RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: JariV - 06.10.07 - klo: 09.09
-
Moro,
mikä yleisesti ottaen kaikkien 1/8 krossien ja truggyjen spurrin ja kytkinkellon hammastuksen moduuli on, eli pitch?
48?
64?
Vai mikä?
-
Revon spurrin pitch on (1.0 metric)
-
Ei ainakaan 48 eikä 64...
Veikkaisin lähinnä 32, mutta täytyy kyllä sanoa ettei oo koskaan tullu asiaa edes ajateltua.
-
Se on Mod1
32 on aika lähellä, mutta eri.
-
Joo,
kävin Hobbylinnassa katsomassa millasii on 48 ja 64. Ei ollu sinne päinkään, helkutin pienijakoisia.
Mutta taas kerran HPI:n valikoimista löyty hyvin sovellettavia osia tohon mun tulevaan krossariin nelarilla. Samasta paikasta ja saman vvalmistajankin kikkuloita tuli jo löydettyä tota nelari-truggya varten joten taas onnas.
Kiitokset Jerry !
-
Teknisesti tuo ykkösen modulihan tarkoittaa, että hampaiden lukumäärä kerrottuna modulilla antaa tulokseksi vierintähalkaisijan. Tämä ei siis ole hammaspyörän ulkohalkaisija. Tämä halkaisija on siis vastaava, kuin esim. kaksi sileää pyörää pyörisi vastakkain. Näin saadaan näppärästi esim kahden akselin väli mitoitettua oikein.
Esim. Modulilla 1 olevien 12 ja 30 hampaisten hammaspyörien akseliväli olisi mitoitettava.
1. Vierintähalkaisija 12 hampaiselle 12 x 1 = 12mm
2. Vierintähalkaisija 30 hampaiselle 30 x 1 = 30mm
Akseleiden välinen etäisyys:
(12/2) + (30/2) = 21mm
Tuosta tuumaisesta (dp=diametral pitch) saadaan metrinen moduli selville seuraavalla kaavalla
25.4 / dp = metrinen moduli
Tästä voidaankin todeta että ykkösen moduli olisi tuumaisena dp25.4, joka on aikas kaukana dp32 jaosta joka on siis metrisenä moduli 0.8.
-
Ja eikös tuohon tule kaiken lisäksi vielä sotkemaan asioita moduulinsiirtokertoimet ym. En ole aivan varma, mutta ainakin isommilla moduuleilla (m10 ->)se on mukana kuvioissa.
-
Ja eikös tuohon tule kaiken lisäksi vielä sotkemaan asioita moduulinsiirtokertoimet ym. En ole aivan varma, mutta ainakin isommilla moduuleilla (m10 ->)se on mukana kuvioissa.
Tarkoitatko profiilinsiirtoa? Sillähän määritellään vain välykset tai hienosäädetään akseliväliä.
-
Jep profiilin siirtohan se oli. Ei ole aikoihin tarvinut noita laskeskella itsekseen niin en muistanut oikeaa nimeä. Päivittäin joutuu pelaan noiden moduulien ym. asioiden kanssa, mutta onneksi kaikki on laskettu valmiiksi piirrustuksiin. Harmi kun tässä firmassa ei löytynyt kuin yksi m1 vierintäteräkiekko ja sekin mokoma on tarkoitettu yli 200 hampaisille pyörille :angry:. Muuten olisin jo yrittänyt tehdä Lautaspyörän trukkiini. Olisin saanut sen myös indukriokarkaistua täällä. Pitää joskus rauhallisempana hetkenä kokeilla onnistuuko se sillä ainoalla terällä, jos ei niin eipä siinä kauheaa tappiota tule.
Asiasta viidenteen. Olen ihmetellyt tuota hammasvälyksen asetusta näis pikku autoissa, paperilla kun laittaa niin välystä tulee noin 0,1mm. Jokin aika sitten jouduimme töissä selvittämään m20 hammaskehän hammasvälyksen ja ilmoitettiin että kehä saa heittää max. 0.5mm jotta hammasvälys pysyy oikeana. Tuo kehä on 2,5m halkaisijaltaan. Tuntuu jotenkin isolta tuo 0,1mm välys noissa polttiksissa, kun vertaa tuollaiseen isompaan. Kai se on käyttö tarkoituksesta, kiinnityksestä ja olosuhteista ym. kiinni tuo välys. Tämä oli ihan omaa teoreettista pohdiskeluani :shock:, enkä tarkoita sitä että tuo paperilla asettaminen olisi jotenkin väärin, itsekkin laitan yleensä paprulla tai vaan näppituntumalla.
-
Siihen viidenteen asiaan... eppäilisin, että kyseessä on varsinkin noissa maastopeleissä riittävän käyntiväluksen pitäminen. Sinne hammasväliin kun tunkee kaikenmoista, jolle on hyvä olla tilaa, ettei laakerikuormat noilla kierrosnopeuksilla kasva älyttömiksi. Mattopeleissä tuolla varmaankin varmistetaan pienin mahdollinen vierintävastus, kun varsinkaan noilla muovirattailla ei järin hyvään pysyvään muototarkkuuteen päästä.
-
Noista maasto pelien kytkinkellon ja spurrin välyksistä..pohjalevy elää ajossa, varsinkin hyppyjen alastuloissa vaikka jäykkäreitä onkin, jos ne ovat liian lähellä toisiaan kone voi sammua kun kun tulee alas isosta hypystä..ja ne laakerit joutuu kovalle rasitukselle..
..näin ne fiksut joskus harrastuksen alkutaipaleella ainakin tuon välyksen perusteli ja loogiseltahan tuo vaikuttaa..
-
On myös tullut rattaiden hajoamisia liian pienen välyksen takia, kun runko tosiaan elää niin paljon isoissa hypyissä.
-
Sori vanhan aiheen nosto, mutta läheltä aihetta liippaa.
Eli mites pystyisi selvittämään spurrin pitch-luvun, kun halkaisija ja hampaiden määrä on tiedossa? Tuosta aiemmin olleesta vierintähälkaisijan kaavastahan se varmaan pitäis jollain konstilla kääntää, mutta miten tuota pitäis pyöritellä? Ja esimerkkiä saa mielellään pistää... :huh:
Ai niin, lähimpään RC-kauppaan on yli 200km:n matka, eli liikkeessä eri hammastuksilla olevien spurrien tutkiminen ei ole vaihtoehto asian selvittämisesksi.
-
Sori vanhan aiheen nosto, mutta läheltä aihetta liippaa.
Eli mites pystyisi selvittämään spurrin pitch-luvun, kun halkaisija ja hampaiden määrä on tiedossa? Tuosta aiemmin olleesta vierintähälkaisijan kaavastahan se varmaan pitäis jollain konstilla kääntää, mutta miten tuota pitäis pyöritellä? Ja esimerkkiä saa mielellään pistää... :huh:
Ai niin, lähimpään RC-kauppaan on yli 200km:n matka, eli liikkeessä eri hammastuksilla olevien spurrien tutkiminen ei ole vaihtoehto asian selvittämisesksi.
Huhuu.. Eikä kukaan mukamas tiedä? Takuulla joku tuonkin osaa kertoa...
-
http://www.google.fi/search?q=how+to+calculate+gear+pitch äkkiseltään antaa aika hyviä vastauksia.
esim. http://www.societyofrobots.com/mechanics_gears.shtml#pitch
ja tuosta löytyy jopa ihan laskurikin, diametral pitch (vierintähalkaisija) merkitään siis tuumissa, http://www.paulraj.net/index_files/PDcalc.html
Joku voisi tietysti myös kertoa suoraan jos sanot mistä autosta on kysymys.
-
Joku voisi tietysti myös kertoa suoraan jos sanot mistä autosta on kysymys.
Eipä taida kovin moni vielä täälläkään noista Ansmanneista tietää, Eikähän kyseessä varsinaisesti ollu toki edes polttiksen osasta, vaan sähkiksen spurrista, mutta kun tässä aiheessa nyt noita hammastuksia käsiteltiin... Tosin asia selvisikin jo A-P:n sivujen laskurilla, en vaan aiemmin muistanut moista siellä olevan. Nimittäin 48 se on...