RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: MKE - 10.09.10 - klo: 21.29

Otsikko: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: MKE - 10.09.10 - klo: 21.29
Takaveto hauskaa Tamiyalta joulukuussa.
(http://www.hotrc.jp/sites/default/files/news_imeges/tamiya_m06pro_cad_1.jpg).
(http://www.hotrc.jp/sites/default/files/news_imeges/tamiya_m06pro_cad_2.jpg).
(http://www.hotrc.jp/sites/default/files/news_imeges/tamiya_m06pro_cad_3.jpg).
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: HMS77 - 10.09.10 - klo: 22.31
Jos sama akseliväli kuin m03/mo5s:ssä niin hauskuus on kyllä kaukana..  :roll:
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: JVL - 10.09.10 - klo: 23.45
näyttää kyllä aika lyhyeltä, mutta toisaalta moottori taka-akselin takapuolella. mitähän kori vaihtoehtoja on tulossa
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: Veskuvaan - 10.09.10 - klo: 23.57
varmaan A110 Alpine, 600 Abarth ja S800 Honda, noi on kaikki ollut M-02 alustalle alunperin eikä niitä ole voinut käyttää M-04 alustan kanssa
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: konkolaah - 11.09.10 - klo: 00.22
menee varmaan pakko hankintaan:))
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: JVL - 11.09.10 - klo: 10.50
varmaan A110 Alpine, 600 Abarth ja S800 Honda, noi on kaikki ollut M-02 alustalle alunperin eikä niitä ole voinut käyttää M-04 alustan kanssa

eikös noi edellamainitut ole 210mm akselivälin autoja ja m04 ei saanu lyhennettyä, wb on 225mm. (M) ja 239mm. (L)
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: R3VO - 12.09.10 - klo: 11.09
A110 Alpine kori tulee tähän uudempaan miniin, sen verran on tietoa ehtinyt aasian pojalta vuotaa.
Mutta minkäköhälaiset akut tonne tulee mahtumaan? pötkö akku ei ainakaa tuolla 'lokerossa' pysy  :tongue:
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: vato - 26.01.11 - klo: 13.31
Noniin,

Oma M06 PRO kotiutui eilen aamulla,kerkesin pari tuntia sitä kasailemaan ja erikoinen se on.
Mielenkiinnolla odotan että pääsee tyyppäämään sitä radalle.

Ensimmäinen havainto on että rattaat saa vaihdettua vakiosta Fast Gear settiin noin 1min aikana jos rauhassa tekee.
2 ruuvia ja kansi pois niin siinä ne on ulottuvilla.
Itse "päädiffi" on vähän enempi työn takana mutta vaikuttaa että vähemmän työtä kuin M05 mallissa.
Akselivälin muutokset vaikuttaa helpoilta muutoksilta.Pari ruuvia ja eri paksuista välilevyä pohjaan niin se onkin siinä.

Onko tätä mallia kuinka paljon jo Suomessa?
Joku jo ajanut sillä?
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: vato - 04.02.11 - klo: 15.44
Eikö kellään ole mitään sanottavaa??

Eniwei,huomenna tarkoitus koettaa ensi metrit ko.laitteella.
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: JVL - 04.02.11 - klo: 18.17
vatolaita havainto kuvia. minne akku menee yms.
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: vato - 05.02.11 - klo: 09.21
Akku menee keskelle,pitkittäin.
Servohan on oikealla ja nopari+vastari vasemmalla.

Ensivaikutelma on että kasattuna 4000 LiPolla on takapainoinen,reippaasti.
Se että onko huonoa selvinnee kun pääsen tänään testaamaan matolle.

Iskarit on Schumin Mi3:sta(kiitos topcatille),öljyt UR35 ja jouset X-ray 1.4 ympäriinsä.
Diffi on vakio,kasattuna mukana tuleella diffirasvalla.

Servoksi himmasin Savoxin Digital 1256 mallin,mutta ilmeisesti ottaa häiriötä jostain kun käännät renkaat tappiin niin saattaa aloittaa "hakkaamaan" vaikka pidät rattia käännettyna koko ajan.
Vaihdoin vanhan Sanvan tilalle ja homma korjaantui.Pitänee kysellä RF:ltä mikä sitä vaivaa.

Vastarikaan ei päästänyt helpolla.Uusi Spectrum s300 tuli Sabelta ja ei onnistu bindaaminen ohjaimeen.Joten M05 hyllystä ja sen vastari kiinni niin alkasi toimimaan.Toki sitten tuli tuo servo episodi.

Eli ei auta vaikka ostat kaikki uutta,nekin voi olla rikki tai sitten bitti poikittain...
Mutta onneksi oli toinen auto hyllyssä josta sai osia..

Palataan....
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: Isosuo - 05.02.11 - klo: 13.47
Servoksi himmasin Savoxin Digital 1256 mallin,mutta ilmeisesti ottaa häiriötä jostain kun käännät renkaat tappiin niin saattaa aloittaa "hakkaamaan" vaikka pidät rattia käännettyna koko ajan.
Vaihdoin vanhan Sanvan tilalle ja homma korjaantui.Pitänee kysellä RF:ltä mikä sitä vaivaa.

Käytin joskus savöxin servoa minissäni, ja minulla oli sama ongelma.

Syy siihen hakkaamiseen on todennäköisesti se, että haukkaa virtaa sen verran paljon, että pätkäsee virrat hetkeksi.  Kun virrat palautuu, kääntää servo ratin osoittamaan suuntaan servon uudestaan, joka TAAS aiheuttaa virtojen pätkäsemisen.  Aiheutuu jatkuva reaktio jne....

Jos käännät hitaasti ohjauksen toiseen laitaan, niin aiheuttiko silloin myös?  Jos se aiheuttaa sen tullessaan liikeratansa päähän osuen johonkin mikä aiheuttaa kasvavaa vääntöä servossa, aiheuttaa se myös kasvavaa virtaa kun yrittää vääntää.... eikös?
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: pijokela - 05.02.11 - klo: 19.48
Onko sinulla vastarissa joku ledi, josta näkee toimiiko se? Jos laitat auton pukille ja käännät siinä rattia ja se alkaa hakkaamaan, niin meneekö samalla vastari pimeäksi? Jos menee, ja toisaalta vaikka ei menisikään, niin kyllähän tämä kuulostaa samalta ongelmalta kuin täällä:

http://rc10.fi/index.php?topic=54379.0

Onneksi ratkaisu maksaa 4 euroa.  :azn:

Onko muuten mitään tietoa, että saako tuolla autolla ajaa jotain "kilpasarjaa"? Mineissä?
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: samae - 05.02.11 - klo: 22.33
Tervetuloa:

http://osparc.net/upload/OSPA_Tamiya_M_Historic_2010_10_15_v1.pdf
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: vato - 05.02.11 - klo: 23.24
Ledejä en huomannut kattella kun se rupes toimimaan toisella servolla.Tuota konkkaa pitää kattella ja tinata paikoilleen.Kiitos vinkeistä!
Kertoisko joku tyhmälle mihin se tarkalleen ottaen tinataan?Kun en ole sähkäri niin apu on tervetullutta.

Ensitestin jälkeen voin sanoa että aika haasteellinen mutta hauska ajettava.Jarrutuksissa saa olla tarkkana ettei pyörähdä,ja kurvista lähtiessä sai helposti pyörähdyksen aikaan.Onnistuin pari kertaa vetäsemään aidon takaveto-sladin vastaohjauksella!!

Jarruvoimaa otin reilusti pois ja kaasuun reippasti expoa niin oli helpompi hallita näin alkuun.

Reilu takapainotteisuus on myös erikoinen piirre,keula pomppii aika reippaasti.Kerkesin kokeilla vain parilla erillaisella jousella ja testit jatkuu vielä..
Takapainosta kertoo sekin että kun pääsuoran päässä käänsin hiukan ja hipaisin jarruun,se kääntyi 180ast,rullasi takaperin,painoin kaasun pohjaan niin toppas kuin seinään ja lähti keula pystyssä liikkeelle...

Laatikosta kasattuna ja Tamiyan Super Slikseillä pystyi antamaan vastusta etuvedoille(Comp),toki rata oli aika syherö ja ei oikein Compille sopiva.Kokeilin Tamiyan "kisalaillisilla" slikseillä mutta ne oli aika liukkaat.Testit jatkuvat myös renkaiden osalta vielä..
Klappia on joka varressa ja ympäriinsä paljon...mm eturenkaat liikkuvat poikittaissuunnassa n 8mm yhteensä..Shimmaaminen alkaa :grin:

Kun posti tuo uuden korin niin akseliväli kasvaa hiukan ja kokeilen Tamiyan radial ja HPI CupRacer slikseja myös.

Mutta ei käynyt niinkuin pelkäsin,että pettyy ja menee myyntiin.
Ei toki,sen verran kiva värkki että tällä oli reippaasti vaikeampaa ajaa lujaa kuin M05-autolla.Uutta mielenkiintoa ja haastetta!
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: Veskuvaan - 05.02.11 - klo: 23.50
Kokeile gyroa ohjaukseen :cheesy:

veikkaisisin että se konkka tulee juottaa rinnan becin ulostuloihin :huh:
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: Isosuo - 06.02.11 - klo: 00.05
pätkiminen johtunee todennäköisesti nimenomaan VASTAANOTTIMEN virranpuutteesta.

Kondensaattori laitetaan vastariin.  Kondensaattorissa tulee tällöin olla servoliitin.
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: Hegetus - 06.02.11 - klo: 10.29
pätkiminen johtunee todennäköisesti nimenomaan VASTAANOTTIMEN virranpuutteesta.

Kondensaattori laitetaan vastariin.  Kondensaattorissa tulee tällöin olla servoliitin.

Ei ole pakko olla servoliitintä.
Voidaan juottaa suoraan akulta tuleviin plus ja miiinus johtoihin.

Tuota konkkaa pitää kattella ja tinata paikoilleen.Kiitos vinkeistä!
Kertoisko joku tyhmälle mihin se tarkalleen ottaen tinataan?Kun en ole sähkäri niin apu on tervetullutta.

Kondensaattorin plus jalka tinataan plussaan ja miinusjalka miinukseen.
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: CluBBaH - 06.02.11 - klo: 10.52
Tohon servon hakkaamisongelmaan.

Ei oo tullu mieleen rajottaa kääntyvyyttä epa:lla niin ettei servo käännä väkisin enempää kun vivustot kääntyy?
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: pijokela - 06.02.11 - klo: 15.09
pätkiminen johtunee todennäköisesti nimenomaan VASTAANOTTIMEN virranpuutteesta.

Kondensaattori laitetaan vastariin.  Kondensaattorissa tulee tällöin olla servoliitin.

Ei ole pakko olla servoliitintä.
Voidaan juottaa suoraan akulta tuleviin plus ja miiinus johtoihin.

Toi noin. Jos ongelmana on vastaanottimen pimeneminen, koska ESC:n BEC ei syötä tarpeeksi virtaa ohjausservolle, niin siihen ei auta kondensaattori akun ja ESC:n välissä. Sinnekin voi kondensaattorin laittaa, mutta se auttaa eri ongelmiin.

Vastaanottimen pimenemistä estävä kondensaattori on saatava vastaanottimeen. Jos ei ole liitintä, niin sen voi juottaa kiinni ESC:n ja vastaanottimen välillä olevaan johtoon. Mutta ainakin itse olen saanut helposti ostettua kaksijohtimisia liittimiä, jotka menevät vastaanottimen kahteen pinniin. Tässä kondensaattori vastaanottimen B kanavassa:
(http://farm6.static.flickr.com/5138/5421543644_9acac74f57.jpg)

Tässä vielä kuva siitä, millainen tuo liitin ja johto olivat ennen juottamista:

(http://farm6.static.flickr.com/5096/5421543652_11d6fbeb30.jpg)

Ja tuo kuvassa oleva konkka on siis 4700 mikrofaradia ja kestää 6,3V. Kondensaattorissa on miinusnapa merkittynä ja se juotetaan mustaan johtimeen. Musta johdin tulee vastaanottimessa linjaan kaikkien muiden miinus johtimien kanssa eli sinne reunaan.
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: vato - 06.02.11 - klo: 17.34
No jopas on tullut paljon hyviä vinkkejä.Kiitosta paljon.

Vix:vaihdetaanko painoihin muutama liitin? :wink:
Sitten ei tartte kuin sen konkan niin pääsee taas linjalle(toki toinen vastari pitää hommata että saa M05:sen taas ehyeksi)

Tänään ajattelin pyhäpäivän ratoksi(kunhan saa kotityöt tehtyä,vaimo käski)niin ajattelin paneutua hiukan tuohon alustan shimmaamiseen ja voimansiirtoon..
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: pijokela - 06.02.11 - klo: 20.19
Käy.
joku 25V 2200uF ja langat ulos samasta päästä malli siihen kaveriksi esim. http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=8389 (http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=8389) inhimillisen kokonen kun vertaa tuplakokoiseen 4700uF http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=8420 (http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=8420)
Ainakin tosiaan kannattaa kokeilla, kun on uudet noparit ja servot.
Mulla ainakin on vastarissa 5-6V. Onko teillä tosiaan 25V?  :roll: Olisi aika paljon pienempi ja hiukan halvempi, jos kestäisi vain 6,3V tai 10V.
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: vato - 06.02.11 - klo: 23.07
Käy.
joku 25V 2200uF ja langat ulos samasta päästä malli siihen kaveriksi esim. http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=8389 (http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=8389) inhimillisen kokonen kun vertaa tuplakokoiseen 4700uF http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=8420 (http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=8420)
Ainakin tosiaan kannattaa kokeilla, kun on uudet noparit ja servot.
Mulla ainakin on vastarissa 5-6V. Onko teillä tosiaan 25V?  :roll: Olisi aika paljon pienempi ja hiukan halvempi, jos kestäisi vain 6,3V tai 10V.

En huomannut katsoa millaisen punttilevyn otit?Oliko siinä kaikki 5g painoisia?
Jos oli niin mulla on semmoisiakin jossa on 5g ja 10g puntteja.Saat semmoisenkin jos tarvetta.
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: Tomsantommy - 11.02.11 - klo: 19.58
Saakos tätä autoo jo suomesta?
Näköjään saa,miten en huomannut,no puusilmä kun olen Racing factoryllä oli
Otsikko: Vs: TAMIYA M-06PRO
Kirjoitti: vato - 29.08.11 - klo: 23.19
Nonniin,vanhaan topiikkiin lisää kokemuksia:
Eli Tänään olin kokeilemassa M06:sta piharadalla ja pikku totuttelun jälkeen se oli aika hauska ja suhteellisen nopea ajettava.Renkaina oli HPI:CupRacer sliksit,Tamiyan 60d sliksit ja Tamiyan pienihalkaisija "superSliksi".

Hpi:n ja 60D slikseilla meni tietenkin kovempaa suorilla,mutta Supersliksit oli tasaisempia ajaa.Mutta siltikin kallistun ehkä enemmän 60d sliksiin,kunhan saa jatkettua testejä alusta+diffin kanssa.Nyt kiinni oleva 3Racen kuuladiffi oli tiukahko ja se teki omat vaikeudet kurvista ulostuoloon kun piti varoa kaasua,muuten se alkas "piirtämään".Mutta kun sen ominaisuuden kanssa pääsi sinuiksi niin epävirallisella kellotuksella(puhelin hälyttämään 10min päästä ja laskin itse kierrokset.Kierrosmäärän kun jakaa 10min tapauksessa 600sekunnilla niin saa noin arvion keskikierrosajasta)Tulokset oli sitä luokkaa että etuvedolle ei vielä aivan pärjää,mutta ei ole heittopussikaan.

Mutta uskon että tästä saa vielä nopeamman.Nyt on kiinni vakio minin kone mutta ajatuksena tuli kokeilla vielä radiaaleilla.Mutta pelkäänpä että radiaali tekee tästä joka luisuvan tai löysällä diffillä sutivan.
Jos kausi loppuu niin sitten ens kesänä viimeistään jatkan...

Mutta lyhyesti:jos haluaa ajaa kaasu pohjassa paljon ja käännellä vaan rattia niin osta etuveto.Tämä vaatii tarkempaa otetta ja on haastavampi ajaa.
Mutta kun on tottunut katsomaan minejä minien koreilla niin oli mukavaa ajaa BMW 2002 kopalla vaihteeksi.