Kiinnostaa
Ja säännöistä, niitä ei varmaan kannata liian tiukoiksi tehdä, etenkään näin pienessä maassa. Mielestäni melkein, jos joku tulee Suomessa viivalle tai edes mukaan tapahtumaan vaikka Ultima RB6:lla jossa on 1st gen Ultiman box art korin maalausta vastaava maalaus, niin luulen että kaverilta löytyy sitä
vintage henkistä ymmärrystä tapahtumaa kohtaan. En usko, että tämmöisessä luokassa joku haluaa ihan oikeasti voittaa kisan, vaan mukanaolo lienee (toivottavasti) tärkeämpää. Eihän sitä muuten kannata edes Tamiya Grasshopperilla mukana tulla, vaikka juuri esim. tämä auto olisi enemmän kuin hienoa mukaan saada ja kuski&kalusto saa varmasi ansaitsemansa huomion kisapaikalla. Pitäsi ehkä ottaa mukaan jotkut tuomarien antamat tyylipisteet, jotka listättäisiin kierrosmäärään, jos autolla ei ikänsä tai muun syyn takia ole edes mahdollista kisaa ajamalla voittaa
.
Maailmalla kun näitä vintage-luokkia on enemmänkin, niin monesti sääntönä on auton ikä: tehty vuonna 94 tai ennen plus Tamiya re-re:t sallittuja. Näinollen esim Losi XX on laillinen mutta RC10B2 ei ja esim tästä väännetään kättä, kun tuo Losi XX on käytännössä sama auto kuin moderni Asso B4 (juu tästä saa varmasti "kivan" keskustelun aikaiseksi, mutta en tule siihen tätä enempää ottamaan kantaa, vaikka kuinka joku yrittäisi "vasta provoilla"
), niin onko tuo reilua? Enemmän tässä on haettu sitä
vintage henkeä niin johonkin se viiva on vain vedettävä - jollakin kun on kuitenkin se aikakautensa nopein auto. Modernit renkaat, vanteet, lipo akut ja moottori joko Mabushi 540S tai vastaava harjaton, oliko se nyt 17,5 ovat sallittuja, eli vaudin hurmaa tässä luokassa ei ole.
Jirka