Ihan mielenkiintoinen. Voitko hieman avata käytettävää tunnistustekniikkaa varsinaisen ajanoton suhteen?
Ominaisuuksien puolesta näyttää oikein pätevältä. Tagit akuissa jne varsin loistava sovellutus.
Toimintaperiaate on seuraava: radalle maahan on asennettu lähetinkela (125kHz) ja autoihin tulee vastaanotin-telemetriayksikkö. Lähetikelan yli ajettaessa vastaanotin-telemetriayksikkö tunnistaa lähetteen ja kellottaa siitä kierrosajan. Kierrosajat + muut mittaustiedot siirretään sitten Bluetoothilla kännykkään / tablettiin. Bluetoothin kantamia en ole ehtinyt tarkasti mittailla, mutta sitä pitäisi olla ihan riittävästi rata-autoiluun.
Radalla oleva lähetin lähtee käyntiin napin painalluksella, lähettää 2h ja sammuu itsekseen ellei nappia käy painamassa uudelleen (jokainen napin painallus siis nollaa tuon 2h laskurin). Paristot/akut kestää helposti koko ajokauden, koska sen ei tarvitse olla päällä 24/7.
Kantavana ajatuksena tässä oli se, että radalle laskentaan ei tarvita mitään tietokonetta tjsp, koska verkkosähköjä ei ole aina saatavilla tai laskennasta vastaava kaveri ei ole paikalla. Nyt on helppo käydä ihan yksinään testaileen setuppeja, kun näkee eri säätöjen vaikutuksen kierrosaikoihin ja samalla koittaa omia ja muiden kierrosennätyksiä rikkoa.
Tuo kännykkään tuleva softa vähän paisui alkuperäisestä, mutta tuskinpa noista featureista haittaakaan on :) Ennen pidin paperilla noita akun lataustietoja, mutta tuolla softalla homma on huomattavasti helpompaa. Samoin kaikki tehdyt säädöt pysyy tallessa (jos vain jaksaa niitä sinne softaan päivittää) ja vanhat säädöt saa palautettua noista historiatiedoista.
Seuraavaksi pitäs rakentaa lisää noita vastaanotin-telemetriayksiköitä, että isännät pääsee testaamaan :) Jos nuo nyt alkaa toimimaan hyvin ja kiinnostusta on, niin noita voisi ehkä tehdä muillekin.
- J