Pistipä silmääni -muutama viesti takaperin- moottorisuositus Stampedeen, SpeedPassion 8,5R Competition V3. Meillä on juurikin yksi tuollainen kone Slashissa, joka on ainakin osiltaan pitkälti sama pirssi kuin Stampede.
Ihan lyhyenä yhteenvetona: SP 8,5R kuljettaa autoa kivasti, vaan ei räväkästi. Ei kuumene, eikä kuumenna nopariakaan (SP Exige 2.0). Kyllä, nopari saattaa olla vähän hento, mutta lienee oikeasti lähempänä Hobbywingin 60A kuin 35A versiota. Meillä on kierrätetty muutamaakin halpiskonetta Slasheissa (näitä siis on perheessä kaksi). On ollut SP:n Sport Tuned JR/Pro, Drift Master ja nyt myös Ezrun 9T/4300KV, kaikki siis näitä "380" kokoisia rimpuloita joissa rivoitettu alumiinikoppa ja normi "540"-kokoista pienempi käämitys sisällä.
Hämmästys oli suuri, kun todettiin kaikkien noiden pienten halpiskoneiden kuljettavan Slashia yhtä kovaa/kovempaa ja kaikin puolin ripeämmin kuin tuo ns. kisamoottori. Tämän vielä jotenkin käsittäisi, mutta kun kisamotin speksit (KV4400 ja 8,5T) antaisivat ymmärtää sen olevan noita halpiksia "kireämpi" kaikin puolin. Lähimmäs pääsee Ezrun 9T/4300KV, mutta Sport Tuned JR (13T ?/3000KV) jää paperilla jo kauas taakse, vaan ei autossa...
Useita välitysvaihtoehtoja on kokeiltu noparin kaikilla ennakoilla jne. Mitatuista nopeuksista sen verran, että Slash kiitää hyväkuntoisella, isolla 2S LiPolla about 45km/h tuolla kisakoneella ja Ezrunilla 55km/h. Vaihtoehtoisesti omatekemällä 6600mAh A123 6,6V LiFejöltillä (josta tuossa kennokonfiguraatiossa voi ottaa jatkuvaa virtaa 200A), kyytiä riittää n. 40km/h kisakoneella ja 47km/h Ezrulla. Nopeudet siis linjassa akkujen jännitteiden suhteessa silloin kun virtaa ei rajoita akku eikä nopari.
Kaiken kaikkiaan 50km/h huippunopeus Slashille tuntuisi mainiolta, auto kulkee mutta ei älyvapaasti. Paikat ei hajoa ja riemua riittää. Tarkoituksena oli saada tuo kyyti mainitulla SP:n 8,5R motilla ja LiFe akulla, jolloin ajoaikaa olisi vielä reilusti yli puoli tuntia. Haaveeksi jäi, kaikki mainitut kiinanihmeet pääsivät samaan tai reilusti yli. Eikä kisakone tryykännyt tuota vauhtia edes 2S LiPolla.
Ezrun on muuten mainio, mutta tuppaa vähän kuumenemaan niillä ennakoilla ja puncheilla, joilla kulku on makeinta. SP:n kisakoneen eduksi voinee lukea kaikkein viilein kulku, oli setuppi mikä hyvänsä. Tehoakin tuosta pitäisi irrrota lki 400W, jos ampeeriluku 55A pitää paikkansa. Sen sijaan nuo rimpulat pyörivät 200W molemmin puolin.
Oikeilla välityksillä koneen teho ratkaisee auton huippunopeuden. Millähän tuon tuplasti tehokkaamman SP:n hengettömyyden selittäisi. Moottori on ehjä kuin myös nopari(t). Voiko mihinkään KV-lukuun/T:hen/tehoon luottaa, vai kipeytyykö aina kantapäät?
Mitähän kokeilisi seuraavaksi... SP:n 7,5R / 6,5R? Niin vähän tuo nopari lämpiää, että tuskin edes 6,5 räjäyttää säädintä, näillä akuilla.
-Mika