Kirjoittaja Aihe: Yleismittarilla mittaaminen  (Luettu 21354 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa marzi69

  • Jäsen
    • Profiili
Yleismittarilla mittaaminen
« : 25.08.08 - klo: 06.16 »
Mikä mahtaa olla vikana, kun digitaalisella yleismittarilla mittailen 6V akkua, yritän katsoa ampeerimääriä, niin se lukema alkaa jostain paljon ylempää mitä akussa pitäs olla max amppeerit. Ja se luku tippuu koko ajan, aivan kuin se purkaisi akkua. Esim. juuri laturissa ollut akku näyttää ampeereiksi 9, ja siitä luku tippuu hiljalleen vaikka miten alas, mutta johdot kuumenevat niin paljon, ettei voi kovin kauaa mitata.
 Voltit näyttää oikein kyllä, mutta amppeereja ei, vaikka ohjekirja kädessä sitä rukkasin.Amppeereja mitatessa mittarin johdot kuumenevat niin paljon, että kädet meinaa palaa. Mittarin anturit on kyllä oikeissa navoissa. Akut siis 5 kpl 1,2V 2000mAh kennoista kolvattuja, ja toinen tehty kahdesta 1500mAh akusta, joissa kummassakin 5 kpl 1500mAh 1,2V kennoja.`

 Voiko tuo mittari jollain tavalla purkaa akun mitatessa?

Mikä on paras tapa mitata paljon akussa jytyä jälellä, voltit,ampeerit..?
- ex. FG monster truck + Futaba 3PM-FM 40 MHz, E-revo 1/16 vxl

Poissa Toni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Yleismittarilla mittaaminen
« Vastaus #1 : 25.08.08 - klo: 06.50 »
Nyt on menneet puurot ja vellit sekaisin pahemman kerran.
Voltteja, eli akun jännitettä voi hyvinkin mitata akusta yleismittarilla.
Jos oikein tarkkaan luet akuista, niin niissä amppeerreissa lukee mAh, eli milliampeerituntia, joka tarkoittaa akun kapasiteettia.
Tuolla tavalla, kun olet amppeereja mitannut yleismittarilla, niin olet samalla oikosulkenut akun, siksi johdot kuumenevat. Purkuvirta on parhaimmillaan ollut 9 ampeeria.
Virtoja mitattaessa mittari pitää kytkeä akun kanssa sarjaan, eli vaikka + akun plussaan, miinus lamppuun/moottoriin +napaan ja sen miinuksesta akun miinukseen. Siten mittari näyttää lampun/moottorin ottaman virran.

Pelkällä yleismittarilla mitattaessa voltit ovat siis ainoa tapa yrittää arpoa onko akussa jytyä jäljellä.
SC10 4x4

Poissa Nege

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Yleismittarilla mittaaminen
« Vastaus #2 : 25.08.08 - klo: 06.52 »
Ampeereja ei mitata suoraan akun navoista kuten voltteja.
Jos niin teet niin oikosuljet akun.

Ampeeerit mitataan rasituksessa.
Ja mittari asetetaan toisen johdon väliin.
Eli toinen anturi akun plus johtoon ja toinen noparin plus johtoon. (minus suoraan akulta noparille)
Ja laita auton pyörät maahan (mikäli kyeessä on auto) ja painat kaasua.
Rasitat moottoria painamalla autoa niin että pyörät sutii.
Jolloin näet kuinka paljon menee Ampeereita läpi.
Tämä kertoo kuinka paljon moottori kuluttaa virtaa / paljon akku pystyy antamaan.

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: Yleismittarilla mittaaminen
« Vastaus #3 : 25.08.08 - klo: 14.09 »
Hyvä keino akun kunnon selvittämiseksi on katsoa laturilla paljonko virtaa menee sisään tyhjäksipurkamisen jälkeen, onnistuu myös joillain yleismittareilla jos näytötön laturi. Täyteen ladattuna myös jännite kertoo akun kunnosta.
Jere M

Poissa marzi69

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Yleismittarilla mittaaminen
« Vastaus #4 : 25.08.08 - klo: 14.23 »
Nyt on menneet puurot ja vellit sekaisin pahemman kerran.
Voltteja, eli akun jännitettä voi hyvinkin mitata akusta yleismittarilla.
Jos oikein tarkkaan luet akuista, niin niissä amppeerreissa lukee mAh, eli milliampeerituntia, joka tarkoittaa akun kapasiteettia.
Tuolla tavalla, kun olet amppeereja mitannut yleismittarilla, niin olet samalla oikosulkenut akun, siksi johdot kuumenevat. Purkuvirta on parhaimmillaan ollut 9 ampeeria.
Virtoja mitattaessa mittari pitää kytkeä akun kanssa sarjaan, eli vaikka + akun plussaan, miinus lamppuun/moottoriin +napaan ja sen miinuksesta akun miinukseen. Siten mittari näyttää lampun/moottorin ottaman virran.

Pelkällä yleismittarilla mitattaessa voltit ovat siis ainoa tapa yrittää arpoa onko akussa jytyä jäljellä.

Kyllä nuo mAh tajusinkin akuista, eli ilmoitettu milliamppeeritunteina. Mutta tuota en tajunnut, että amppeerit mitataan noin. Eipä se ole ihmekään jos alkanu johdot kuumeta nii prkl:sti  :grin:

Onkohan akuille tullu damagea tuon johdosta? Pari kertaa olen ne mittaillu...

Kuinkas tuolla yleismittarilla saa purettua akut? En löytänyt ainakaan ohjeista mitään...
 Purkava laturi löytyy, mutten ole varma purkaako sittenkään... :huh:
- ex. FG monster truck + Futaba 3PM-FM 40 MHz, E-revo 1/16 vxl

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: Yleismittarilla mittaaminen
« Vastaus #5 : 25.08.08 - klo: 14.34 »
Akuille ei, mittarille ennemminkin.
Yleismittarilla ei akkuja voi purkaa, mutta tasauspurkulaite on helppo rakentaa Ari-Pekan ohjeilla, laturilla purkamisen luet ohjekirjasta, ei itsekseen pura kun johdot kiinnittää.
Tuo ulosantovirran mittaus ei ole kyllä kovin hyödyllistä.
Jere M