Jos sopivan kireyden löytäminen on mahdoton tehtävä niin silloin on pakko joko muokata tai sitten vaihtaa laakeria tiheään tahtiin.

No voi morjes. Koita nyt hokekin käsittää että jopa Yokomon sarjassa saattaa olla epäkohta, joka tosin on helposti korjattavissa...

Ohjeessa ei missään kohtaa mainita ruuvien vajaasta kiristyksestä, vaikka muuten erittäin hyvät ja seikkaperäiset ovatkin. Uskoisin että jos noiden neljän ruuvin kireydellä pitäisi säätää spurriakseli pyörimään herkästi siitä olisi edes jonkinlainen maininta ohjeessa, häh?

Montako b-maxia olet itse kasannut, kun tuolla tavoin voit tyrmätä muiden väitteitä (ei mielipiteitä)?

Itse olen kasannut rc-autoja ainakin vuodesta 1990, veikkaisin että vähintään sata (100) autoa, eikä tämä suinkaan ole ensimmäinen mittavirhe joka on kohdalle sattunut. Yokomolla tosin eka.

Kuten yllä jo totesin niin jos ei ruuvejen kireyttä säätämällä hommaa saa toimimaan niin sitten dremelöi osan.
Kuten Jarkkokin totesi niin sovelletaan tervettä järkeä...
Tätä ajan myös takaa. Auto kasataan toimimaan herkästi, joko sopivalla momentilla ruuveissa tai sitten nimenomaan työstämällä.
Tuo dremelöinti vaan ei ole mikään pakollinen juttu kyseisessä autossa.

Tämä ruuvejen kireys on tuttua varsinkin M8 krossareissa monesti tukivarsien kiinnitysten suhteen.
Monissa autoissa jos vetää tukivarsien kannakkeita pitävät pitkät diffiboksin ruuvit tiukkaan niin tukivarret eivät toimi herkästi.
Silloin on järkevintä vain säätää oikea tiukkuus jolloin osien pienen kulumisen jälkeen on edelleen mahdollisuus säätää liikkuvien osien välys kohdalleen.
Jos dremelöi, ei tähän enää ole mahdollisuutta vaan hieman väljistynyt osa pitää korvata uudella joka jälleen työstetään sopivaksi.
Ei ole ohjeissa mainintaa kireydestä... Kun pilkkua aletaan viilaamaan niin näytäppäs minulle edes yhdet rc auton ohjeet jossa vastaavasti käsketään jokin ruuvi vetämään asenteella kiinni....???

Edelleen painotan että kyseisen osan työstäminen ei ole pakollista.
Sen saa toimimaan herkästi toisellakin tapaa.
En ole täysin tyrmännyt tuota työstö asiaa vaan edelleen kertonut toisenkin tavan.
Jos taas selataan taaksepäin niin löytyy viesti missä itse tyrmäät kaikki muut vaihtoehdot puhtaasti sanomalla ainoaksi vaihtoehdoksi valmistusvirheen... En minä ainakaan saa viesteistäsi muuta kuvaa kuin että tuo dremelöinti on ainoa vaihtoehto.

Tuo leijumisesi kasatuista autoista jne on myös aivan turha ainakin minulle päin.
Olet siis kasannut autoja vähemmän aikaa ja määrällisesti myös vähemmän kuin minä.... Mutta mitä sitten...

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #55 : 05.02.09 - klo: 11.29 »
Elkee ny poijaat kehakko.

*mutustaa suolapähkinöitä*
/ Jere Siirilä

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #56 : 05.02.09 - klo: 11.43 »
Hyvä pojat!! Ei ole varmaan ensimmäinen, eikä viimeinen auto, jossa voi kasatessa soveltaa tervettä järkeä. Myös tämänhetkisessä kilpailijasta on vähän vastaavanlaista vinkkiä: http://hb-buggy.jugem.jp/?eid=11.

Samaisen auton mukana tulee myös lisäohje, jossa neuvotaan "dremelöimään" diffipoksia sisäpuolelta, jottei lautaspyörä hankaa koteloon. Tässä kohdin se on ainakin "välttämätön" toimenpide eli suunnittelu/valmistusvirhe. Onneksi ovat kuitenkin asian huomanneet ja laittaneet siitä selvät lisäohjeet pakettiin mukaan. Ruuvien kireydellä tuota ongelmaa ei saa hoidettua (HB:ssä siis). Yokomosta ei kokemusta.
Flying Calacucco

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #57 : 05.02.09 - klo: 12.45 »
Tuo leijumisesi kasatuista autoista jne on myös aivan turha ainakin minulle päin.
Olet siis kasannut autoja vähemmän aikaa ja määrällisesti myös vähemmän kuin minä.... Mutta mitä sitten...

JOO JA MEIDÄN ISI KASAA TEIDÄNKI ISIEN RC-AUTOT.... kerpele...

Tuntuu taas että muut tietävät muiden omista autoista ja niiden kasaamisesta enemmän... huh
« Viimeksi muokattu: 05.02.09 - klo: 16.30 kirjoittanut copter »

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #58 : 05.02.09 - klo: 12.56 »
Heh, Isosuolla ei kyllä paljoa sanottavaa ole, et oo muuta tehnykkään tässä topicissa kun vääntäny hoken kanssa. Ja turha vinkua siitä vääntämisestä, itehän sä sen tarkoituksella taas aloitit. :wink:

Muttajoo, itekkin oon yhden yksilön kasannu, ja voimansiirron herkkyys ei siinä muuttunu vaikka kiristikin ruuvit kunnolla. Oliskohan asia korjattu? Turhahan tosta muutenkin on väitellä, eiköhän se ole ihan itsestään kiinni jos haluaa dremelöidä tai jättää ruuvit vähän löysälle. Tuskinpa se kansi siitä irtoaa vaikka ei kiristäis ruuveja ihan tappiin saakka. 

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Yokomo B-MAX4
« Vastaus #59 : 05.02.09 - klo: 13.11 »
Jep jesi ja Isosuo on jo päästetty viikon lomalle kun ei tuntunut kummallakaan olevan mitään järkevää sanottavaa tänne...