Kirjoittaja Aihe: KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA  (Luettu 31854 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mika R

  • Vieras
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #30 : 13.01.07 - klo: 15.33 »
Arvasin ton vastauksen että kuulosuojat/earit: Väärä vastaus

Koska pitää pystyä kuulemaan edes kohtuudella juuri nämä "sisään" tai muut tilanne kuulutukset

Toi huutaminen leimaa koko urheilua negatiivisella tavalla. Ajamisen pitäs olla edes kohtuullisesti nautittava suoritus, ei vitutuksen lähde. Ehkä samalla pystyttäisiin nauttimaan toisenkin menestyksestä

Tottakai kaikenlaiset varoitukset on huudettava ja kovaa, naurettavaa edes ehdottaa muuta

Poissa Dustbin

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/dustbin/kuvat/
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #31 : 13.01.07 - klo: 16.01 »
Itseäni ei ainakaan häiritse jos joku jotain korokkeelta huutaa. Yleensä ajossa on niin keskittynyt ettei juuri tiedosta mitä muut mesoavat. Jotain nuorempaa kuskia se tosin saattaa säikäyttää jos vieressä ajava tyyppi yhtäkkiä karjaisee jotain einiinkaunista nostamiseen viittaavaa minkä on tarkoitus kuulua radan toiseen päätyyn. Oikeastaan se on ihan hauska tietää että kaveri kaatoi ja itse olet askeleen lähempänä noususijoja. :)

Itse en huutamista harrasta, yksinkertaisesti siitä syystä ettei vaan oo tarpeeks ääntä että siitä olisi jotain hyötyä.. Saa ihan yrittää että välillä mekkarikin kuulis jotain. :)
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

Mika R

  • Vieras
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #32 : 13.01.07 - klo: 16.44 »
Kysymys asiantuntijoille: Itse en ole KV-kisoissa käynyt mutta onkon auton pystyssä pitäminen huutamalla sielläkin vallitseva standardi tänä päivänä?
Jotenkin tuntuu että suomalaiselle kaverille on helppo huutaa kotimaassa mutta siellä sitten on pakko pitää turpa kiinni ja ajo ei yhtäkkiä sujukaan. Okaisette tämän virheellisen käsityksen?


Yli 15 vuotta sitten pääsin intistä Kessuna joten osaan kyllä käyttää ääntä itse "riittävästi". Mutta lauteilla se on musta daijua hommaa kuten sanoin. Tietty jos sovitaan että huutaminen sallittu, niin veikkaan että kenelläkään ei ole sitten enää hauskaa kun mä ajan :D

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #33 : 13.01.07 - klo: 17.13 »
Kyse ei ole huutamisesta, vaan siitä mitä siellä huudetaan. Ne asiattomuudet olisi poistamisen arvoista, kuten myös nostamisesta mesottaminen jos tilanne ei ole samalla sekunnin osalla nostajien huomiossa.

Mutta kuten totesin, ajaminen on melko intensiivinen toimitus ja siinä voi sitten helposti turhautuminen iskeä kun auto ei radalla liikukkaan eteenpäin. Siinä kohdassa se mesoaminen kuitenkin on kuljettajan oman turhautumisen ja adrenaliinin purkua. Varmasti jalkapalloilijat ja lätkäpelaajatkin äänestää kun pallo osuu tolppaan. Erän jälkeen voi käydä asianomaisen nostajan kanssa käydä keskustelemassa tilanteesta, jos tuntuu että tuli oltua asiaton hetken huumassa.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Mika R

  • Vieras
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #34 : 13.01.07 - klo: 17.14 »
Eräskin kaveri huusi (jotain) ja vihelsi (!) vieressä suuren osan erästä, todella siistiä ajaa mukana

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #35 : 13.01.07 - klo: 17.19 »
Ei siihen sovi suhtautua liian vakavasti.

Ite nauroin melkein vedet silmissä kun PM kisoissa tää saksalainen nuorimies rupes tilittämään kesken erän omia mokailujaan ja paukautteli hienostuneen varovaisesti lauteen reunaan. "Conan osaakin imitoida saksalaisia paremmin kuin uskoinkaan."

(Ja kuulemma sama kaveri on muuten todella hiljainen, hyvä jos päivän aikana pari lausetta sanoo. Faijansa oli kyllä varsin suulas heppu ja hyvä tyyppi.)
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Mika R

  • Vieras
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #36 : 13.01.07 - klo: 17.22 »
Ei, mutta JQ jokin sivu sitten peräänkuulutti ammattimaisuutta ja minusta touhu on kaukana siitä. No osaltani riittää tästä. Jos joku kertoo miten on KV-kisoissa, esim. Worlds, niin mielelläni luen siitä.

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #37 : 13.01.07 - klo: 18.07 »
Minua on jo jonkin aikaa häirinnyt tämä huutaminen lauteilla. Ymmärrän ja hyväksyn sen, että huudetaan nostajalle kun huomataan ettei nostaja ole kaatoa huomannut. Riittäisi kuitenkin, että huudetaan vaikka "nostaja kahdeksen" ja viitataan kädellä auton suuntaan.

Mutta nämä henkilökohtaiset loukkaukset, kun nimitellään mitä törkeimmillä nimillä ja arvioidaan nostajan suoritusta kovaäänisesti ja pilkaten, ei kiva. Turussa kesällä, en muista mikä kisa oli, oli nostajana nuori, siis lapsi, pikkaisen pyöreä vielä, eikä matalista jaloista ja ilmeisesti elämänsä ensimmäisestä nostovuorosta johtuen ollut gepardin nopea. Jokainenhan meistä tietää, kuinka vaikeaa on tehdä oikeita ja nopeita ratkaisuja, varsinkin ensimmäisillä nostovuoroilla.
Siinä sitten kilpailun tuoksinassa nämä kokeneemmat RC-harrastajat antoivat pojalle rakentavaa kritiikkiä. Poika ei kuitenkaan nuoresta iästään ja pienestä kokemuksestaan johtuen kyennyt ajajien tarkoittamalla tavalla vastaanottamaan, vaan otti ja lähti nostopaikasta. Tuli kyllä sisukkaasti jonkin ajan kuluttua takaisin, mutta näytti pikkaisen olevan kirkasta silmissä. Kaveria en ole sen koommin kisoissa nähnyt ja minulle jäi paha mieli. Huutajat ei ollu milläskään!!!
Itse en ole koskaan ajanut, joten en voi edes kuvitella sitä hurmoksen määrää mitä ajajat lauteilla porukoissaan tuntevat. Mutta omaan käyttäytymiseeni se on vaikuttanut siten, että aikaisemmin tein mielelläni nostovuoroja jotta kaverit pääsi mekkaamaan tai muuten lepäämään. Kun sitten pari-kolme kertaa joku karjuu ja solvaa peräsuolensa pohjasta kun en ole tarpeeksi nopea tai en huomaa riittävällä ripeydellä, niin jotenkin into tulla yleisesti nolatuksi laskee. Ylpeyttä varmaankin.
Nuorten harrastuksen valintaan vaikuttat usein vanhemmat, jo taloudellisista syistä. Kilpa-ajajien tulisi ajatella itseään lajinsa mannekiineinä. Yleisöä tulee paljon katsomaan kisoja, joten käyttäydytään sen mukaisesti ja saadaan myös vanhempien kiinnostus lajiin syttymään.
Enkä pelasta kirjoitustani hymiöllä!
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa kallek

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • http://www.hut.fi/~kkyyro
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #38 : 13.01.07 - klo: 18.20 »
Mä olen kyllä kanssa ehdottomasti sillä linjalla että huutaminen pitää saada pois! Jos nostaja selkeästi on ulalla niin voihan sille huutaa asiallisesti, mutta ei mitään solvauksia. Omaa ajosuoritustani ei meteli lauteilla pahemmin haittaa, mutta ajattelen nimenomaa nuoria harrastajia ja yleisöä. Ei lauteilla räyhääminen kuulu urheilijamaiseen käytökseenkään.

Ulkomailla ollaan lauteilla aika hiljaa. Meuhkaamisesta oikeasti rangaistaan. Itsekkin olen saanut huomautuksen kun huusin omalle mekkarille ohjeita pannun säätämiseen. Ilmeisesti äänensävyssä oli Dallasin mielestä jotain häiritsevää  :)

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #39 : 13.01.07 - klo: 19.17 »
Yksi Dallas meillekin niin alkaa olla rauhallista lauteilla.
Tuo huutaminen on aika kyllä kurjamaista mutta jos tilanne on todellakin tiukka niin silloin kyllä ei tee mieli olla huutamatta.
Jerzi

PS Mika, sinä et ole niitä jotka pitää ääntä lauteilla vaan sinut tunnetaan miten liikut kuin ajat, olet todella hermostunut kuin on vähän tiukempi kohta kuten meillä oli tuolla jyrkkälässä viime vuonna.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #40 : 13.01.07 - klo: 19.30 »
LUKEKAA KOKONAAN!

En ole koskaan kisoihin osallistunut millään tavalla.

Olen vain miettinyt, miten kävisi jos nostajat poistettaisiin kokonaan?

Eihän jokkis luokassa tai ralli-krossissa ole "nostajia" (valittu koska vastaavat lähinnä 1/8 krossia) puhumattakaan rata-autoilusta (turistit). Näissä jos ajat katolleen on peli pelattu.

Toinen mahdollisuus olisi että mekaanikot juoksisivat ja nostaisivat. Eli kaikilla olisi oma nostaja.

Joo tämä tarkoittaisi että koko laji muutettaisiin kokonaan eikä kukaan sitä hyväksy, mutta olipahan ehdotus. Voisihan sitä jossain kokeilla... kö?

PS. Jos minä olen joskus kenties jossain nostajana ja joku rupee aukoo päätään pistän sen auton päreiks. Siinähän oppii toisten kunnioitusta.

Poissa kaide

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://Kaide.gfoto.com
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #41 : 13.01.07 - klo: 19.51 »
Lainaus käyttäjältä: "Scrap"


PS. Jos minä olen joskus kenties jossain nostajana ja joku rupee aukoo päätään pistän sen auton päreiks. Siinähän oppii toisten kunnioitusta.


Tämän haluaisin nähdä.. voisi purukalustosi löytää uuden osoitteen :lol:

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #42 : 13.01.07 - klo: 20.22 »
Eihän siinä muuta kuin tuomarointi arvioimaan mikä on asiallista kommunikointia (kovaan ääneen) ja mikä tarpeetonta urputusta.

Nuo "mekaanikko nostaa" yms. ideat on aika kuolleita. Koska jatkuvasti pyritään siihen että nostajat ei nimenomaan pomppis sieltä varikolta. (aidat, korotetut varikot yms.) Rallikrossikaan ei ole luokkana tarpeeksi vertailukelpoinen. Oletko Scrap ajanut polttiskrossarilla koskaan kilpailua vastaavissa olosuhteissa?

Nostettu taas kissaa pöydälle tästä, ilmeisesti joitain kovasti vaivaavasta, asiasta, mutta toivottavasti ei lähde homma lapasesta "mistään en mitään tiedä, mut varmaan on homma ollu näin" -kommenttien takia, kuten vuosi takaperin. Muutama oletus ja luulo liikaa ja se siitä. Ei tätä tällä kertaa.

Jokainen voi kisassa kokeilla jo minkä äänen se vaatii saada se suoraan edessä (tosin hieman alla, ja kun muut kuskit ei tykkää pään laittamisesta kaiteen yli) seisovalle mekkarille perille että olisi jotain asiaa, kun tämä seisoo selin ja katselee radalle. Täysi huutokielto on ihan pois kuvioista, ellei keksitä jotain sivistynyttä viestintää, mutta tuomaroinnilla saisi asiattomuuden pois.

Johtaa uuteen ongelmaan, eli mistä ne tuomarit sitten saadaan, vai riittävätkö nykyiset + tiukempi linja? Rupee vaan herkästi maistumaan kuskille valitus kun mekkarin kanssa käyty kommunikaatio kääntyykin rangaistukseen tai muuta mukavaa... että joku huomautus ja anteeksipyyntövelvollisuus nostajalle huudetuista asiattomuuksista tai vastaavaa? Jotain tämmöstä idisten heittelyä.

Mut joo, edelleen pitäs kokeilla tota putkea joka menis kuskilta mekkarille, ei ole kallista, vaikeeta, tai ylläpitoa vaativaa... Ei tosin auta nostajien huomion saamiseen, mutta jostain se on aloitettava. Tyrmätkää toi mun putki, niin ei tartte sitä pohdiskella sen enempää. Kiitos.  :D
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #43 : 13.01.07 - klo: 20.42 »
Halpa radiopuhelin voice activationilla kuskille ja mekaanikolle, ei montaa kymppiä maksa... Tosin en säännöistä tiedä, olisiko peräti kielletyt tämmöiset...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #44 : 13.01.07 - klo: 20.47 »
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"
Rallikrossikaan ei ole luokkana tarpeeksi vertailukelpoinen. Oletko Scrap ajanut polttiskrossarilla koskaan kilpailua vastaavissa olosuhteissa?


Kuten jo sanoin en ole koskaan kisoihin mitenkään osallistunut.

Mikään 1/1 luokka ei vastaa 1/8 krossia, mutta noi nyt tuli ensimmäisinä mieleen. Missä muussa (Suomessa) ajetaan rataa, missä on korkeuseroja ja hiekkaa/savea, ympäri nelipyöräisillä vehkeillä. Onhan noi jenkkilän 1/1 stadium truckit vähän vastaavaa, mutta silti niin kaukana. Motokrossi olisi lähinnä ajomaastoltaan, mutta kun ne on kaksipyöräisiä.


Lainaus käyttäjältä: "kaide"
Tämän haluaisin nähdä.. voisi purukalustosi löytää uuden osoitteen :lol:


Kenen löytää kenen ei... pitänee pyrkiä kisoihin nostajaksi  :twisted:
Saattaisi olla vihdoinkin Krav Maga -treeneistä jotain hyötyä.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #45 : 13.01.07 - klo: 21.02 »
beetle: kielletty (varsin ymmärrettävää, ettei häiriöttömään radio-ohjaukseen perustuvassa kilpailussa saa olla muita radiolähettimiä.  :wink: )
Nostajille radiopuhelimet oliskin aika hifiä, sitten ajanottokoppiin vaihde, josta kuskin "auto kaatunut" ohjataan ko. sektorin nostajalle.

Back to life, Back to reality.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Mika R

  • Vieras
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #46 : 13.01.07 - klo: 21.10 »
Back to reality olis se että jengi opettelis ajaamaan, ei nostajien varassa vaan renkailla

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #47 : 13.01.07 - klo: 21.10 »
Lauteilla mesoojille tiedoksi: Tulevissa kesän HobaoCup kisoissa huutelijat passitetaan varikolle rauhoittumaan. Ei selityksiä.
Isot miehet huutelevat sellaisia rivouksia mistä vieressä olevan pikkukaverin suu pestäisiin saippualla...ei näin.
Tuomarit ja kuuluttaja tulevat pitämään huolen siitä että nostajien toiminta on asianmukaista.  
Leppoisaa kisakautta odotellen.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #48 : 13.01.07 - klo: 21.16 »
Tässä on näkynyt erittäin paljon hyviä pointteja JQ:lta, Samilta, Mikalta ja tietenkin myös monelta muulta.

Itse olen myös näitä henkilöitä joiden äänen korokkeelta saattaa kuulla suht usein... :oops:
Kuten sami sanoi... Adrenaliini on korkealla, vääntö kova jne jne selitykset.
Se vaan tulee...
Pahaa en tällä kenellekkään tarkoita, tuntuu vain siltä että jotenkin suomalainen kulttuuri on tehnyt meistä sellaisia että nätisti sitä hommaa ei vaan saa hoidettua... Voimasanat ovat niin yleisiä että se tuntuu lähes "säännöltä" että niitä pitää käyttää.
Tässä tuli myös mieleen että yleensä se pahin äänestäjä porukka löytyy sielä korkeista sijoituksista kisailevista.
Ikävä kyllä.

Matalemmista sijoista kisaajat harvemmin äänestävät koska monesti tavoite ei ole niin korkealla jne.

No onneksi erät on yleensä tehty siten että aloittelevat kuskit eivät ole nostamassa kovinta hiittiä (sitä kovinta äänestäjä hiittiä) jolloin siellä on kuitenkin nostamassa pääsääntöisesti kuskeja jotka ovat jo jonkinverran kokeneita ja monet jopa äänestämiseen tottuneita.
Esim mikäli joku minulle huutaa pää punasena kun en ole huomannut jonkun olevan hädässä niin en siitä todellakaan ota nokkiini vaan säntään gepardin lailla auton luokse nostamaan ja mielessäni totean (tun torsti ku et seurannu tarpeeks tarkasti)
Mikäli taas joku tulee hiitin jälkeen mussuttamaan jotain toiminnastani niin silloin mennään linjan yli...
Mutta tosiaan kisatilanteessa saattaa lauteilta kuulua ties mitä voimasanoja ja pilkkauksia. Ihmisluonne on mielenkiintoinen kun yritetään olla parempi kuin toinen.

Myös huomautan että suomessa ollaan jopa yllättävänkin hiljaa lauteilla ja varsinkin varikolla.
On tullut huomattua että maailmalla on ollut välillä sen tason huutamista ja paukutusta lauteilla että jopa minä olen hätkähtänyt... Lähinnä hätkähtänyt vain sitä että riehuuko porukka tosiaan niin paljon enemmän kuin jopa minä...

Eikä nyt taas pelotella uusia harrastajia... Tämä äänestäminen jne on kuitenkin aika harvinaista, ja huudon kohteeksi joutunut onneksi ei edes kuule mitä sieltä huudetaa... Kuulee vain mekastusta ja näkee käsien heiluvan vinhasti.

Aloittelijoita nostamassa on se kuumin hiitti eli siellä olevat nostajat osaavat hommansa varmasti, ja jos kämmää niin sanominen on vähintäänkin paikallaan :D

Onneksi huuto on kuitenkin edes tällä tasolla, eikä samalla tasolla mitä se on esim italiaanojen ja espanjoolejen suunnalta...
Suomessa ei olisi yhtäkään kisaajaa mikäli äänestys olisi samalla tasolla kuin maailmalla isojen poikien toimesta.

Poissa Tounison

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/tounison/
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #49 : 13.01.07 - klo: 21.26 »
Kisan alkuu olisi hyvä kertoa säännöt myös tästä nostamisesta, moni ulvottaa konetta täysillä kaadettuaan. Minä ainakin jätän nostamatta, jollei kierrokset laske tyhjäkäynnille.

Kyllä sinne radalle kuuluu jos jonkun auton nostaja huutaa koko ajan, kun ei osaa ajaa ja auto on väärin päin radalla, itse nostan tooodeelllla hiiitttaassti(hiljaisen miehen hiljain vastalause).
Viimeisessä Turun kisassa oli joku tosiaan kova äänin kaveri ajamassa, hyppi jopa lauteilla ja huuteli kirosanoja. Kun auto viimein sammui noin viidennen perättäisen kaadon jälkeen ja kaveri oli starttaamassa uudelleen, täytyi jopa heitellä auto varmuuden vuoksi ympäri varikkoa kiroten.

Tärkeämpää olisi teroittaa ajajille että pitää mennä nostamaan kun oma ajo on ajettu, eikä huutaa vähäisillekin nostajille, joku jopa vaapaa ehtoisesti.

Poissa termos

  • Jäsen
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #50 : 13.01.07 - klo: 21.32 »
Minun mielestäni mekkarin ja kuskin välisessä huutelussa ei ole mitään häiritsevää, eri asia on sitten kiroilu nostajille. Nostajille osoitetun turhan kritiikin voi kyllä poistaa helposti muutamalla korjauksella:

Ensinnäkin vois oppia ajamaan ja pitämään sen auton välillä pystyssäkin! Tällä tarkoitan tilannetta jossa sama helvatan auto on viidettä kierrosta peräkkäin samassa paikassa katollaan koska ei osata ajaa, ketä sellaista kiinnostaa joka kierroksella nostella? Luulisi nyt sen neljännen perättäisen kaadon jälkeen samassa paikassa jo funtsivan että vois muuttaa ehkä ajotapaa ettei aina kippais.

Kisapaikalle voisi myös tulla sekä kalusto että kuski(joka siis on sama kuin nostaja) kunnossa. Tällä taas tarkoitan sitä tilannetta että auto tuodaan puoliraakileena kisaan jollain loppuunajetulla mosalla tms. ja kirotaan nostajaa tämän tästä tuomaan autoa vastaanjuoksevalle mekkarille. Sitten taas auto käyntiin ja hups, se sammui taas mutta kisaahan ei voi jättää kesken vaikka ollaan jo 7 kierrosta muita perässä vaan auto tuupataan taas väkisin radalle muiden kuskien ja nostajien kiusaksi. Eli laitetaan nyt ne autot kuntoon kotona jotta ne toimis edes alkuerissä joten kuten. Sama se kuinka kaukaa kisaan on tulossa, kisakutsu tulee kyllä niin ajoissa että ehtii varmasti varmistamaan auton toimintakunnon ennen kisapäivän aamua.

Kuskin kunnolla tarkoitan että jokainen kisaan tuleva tajuaisi joutuvansa myös nostajaksi ja toimivan siellä kuin haluaisi muiden toimivan. Eli kotiin voisivat ensi vuoden kisoissa jäädä ne rammat, krapulaiset ja muut hitaat ja vittuuntuneet tunarit jotka eivät ymmärrä että kisatapahtumaan kuuluu myös nostovuoro jossa tarvitaan kaikki kädet ja jalat. Tietysti esim. kipsi kädessä tai jalassa voi kisoihin tulla kunhan hoitaa tilalleen varmasti hommansa tietävän nostajan oman tonttinsa hoitamaan. Muussa tapauksessa päivä olisi syytä mielummin viettää kotona.

Turhaa on myös huutaminen vapaaehtoisnostajille, jotka hyvää hyvyyttään tulevat nostopaikoille jonkun sankarin sijaan joka päätti lähteä kaljalle kun ei finaalipaikka varmistunutkaan. Eli ne ääliöt jotka eivät millään jaksa hoitaa epäkiitollista nostovuoroaan enää sen jälkeen kun oma urakka on takana saavat jäädä myös kotiin.

Pysyviin kotijoukkoihin saavat taasen liittyä ne tyypit jotka eivät millään tunnu tajuavan huutamatta ja kiroilematta että mukana on aina ekakertalaisia joilla jotkun asiat saavatkin mennä vähän pieleen (kuten eka nostovuoro). Sekä myös ne huutokaverit jotka eivät ymmärrä että kyse on kuitenkin pienoisautoilusta eikä maailman pelastamisesta jossa kaikkea saakin sattua ja pitääkin sattua.

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #51 : 13.01.07 - klo: 21.42 »
Huuto nostajalle on seuraus kahdesta asiasta eli auto on kaatunut (usein kuskin vika) ja nostaja ei sitä huomaa. Itse nostajana olen nostanut paikoissa, joissa nostajalla ei oikeasti ole mahdollisuutta täydelliseen suoritukseen. Esim. Lavangossa on nostopaikkoja joissa tarvitaan 360 asteen näkökenttä! Olenkin miettinyt, että nostopaikoilla olisi selvät sektorimerkinnät, jotta kuka tahansa nostaessaan tietää minne katsoa. Tuntee itsensä tosi typeräksi kun autoja kaatuu takana ja edessä eikä tiedä pitäisikö lähteä nostamaan ja jättää oma paikka auki vai... Jos omalla paikalla auto kaatuu ja olet hosumassa jossain muualla, niin ei se ole oikein hyvä asia. Ja nostaja kanssa seuraa omaa sektoriaan herkeämättä, niin jää kannustushuudot vähemmälle.

Toinen nostopaikkoja koskeva asia on turvallisuus. Karmein näkemäni nostosuoritus on Turusta: Hoke oli pääsuoran jälkeisessä hyppyrissä nostajana. Ensimmäisen nyppylän takaosaan kaatui auto. Hoke rivakasti sitä nostamaan, kumartui ja samalla viuhahti ensimmäinen auto ohimon vierestä. Hoke reippaasti seisaalleen ja esittämään käärmetanssia, kun loput 4 autoa vilahteli ilmassa etu- ja takapuolelta ohitse. Syy: nostopaikalta kun siirtyi nostamaan hyppyrin takaosaan kaatunutta autoa ei enää nähnyt pääsuoran loppukaarretta, jotta voisi olla varma, ettei siellä ole jo seuraavat 5 autoa ilmassa. Samanlaisia paikkoja on muillakin radoilla, joten ei tässä turkulaisia mollata.

Ehdotan huutojen vähentämiseksi seuraavaa: radoille merkitään vaikka putkiin tai sektorin osoittavin laudoin selkeä nostoalue. Näin nostaja valvoo oikeata aluetta ja on ripeästi paikalla, kun vahinko sattuu.
Ehdotan myös että nostopaikka valitaan niin, että nostajien turvallisuus on otettu huomioon. Tämä on varmasti vaikeaa, koska nostaja ei saisi olla näköesteenä ja paikat nykyisellään on kai ajamisen kannalta hyvät.

Muuten olen sitä mieltä, että huutaminen ei haittaa niin kauan kun viesti on tarpeellinen ja informoiva. Tuota Samin ehdotusta tulisi kyllä miettiä.
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa Tounison

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/tounison/
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #52 : 13.01.07 - klo: 21.44 »
Lainaus käyttäjältä: "termos"
Minun mielestäni mekkarin ja kuskin välisessä huutelussa ei ole mitään häiritsevää, eri asia on sitten kiroilu nostajille. Nostajille osoitetun turhan kritiikin voi kyllä poistaa helposti muutamalla korjauksella:

Ensinnäkin vois oppia ajamaan ja pitämään sen auton välillä pystyssäkin! Tällä tarkoitan tilannetta jossa sama helvatan auto on viidettä kierrosta peräkkäin samassa paikassa katollaan koska ei osata ajaa, ketä sellaista kiinnostaa joka kierroksella nostella? Luulisi nyt sen neljännen perättäisen kaadon jälkeen samassa paikassa jo funtsivan että vois muuttaa ehkä ajotapaa ettei aina kippais.

Kisapaikalle voisi myös tulla sekä kalusto että kuski(joka siis on sama kuin nostaja) kunnossa. Tällä taas tarkoitan sitä tilannetta että auto tuodaan puoliraakileena kisaan jollain loppuunajetulla mosalla tms. ja kirotaan nostajaa tämän tästä tuomaan autoa vastaanjuoksevalle mekkarille. Sitten taas auto käyntiin ja hups, se sammui taas mutta kisaahan ei voi jättää kesken vaikka ollaan jo 7 kierrosta muita perässä vaan auto tuupataan taas väkisin radalle muiden kuskien ja nostajien kiusaksi. Eli laitetaan nyt ne autot kuntoon kotona jotta ne toimis edes alkuerissä joten kuten. Sama se kuinka kaukaa kisaan on tulossa, kisakutsu tulee kyllä niin ajoissa että ehtii varmasti varmistamaan auton toimintakunnon ennen kisapäivän aamua.

Kuskin kunnolla tarkoitan että jokainen kisaan tuleva tajuaisi joutuvansa myös nostajaksi ja toimivan siellä kuin haluaisi muiden toimivan. Eli kotiin voisivat ensi vuoden kisoissa jäädä ne rammat, krapulaiset ja muut hitaat ja vittuuntuneet tunarit jotka eivät ymmärrä että kisatapahtumaan kuuluu myös nostovuoro jossa tarvitaan kaikki kädet ja jalat. Tietysti esim. kipsi kädessä tai jalassa voi kisoihin tulla kunhan hoitaa tilalleen varmasti hommansa tietävän nostajan oman tonttinsa hoitamaan. Muussa tapauksessa päivä olisi syytä mielummin viettää kotona.

Turhaa on myös huutaminen vapaaehtoisnostajille, jotka hyvää hyvyyttään tulevat nostopaikoille jonkun sankarin sijaan joka päätti lähteä kaljalle kun ei finaalipaikka varmistunutkaan. Eli ne ääliöt jotka eivät millään jaksa hoitaa epäkiitollista nostovuoroaan enää sen jälkeen kun oma urakka on takana saavat jäädä myös kotiin.

Pysyviin kotijoukkoihin saavat taasen liittyä ne tyypit jotka eivät millään tunnu tajuavan huutamatta ja kiroilematta että mukana on aina ekakertalaisia joilla jotkun asiat saavatkin mennä vähän pieleen (kuten eka nostovuoro). Sekä myös ne huutokaverit jotka eivät ymmärrä että kyse on kuitenkin pienoisautoilusta eikä maailman pelastamisesta jossa kaikkea saakin sattua ja pitääkin sattua.

+1

Poissa JK Nitro

  • Veteraani
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #53 : 13.01.07 - klo: 22.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Team PSR"
Toinen nostopaikkoja koskeva asia on turvallisuus. Karmein näkemäni nostosuoritus on Turusta: Hoke oli pääsuoran jälkeisessä hyppyrissä nostajana. Ensimmäisen nyppylän takaosaan kaatui auto. Hoke rivakasti sitä nostamaan, kumartui ja samalla viuhahti ensimmäinen auto ohimon vierestä. Hoke reippaasti seisaalleen ja esittämään käärmetanssia, kun loput 4 autoa vilahteli ilmassa etu- ja takapuolelta ohitse. Syy: nostopaikalta kun siirtyi nostamaan hyppyrin takaosaan kaatunutta autoa ei enää nähnyt pääsuoran loppukaarretta, jotta voisi olla varma, ettei siellä ole jo seuraavat 5 autoa ilmassa. Samanlaisia paikkoja on muillakin radoilla, joten ei tässä turkulaisia mollata.


Sivuhuomautuksena vain, tuo pääsuoran jälkeinen hyppyri loistaa nyt syksyllä tehdyn remontin jälkeen poissaolollaan. Saman vaarallisuuden huomasin itsekkin syksyn parissa kisassa, kun nostamassa tuossa olin.

Kuva syksyltä:
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #54 : 13.01.07 - klo: 22.54 »
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"
Yksi Dallas meillekin niin alkaa olla rauhallista lauteilla.



Olen vapaaehtoinen hommaan  :twisted:
The

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #55 : 13.01.07 - klo: 22.57 »
Lainaus käyttäjältä: "AkiM"
Lauteilla mesoojille tiedoksi: Tulevissa kesän HobaoCup kisoissa huutelijat passitetaan varikolle rauhoittumaan. Ei selityksiä.
Isot miehet huutelevat sellaisia rivouksia mistä vieressä olevan pikkukaverin suu pestäisiin saippualla...ei näin.
Tuomarit ja kuuluttaja tulevat pitämään huolen siitä että nostajien toiminta on asianmukaista.  
Leppoisaa kisakautta odotellen.


Pestään isojen poikien suut saippualla kisapaikalla varikolla kun ovat jäähyllä,ei varmasti enää huutais.
Koira oppii ku kepillä opettaa...

kaikille koiraihmisille toi oli vaan vertaus enkä itse niin omaa koiraani kouluttaisi jos olisi!
The

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #56 : 13.01.07 - klo: 23.10 »
Lainaus käyttäjältä: "termos"
Ensinnäkin vois oppia ajamaan ja pitämään sen auton välillä pystyssäkin! Tällä tarkoitan tilannetta jossa sama helvatan auto on viidettä kierrosta peräkkäin samassa paikassa katollaan koska ei osata ajaa, ketä sellaista kiinnostaa joka kierroksella nostella? Luulisi nyt sen neljännen perättäisen kaadon jälkeen samassa paikassa jo funtsivan että vois muuttaa ehkä ajotapaa ettei aina kippais.


Eli siis, älä tule ajamaan jos et osaa! Tai ainakaan autoasi ei tulla nostamaan...?
Ja sitten ihmetellään kun rähjätään...  :mrgreen:

Itse olen kyllä auton nostanut, vaikka olisi ollut viidestuhannes kerta siinä kohdassa samalla autolla, sitä paitsi, en nostoiltani huomaa (pysty) edes kisaa seurata! (ja nostajat sitten seuraa omaan aluettaan, ei kisaa)

Poissa termos

  • Jäsen
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #57 : 13.01.07 - klo: 23.41 »
Tarkoitin siis ettei ainoa tapa opetella ajamaan ole yrittää vetää joka paikasta kaasu pohjassa kierros toisensa perään jos se ei ota onnistuakseen(paitsi ehkä treeneissä). Kyllä siinä väkisinkin tulee lopulta joillekin nostajille ajatus että "Ai, toi punakeltainen auto se vaan taas tuolla huutaa kuolemaa pyörät kohti taivasta vasten kuten on tehnyt joka kierroksella, kääntelenpä tästä nämä autot ensin...."

Ja vaikkei siinä kisaa seuraiskaan niin erityisesti nämä Tounisonin mainitsemat kaasu-pohjassa-yötä-päivää-vaikka-nostaja-nostaa-autot jäävät kyllä mieleen....

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #58 : 14.01.07 - klo: 11.54 »
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"
Kyllä se JOSE asiaa puhuu mutta minun mielestä kuten kaikissa harrastus muodoissa niin faijan pitää olla hiukankin kiinnostunut lajista.
Se että lähdet itse lavankoon ja siellä ei ole ketään niin se ei hirveästi lämmitä käydä esim joka minuutti nostamassa ja tankaamassa auton itse eli siihen kaveri tai faija mukaan.
Jerzi


Tämän asenteen takia et koskaan ole pärjännyt, etkä koskaan tule pärjäämään. Ei millään pahalla. Mutta tämähän onkin vain hauskaa harrastamista sinulle ilman suurempia tavoitteita.

Mun faija on kerran käyny kattomassa ku ajan, eli 2002 PM kisoissa. Eli ei sitä faijaa välttämättä tarvita tässä harrastuksessa.

Ja oppii ainakin ajamaan ku ei jaksa kokoajan nostaa itse! Ajattelin aina: MIKS MUN PITÄÄ KAATAA?? Enkä: EI TÄNNE KANNATA TULLA KU JOUTUU NOSTAA!
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #59 : 14.01.07 - klo: 12.18 »
Tosta huutamisesta vielä: HoBao Cupissa tulette huomaamaan miten tehokasta se on kun rivouksia huutavat tai nostajille turhaan huutavat poistetaan korokkeelta, ja muuten vaan huutavia varoitetaan et kohta lähdet sinäkin.....

Yksi asia jonka muutan suomen kisoissa vaikka väkisin ensi vuonna on finaalien lähdöt. Lähtötilanne aiheuttaa joka kerta kauhean sählingin ja huutokonsertin koska kukaan ei oikeastaan tiedä mitä tapahtuu. Syy? Kuuluttaja, ja viime kädessä lippumies.

Kerrataan hieman miten lähdön pitäisi mennä. Kaikki jotka lukevat tämän, painakaa se mieleen niin tiedätte ensi kaudella.

3min: "Autot radalle, lämmittely alkaa!"
1min: "Yksi minuutti, autot varikolle"

Autot ajavat varikolle ja mekkari JÄÄ OMALLE PAIKALLEEN! Kuuluttaja ODOTTAA että KAIKKI ovat ajaneet varikolle.

"Autot viivalle"

Mekkarit suuntaavat lähtöpaikoille. Kun autot ovat viivalla.

"30s lähtöön!.............10-9-8-7-6-5-4-3- autot maahan..........."

lippu tai äänimerkki.


30s kohdalla ei enää saa ylittää lähtösuoraa. lähdetään varikolta muiden perään, tai odotetaan että lähtö tapahtuu ennenkuin mennään starttaamaan.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net