Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Rensu

Sivuja: [1] 2
1
Kokonaisuus ratkaisee ainakin minun mielestä.

Juu, näinhän se tietysti on. Tilaukseen meni just jokunen wedico (73mm) koon kumi joten jatketaan edelleenkin 1:14.5 mittakaavassa. Eipä näin pienessä mittakaavassa kaikkea voikkaan tehdä just oikein, mutta se että näinkin yksinkertainen asia kuin renkaat on päin mäntyä ihmetyttää...

PS.
Myynnissä olis kaksi paria tamiya koon kumeja. 83x47x20mm. Kuviot Fulda Crossforce ja Tamiya perusrengas.
Nuo fuldat on vaan niin nätit että pitää kohta tilata alumiiniset vanteet ja pistää kirjahyllyyn.:)

2
Kiitos Juupelille nuista mitoista, lähti tuikut tilaukseen.

Nyt alkaa mieli kääntymään kohti 1:13 mittakaavaa, vaikka se ei olekkaan valtavirran mukainen. Mikä on taas ikävä homma "hiekkalaatikolla"...

Pitää nyt vielä funtsia tuota rengashommaa...

3
Jaaha, tohtorilta tuli paketti. Renkaat ja vanteet eivät sopineet yhteen, mikä oli jo tiedossa. Fulda Crossforcet on aika vimosen päälle renkaat, mutta nyt heräsi pieni kysymys...

(1:1<->14.5)

Nuiden halkaisija on 82mm -> 119cm, kuitenkin käsittääkseni perus kuorma-auton rengas on about 106cm?

106cm -> 73mm eli nuo 1:16 renkaat olisivatkin sopivia 1:14.5 kalustoon?

Sama homma vanteiden kanssa, 40mm -> 22,8"... 47mm -> 26,8". Sisäreikä nuissa robben vanteissa on 16mm mikä näyttää myös hieman naftilta.

Ei ole helppoa tämä touhu. Mitä renkaita te olette käyttäneet autoissanne ja mikä on mittakaava? Nyt alkaa meneen taas järki tästä touhusta.

Nähtävästi "oikeat" renkaat olisi 1:16 sarjaa ja vanteiksi joku jossa keskireikä olisi about 20mm. Tämmösiä näyttää löytyvän fechtner-modellbaun valikoimasta.

PS. onko kukaan saanut tilattua fechtner-modellbaulta mitään? Tuliko minkään sortin tilausvahvistusta missään vaiheessa?

EDIT

Juupeli,
Sinulla näkyy olevan nuita 3-osaisia takavaloja mitkä on alumiinista tehty. Pystytkö mittaamaan paljonko niissä on halkaisija?


EDIT2

Tietysti sitä voisi vaihtaa mittakaavan 1:13 jolloin nuo gummit olisi oikeissa mitoissa, olis paljon helpompi rakentaakkin.:)

4
Jahas, motivaation nostomielessä tuli tilattua vähän hilpettä saksanmaalta. Renkaita muutama ja väärän kokoiset vanteet niihin.:)

Jospa se tästä käynnistys, ei vaan ole kuin kuukausi aikaa rakentaa ja tulee seuraava työeste... Mutta vuoden päästä taas jatkuu... Pitkä on projekti. FCMA:n foorumilla 5.10.2004 olen aloittanut keskustelun ja silloinkin oli jo vajaa vuosi "suunniteltu".:)

5
Juu, ei se suodatin ole hydrauliikassa turhaan... Eikä näköjään pienoismallihydrauliikassakaan. Näyttäs siltä, ettei sylintereitä ja lohkoja ole pahemmin tehdaalla "huuhdeltu". Ja vaikka oliskin niin aina sitä ensimmäisten käyttötuntien aikana tavaraa irtoaa.

Itellä on ollut projekti talvilomalla... Liikaa töitä, alkaa häiritsemään harrastuksia. Sillon oli jossain välissä puhetta niiden sylintereiden ja venttiililohkojen koneistuksesta? Onko kukaan ehtinyt paneutua asiaan tarkemmin? Itellä tuo sorvailu alkaa pikkuhiljaa taittua, muuhunkin kuin kynttilänjalkojen pyörittelyyn, pitäs vaan joku viikonloppu innostua ja pyöräyttää proto sylinteri.

On tuo Ebay aikamoinen pelastus tämmösen pikkusorvin kans. Kalvaimia, teriä ja muuta tilaillut muutamalla eurolla, ei uskalla edes arvailla mitä maksas kotomaassa.

6
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 20.09.09 - klo: 14.48 »
dodii nyt scania on edennyt siihen asti että joutuu odottaa paria osaa viel  :cry: kaipa ne joskus tulee samalla pohtia hiukka mitä seuraavaksi sitten tohon saisi kyl valmiina sellaisen hiekka kärryn mutta kyl lavettiki himottais  :azn:

Hyvältä näyttää tämäkin vehje. Tuohon kärry hommaan on yksi oikea vastaus... Tee/hommaa molemmat.:)

7
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 08.09.09 - klo: 22.50 »
nyt olis pienkuormaajan liikkeet aika hyvällä mallilla. Seuraavaksi 12V 7Ah lyijyakku biltsusta ja koppaa & maalausta. Biltemassahan näyttäis olevan uusia latureitakin...

Oho, voimaa näyttää olevan vaikka muille jakaisi. Arvaanko oikein, että tuo työkaluboksi ei ollut tyhjä?:) Aika messevä vehje tuloillaan.

8
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 08.09.09 - klo: 22.30 »
Jaahas, eli ohjelmointitaustaa löytynee astetta enemmän, jos sinihampaalla on toteutus. Nostan jälleen hattua, jos meinaat ohjaimenkin tehdä itse.

No jaa, harrasteohjelmointia. Itseasiassa tuo BT toteutus on suht helppo homma. Ei ole enään hirveissä hinnoissa RS232-BT adapteri moduulit. Ei tarvitse kuin tunkea normaalia sarjaliikennettä moduuliin ja toisessa päässä toinen moduuli pukkaa samaa dataa ulos. Tietenkin siihen pitää sitten ohjelmoida molempii päihin järki, mutta se tosiaan mahdollistaa mitä mielenkiintoisempia juttuja...

Btw, kyselin jo aikaisemminkin, mutta oletko saanut niitä jousipusseja toimimaan (fillarin jarrujen suojakumi)?


Se on ollut taka-alalla se projekti. Itseasiassa siitä oli puhetta jo vuosia sitten FCMA:n palstalla ja silloin se jäi oikeastaan kiinni sorvin puutteesta. Nyt olisi sitten sorvi, että voisipa vaikka tehdä proton siitäkin.

Tässä lupaamani video... Näyttää tosiaan paremmalta videolla kuin livenä. Pitää yrittää keksiä jotain. Nyt sisäpuolella ei ole kuin pystysuuntainen "viivoitus", voi olla että kun sen tekee myös vaakasuuntaan niin se vähän pehmentää ledien rajoja.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_CTaqr_eTsw[/youtube]

PS. häiritseekö ketään nämä suoraan viesteissä näkyvät videot? Jos häiritsee niin voin pistää tulevaisuudessa pelkkinä linkkeinä.

9
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 08.09.09 - klo: 15.27 »
Mitäköhän meidän pitäis Rensulle maksaa, että jossain vaiheessa "paljastuisi" näitä kytkentöjä? Näissä varmaan jo tarvii jonkinnäköistä mikrokontrolleriohjausta/ ohjelmointia?

Ongelma taitaa tulla siinä, että tämä minun systeemi ei tule käyttämään perinteistä RC-radio systeemiä. Tarkoituksena on rakentaa oma ohjain ja langattomilla Bluetooth-sarjaportti piireissä hoitaa ohjaus. Tämä mahdollistaa kaiken ohjaamisen ohjaimesta. Ja tuleepahan ainakin oman näköinen.

Nuo kyllä menevät todella pieneen tilaan, sillä tuo levyn reikien väli ei todellakaan ole suuri. Oletko käyttänyt kaapelina vanhaa IDE-kaapelia? Se lienee ohuinta "moninapaista" piuhaa, jota löytää helposti ja kohtuu halvalla vai oletko löytänyt jotain vielä ohuempaa? Joissakin saksalaisten projekteissa näkyy todella ohutta, kait vielä eristettyäkin sähköpiuhaa, jota en itse ole vielä löytänyt mistään (ledeille riittäis varmaan paksuutta "hius" oleva piuha, mutta mistä sitä löytää eristettynä?).

Kaapeli on nuissa protoissa tavallista ide-kaapelia (40-piuhaista). Pitäisi kokeilla 80-piuhaista ide-kaapelia. Se olisi vielä puolet pienempää. Yks kokeilemisen arvoinen juttu voisi olla litz-lanka.

Äsken postimies kävi tuikkaamassa paketin kouraan ja sisältönä oli kasa akryylitankoa. Pyöräytin sorvissa proto majakankuvun, ihan hyvältä näyttää. Pitää vain miettiä pitäisikö kokeilla tehdä se "lamppu" pienemmistä ledeistä. Nyt ledit erottuu aika selkeästi kuvun läpi. Pienemmissä ledeissä on vain muutama huonopuoli, vähemmän valotehoa ja todennäköisesti loppuu hermot ennen kuin sen saa tinailtua kasaan.
Lisäksi tilaukseen lähti piirilevyjä. Tulee valmis levy nuille S-sisun takavaloille. ja sitten valomoduuli mitä tulen käyttämään majakoiden ja takavalojen ohjaukseen. Se on semmonen monikäyttölevy.:) Ainoa huonopuoli, että muutama tunti tilauksen jälkeen huomasin  yhden virheen kytkennässä, mutta ei onneksi ole vakava. Koskapa ne protot onnistuisikaan...

10
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 06.09.09 - klo: 19.16 »
Suosittelen lämpimästi käyttämään pintaliitosledejä nuissa valohommissa. Noin 10 dollaria maksaa ebayssa 50kpl 1206(3.2x1.6mm) kokoisia ledejä. Moni varmasti vähän epäilee saako nuita tinattua. Mutta ei se ole niin vaikeaa mitä voisi kuvitella. Varsinkaan jos liimaa varovasti ensin ledin kiinni alustaan ja sitten tinaa piuhat kiinni. Kestävät kohtuu rujoa käsittelyä.

Takavalojen testiversio on pyörinyt tuossa pöydällä jonkin aikaa. Vaikea vain saada kunnon videota kun meinaavat olla niin kirkkaita ilman "lasia". Tuommosen pätkän sain kuvailtua kun tiputin jännitteen 5V -> 3V.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MFEp0aucLMQ[/youtube]

Ja vielä kuva "paketista". Ei ole mitenkään kauniisti tinailtu, proto. Mitat 28x6mm.

11
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 30.08.09 - klo: 12.30 »
Jaksamisia juupelille, ei muutakuin paineet alas ja eteenpäin. Työpaikalla on kahvipöydässä mittari ja tällä hetkellä paineet näyttää ihan asiallisilta, mutta hieman kyllä pelottaa. Ei ole nämä elämäntavat välttämättä mitkään parhaat paineiden kannalta...

Odotan tosin innolla Rensun vilkkuprojektin valmistumista, veikkaan että sitten ei tarvitse enää ulkomailta tilailla :grin:

Juu, siitähän vois kertoa vähän missä mennään. Eli suomesta ei löytynyt värillistä läpinäkyvää akryylitankoa. Tai olis löytynyt mutta minimi tilaus olisi ollut 20-200m. Siitä olis tullut kohtuu kasa majakan kupuja. No onneksi rapakon takana tilanne ei ole yhtä heikko ja löytyi firma missä oli kiinnostusta toimittaa ulkomaille ja muutenkin asiakaspalvelu mieltä. Nyt on tulossa yksi punainen ja yksi oranssi 1.2m tanko. Eilen itseasiassa on käsitelty USPS:llä paketti.

niin http://www.delviesplastics.com/ tuolta tilasin tangot.

12
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 03.08.09 - klo: 01.30 »
Kyllä se on ihan isoissakin kynkän nivelöinti noin. Vetosilla on enemmän painoa kun teliakselilla. Hyvältä näyttää systeemi.

Tuossa kattelin tuota Sisun patenttikuvaa ja jostain vanhasta sisu-viestistä kaapattua kuvaa telistä ja niissä näytti olevan tuon kynkän pituuden suhde noin 1.5 - 1.55. Eli etuosa olisi noin 1.5 kertaa pitempi kuin takaosa.

Jos kuvitellaan että vetoakselille tulee painoa 2t niin sehän painaa jousipakan etupäästä runkoa 1t verran. Tällöin jousipakan takapää painaa kynkän etupäätä myös 1t verran ylöspäin. Tällöin kynkän takapää painuu alaspäin 1.5t voimalla.

Jos taas suhde olisi toisinpäin eli takaosa olisi puolet pitempi kuin etuosa eli suhde olis 0.75:1. Painaisi kynkkä teliä alaspäin enään 0.75t voimalla. Jos taas kynkkä olisi symmetrinen eli suhde 1:1, tulisi teliakselille puolet vetoakselin painosta. Eli mielestäni oikeasti tuon etupuolen pitäisi olla pitempi kuin takapuolen, tai teliakselin painot jäisivät mitättömiksi.

Tässä vielä raapastut piirrustukset selventämään/sekoittamaan asiaa...


Tämä yön pimeinä tunteina pähkäiltynä, ei satu olemaan 1:1 vehjettä käsillä niin täytyy tyytyä tämmöiseen pähkäilyyn. Kertokaa ihmeessä jos tuossa on jonkin sortin käpy...

Ja lopuksi pakko kyllä jälleen kehua tuota Hemin aikaansaannosta. Mahtavaa työtä.

13
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 01.08.09 - klo: 01.32 »
Hyvältähän tuo näyttää. Eka meinasin että tuon kynkän pitäs olla "enemmän" samanpituinen, mutta tosiaan näissä vehkeissä tuo voi parempi, jääpi enemmän vetosille painoa.
Miten meinasit tehdä noston tuohon?

Rungonväliin systeemi mikä vääntää tuon kynkän ylös? Vähän niinku tuo sisun systeemi, mutta rungonväliin.


14
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 31.07.09 - klo: 22.18 »
Kuis siinä Sisussa on taka-akselisto, eli onko nostoteli ja yksi vetävä akseli vai molemmat vetäviä? Ite oon miettiny tuon nostotelin toimintaa ja toteutusta servolla.


8x2 eli nostotelillä. Tässä linkissä on kohtuu hyvä kuva Sisun nostotelin toiminnasta. Eipä tuo ole mahdoton toteuttaa servoillakaan. Mutta pirullisen nerokas tuo teli on, ei sitä voi kuin ihmetellä kun kattoo tuota kuvaa.

15
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 31.07.09 - klo: 21.43 »
sanokaas pidempään harrastaneet vielä että paljonko tuon kuormaajan pitäisi painaa että se olisi esikuvansa kaltainen?
Esikuva painaa noin 2,6 tonnia ja siinä pyörän akseleiden väli on 1,03m. Tässä RC vekottimessa pyörien väli on 17,5cm -> skaala noin 1:6? Nyt voisin vielä vaikuttaa painoon, joka viimeisen tiedon mukaan tulee olemaan noin 20kg.

Jos mittakaava on 1:6 niin tilavuudet/painot kutistuvat 6^3 osaan. Eli 2600kg / 6^3 = 12kg. Eli himpun verran raskaalta vaikuttaisi, se että kuinka orjallisesti tuota kannattaa noudattaa onkin sitten eri asia.

Tuolla kaavalla pitäisi oman kuorma-auton painoksi tulla reilu neljä kiloa, mutta todennäköisesti voi tehdä tiukkaa...

16
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 23.07.09 - klo: 20.55 »
Reissut on reissattu, lomat alkaa oleen lusittu ja paluu arkeen ompi edessä...
Pitäs majakan kupuihin saada materiaalia, mutta aika heikolta näyttää saatavuus suomessa. Pitäs olla puolituumasta tai paksumpaa oranssia akryylitankoa. Jenkeissä ja briteissä olis kyllä tyrkyllä. Mutta esim Etralla ei luettelon mukaan ole kuin kirkasta. Jenkeissä 3/4" tanko 2x36" maksaa 20$, mutta sitten postikuluja pukkais napsakan 65$ lisäksi. Britti firma taas ei toimittanut saaren ulkopuolelle. Ei auta kuin jatkaa etsimistä.


Niin ja olipa tosiaan tasastakyytiä nuissa filmeissä. Aika pro tasosta matskua.

17
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 12.07.09 - klo: 20.28 »
Hyvin nousee, eikait sitä yli tuon 13kilon tarvi nostaakkaan? Paljos sulla on lavan tilavuus? Omassa rakkineessa tulee olemaan 14,5m3/(3*14,5)=4,75l -> about seitsemän kiloa tarviipi nostaa. Pituutta Sisun lavalla on 550cm->385mm, mutta tosin alusta on neliakselinen...

Huomenna pitäs tulla tolkuttoman hintasia, mitättömän kokoisia O-renkaita. 1mm vahvuinen, 3mm sisämitalla makso about euron kappale. No tosin 7mm oli sitten saman hintainen. Pitäs tehä proto sylinterit valmiiksi. Mutta tiistaina lähen lomareissulle, niin tulee taas vähän taukoa askarteluun.

18
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 10.07.09 - klo: 21.01 »
Hyvältä näyttää tuo sinun lava. Jyrsin olis monessa paikassa kätevä vehje näissä hommissa... Eikä tuo sorvikaan ole tuossa tarpeettomana maannut. Mutta pakko se on tulla toimeen sillä mitä on annettu.:)

Nuo puskurit meni sitten vähän reisille, ensinnäkin työpaikan pylväsporan heitot oli sitä luokkaa että edes sisulla ei mene reiät niin paljoa pieleen. Ja lisäksi ite olin tössinyt yhden taitoksen väärään kulmaan. Joku ajatus katko oli käynyt ja olin tehnyt 90 asteen kulman ulkolaitaankin, vaikka tietysti sen pitäisi olla sama kuin sisälaidassa... No ei ole ensimmäinen palikka mikä ei onnistu revisio ykkösellä. :embarrassed:

Onko kellään kokemusta motonetin pokkaus penkistä? On huomattavasti halvempi kuin biltemassa, mutta jotenkin on semmonen tunne, ettei sillä näissä hommissa oikein tee mitään. Jossain escortissa ei milli tunnu missään, mutta 14.5 mittakaavassa se saattaa olla 20%...

19
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 10.07.09 - klo: 16.09 »
No nyt on jotain taiteltu, ei tosin ihan samalla tahdilla synny lavaa kuin Hemillä... Sitä sun tätä on tullut tehtyä motivaation ylläpitämiseksi.
Tässä parit räpsyt mitä on tullut väännettyä, vie vaan käsittämättömästi aikaa jonkun pikkujutunkin nysvääminen, mutta pikkuhiljaa... Mukava vaan kun syntyy jotain näkyvääkin, pelkkien suunnitelmien lisäksi.


Polttoainesäiliö tuloillaan, sisään tulee 2x LIPO 7.4V 1800mAh. Oli kohtuu etsiminen juuri sopivien akkujen löytäminen, mutta lopulta tärppäsi.


Puskurit piireltynä, menee oma aikansa tuohonkin hommaan.

20
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 05.07.09 - klo: 21.24 »
Rensu voitko kertoa millain mikrokontrolleri on kyseessä, lähinnä tyyppi?

Majakat näytti hyvältä ja sopii muuhunkin dioraama käyttöön.

AVR MEGA16 on tuossa testilaudassa kiinni, mutta lopullinen toteutus tulee TINY24 piirillä. Tuossa piirissä on 12 IO pinniä, niin siihen saapi yhden majakan kiinni ja sitten jää vielä 4 pinniä juotettavia jumppereita varten. Niillä sitten valitaan nopeus, etteivät vilku samaan tahtiin. Tarkotus olis tehä nuita useampi kerralla kun alkaa tilaamaan piirilevyjä. Tuossa värkkäillyt erillaisia vilkkuja tuohon ja ihan hyvältä näyttää "strobo" mallin vilkutuskin.

On sitä muuten valoa tuommosessa kuorma-autossa...
Ajovalot, auravalot, lisäpitkät, vilkut, jarruvalot, otsavalot, rekkavalo, mainoskyltin valot, työvalot (katto, sivu ja pakki), majakat 2xkatolla ja yks lavan lipassa, auran äärivalot, hiekoittimen valot...

21
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 05.07.09 - klo: 20.34 »

Noihan majakathan alkaa näyttää hyvältä :grin:, minkä kokoisen kuvun sisään tommonen 8-ledinen paketti sopii?


Niin tosiaan tuon paketin halkaisija on 7mm.

Kupuja pitäs sorvailla jossain vaiheessa, ei taida vaan saada mistään läpinäkyvää värjättyä muovitankoa? Pitääpi varmaan tyytä maalattuun. Ja sama taitta käydä takavalojen kanssa...

22
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 05.07.09 - klo: 18.52 »
Lavan vääntely jatkuu... Ei vielä mitään kuvan muodossa kerrottavaa.

Samalla olen värkkäillyt erillaisia valo testailuja. Pääasiassa majakoita yrittänyt räpeltää. Hyvältä alkavat näyttämään, vähän pehmeämmäksi pitäs vielä tuunata tuota pyörimistä. Nuo on tehty kahdeksasta 1206 (3.2x1.6mm) pintaliitosledistä, mikrokontrollerilla ohjattuna. Nyt nuo pyörii vielä samaan tahtiin, mutta siihen on tulossa muutos.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DNwlmvJ0fuI[/youtube]

23
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 01.07.09 - klo: 17.54 »
Scaniaan sain viriteltyä ohjaus-servot (3 kpl.), ja muuta pientä.
Lavaa pitäis kohta ruveta pokkailemaan 1.5 mm. alumiinistä, saapa nähdä kuinka monta "harjoituskappaletta" joutuu tekemään :cry:

Messävän näkönen laitos tulossa.

Oma projekti elää omaa hiljaiseloaan... Johan sitä on 5v haudottu niin ei passaa alkaa hoppuilemaan. Suurimpina ongelmina taitaa olla rakentajan taipumus perfektionismiin ja se että on kaikkia "pikku" projekteja yhtäaikaa käynnissä...

No jostakin se piti aloittaa ja ajattelin lavan pokkailla ensimmäiseksi. Ompahan jotain konkreettista hypisteltävää. Materiaalina 0,5 ja 0,7mm alumiini. Paperileikkurin ostin tosiaan Clas Ohlsonilta ja kyllä se ainakin tuota ohuempaa leikkelee ihan mukavasti. Vähän vois olla tukevampaa mallia.

Meinaa vaan olla pikkasen vaikea mittoa vinoista kuvista mittoja. Nyt on kuitenkin aika pitkälle lavan osien mitat "keksittynä" joten ei kait se auta kuin alkaa leikkeleen ja väänteleen. Kuvia tulee kuhan on jotain esittelykelpoista.

24
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 07.06.09 - klo: 12.38 »
Onkos kokemusta pystyykö paperileikkurilla leikkaamaan 0.5-0.7mm alumiinia? En tarkoita semmosta rullaleikkuria vaan leikkuri leikkuria. Olis suht edullinen ja sais leikattua näppärästi kasan soiroja...

25
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 30.12.08 - klo: 15.49 »
Ennen joulua ehdin kuin ehdinkin vääntää yhden proto sylinterin. Tai no melkein valmiin. Tarkoitus on tehdä sylinterit juurikin "modulaarisiksi". Eli sylinteriputken ylä ja alapää on kierteellä ja mäntä on kierteellä myöskin, niin ja sitten varren yläpää jotenkin. Siitä en vielä tiedä kuinka modulaarisesti nuita sitten voi käyttää, muutama pikkujuttu on vielä ratkaisematta. Vähän hakemista on kun ei ole ennen tullut kuin sivusta seurattua sorvaamista, mutta kaikkia pieniä kivannäköisiä kappaleita siitä tulee kun illan veiväjä pyörittelee... Hidastahan se on kun pitää kokoajan miettiä miten mitäkin tekis, mutta pikkuhiljaa alkaa hahmottumaan hommat ja työ nopeutuu.

Niin sorvina on Optimumin D 180 X 300 VARIO, on ihan näppärä pikkusorvi. Alumiini hommissa tuntuu olevan ihan riittävän jämerä ja tehoakin tuntuu olevan rauhalliseen työstöön tarpeeksi.

Tässä pyhien jälkeen pitää lähtiä metsästämään O-renkaita sylintereihin ja koittaa saada proto valmiiksi. Olisi mukava jos joku voisi sitten alkaa kokeileen sen venttiililohkon osien koneistamista. Saikohan kukaan talteen niitä piirrustuksia sieltä sivulta minkä linkin laitoin aikaisemmin? Näyttää ainakin tällä hetkellä olevan vähän down ne sivut ja omalta koneelta en niitä sitten nyt enään löytänytkään...

26
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 20.12.08 - klo: 23.30 »
Ikuisuusprojektissa on aura ja hiekoitin ominaisuuslistalla... Saas vaan nähdä koska alkaa härmistymään...

27
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 02.11.08 - klo: 15.10 »
Löysin saksalaisilta sivuilta pienen hammaspumpun, löytyy osoitteesta http://www.jung-fluid.de/english/mini.html. Pitäisi olla edullisia, noin 80-100€ ja tuottoa riittävästi. max kierrokset 5000 rpm joten joku lathe moottori voisi sopia kaveriksi ilman välityksiä. tai sitten akkuporan moottori.

Laitoin hintatiedusten ja toimistusmahdollisuuskyselyn menemään.

Jep, juurikin tämä oli se mitä etsin. Kerrohan sitten kun saat vähän hinta/toimitustietoa.

Itellä on aikataulu aika tukossa jouluun asti töiden takia, mutta enköhän saa jotain värkkäiltyä ennen sitäkin.

28
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 24.10.08 - klo: 23.19 »
Kiinnostaa! Sylintereiden tekoa olen tässä suunnitellut ja tarkoitus on tässä lähiviikkoina saada jonkun sortin proto aikaiseksi. Pumppuksi ovat saksalaiset löytäneet kuulemma hyvän laitteen(hinta/koko/laatu tasapainossa) etin sen mallin tässä kunhan ehdin. Sille pitäs siten jonkun vääntää kiinnitys moottoria varten. Itellä olisi tuo pikku sorvi käytössä, mutta venttiililohkojen tekoon tarttis sitten saada kunnon porat ja jyrsimet. Niihin löytyy hyvät kuvat saksalaisten sivuilta (pistän linkin kuhan löydän). Saksalaisten hintoja en ihan heti innostu maksamaan sylintereistä ja lohkoista...

EDIT
Tähän hätään en sitä pumppua nyt löytänyt, mutta tässä on linkki sivulle mistä löytyisi lohkon piirrustukset http://www.eb-matrix.de/radlader.html...

29
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 24.03.08 - klo: 18.10 »
tuossa käy vielä samalailla miten minun ja kaverin projektilla että rupeat suunnittelemaan siihen mitä kummallisimpia virityksiä eikä valmista tule omasta mielestä koskaan :)

Itte asiassa on tainnut käydä jo.:) No toivottavasti joskus valmistuu.

30
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 24.03.08 - klo: 16.57 »
Kiitoksia hyvistä linkki vinkeistä. Aluksi suunnittelin valmiin paketin muokkaamista, mutta projekti on paisunut jo niin suureksi, että sama tehdä runkokin itse. Tarkoituksena olisi, että auto olisi valmiina mahdollisimman paljon esikuvansa mukainen. Hytin tekeminen tuleekin olemaan varmaan suurin mysteeri. Tunnetusti Sisun koppeja ei ole valmiina saatavana joten käsityöksi menee... Saas nähdä tuleeko muutakin kuin sanomista.:)

Sivuja: [1] 2