Kirjoittaja Aihe: Moottorin esilämmitys  (Luettu 8379 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moottorin esilämmitys
« : 04.10.10 - klo: 13.55 »
Tästä ei nopeasti hakemalla löytynyt omaa topikkia jotenka sillä perusteella tämän nyt avaan.

Oman kokemukseni mukana jo alle +10 lämpötiloissa nitromoottori voi olla aika konstikas käynnistettävä. Kuumailmapuhallin on toki hyväksi todettu työkalu lämmittämiseen mutta entä, jos sähköä ei ole saatavilla?

Dremeliltä näyttää löytyvän härpäke nimeltään "Versaflame", jota voi käyttää "kuumailmapuhaltimen tapaan". Onko tästä kellään kokemusta, toimisiko rc-auton
lämittämisesssä vai palaako auto tällaisella kapistuksella?

Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa pylvis

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #1 : 04.10.10 - klo: 16.30 »
Tästä ei nopeasti hakemalla löytynyt omaa topikkia jotenka sillä perusteella tämän nyt avaan.

Oman kokemukseni mukana jo alle +10 lämpötiloissa nitromoottori voi olla aika konstikas käynnistettävä. Kuumailmapuhallin on toki hyväksi todettu työkalu lämmittämiseen mutta entä, jos sähköä ei ole saatavilla?

Dremeliltä näyttää löytyvän härpäke nimeltään "Versaflame", jota voi käyttää "kuumailmapuhaltimen tapaan". Onko tästä kellään kokemusta, toimisiko rc-auton
lämittämisesssä vai palaako auto tällaisella kapistuksella?




Itse lämmittelen tollasella   http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-6822

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #2 : 04.10.10 - klo: 20.12 »
Juu, mulla kanssa tuon tapainen laite. Siinä Dremelissä tulisi vaan mukana varusteena putki, jolloin olisi enenmmän kuumailmapuhaltimen kaltainen. Jäisi siis liekki sinne putkeen jolloin ei ehkä olisi ihan niin kuumaa se puhalluskaasu. Ja ehkä toimis tuulessa paremmin tuollainen putkella varustettu systeemi. Mutta tiedä sitten, ehkä tyydyn tuohon nykyiseen laitteeseen.
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa MKE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #3 : 04.10.10 - klo: 20.28 »
Ei missään muodossa liekkivehkeillä polttiskoneita kannata lämmittää :shocked:. Jos ei verkkovirtaa saatavilla, kannattaa tutustua seuraaviin ->http://rcsurestart.co.uk/ ja http://www.competitionheat.com/. Noilla vermeillä eteenpäin.

EDIT: Competitionheat näyttääkin olevan 110 voltin "grilli". Olkoon linkki, jos jotain muuta kiinnostaa nuo verkkovirta laitteet.
« Viimeksi muokattu: 04.10.10 - klo: 20.35 kirjoittanut MKE »

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #4 : 04.10.10 - klo: 22.57 »
Jos on niin kylmä että nitrokonetta ei saa ilman esilämmitystä käyntiin,on ajokausi jo ohitse.
Itse en ainakaan viitsi moottoria rääkätä liian kylmällä ilmalla.
Mutta kyllä toimivan motin pitäis käynnistyä vielä kun keli on muutaman asteen plussan puolella.
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #5 : 05.10.10 - klo: 01.59 »
Ei missään muodossa liekkivehkeillä polttiskoneita kannata lämmittää :shocked:. Jos ei verkkovirtaa saatavilla, kannattaa tutustua seuraaviin ->http://rcsurestart.co.uk/ ja http://www.competitionheat.com/. Noilla vermeillä eteenpäin.

EDIT: Competitionheat näyttääkin olevan 110 voltin "grilli". Olkoon linkki, jos jotain muuta kiinnostaa nuo verkkovirta laitteet.

Tällähetkellä competition heat on tosiaan vain 110 voltin jännitteellä toimiva, mutta aivan kohta tulee 12v versio.


Moottorin esilämmitys ei ole tärkeää sen takia että sais sen helpommin käyntiin... Auttaa se siinä kyllä, mutta tärkeintä se on puhtaasti moottorin hyvinvoinnin kannalta.
Kylmä kone kuluu käynnistäessä nopeammin kuin lämmin... saati käyntilämpöinen.
Tähän isoin syy on puhtaasti moottorin rakenne.
« Viimeksi muokattu: 05.10.10 - klo: 02.03 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #6 : 11.10.10 - klo: 07.10 »
Tuli vaan mieleen että yksi varmaan helpoimmista keinoista lämmittää moottori olisi lämmin vesi. Eli melkein kiehuvaa vettä. Tällä saa lämmöt jo suhteellisen korkeaksi.

Ainoa ongelma on johtaa lämpö vedestä moottoriin, varsinkin kun moottori on kiinni autossa.

Yksi vaihtoehto voisi olla jonkinlainen sukka tai kaula joka kiristetääm moottorin ympärille moottorin kannen ja pakoaukon välille. Sitten kaadetaan vain se kaula täyteen kuumaa vettä (kansi jää vedenpinnan alapuolelle) jolloin lämpö johtuu suoraan vedestä kaneen ja siitä muualle moottoriin ja lämmittää sen käynnistys valmiiksi. Sitten kun kone on lämmin niin kaataa vedet pois, kaula pois ja käynnistys.

Toinen vaihtoehto olisi sitten jonkinlainen vedellä täytetty lämpötyyny jonka vain käärii koneen ympärille. Ehkä hitain lämmittämään konetta.

Ja kolmas vaihtoehto voisi olla että lämpöeristää moottorin, ostaa joku pieni höyrypesuri ja johtaa sitä kuumaa vesihöyryä sinne eristeen sisään.

Onko kukaan testannut tällaisia virityksiä?

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #7 : 11.10.10 - klo: 09.21 »
Minusta tuo veden/höyryn kanssa pelaaminen kuulostaa aika hankalalta ja vaatii jokatapauksessa verkkosähköä. Mutta entä, jos sähköä ei ole?

Tuo competitionheat näyttäisi aika valmiiksi mietityltä ratkaisulta mutta oli aika hintava eli noin 100 taalaa ja vaatii verkkovirtaa sekin. Rcsurestart toimii jo akkuvirralla mutta taitaa imaista käynnistysakun tyhjäksi aika nopsaan...

Sikäli tuollainen Dremel versaflame tai vastaava kaasukäyttöinen härpätin kyllä houkuttaisi, kun olisi kohtuuhintainan eli alle 50 € ja sillä voisi lisäksi tehdä vaikka creme bruleeta.  :smiley:

Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #8 : 11.10.10 - klo: 10.11 »
Halpa ja simppeli ratkaisu esilämmitykseen. Töhö
Kyosho, elämäni auto.

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #9 : 11.10.10 - klo: 10.41 »
No niin, nyt päästään asiaan!  :azn: Eli kyllä kai tuollainen kaasutöhötinkin on ihan
käypäinen ratkaisu, kunhan maalaisjärki on mukana lämmityksessä. Taidan nyt itse käydä
vilkaisemassa sitä Versaflamea jossain välissä Motonetissa.

Siis tätä:
http://www.dremeleurope.com/dremelocs-fi/Product.jsp;jsessionid=0375CE7D72BB86EEC5A074DA43754F20.s032?&ccat_id=2031&prod_id=344
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #10 : 11.10.10 - klo: 11.28 »
Minusta tuo veden/höyryn kanssa pelaaminen kuulostaa aika hankalalta ja vaatii jokatapauksessa verkkosähköä. Mutta entä, jos sähköä ei ole?

Sitä se tietenkin on mutta periaatteesssa se on hyvin halpa ja yksinkertainen. Termostaatti löytyy melkein meiltä jokaiselta ja sellaisen kun lataa kuumaa vettä täyteen niin luulisi etä sillä käynnistää aika monta kertaa. Ja veden voi heittää huoletta menemään. Hädän tullen moottorin saa käymään vaikka kahvilla (tosin kahvit jää sitten juomatta).

Verkkosähköä ei kuitenkaan tarvi kun vedethän voi keittää valmiiksi lähtiessä. Vedenkeittimellä hommaan ei varmasti mene 5min kauempaa. Tosin sitten kun vesi loppuu niin ei enää käynnistellä. Sama homma tietenkin akkujen kanssa. Käytäntö voi tosin olla aika haastavaa...

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #11 : 11.10.10 - klo: 12.31 »
Nyt löyty ainakin halpa. Tee se itse miehen töhö.
Samalla härvelillä kukistat myös öiset korvan juuressa inisijät. :lol:

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #12 : 11.10.10 - klo: 13.08 »
Itsellä piti lämmitellä kuumailmapuhaltimella alkuun, mutta sitten kun hoksasin miten polttiksen kanssa eletään (miten säädetään oikein) niin ei ole tarvinnut kikkailla lämmittimien kanssa. Sisältä kun tuo auton ulos pakkaseen, tankkaa ja ryypyttelee, ym toimenpiteet rutiinilla tekee, ei kone kerkeä niin paljoa jäähtyä ettei käyntiin lähtisi. Eri asia tietysti jos ei ajopaikka ole kotipihassa ja kone jäähtyy matkalla.

Pointtini on siis, että koneen säädöt pitää olla myös kunnossa. Kaasarin säädöt menevät aika pitkälle uusiksi kun ajetaankin 15 asteen pakkasessa vs. 15 astetta plussaa. Tulppaakin saattaa joutua vaihtamaan lämpimämpään sorttiin.

Edit. Kylmempi ilma --> konetta säädetään rikkaammalle, eli neulaa auki.


(Siksi koska kylmempi ilma sitoo enemmän happea. Jos tarkkoja ollaan, kylmä ilma saa koneen käymään laihalla, jolloin kone säädetään sopivalle seokselle, ei rikkaalle röpöttämään :laugh:  ..Ja jos vielä tarkempia ollaan, ilman lämpötila ei vaikuta hapen suhteeliseen pitoisuuteen vs muut kaasut ilmassa esim COx ja typpi ym, vaan kun ilman tilavuus pienenee jäähtyessään, hapen tilavuus-pitoisuus nousee. Tähän perustuu oikeiden autojen välijäähdyttimen toiminta turboautoissa. Toisin sanoen mikä tahansa polttomoottori käy tehokkaammin kylmässä ilmassa kun koneeseen saadaan enemmän happea ja sitä kautta voidaan lisätä polttoaineen syöttöä!
*vetää voimallisesyti henkeä* Puhumattakaan siitä että viileä ilma sitoo vähemmän kosteutta ja sitäkin kautta lisää hapen määrää per tilavuusyksikkö mutta siitä ei sen enmpää...

huh huh.. Sori höpinät, tuli hillitön ajatus-ketju, ja kamalasti edittiä. :roll:)
« Viimeksi muokattu: 11.10.10 - klo: 13.48 kirjoittanut mvar »

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #13 : 11.10.10 - klo: 15.28 »


Puhumattakaan siitä että viileä ilma sitoo vähemmän kosteutta ja sitäkin kautta lisää hapen määrää per tilavuusyksikkö mutta siitä ei sen enmpää...

Kosteus eli vesi on n.97% happea.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #14 : 11.10.10 - klo: 15.47 »
Tuli vaan mieleen että yksi varmaan helpoimmista keinoista lämmittää moottori olisi lämmin vesi. Eli melkein kiehuvaa vettä. Tällä saa lämmöt jo suhteellisen korkeaksi.

Ainoa ongelma on johtaa lämpö vedestä moottoriin, varsinkin kun moottori on kiinni autossa.

Yksi vaihtoehto voisi olla jonkinlainen sukka tai kaula joka kiristetääm moottorin ympärille moottorin kannen ja pakoaukon välille. Sitten kaadetaan vain se kaula täyteen kuumaa vettä (kansi jää vedenpinnan alapuolelle) jolloin lämpö johtuu suoraan vedestä kaneen ja siitä muualle moottoriin ja lämmittää sen käynnistys valmiiksi. Sitten kun kone on lämmin niin kaataa vedet pois, kaula pois ja käynnistys.

Toinen vaihtoehto olisi sitten jonkinlainen vedellä täytetty lämpötyyny jonka vain käärii koneen ympärille. Ehkä hitain lämmittämään konetta.

Ja kolmas vaihtoehto voisi olla että lämpöeristää moottorin, ostaa joku pieni höyrypesuri ja johtaa sitä kuumaa vesihöyryä sinne eristeen sisään.

Onko kukaan testannut tällaisia virityksiä?

Tee niinkuin minä ja todellakin moni muu, mene talveksi sisään ajelemaan.
Hiukan helpompaa kuin vettä sinne ja tänne  :lol: en ole muuten noin hauskoja juttuja kuullut vähään aikaan.
Ei pahalla mutta leikitkös kenties KYOSHO RTR autolla  :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #15 : 11.10.10 - klo: 16.18 »
Sähköllä sisällä - kuulostaa ihan liian helpolta ja mukavalta. Tosimiehet ajaa
nitrolla pakkasessa!  :grin: ...kunhan on ensin saatu vehkeet käymään!
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa xmod

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #16 : 11.10.10 - klo: 16.36 »
Tai sit pitää lämpimässä tilassa esim auto tallissa ja sit vaan ovi auki ja käyntiin :mrgreen:. Ei oo ollu minkään näköstä ongelmaa revon kanssa ku pitää lämpimässä tallissa ja aina on lähtenyt käyntiin ja kulkenu ihan samal taval ku kesälläkin eikä oo tarvinnu säätää rikkaammalle. Viime talvena pistin pari kierrosta foliota kannen ympäri ennen kun starttaa käyntiin. Toimii ja lämmot pysyy normaalina. Ja ajoin myös -20 asteen pakkasilla ja lunta oli parhaimmillaan polviin asti täällä turun seudulla

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #17 : 11.10.10 - klo: 16.40 »
ite käytin sellasta mikrossa lämmitettävää viljapussia minkä saa vaikka hartioille niin sen kun iski kannen ja lohkon väliin niin oli ainakin lämmin,mutta ei kannata ainakaan sillä kalleimmalla koneella ajella talvella :wink:
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa xmod

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #18 : 11.10.10 - klo: 16.44 »
Mul oli viime talvena revon orkkis kone ja viime kesän tuli ostettuuks dynamiten ysitoistanen kone ku meni orkkis kone rikki. Orkkis koneel keulis mut täl nykyisellä ei saa keulimaan millään :huh: mikä vois olla syynä. välityksetkin ovat samat

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #19 : 11.10.10 - klo: 17.06 »
Tee niinkuin minä ja todellakin moni muu, mene talveksi sisään ajelemaan.
Hiukan helpompaa kuin vettä sinne ja tänne  :lol: en ole muuten noin hauskoja juttuja kuullut vähään aikaan.
Ei pahalla mutta leikitkös kenties KYOSHO RTR autolla  :huh:
Jerzi

Juu, niinhän ne ongelmat korjaantuu että mennään ajamaan sisälle. En omista tai aja kyoshon autoilla, ajatko itse?

Mikäli ideani ei ole toteutuskelpoinen nin varmaan oystyt sen perustelemaan. Tai ehkä on parempikin että sinä ajat talvet sisällä.

Ja kaikillahan on lähellä sisärata.

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #20 : 11.10.10 - klo: 18.05 »
Puhumattakaan siitä että viileä ilma sitoo vähemmän kosteutta ja sitäkin kautta lisää hapen määrää per tilavuusyksikkö mutta siitä ei sen enmpää...
Kosteus eli vesi on n.97% happea.

Niin onkin mutta vedessä oleva happi ei voi osallistua palotapahtumaan sen jo ollessa sidoksissa vetyatomeihin. Vettä kyllä käytetään 1:1 autoissa tehon lisäämiseen mutta hyöty saadaan muulla mekanismilla kuin sillä että vedessä on happea.

edit. Niin ja mitenniin happea 97%, en ymmärrä. Hapen moolimassa n. 16g/mol ja vety n. 1g/mol kertaa kaksi. Veden moolimassa siis n.18g/mol jolloin hapen osuus 88,9% moolimassoista. Vai kuinka käsität hapen osuuden prosentuaalisesti divetymonoksidissa?
Pientä offtopikkia :laugh:
« Viimeksi muokattu: 11.10.10 - klo: 18.36 kirjoittanut mvar »

Poissa kaistapää

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #21 : 15.10.10 - klo: 18.43 »
Puhumattakaan siitä että viileä ilma sitoo vähemmän kosteutta ja sitäkin kautta lisää hapen määrää per tilavuusyksikkö mutta siitä ei sen enmpää...
Kosteus eli vesi on n.97% happea.

Niin onkin mutta vedessä oleva happi ei voi osallistua palotapahtumaan sen jo ollessa sidoksissa vetyatomeihin. Vettä kyllä käytetään 1:1 autoissa tehon lisäämiseen mutta hyöty saadaan muulla mekanismilla kuin sillä että vedessä on happea.

edit. Niin ja mitenniin happea 97%, en ymmärrä. Hapen moolimassa n. 16g/mol ja vety n. 1g/mol kertaa kaksi. Veden moolimassa siis n.18g/mol jolloin hapen osuus 88,9% moolimassoista. Vai kuinka käsität hapen osuuden prosentuaalisesti divetymonoksidissa?
Pientä offtopikkia :laugh:

oho...kvanttifysiikkaa vai mitä se nyt oli :huh:
ot:t on ihan ok mutta keskityttäisikö nyt kuitenkin nitrokoneitten lohkolämppäreihin :police:
Kesämies!

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #22 : 27.12.10 - klo: 11.14 »
Tuommosellahan sen koneen saa näppärästi lämpimäksi ja virranlähteeksi käy vaikka joku halpis 3S lipo.
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_23_31/products_id/191537/n/Competition-Heat-DC-Nitro-Engine-Heater-12V


Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin esilämmitys
« Vastaus #23 : 27.12.10 - klo: 16.05 »
Tuommosellahan sen koneen saa näppärästi lämpimäksi ja virranlähteeksi käy vaikka joku halpis 3S lipo.
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_23_31/products_id/191537/n/Competition-Heat-DC-Nitro-Engine-Heater-12V




Olen kanssa katsellut tuota 12V versiota Ebay:ssa...vaikuttaa ihan pätevältä, tuosta on myös 110V verkkovirtaversio olemassa...se tarvii tietty muuntajan väliin räällä Suomessa.

Toisaalta ihan auton pakokaasulla voi lämmittää myös aika helpolla...eikä tarvi muuta kun sopivan pätkän letkua.
Sitäkin voisi jalostaa pidemmälle, jonkinlainen kuppi kumoon pytyn päälle ja pakokaasuletku liitettäisiin siihen.

Hiustenkuivaaja + yli 1000 w Invertteri autossa toimii myös.
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*