Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Kivelaster

Sivuja: 1 [2] 3
31
Tamiya / Vs: Tamiya Lunch Box
« : 27.05.14 - klo: 16.25 »
Tässä on kuva siitä, mihin tuo kolmas iskari kiinnitetään. Eli vaihteiston toiseen puolikkaaseen tehdään lovi ja akseli pujotetaan iskarin alalenkin läpi:



Iskarin pituus oli tässä tapauksessa n. 60mm lenkin keskeltä lenkin keskelle. Tässä alapää on paikoillaan, akseli pujotettuna vaihteiston sisään. Tuon kolon pitää olla pikkuisen väljä sivusuunnassa jotta vaihteisto pääsee keinumaan akselin päistä. Jouseen kannattaa laittaa ihan pikkuisen esijännitystä eli sen pitää puristaa akseli kevyesti tuonne pohjaan:



Tässä näkyy yläpään kiinnitys. Runkoon porataan keskelle 3mm reikä, siitä M3 ruuvi läpi. Meillä on n. 5mm pitkä vastamutteri runkoa vasten. Yläpään molemmin puolin on M3 prikka ja lopuksi lukkomutteri pitämässä yläpäätä paikoillaan:



Meillä on noita minin pomppuiskareita jäljellä pari kappaletta. Laita, flape, vaikka yv. niin voin pistää kirjekuoressa yhden tulemaan. Jos sulta on nuo pikkujouset poikki, niin takapää on varmaan aika hervoton. Tuohon koneen tehoon en osaa sanoa muuta kuin että hellitä vähän kaasusormea tai rajoita maksimikaasua ohjaimesta...  :grin:

-Mika


32
Tamiya / Vs: Tamiya Lunch Box
« : 26.05.14 - klo: 21.31 »
Moi,

Tässä meidän Lunch Box. Maalattu iloisilla väreillä ja on hupaisa ilmestys. Muuten vielä vakio, mutta kuulalaakerit auto sai sisäänsä  :smiley:

Pikainen koeajo tuli tehtyä viikonloppuna. Autoon olisi tarkoitus sovittaa mietoa harjatonta tekniikkaa vähän reippaampaa kulkua ajatellen. Vakiomoottorilla GPS nauhoitti suoranopeutta n. 24 km/h, joka oli jopa enemmän kuin kuvittelin. Jahka auto saa öljyiskarit niin sitten voi kulkupuoltakin kevyesti päivittää.

Takapään jousitustakin modattiin. Autoon asennettiin ns. 3. iskari rauhoittamaan peräpään levotonta liikettä. Iskari lainattiin Tamiya Ministä, se on Minin alkuperäinen "pomppuiskari" mekaanisella vaimennuksella. Toimii aivan riittävän hyvin.

Terveisin,

-Mika

33
Tamiya / Vs: Tamiya Lunch Box
« : 21.05.14 - klo: 23.34 »
Moi, olen aika tuore rc-laitteiden parissa ja haluaisin kysyä mielipidettä Tamiya Lunchbox 1:12 rc auton stock-moottorin ja escin korvaamiseen kyseisillä harjattomilla vermeillä.

http://www.aliexpress.com/item/Skyrc-Leopard-4370KV-9T-2P-Brushless-Motor-Leopard-60A-ESC-Program-Card-Combo-Set-For-1/734729796.html

Onko moottori liian tehokas lunchboxiin, vai pysyykö ajettavuus (ei niin hyvä stockinakaan) vielä hallussa?
Auton perä pomputtaa paljon yleisesti ajossa, onko mielestänne tyhmä idea lukita tamiyan alustan takaosa ruuveilla tms. (ei siis auton jousista vaan siinä alustan takaosassa olevasta jousituksesta.)

Moi,

Tilasin meidän juniorille myös Lunch Boxin ja itselle Tamiyan Wild Willyn alustalla oleva Volkkarin bussin.
https://www.tamiyausa.com/items/radio-control-kits-30/trucks-36500/rc-volkswagen-type-2-wheelie-58512
Niitä ja kesän keulimisia odotellessa. En tiedä tuleeko tämä liian myöhään, mutta pohdiskelin kanssa tuota moottoriasiaa ja tilasin sitten meille vähän miedompia harjattomia. Meillä on joskus ollut takaveto-Correissa kiinni juurikin tuo "raitakannuinen" 9T mosa, tosin eri tuotemerkillä mutta samaa tavaraa se silti on. Sanoisin että on ihan liian tiukka kapistus Lunch Boxiin. Traxxas Slashinkin sai kulkemaan aika haipakkaa tällä moottorilla.

Laskeskelin teoreettisia nopeuksia, niin vakiomosalla ja 2S LiPolla Lunch Box kulkee varmaankin sellaiset reipas 20...22 km/h. Jos laitat mainitun 9T mosan niin meno suunnilleen tuplaantuu, eli on n. 40...42 km/h. Sanoisin, että samasta sarjasta järkevämpi moottori olisi esim. HobbyKingistä saatava 13T (3000KV):
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__27865__Turnigy_Trackstar_1_10_13_0T_3000KV_Brushless_Motor.html
tai vielä miedompi 17T (2400KV):
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__27867__Turnigy_Trackstar_1_10_17_0T_2400KV_Brushless.html

Nuo tietysti edellyttävät, että jonkinlainen harjattoman säädin löytyy. Miedommalla laite kulkee vähän alle 30 km/h ja väkevämmällä vähän yli. Mä tilasin nuo molemmat, Lunch saa miedomman, Volkkari väkevämmän. Välityksistä johtuen pitäisi silloin mennä yhtä kovaa ja varmasti aivan riittävästi.

RcMartista löytyy melko pistämättömän hintainen kombo, jos sellaista haluat. Se on pikkuisen liiankin ärhäkkä, mutta mukana tulee hyvä säätöpalikka jolla voi koettaa vähän rauhoittaa menoa. Ja saahan radiosta yleensä tiputettua kaasun määrää. Joka tapauksessa tämä on järkevämpi ja halvempi (tulee tällä hetkellä ilman postikuluja) kuin tuo Leopard:
http://www.rcmart.com/speed-passion-3500kv-combo-reventon-brushless-p-37644.html?cPath=1560_1301

Laittelen tänne omia ajofiiliksiä ja kuvia auto(i)sta jahka ne aikanaan saapuvat ja niitä saadaan kasaan.

Maailman palstoilla yleinen kikka ajovakavuuden parantamiseksi on kolmas iskari taakse joka tukee keinuvaa taka-akselia hentoja orkkisjousia paremmin. Lukita tuota ei kannattane? Ja tietysti autoon kannattaa laittaa öljyiskarit niin holtiton pompottelu edelleen vähän rauhoittuu. Tilasin itselle jo valmiiksi Tamiyan #50520 iskarit. Niitä saa myös RcMartista. Mm. täällä on iskariaiheesta jotain, muualtakin tuntuu löytyvän:
http://www.rcknowhow.co.uk/tamiya-lunchbox-58063-58347/tamiya-lunchbox-5th-shock-modification/

-Mika



34
Moi,

Laitoin viestini tänne kun en sopivampaakaan säiettä keksinyt. Miten on, onko Mini Classic / Mini Competition kerhokisakääntöihin odotettavissa muutoksia kaudelle 2015?

Kesän aikana meidän perheestä ei varmaan juuri ehditä osallistua ulkoratakisoihin, mutta kalustoa kumminkin kunnostetaan / päivitetään ensi kautta varten. Olisi mukava tietää mahdollisimman varhain josko sääntömuutoksia on tulossa.

Taannoisessa Lahden endurance-kisassa kuului useammastakin suusta kommentti, joka lämpimästi puolsi erilaisten M-Chassis korien esiintymistä radalla. Olihan tuo kieltämättä värikästä katsottavaa, ja kaikesta päätellen yleisökin tykkäsi. Vaikka mitään tekniikkamuutoksia ei ensi kaudelle tulisikaan, olisiko mahdollista keskustella muidenkin kuin Mini korien sallimisesta.

Itse olen nykysääntöihin aivan tyytyväinen, mutta voisiko Competition luokkaa avata sen verran että sallittaisiin (vaikkapa koemielessä) myös muut kuin kuluvalla kaudella sallitut korit. Jos endurance tapahtuma on saamassa jatkumoa, voisiko sen Classic Motor Show:ssa käytettyä korisääntöä soveltaa tulevalla kaudella koko Competition luokkaan. Erilaisia koreja olisi jo automaattisesti olemassa.

Mikäli tekniikkapuoli ja rengassäännöt pidettäisiin ennallaan, kenenkään kilpailijan kalusto ei missään tapauksessa menisi vanhaksi eikä muutos estäisi osallistumasta nykyisellä kalustolla sellaisenaan ensi kauden Competition luokkaan.

Mini Classic luokka on mielestäni hyvä juuri sellaisena kuin se nyt on. Missään tapauksessa en kannata yhdenkään ylimääräisen luokan lisäämistä, jotta harrastajamäärät pysyisivät vähintään nykyisen suuruisina. Korisäännön löysääminen ei pakottaisi ketään hankkimaan uutta kalustoa, mutta voisi jopa lisätä tämän hauskan luokan kiinnostavuutta.

terveisin,
-Mika


35
Moi,

Laitoin jo omat kiitokseni toiseen säikeeseen, mutta laitetaanpa tänne myös. Eli suurkiitokset järjestäjille ja kanssakilpailijoille. Kivaa oli vaikka voimille otti.

JEANS Teamissa Rasmus ajoi viisi tuuria eli 356 kierrosta ja minä loput eli 308 kierrosta. Yritettiin selvitä kahdella viimeisellä ylipitkällä vuorolla loppuun asti ja tavoite oli näin säästää yksi akunvaihto. Pääsin viimeisellä omalla vuorolla 94 kierrosta. Sitten hölmöiltiin oikein urakalla ja vaihdettiin Rasmukselle viimeiseen tuuriin TYHJÄ akku  :shocked:

Rasmus ehti kitenkin ajaa viimeisellä vuorolla 80 kierrosta. Teoriassa kierroksia olisi tullut 88 mutta kaksi kertaa taivasteltiin radalle pysähtynyttä autoa ennenkuin älyttiin että vika on tyhjässä akussa. Aikaa meni pölhöilyyn 2:41. Olisi erään joukkueen viides sija ollut tiukemmassa, jossei se nyt ollut (meille jäi viidenteen sijaan 7 kierrosta) :evil:

terveisin,
Mika ja Rasmus

36
Moi,

JEANS Team kiittää järjestäjiä ja kanssakilpailijoita mahtavista kahinoista. Endurance-kisa oli meille molemmille ensimmäinen, ja päivä oli toimintaa täynnä kaksimiehiselle joukkueelle. Syömiset ja vessakäymiset jäi kokonaan haaveiluasteelle, ja etenkin Rasmus urakoi kun ajoi joukkueen yhdeksästä tuurista viisi. Päästiin kuitenkin ehjänä maaliin, kuten kuvasta näkyy  :laugh:

t: Mika ja Rasmus


37
Melkein pahaa tekee kun ajattelen miten meidän JEANS kuplassa menee jarrutus pitkäsi ja syöksytään tuonne Fiatin konttiin...  :shocked:

-Mika

38
JEANS Team:

Mika Kivelä
Rasmus Kivelä

39
Moi,

JEANS Team vastaa etuvedolla Team Beetle53:n takavetoiseen haasteeseen  :grin:

Meillä on vain kaksi kuskia, joten jos joku haluaisi ajamaan keltaista kuplaa niin ottakoon yhteyttä. Yhdelle älyttömän taitavalle kuskille olisi tilaa (koska me ei olla)...

-Mika

40
Moi,

Mekin ollaan Model Expossa, ei tosin ajamassa vaan turisteina. Harmi, kun meni samalle viikonlopulle tämän kanssa. Lahden päätöskisassa nähdään...

-Mika

41
Hei,

Kiitokset järjestäjille meidänkin puolesta. Kivaa oli. Hienosti hoiditte kisan läpi pienistä tekniikkamurheista huolimatta. Tykkäsin radasta tosi paljon ja Classic Mini kiiti finaaleissa kuin hurmoksessa. Käsittämätön kolmas sija tällaiselle peräpään vartijalle.

Formuloissa taisin olla enempi oma itseni ja toimia lähinnä turva-autona, mutta järjestimpä muille ainakin ohitusharjoituksia  :laugh:

Harmi, kun Rasmuksen Mini tilttasi juuri ennen 2. finaalia. Oltaisiin saatu kunnon jäsentenvälinen. No, ensi kerralla parempi tuuri.

terveisin,
Mika ja Rasmus Kivelä

42
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 27.01.14 - klo: 09.54 »
Moi,

Vato; kyllä Formulaa näköjään pitää ajaa justiin niinkuin viisaammat neuvoo. Haastava laite, jolla on vaikea saada aikaan tasaisia kierroksia. Mä kokeilin Drag brakea niinkuin oli Korialla puhetta, mutta kyllä senkin kanssa saa olla tarkkana.

Jarru yleensäkin on voimakkaasti vauhdista riippuvainen, eli kovassa vauhdissa jarru ottaa ärhäkämmin ja hiljaisessa se on varsin mieto. Sitten kun kovan vauhdin päätteeksi tarvii jarruttaa niin annostelu on haastavaa. Ja kun yhden epäonnistuneen jarrutuksen jälkeen poikkeaa linjalta ja käy keräämässä roskat radalta renkaisiin niin seuraavaan jarrutukseen saa tulla vielä tarkemmin...

Meillä on ajeltu nyt Tamiyan kumeilla, ja kokeilin sunnuntaina Thomsvan loistokkaasti liimaamia Pittejä. Niillä oli jotenkin helpompi ajaa, auton käytös on rauhallisempaa. Mutta Pitit tuntuivat sotkeentuvan Tikkurilassa siinä kuin Tamiyatkin, joten siinä mielessä molemmat on yhtä hyviä tai huonoja. Tilasin itselleni Pitit ja hellitin kukkaron nyörejä myös omaan ponderiin, joten jatkossa noita voi vertailla muutenkin kuin pelkällä mutulla.

Mulla on sellainen mielikuva, että kaikki autot on nopeita jos kummit pitää riittävästi ja kuskin sormet toimii. Se, onko auto aliohjaava tai yliohjaava on enempi makuasia kuin myös renkaiden omat erityisominaisuudet. Tämä on nähty moneen kertaan myös oikeiden kilpa-autojen kanssa.

-Mika

43
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 26.01.14 - klo: 18.36 »
Moi,

Täällä olisi kanssa yksi uusi formula, nähtänee myös kerhokisoissa aikanaan jos vain suinkin säilyy ehjänä. Tänään auto taisi olla toista kertaa Tikkurilan radalla. Väritys mukailee männävuosien Renault R25 autoa. Tarrat on TQRacingista, auto on Tamiyan PRO vakiokorilla.

Tarrasarjan tupakkimainokset jätin pois, niin loppuja piti hieman soveltaa. Mukaavaa oli Tiksissä, vähän turhan paljon meni mekaanikoilta aikaa kiesin radalla pitämiseen  :shocked:


-Mika

44
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 15.01.14 - klo: 10.02 »
Moi,

Mä hypistelin Vato:n formulaa kisaa edeltävänä iltana ja siinä Pit hard 572 takakumit tuntuivat aika pehmoisilta. Ehkä jopa pehmoisemmilta kuin tuossa meidän autossa jossa on Tamiyan softit takana  :shocked:

Mutta mitäs näitä enempää ihmettelemään. Jos tuo Pitin yhdistelmä toimii noin ja Tamiyan taas nimellisesti toisinpäin niin OK.

Itse olen samaa mieltä rengassäännöstä, eli ei koskettaisi siihen. Joka kuskille valikoituu kuitenkin se mieleinen rengastyyppi ja kaikilla saa näköjään pitoa riittävästi, ulos ja sisälle.

-Mika

45
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 14.01.14 - klo: 23.12 »
Moi,

Aukaiskaas Gurut tätä rengasasiaa. Tätä palstaa kun katselee niin Tamiyan gummeista suositellaan
- eteen hard ilman inserttiä
- taakse soft insertillä

Aloitteleva formulakuski, poikani Rasmus ajeli Korian kerhokisan viime sunnuntaina noilla Tamiyan kumeilla ja oli autoon ihan tyytyväinen. Väläytti kerran jopa 18.xx kierrosajan. Viikkoa ennen kisaa sai Tikkurilassa treenatessaan auton jopa kaatumaan kaksi kertaa -ihan pidosta, ei mollasta. Auto oli looginen ajaa, mieluummin puski hieman kuin pyörähti. Sormilla kokeilemalla eturengas on todellakin kovempi kuin takakumi.

Pit Shimizusta suositellaan rengasparia 571/572. Mä kaivelin netistä mm. tämmöisen Pitin rengaskartan joka sanoo:

FRONT Tires
PS-0571  F1-S  Super Soft
PS-0574  F3-S   Soft
PS-0573  F1-M  Medium
PS-0577  F3      Hard

REAR Tires
PS-0575  R1  Super Soft
PS-0579  R3-S  Soft
PS-0572  R1 Hard
PS-0578  R3  Hard

The "1" series are generally meant for normal asphalt and paved services.  Works good with traction compounds.

The "3" series are meant for carpet and smooth surfaces.  Works good without traction Compound.

Tämähän on aivan päinvastaasta!!! Eli eteen kumi joka on Pitin pehmein ja taakse kova. Jos Tamiyaa mukailisi niin valinta voisi matolle olla vaikka eteen 577 / taakse 579. Vai onko tämä niin, että mikään ei varsinaisesti tarkoita mitään ja yhdistelmä 571/572 on vain käytännössä koettu hyväksi?

Vato auta !!!

-Mika


46
Tässä meidän kalustoa...

Formulat-15.png
nimi: Kivelä Rasmus
nimim. / seura: -/-
runko ja kori: Tamiya F104 PRO
moottori: LRP Vector K7 21.5T
säädin: SP Reventon S
akku: Orion Rocketsport 4200
servo: Savöx SG-1252MG Low profile
radio: Futaba 2PL

MClassic-15.png
nimi: Kivelä Rasmus
nimim. / seura: -/-
runko ja kori: Tamiya M03 Rover Mini Cooper
moottori: vakio
säädin: Tamiya TEU101
akku: Orion Rocketsport 4200
servo: Blue Bird BMS-631MG
radio: Futaba 2PL

MComp-67.png
nimi: Kivelä Mika
nimim. / seura: Kivelaster /-
runko ja kori: Tamiya M03 Rover Mini Cooper
moottori: HW 3000KV 13T
säädin: karrelle palanut mutta täysentisöity SP Exige 2.0
akku: nVision Sport 4500
servo: Savöx SG-1252MG Low profile
radio: Futaba 2PL

Loistavat kisat oli !!! Erityiskiitos Fosselle formulan lainasta. Pientä harjoittelua tuo vielä vaatii kun vedin Classic Minillä formulaa kovempia kierrosaikoja. Puolustukseksi ei voi sanoa kuin että mun eka kerta formulan ratissa...

terveisin,
Mika

47
Kisajärjestäjille tiedoksi:

* Rasmus Kivelä ajaa omalla ponderilla, vaikka ilmoittautimisessa varasin lainaponderin (posti ehti juuri tuoda oman).
   Ponderin numero 8403622. Koskee luokkia Mini Classic #15 ja Formula #15.

Mulla itsellä on Formulaan osallistuminen aika kinthaalla. Itella ei vielä ole toimittanut osa- ja mutterikasaa josta pitäisi tehdä auto...

-Mika

48
Formulaan sain vahvistuksen että numero oli #17 vapaana ja sen sain.

Mistä näkee Compin vapaat numerot? kerhokisat.org sivuilla numero #67 oli edelleen vapaana ja se olisi ollut passeli kun sain varattua saman jo aiemmin Classiciin. Toisaalta, sama se millä numerolla näitä ajaa. Olisi vain helpompi muistaa itse omat numeronsa jos olisi edes pari samaa...

-Mika

49
Moi,

Ilmoittauduin Formulaan vaikka autoa ei vielä olekaan. Toivottavasti auto ehtii sunnuntaiksi, siltä tuo toistaiseksi näyttää. DHL kuskaa apparaattia kaikin voimin kohti Suomea. Onneksi luokan ajaminen ei ole nyt minusta kiinni kun ilmoja on tarpeeksi.

Yritin varata itselleni kisanumeron #17 formulaan ja numeron #67 Mini Compiin (sama kuin mulla Classicissa) mutta mikään taho ei ole varsinaisesti vielä reagoinut asiaan. Tuota Comppinumeroa anelin jokunen viikko sitten kerhokisat.orgissa ja formulaa täällä. Ilmeisesti nuo onnistuu kun ovatten molemmat edelleen vapaana???

-Mika

50
VTR:ää tulossa ajamaan ja Formulakin siinä samassa tulee mukana jos vaikka innostutaan ajelemaan :)

Ilmoitin meidän Rasmuksen Formuloihin. Pistä vain ilmo sisään, josko joku muukin vielä laittaisi ja luokka ajetaan...

-Mika

Jostain ku viel yhen Vormulan sais puristettua niin sit luokka ajetaan .... jos nyt oikein laskin.......
- Barbie -

Moi,

Mä tilasin just Tamicosta formulan  :grin:

Jos oikein onnen tähdet kääntyy kohdalleen ja pyhä henki laskeutuu tämän projektin päälle niin auto on perjantaiksi mulla ja sittenhän ei tarvita kuin raivokas kasaustyö. Tsekkailen seurantaa huomisiltaan asti ja jos näyttää yhtään siltä että auto on tukevasti matkalla Suomeen niin pistän ilmon sisään.

Eli kyllä nyt alkaa todellakin näyttää siltä että luokka ajetaan !!!

-Mika

PS. Mä en muuten ole koskaan ajanut formulaa saatikka hakenut siihen säätöjä... tosi jännää nähdä kuka tässä luokassa tulee toiseksi :cool:

51
VTR:ää tulossa ajamaan ja Formulakin siinä samassa tulee mukana jos vaikka innostutaan ajelemaan :)

Ilmoitin meidän Rasmuksen Formuloihin. Pistä vain ilmo sisään, josko joku muukin vielä laittaisi ja luokka ajetaan...

-Mika

52
Moi,

Olisikohan tänne tulossa Formuloita? Onko F1-autoja kellään muihin luokkiin osallistuneilla? Toistaiseksi ilmoittautuneita ei ole. Meille joulupukki toi yhden Formulan ja perheen nuorempi Agostini haluaisi mielellään ajaa kilpaa silläkin. Toinenkin Formula on taloon tulossa myöhemmin keväällä.

Näillä näkymin meiltä osallistutaan kahden Mini Classicin ja yhden Compin voimin, joten ainakin Classic luokka saadaan aikaan VTR:n ohella.

-Mika

53
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 01.01.14 - klo: 09.05 »
Moi,

Jaksaako kukaan avata ovia tänään? Espoosta olisi tulossa pari ajajaa...

-Mika

54
Moi,

Ilmoittauduin poikani kanssa Mini Classic kisaan. Eikös ilmoittautuneiden määrä jo riitä luokan ajamiseen? Ollaan tulossa ekaa kertaa kisaamaan, joten nyt on muille harjoitusvastusta tiedossa; ainakin kaksi kierroksilla ohitettavaa haahuilijaa mukana  :tongue: Vanhaa jännittää aivan hulluna jo valmiiksi  :shocked:

Meillä ei ole omia pondereita, eikä varmaan ehditä tähän hätään hankkiakaan. Laitoin ilmoon siitä maininnan, mutta laitan vielä tännekin. Eli Classicin autot #15 ja #67 vailla ponderia, tarvitaan järjestäjältä vuokralle. Jos kellä on tietoa, millaiset nuo tulisi olla ja mistä niitä saa, niin valistakaa. Hankimme varmaankin jatkossa omat, jos kisakipinä tästä leimahtaa ilmiliekkiin.

terveisin,
-Mika


55
Sähköautot / Vs: Ajovalot ledeistä ?
« : 29.05.13 - klo: 16.18 »

Ja vielä herää kysymys, istä porukka on tehnyt valoille umpioita? Haussa olisi sellainen n. 18mm umpio.

Moi, yksi vaihtoehto on MagLiten heijastin. Mulla oli joskus tuollaiset Tamiyan Minissä. Sopi sinne kuin nenä päähän. Vielä kun ujutti alkuperäiset polttimot paikoileen kutisukan avulla, niin noilla näkee oikeasti. Kaksi polttimoa sarjassa, niin jannitteen voi ottaa suoraan BEC-piiriltä (= vastarin vapaasta liitynnästä).

http://www.varuste.net/Mag-Lite+Polttimoheijastin+AA-sarjan+valaisimiin

-Mika

56
Osaako joku  kertoa, että minkä auton rattaat tähän vehkeeseen sopii? En ole ohjekirjaa katsonut vielä, saattaa sielläkin vastaus olla. Pitäisi pidemmät välit saada.

Moi, nostetaas tätäkin.

Eli sama kysymys vaivaa minuakin, olen hommaamassa jotakin nelivetoalustaa tällaisen Retroracingin korin alle. Ja yksi vaihtoehto olisi Retron oma RR-01 alusta. Muut vaihtoehdot Tamiyaa, joko TT-01RE tai DF-03RA, joka siis on rallialusta.

Eli sellaiset, jolla tuo Retroracingin oma alusta jo on:
- Millainen manuaali tulee mukana, onko siinä kerrottu eri säätömahdollisuudet ja mahdollisuudet muutella välityksiä?
- Mikä hammasjako on rattaissa (minkä valmistajan rattaat) ja onko paljon pinioni/isoratas vaihtoehtoja?
- Pystyykö akseliväliä säätää?
- Onko manuaalissa varaosanumerot (vs. Tamiya) niin tietää mitä tilata ja mitä on saatavilla?

Sinänsä RR-01 alusta vaikuttaa kilpailukykyiseltä niin ominaisuuksiltaan kuin hinnaltaankin. Tamiyan TT-01RE alustan saa kotiin 140€:lla + kori päälle. Retron oma setti tulee tuolla rahalla koreineen. DF-03RA onkin sitten jo huomattavasti kalliimpi, liki 200€ (ja edelleen Retron kori päälle).

-Mika

57
Tamiya / Vs: Tamiya TT-01 -kaikkea vakiosta ralliautoon!
« : 12.10.10 - klo: 21.29 »
Moi,

Kiitos vastauksista!

TT on enemmän sileän peli kuin DF. DF:llä vetää tosin melko näyttävää ralliautomaista rata-ajoakin pitävillä kumeilla, joten on monikäyttöisempi mielestäni. Ja alustaa on aina helpompi tiputtaa alemmas lyhyemmillä ja kovemmilla iskareilla kuin käydä dremelöimään lisää maavaraa TT:hen.

DF:än diffit eivät aiheuttaneet ongelmia 8,5T novakin harjattomalla + lipolla, kun oli kasattu liimalla (diffilevyt liimataan toiselta puoleltaan diffiin).

Ehdoton puoltoääni - molemmat omistaneena - siis rallimallille!

Onhan tuo noinkin. Kuinka hyvin DF:n välityksiä pääsee ropaamaan? Katsoin manuaalia, ja siellä puhuttiin 7.16-8.83 haarukassa olevista väleistä. Esim. VTR-10 sarjassa minimivälit näyttäisivät nykysäännöillä olevan 5:n luokkaa, johon TT:llä päässee helpommin (jos tuota joskus intoutuisi ajamaan). Voin olla väärässäkin.

Mulla ei ikinä ole ollut kuuladiffillistä autoa, joten mihin perustuu diffin jäykistäminen (mikä siellä kanittaa vastaan)? Kuvan perusteella metalliset sivulevyt puristuvat kuulia vasten, jotka pääsevät vapaasti pyörimään lokosissaan. Kun ruuvia/jousta kiristää, se estää vain kuulia "sutimasta" näitä metallilevyjä vasten. Mutta mikä rajoittaa kuulien pyörimistä (tai metallilevyjen erisuuntaista pyörimistä), eli toimii "lukkona"?

Sitten on vielä RetroRacingin RR-01 alusta, jossa maavaraa n. 20mm. Pakettina korin kanssa 139€. Aika vähän (80€) jää alustalle jos tuosta poistaa korin jonka kuitenkin ostaisin. Mukaan siis öljyiskarit, kuulalaakerointi ja näytti olevan metallinen kardaanikin. Testattu Pienoismallilehdessä 5/01, eikä aivan lyttyyn haukuttu.

Olisko tästä mitään sanottavaa, toisaalla on ketju tälle mutta hiljaista sitten viime toukokuun? Diffeistä ja säädöistä on esitteen perusteella vaikea sanoa mitään.

-Mika

58
Tamiya / Vs: Tamiya TT-01 -kaikkea vakiosta ralliautoon!
« : 12.10.10 - klo: 15.37 »
Heippa,

Tyrkkäsin kysymykseni tähän ketjuun, kun se mielestäni osuu lähimmäksi...

Meillä on ankarasti mietitty sopivaa nelivetoalustaa, lähinnä asfaltille, soralle, rallikäyttöön -jopa VTR-10 sarjaan- jos vain innostusta riittää.

Kävin liudan Tamiyan alustoja läpi ja jäljelle jäi TT-01RE ja DF-03RA. Ensinmanittu on minusta varsin halpa, parhaimmillaan tuo tulee kotiin 130...150 euron tuntumaan. DF-03RA on huomattavasti kalliimpi, ainakin tällä hetkellä. Luin tätä ja DF-03RA ketjua läpi, mutta aivan yksikäsitteistä vastausta en löytänyt. Eli:

-Paljonko TT-01 alustaan saa ruuvattua maavaraa? DF-03RA näytti olevan 17mm max, mutta kuinka on TT:n laita. Dremelillä tai ilman, luulisi pääsevän samaan? Eli mikä kohta rajoittaa, iskareitahan on helpohko "pidentää" tarvittaessa.

-Tarjoaako DF-03RA mitään sellaista, jota TT:ssä ei saa tehtyä. DF:ssä näkyy olevan kuuladiffit, mutta tuolla sen omassa ketjussa tuskailtiin juurikin noiden luiston kanssa. Ja näköjään diffin osista (Tamiya) saa maksaa hunajaa. Molemmissa alustoissahan on öljyiskarit ja kuulalaakerit vakiona, TT-01RE tarjoaa myös säädettävää Camberia kuin DF-03RA:kin. TT:n hammasratasdiffit lienee pomminvarmoja ja niitä saa(nee?) kirittyä samoin kuin esimerkiksi Tamiyan Minissä.

-Molempiin näkyisi saavan varaosia varsin hyvin, ja hinnat aika samoja. Omaan silmään DF:ään saatava sisäkori on etu, mutta yllättävän paljon DF-ketjussa moititaan ohjauksen jumittumista pikkukivistä. TT-01 kasausohjetta pläräämällä en uskoisi sen olevan tuossa yhtään huonompi.

-DF:ssä moottorille on ilmeisesti metallinen pukki, mutta itse kone on saatu aika hyvin muovien sisälle lämpenemään. Akku tuossa näkyy olevan fiksusti, sen voinee jopa vaihtaa koria irrottamatta.

RetroRacingin koreja olen katsellut, joten sillä ei ole merkitystä mikä kori alustan mukana tulee vai tuleeko mitään.

Joku viisas voisi valaista... ainakin sellaiset joilla on ollut / on molemmat alustat.

Meillä on ollut Minejä, nyt mennään Slashien ja CC-01 maastureiden voimin. Jotain noiden väliin pitäisi saada...  :grin:

-Mika


59
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 07.10.10 - klo: 22.10 »
Moi,

Mitään mistään ymmärtämättä ottaisin ykkösnoparin kun se kestää jatkuvaa virtaa enemmän kuin kumpikaan moottoreista ottaa. Ja mainospuheiden mukaan kestää 3S akkua.

Ykkösnopari on hieman "isompivirtainen" ja pienemmällä KV-luvulla, joka kielii paremmasta väännöstä. Sen sijaan kakkosmoottorin maksimivirta on aika pieni ja KV-luku suuri, joka saattanee kieliä helpommin kuumenevasta koneesta, jos välitys, ajoitus tai akkujännite ei osu ihan tikkatauluun.

1-1 yhdistelmä antaa enemmän mahdollisuuksia pelata sekä akun (2S/3S), että välitysten suhteen.

Voin olla myös totaalisen väärässä,

-Mika

60
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 07.10.10 - klo: 14.06 »
Aivan järkyttävän hyvää ja informatiivista tekstiä. Luin tuon kolmeen kertaan ja copy-pastesin itselleni talteen.

Kiitos. Silti, tuokin oli vain pintaraapaisu aiheesta. Ja paljon syvällisempään ei pysty, koska eri moottorivalmistajien ja noparivalmistajien aivoituksia en ainakaan minä kykene ohjelmointikapulaa näpläämällä / akkuja vaihtamalla saamaan selville.

Pelkkiä yleisluontoisia havaintoja, joilla on sen suuntainen vaikutus kuin rakenteesta päätellen pitäisikin.

-Mika

Sivuja: 1 [2] 3