Kirjoittelempa joukon jatkoksi ajatuksia TX2:sta. Lopussa kysymys jos joku sattuisi tietämään.
Muutamia viikkoja on silloin tällöin ajeltu, vähän nurmikolla ja enempi heitteille jätetyllä hiekkakentällä, jossa on sateen nostamaa hienoa soraa pinnalla. Sehän menee iloisesti moottorin sisään ja jumittaa, tulee kyllä poiskin kun pyörittelee edestakaisin ja kallistelee. Ohuesta vaahtomuovista kääre moottorin ympärille ja nippusiteillä kiinni -> parempi. Samoin teippihelmat ja "pyöränaukkojen" pienennys edessä vähentävät soran määrää rungon sisällä.
Innostuin shimmaamaan tasauspyörästöt niinkuin on neuvottu. Levitin lautaspyörän vaseliinin takaisin hammaspinnoille, sprayvaseliini voisi sitkeämpänä olla parempaa ja samalla aineella voisi tiivistää diffikotelon saumat. Molemmissa päissä lautaspyörässä oli ruostetta, varmaankin tehtaan peruja
Samalla vaihdoin sekä diffien että pyörien laakerit puhtaisiin pl. etupyörien sisemmät, kun en viitsinyt ruuvata ohjauspalikoita irti. Shimmasin pyörän laakerit edestä (8x10mm shimmi laakerin taakse), takaa ei tarvinnut. Jotain pölysuojausta pitäisi laakereille keksiä, tai ahkerasti vaihtaa pestyt ja öljytyt laakerit. Takapään diffi on vähän karkean tuntuinen, pitänee vaihtaa joskus ja avata nykyinen tutkimuksia varten. Oli aika tiukassa ruuvit, olisin muuten avannut jo nyt.
Samaan syssyyn vaihdoin osan ruuveista parempiin, leikkelin vaahtomuovista linkkien palloille pölysuojat ja laitoin samoin vaahtomuovista takatukivarsien sisäpään suojaksi liuskat, ettei kiviä mene tukivarren ja diffikotelon väliin. Pitää etsiä vanhoja Pienoismalleja piiloistaan ja etsiä mallia sieltä. Pultit ja mutterit jätin riittävän löysälle, mieluummin herkkä kuin napakka ja lonksumaton. Ohjauksen holkit voisi ehkä upottaa tukivarsiin sisäpään laakeroinniksi, nyt laitoin vain pienet shimmit muovi-muovi-väliin.
TX2:ssa on spurrin ja pinionin päällä suojus ja kyllä se isommat kivet pitää poissa. Mutta ei pienempiä, spurri oli jo kulunut ja hampaiden välissä oli hiekkaa. No kun ei uutta osaa ollut (eikä taida olla kaupoissakaan varastossa), niin kaivelin hampaiden välit meisselillä puhtaaksi. Vaahtomuovilla, teipillä tai kuumaliimalla (spurrin vaihdon jälkeen) suojus pitäisi tiivistää. Moottorin kiinnitysruuvit eivät aukea kuusiokoloavaimella, pitänee hankkia 07 tai 08 torx ja koettaa sillä. Paketissa tuli varaosina vetoakselit eteen, ja jotain muoviholkkeja joita en räjäytyskuvista tai autosta tunnista.
Mahdottoman hauska pelihän se on, eikä mitään ole vielä saatu rikki. Yksi ruuvi on pudonnut raidetangon päästä, vaan useampi ehkä kuskeilta. Hirmu vaikea on ajaa hillityllä vauhdilla
Hiekalla tekee donitseja ja päällysteellä ei. Lyhyt puistonurmikko on OK, mutta kovin sammaleista pohjaa joutuu jyräämään leikkurilla useampaankin kertaan. Ehkä pykälän pienempi pinioni antaisi enemmän voimaa, vauhtia kyllä riittää. Tai voisi kokeeksi ottaa vetoakselit takaa pois (etuveto - hoo) tai vetoakseli slipperin ja etudiffin väliltä (takaveto - hii).
Ja sitten se kysymys: voiko TX:ään laittaa SC-korin siltään, vai joutuuko laittamaan SC:n koritolpat? Jotain ProLinen koria ajattelin, maalauksesta saattaa tulla show. LRP:n SC-kori on vähän semmoinen mölönaama. Renkaita en ehkä meinannut vaihtaa ja puskuritkin on vähän että viitsiikö, mutta tulisi vähän uutta ilmettä autoon. Ja tietysti valot pitää elokuun pimeille illoille olla jne vaikka mitä
Vielä kun löytyisi kunnollinen ajelupaikka, heittelevä,
t. Kimmo:)