154
« : 15.07.09 - klo: 09.30 »
Vastaan osaan ihmetyksiin ja kysymyksiin. Muut saa hot
Bashaaminen on tavallaan kurittamista tavallaan ei.. riippuu kuskista. :) Sillä tarkoitetaan kaikennäköistä ajoa joka tapahtuu muualla kuin radalla. Idyllinen ja kuvaavin bashauspaikka on hiekkamonttu.
- Buggy (Associated B4/B44, Kyosho Lazer ZX-5, Hobao Hyper 7...10, Hong Nor X1...X2 jne.) on crossiauto, jolla ajetaan useimmiten radalla ja melko on matala. Auto voi olla taka- tai nelivetoinen. 1:8 kokoinen polttisbuggy on suosittu sähkökonversiokohde.
- Buggysta seuraava maavaran puolesta on truggy tai stadium truggy, joka on buggyn ja monsteriauton välimuoto. Truggyt ovat useasti nelivetoisia ja polttiksia, mutta useasti niistä tehdään sähkökonversioita esimerkiksi kestävyyden, ajo-ominaisuuksien ja säätömahdollisuuksien takia. Stadium truck (Traxxas Rustler, Hpi Firestorm, Team Losi T-speed) on yleensä käsittääkseni takavetoinen.
- E-revo on vähän omaa luokkaansa ja sitä pidetään truggyn ja monsteriauton välimuotona maavaransa puolesta.
- CORR-autot (Slash, SC10, Slayer) ovat Suomessa kasvattamassa suosiotaan. Tavallaan ne kuuluu myös monstereihin. Autoja on neli- ja takavetoisia, joista takavetoinen on yleisempi.
- Monsterissa (Savage, E-/T-MAXX, Stampede) maavara on suurempi ja ei sen puolesta välttämättä ole ajo-ominaisuuksiensa puolesta yhtä hyvä kuin ylläolevat. Ajo-ominaisuudet kasvaa maavaran madaltuessa. Monsuja on taka- ja nelivetoisia.
Harjattomissa nopareissa on lipon katkaisujännite asetettavissa manuaalisesti tai automaattisesti. Joissain malleissa katkaisujännitteen voi myös asettaa custom-arvolla. Harjattomassa E-Revossa on noparissa nämä ominaisuudet myös.
Valmiissa paketeissa BEC myös löytyy. Tälläisen voi tarvita jos käyttää esimerkiksi lennokkisäädintä tai Mamba Maxia neljällä kennolla. BEC on jännitteensäädin/muunnin joka tuottaa vastaanottimelle ja servolle jännitteen, siten ettei nopeudensäätimen tarvitse sitä tuottaa. BEC kytketään akulta tuleviin johtoihin noparin kanssa rinnan. BECiä käytettäessä joutuu yhden noparilta vastarille tulevan piuhan ottamaan pois käytöstä ainakin Mamba Maxissa.
Renkaat palloontuu mitä enemmän järjestelmässä on kierroksia ja kierroksia tulee mitä enemmän on jännitettä. Luulen että harjaton E-revo olisi todellinen tykki jo sinulle 2+2 kennoisilla lipoilla. E-revollakin on tapana keulia paljon ja 3+3 kennoilla auto tekisi sitä paljon. Renkaiden ja vanteiden valitseminen on joskus alussa vaivalloista, kun pitää oppia tunnistamaan mikä sopii minkäkin kanssa. Renkaan sisäkorkeus ja sisäleveys, vanteen leveys ja korkeus sekä lisäksi vanteen hex ja offset-arvo. Liima ei tule mukana. Usein rengas- ja vannepaketin renkaat on valmiiksi liimattu, jos erikseen ei mainita toisin. Liimaa saa askarteluliikeestä tai alan liikkeistä.
Silikoniöljyissä jäykkyys eli viskositeettiarvo ilmoitetaan sillä k:lla. Iskareissa käytetään esimerkiksi arvoja 50 - 70. Diffeihin käytetään jäykempiä öljyjä, kun sen toimintaa säädetään. Torsenista löytyy hyvä topikki myös tältä foorumilta. Torseni toimisi keskidiffinä hyvin, koska se vähentäisi keulimisen tai poistaisi sen kokonaan. Torsenia käytetään myös crawler-autoissa säilyttämään vedon siellä missä sitä tarvitaan.
Laturit joilla voi ladata suoraan kahta akkua on paljon kalliimpia kuin normaalit yhden akun laturit. Lipoja nopeasti lataavien latureiden tehot alkaa 50W ja onpa ollut jossain 350W latureitakin. Akun lataaminen tapahtuu valmistajan ilmoittamalla arvolla (latauksen C, kapasiteettiarvo), jos sitä ei mainita silloin ladataan 1C eli 4000 mah akkua saisi ladata 4A eli kapasiteetin verran. Latureilla on mahdollisuus ladata useampaa akkua laittamalla ne laturiin rinnan, mutta vaatii toimenpiteitä.
--
Kappas jotku oli jo ehtiny kirjoitusaikana vastaamaan asioihin.