Kirjoittaja Aihe: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)  (Luettu 1829119 kertaa)

0 jäsentä ja 10 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1410 : 20.11.09 - klo: 21.59 »
 Tämä voi olla vanha tuttu juttu joillekin, mutta mulle uusi ratkaisu asiaan jota olen miettinyt.

 Eli miten estetään siinä ns. kierre kippi mekanismissa se liian pitkälle "ajo" kipatessa tai alas laskiessa, jolloin vaarana siis on kamppeitten rikkoontuminen tai ainakin kierre mekanismin jumittaminen.

 -Laitetaan raja kytkimet/katkaisimet liikkeen ääripäihin. Entäpä jos esim. tilaa ei ole rakenteessa? Tai tuntuu liian vaikealta tai...

 -No tehdään mekaaninen rajoitus joka poistaa totaalisesti mahdollisuuden osien rikkoontumiseen tuon "yli ajon" seurauksena. Yksinkertainen ratkaisu joka tuli viime yönä vastaan tuon IMN:än laittaman linkin kautta.

http://s562.photobucket.com/albums/ss66/avitman/?action=view&current=29092009581.jpg
http://s562.photobucket.com/albums/ss66/avitman/?action=view&current=29092009583.jpg

 Tuohan pitäisi olla yksinkertainen ratkaisu ja selvää pässinlihaa, mutta ei vaan ole tullut edes mieleen tuollainen ratkaisu.

 Eli poistetaan kierre tuolta ääripäistä kierretankoa, lisätään jousi joka puristaa tuota liikkuvaa kierrepalaa takaisin päin. Kierteen loppuessa se kierrepala vaan pysähtyy tangon kierteettömälle osalle. Ja jousi painaa sitä takaisin vasten kierrettä, jolloin moottorin suunnan vaihtuessa kierrepala lähtee takaisin kierteeseen ilman kikkailuja.

 Mielestäni nerokas keksintö tuo, ja ennenkaikkea yksinkertainen. Nyt tietysti sanotte että tuo on vanha keksintö, mutta mulle aivan uusi oivallus kuten jo aiemmin mainitsin.

  :wink:

-t

Poissa 604way

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1411 : 21.11.09 - klo: 15.43 »
Juupeli72: Tuohan on kerrassaan nerokas, ei ainakaan itsellä ole koskaan tullut mieleen, eikä missään tätä ennen vastaan ole tullut. Tää systeemi tulee kyllä ehdottomasti käyttöön!

Sain vihdoin siitä dumpperista sitä videoo otettua :smiley: Tässä linkki. Akku oli aika lopussa kun en löytänyt laturia mistään :roll: Kyllä tuo vetoakselisto tarvitsee uudestaan rakentaa, ilman mitään helkutin kumeja. Menee kyllä tosi näpertämiseks noi ristikkonivelet, saas nähdä miten onnistuu sitten, mutta pakko sitä on ainakin yrittää.

Tässä myös kuva kaivinkoneen sisältä, niitä joskus lupailin ja nyt tarvitsi aukaista se. Servo on noiden legopalikoiden alla. Tää systeemi kyllä tosiaan vaatii paljon voimaa, niin kuin IMN asian on jo sanonutkin. Ihme kun ei servon rattaat oo rutissu vielä yhtään. Ja servohan tuolla palikoiden alla on 2,2kg/cm miniservo.

Sekä myös muutama kuva puskutraktorin telasta, toinen kuva, kolmas kuva. Koostumus on rautalankaa, 1L olut tölkki (peltiä, ei alumiinia) sekä tinaa tietysti. Yhteensä 102 palasta per tela. Eihän ne ihan kohdallaan oo, aika hankalaa saada pysyyn tarkalleen paikallaan kun tinaa kasaan. Pitänee varmaankin vähän kohennella vielä lappujen asentoa, jotta ees sinnepäin suorassa olisivat. Tosin, en ole vielä varma onko nämä edes lopulliset telat, tarkoitan, että toimiiko nämä sitten loppujen lopuksi, vetorattaaseen ainakin sain osumaan. Näissä ainakin luulisi pitoa löytyvän, n.2mm uloke joka lapussa :p Mitään tämän ihmeempiä ei oo vielä ehtiny paljoo tekeen, vielä on suunnitelmatkin vähän auki tässä vaiheessa.

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1412 : 21.11.09 - klo: 18.56 »
Moro,

ainoa ongelmahan tuossa mekaanisessa rajoituksessa jossa kierre loppuu on se, että jos voimaa tarvitaan heti, niin kierteiden ekat jengat on aika kovilla. Mutta esim lavan noston yläpäähän todella jees.

Saisko pienen ristikkonivelen korvattua parilla kierrejousen pätkällä? Entä saiskoha kaivinkoneen kauhaan vietyä voiman akseleilla + jousen pätkillä(jousi aina mutkassa).... Jotenkin ne servot siellä kauhassa näyttää "hauskoilta".

Ite taisin löytää just majakan omaan pienkuormaajaan. Joku tiedelelusetti...


 -p-

Poissa Ville84

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1413 : 21.11.09 - klo: 20.17 »
Saisko pienen ristikkonivelen korvattua parilla kierrejousen pätkällä? Entä saiskoha kaivinkoneen kauhaan vietyä voiman akseleilla + jousen pätkillä(jousi aina mutkassa).... Jotenkin ne servot siellä kauhassa näyttää "hauskoilta".

Ite taisin löytää just majakan omaan pienkuormaajaan. Joku tiedelelusetti...

Minulla ollut vähän samoja ajatuksia nuista kauhan liikkeistä. Olen miettinyt noihin sikun traktoreihin etukuormaajaa ja toimivaa tukkinosturia. Voishan nuo liikkeet toteuttaa ohuella langalla tai vaijerilla. Laittasi vaikka etukuormaajan aisaan voimakkaan jousen joka pitää aisaston ylhäällä. Näissä 1:32 koneissa kun ei suuria nostovoimia tarvi. Sitten joku vaijeri/lanka patentti vetämään aisat alas ja nämä liikkeet tietenkin servon voimalla. Servot vois piilottaa jonnekkin päin konetta, missä on enemmän tilaa. Aisaston puolelle vetopisteet voisi naamioida hydrauliikka sylintereiksi. 604way:lla samaa periaatetta     
(en tiä moniko tajus)

Tuo majakka taitaa olla liian suuri. Tuli tuossa mieleen kun tuohon valtraan tinailin valoja pintaliitos ledeistä, että niistä vois tehdä aidosti toimivan majakan tai vilkkupaneelin. Kännykän tärinämoottori pyörittämään pientä heijastinpintaa, johon kiinni pintaliitos ledi ja se vaan johonkin sopivaan koppaan. http://picasaweb.google.fi/ville.marsyla/Siku#5406616871501012082 eivät ainakaan ole turhan suuria

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1414 : 21.11.09 - klo: 20.41 »
Moro,

no pitää vähän kattoo miten se majakka istuis... Onhan tuossa meikän laitteessakin kokoa aikalailla. Jos se ei kauheesti yli 35mm halkaisijainen ole, niin joutuu laittamaan.

    -p-

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1415 : 22.11.09 - klo: 14.43 »
ainoa ongelmahan tuossa mekaanisessa rajoituksessa jossa kierre loppuu on se, että jos voimaa tarvitaan heti, niin kierteiden ekat jengat on aika kovilla. Mutta esim lavan noston yläpäähän todella jees.

 Kyllä tuota ajattelin itekin, mutta tuon vois kiertää kai silleen että tekisi mekanismiin hieman löysää, jolloin kierretanko kerkiäisi pyöriä muutaman kierroksen ennen kuin joutuisi rasitukselle. Vai kuinka?

 Ideoita voi ja kannattaakin heitellä ilmaan, sillä joku toinen voi keksiä paremman ja simppelimmän ratkaisun ongelmaan jota ite on pähkäillyt.

-t

Poissa Riddler

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1416 : 22.11.09 - klo: 15.31 »
ainoa ongelmahan tuossa mekaanisessa rajoituksessa jossa kierre loppuu on se, että jos voimaa tarvitaan heti, niin kierteiden ekat jengat on aika kovilla. Mutta esim lavan noston yläpäähän todella jees.

 Kyllä tuota ajattelin itekin, mutta tuon vois kiertää kai silleen että tekisi mekanismiin hieman löysää, jolloin kierretanko kerkiäisi pyöriä muutaman kierroksen ennen kuin joutuisi rasitukselle. Vai kuinka?

 Ideoita voi ja kannattaakin heitellä ilmaan, sillä joku toinen voi keksiä paremman ja simppelimmän ratkaisun ongelmaan jota ite on pähkäillyt.

-t


Mites jos viilaisi kierteestä ja mutterista vähän pois kierteen päältä jotta ottaisi kerralla kokomatkalta kierteelle.
Vähän niinkuin kierretapissa kierteen "veisto" alkaa vaiheittain?

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1417 : 22.11.09 - klo: 19.41 »
 Juuri näin. Kiitosta Riddler.

 Tosiaan silloin ote kierteeseen alkaisi koko liikkuvanpalan kierteen mitalta. En tiedä tuon toteuttamisesta sitten, koneistamalla ehkä helpompi tehdä kuin käsityö kamppeilla joita mulla käytössä.

 Tuo kierre käyttö on aivan hyvä juttu monessakin kohteessa. Nuo hydrauliikat näyttäisi hieman sotkevan niin 1:1 kuin näissä pienoismalli koneissakin.

 Kysymystä heittäisin ilmaan.

 Mistähän löytäisin tosi ohutta kupari tai messinki "peltiä"? Pitäis tuo dumpperin hytti saada pikku hiljaa työn alle ja jotenkin tuosta 0.6mm sinkitystä en saa sitä aikaiseksi. Ja toisekseen tekisi mieli kokeilla vähän erinlaista materiaaliakin työstää.

 604way: Kuinkas kardaanien liitoksiin soveltuisi nitroautojen silikooninen polttoaine letku? Vai onko se liian joustavaa?

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1418 : 22.11.09 - klo: 20.27 »
Yksi mahdollisuus on tehdä käänteisesti (vai tarkoittiko juupeli/riddler tätä jo?), eli porata mutteria pikkuisen. Poranterähän tekee automaattisesti kartion. Tämän jälkeen näyttää pikkuisen mutterille kierretappia, jotta kierteen saa auki. Nämä onnistunee ilman sorviakin.

Kyllä iso kierre (tyyliin M8:sta ->) luultavammin kestää näissä "liikkuvat" voimat, varmaan hankalin on juuri tuon mutterin palaaminen takaisin kierteelle "kivutta". Haponkestävää kannattaa tarjota, sähkösinkittyjen kierre toisaalta tuntuu toimivan vain paremmin.

Hienosti liikkuu nuo 604wayn koneet. Tuossa kokoluokassa hammasratasmekanismi toimii ja on varmaan melkein pakollinen tilanpuutteen vuoksi. Mutta esim. tuo Graupnerin kaivuri taitaa olla 1:12, jolloin liikuteltava massatkin nousevat aika reippaasti puomin pituudesta puhumattakaan.

Siima/vaijeri/lanka toimii nostoissa hyvin silloin, jos voimaa tarvitsee välittää vain toiseen suuntaan eli esim. Sikun etukauhassa. Tukkinosturi saattaakin muodostua mielenkiintoiseksi, kun voimaa pitäisi olla kahteen suuntaan.

Linkissä tuonne ranskalaiselle foorumille (http://camions-rc.fr/forum/viewtopic.php?f=111&t=5373&st=0&sk=t&sd=a) on aika hyvin saatu jemmattua servoja pois näkyvistä. Vaatii tosin aika paljon niveliä.

Tuo värinämoottorimajakka vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta!
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1419 : 22.11.09 - klo: 21.20 »
Moro,

en ehkä ihan ymmärtänyt Riddlerin ideaa, mutta tuntuu vaikealta hahmottaa miten vedon alun rasituksen saisi välittömästi koko yhden kieroksen kierteelle... Jos systeemiin saa "väljää", niinkuin Juupeli sanoi, niin silloinhan ongelman saa kyllä pois.

Kierretappimaisessa lähestymisessä jotenkin kuulostaa että kierteiden harjat voisivat jossain tilanteessa napsahtaa kohdakkain -> kaikkien jumitusten äiti.


Asiaa hieman liipaten;
Itteä kiinostais tosi paljon jos jollakulla olisi yksinkertaista ideaa sähköjarrun (kuin akkuporassa) tekemiseen puomin noston tyyppiseen systeemiin päätyasemiin. Ja siten että päätyasemasta pääsee vielä pois. :azn: Varmaan joku ajastinpiiri tekemään puolen sekunnin jarrutus jne...

Poissa Riddler

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1420 : 22.11.09 - klo: 21.29 »
Juuri näin. Kiitosta Riddler.

 Tosiaan silloin ote kierteeseen alkaisi koko liikkuvanpalan kierteen mitalta. En tiedä tuon toteuttamisesta sitten, koneistamalla ehkä helpompi tehdä kuin käsityö kamppeilla joita mulla käytössä.

 Tuo kierre käyttö on aivan hyvä juttu monessakin kohteessa. Nuo hydrauliikat näyttäisi hieman sotkevan niin 1:1 kuin näissä pienoismalli koneissakin.

 Kysymystä heittäisin ilmaan.

 Mistähän löytäisin tosi ohutta kupari tai messinki "peltiä"? Pitäis tuo dumpperin hytti saada pikku hiljaa työn alle ja jotenkin tuosta 0.6mm sinkitystä en saa sitä aikaiseksi. Ja toisekseen tekisi mieli kokeilla vähän erinlaista materiaaliakin työstää.


Ei pyöreää viilaa hyllystä löydy? Itsellä pyöreä viila on päästä kartio jolloin voi reikää avartaa. Pitäisi toimia jos vain viilan kärki mahtuu mutterin sisälle.

Tuota peltiä: http://www.helsinginrauta.fi/
Tiedä sitten kuinka vahvoja ja isoja levyt on.
Lainaus käyttäjältä: pajatso

link=topic=24127.msg385646#msg385646 date=1258917612
Moro,

en ehkä ihan ymmärtänyt Riddlerin ideaa, mutta tuntuu vaikealta hahmottaa miten vedon alun rasituksen saisi välittömästi koko yhden kieroksen kierteelle... Jos systeemiin saa "väljää", niinkuin Juupeli sanoi, niin silloinhan ongelman saa kyllä pois.

Kierretappimaisessa lähestymisessä jotenkin kuulostaa että kierteiden harjat voisivat jossain tilanteessa napsahtaa kohdakkain -> kaikkien jumitusten äiti.


Eikös kyseessä kuitenkin ollut vapaana jousikuormitettu mutteri, jolloin kierteitten kyljet ovat kokoajan kosketuksessa ja jos aukeaa liikaa niin mutteri "laukeaa" kierteen yli = taas kyljet vastakain

Tietysti en ole raketti-insinööri, vain landepaukkufarmari

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1421 : 22.11.09 - klo: 21.34 »
Ihan mielenkiinnosta pakko kysyä, että mitä ominaisuutta tästä sähköjarrusta haet ts. mihin sitä tarvitset (kierretankosysteemihän pitää itse itsensä paikallaan)? Vai etsitkö vain päätyjen lähestyessä hidastusta liikkeeseen ja samalla "diodi-rajaa"?


Jo sivulta 10 lähtien

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1422 : 22.11.09 - klo: 21.44 »
Moro,

Ridlerille: Ok. Mutta eikös sillon se koko kierteelle vastaaminen ole vain toiseen suuntaan, ns. "vetosuunta" silti probleema?  ...jos voimaa tarvitaan heti tämän mekaanisen rajan jälkeen.


IMN: juu, eli raja kohdattaessa nopea pysäytys. Esim akkupora pysähtyy melko nopeasti kun sormen nostaa liipasimelta. Nyt omassa laitteessa jos vetää hanikat kaakossa noston rajaan, niin alkaa metalli taipua, vaikka raja onkin auki. Ja toiveena tietysti olisi myös että heti rajasta lähdettäessä olis noin about täydet löylyt käytössä.


 -p-

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1423 : 22.11.09 - klo: 22.52 »
Juu, aivan joo, eli kun virta vain katkeaa, niin moottori pyörii vielä "tyhjät" pois. Tossa ei varmaan auta se, että rajaa laittaa aikaisemmaksi, kun täysistä "tyhjät" on nostokorkeudessa varmaan aika paljon vs. hitaasti rajaan ajettaessa?

DeWaltin akkukoneet muistaakseen löivät jopa nähtävää kipinää koneen sisällä, kun jarru löi päälle (jos nyt et ihan väärin muista).

Mielenkiintoinen ongelma.


Jo sivulta 10 lähtien

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1424 : 22.11.09 - klo: 23.22 »
Moro,

kyy, ja sitten kun tuossa "bobcatissa" on aika kriittistä että saa sen kuupan kääntymään maksimit ylöspäin  mitä pystyy. Nyt tuo kulma vaihtelee varmaan 20 astetta riippuen millä vauhdilla vetää rajaan, ja tietyn nopeuden jälkeen on osat tosi tiukalla. Roottoriin on ladattu kivasti liike-energiaa kun se pyörii kovaa...

Ainakin nuo halpis porat vetää ihan liuskat kiinni kun sormi irtoo liipasimelta. Eron huomaa kun koittaa pyörittää istukkaa liipasin pohjassa tai painettuna ilman akkua.

   -p-

Poissa Riddler

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1425 : 23.11.09 - klo: 10.56 »
Moro,

Ridlerille: Ok. Mutta eikös sillon se koko kierteelle vastaaminen ole vain toiseen suuntaan, ns. "vetosuunta" silti probleema?  ...jos voimaa tarvitaan heti tämän mekaanisen rajan jälkeen.

 -p-

Tällöin voidaan käyttää, esim. kipissä ns. startti väljää. Eli mutteri ei ole tukevasti kiinni nivelissä. Eli jos mutterissa on pyöreä tappi molemmin puolin jotka siirtävät voimaa kipin vivustoon niin vivuston vasta reijän tekee soikioksi eli väljää n. yhden ruuvin kierroksen nousun verran.
Kyseistä metodia käytetään esim NTM:n jätepakkareissa tosin hydrauliikalla. Siinä takaportti nousee ensin tuon väljän verran, jolloin mekaaninen lukitus aukeaa. Likkeen jatkuessa samat sylinterit kääntävät takaportin 90 asteen kulmaan ylös jolloin jätteet voi tyhjentää kyydistä.

Poissa RcJuho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1426 : 23.11.09 - klo: 22.32 »
Mitenkä tuohon bruderin rattoriin sais tasauspyörästön? Ajattelin kahta sähkömottia vetämään takarenkaita, mutta tekeekö se siihen ''tasauspyötästön''?

Poissa 604way

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1427 : 24.11.09 - klo: 02.00 »
Moi

Juu, kyllähän nuo servot tuossa kaivinkoneessa vähän tyhmiltä näyttävät :undecided: ,alunperin oli tarkoituskin ne istuttaa piiloon mutta se ei sitten onnistunut niinkuin silloin ajattelin ja vähän kärsimätön muutenkin olin tuon koneen kanssa. Ja tuohan oli ensimmäinen koskaan tyhjästä itse rakentamani kone..  :smiley: Tässä on toinen kaivinkonekkin jo päässä kummitellut, mutta ei siitä sen enempää, asia kerrallaan.

Ristikköniveleksi on myös pohdittu noita jousia ja vaijereita, mutta ne tuppaavat vetämään itseään väkisin suoraksi, enemmän kuin kumi, niin ne hylkäsin sen perusteella. Ei olisi toiminut tuo teli tuonkaan vertaa mitä kumiosilla. Myös tota polttiksen silikoniletkua kattelin, mutta oli liian suurta halkaisijaltaan. Nyt oli käytössä lego settien paineilma letkua, sitä mustaa. Silikonia varmaan tuokin lienee, vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin polttiksen letku.

No mutta, ei hätä enään tämän näköinen, tässä on korvausta kehitelty kumille. Tässäpä foto korvaajasta. Toivottavasti vähän paremmalla lopputuloksella kuin kumi  :smiley:. Näitä tarvitsee tehdä 7 kpl, vähän erilaisilla kiinnityksillä tosin.

RcJuho: 2 moottorilla et tasauspyörästöä saa toteutettua, katsoppa tästä vähän mallia miten tasaupyörästö toimii, jos et vielä ole katsonut--> http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasauspy%C3%B6r%C3%A4st%C3%B6. Näitä varmaankin voi rc-autoista katsella, jos koko vaan osuu kohdalleen  :smiley:
« Viimeksi muokattu: 24.11.09 - klo: 02.03 kirjoittanut 604way »

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1428 : 24.11.09 - klo: 09.37 »
No, jossain vaiheessa on pakko pikkuisen joustaa tuosta ulkonäöstä. Kyllähän näistäkin saisi ihan alkuperäisen näköisiä, jos joku vaan keksisi esim. näppärän hydraulipumpun, josta irtoaisi luokkaa kymmeniä bar:eja painetta ja koko olisi pikkurillin päätä pienempi...ja maksaisi alle 3€... Servo vaan lienee se halvin ja yksinkertaisin vaihtoehto, jolla saa edes jonkin verran voimaa "tuotettua". Skaalan pienentyessä menee aina vain hankalammaksi. 

On kyllä pieni! Mitä materiaalia käytät ja millä juotat kiinni?

RcJuholle: Voihan sen diffin sinne laittaa, mutta...1. Moottoria et saa mahtumaan runkopuoliskojen sisälle 2. Vaikka mahtuisikin, niin voimaa on satavarmaan vähemmän 3. Ohjauksen toteutus tulisi paljon vaikeammaksi 4. Lukkoperällä kiipeää/vetää paljon paremmin.

Mää en henk.koht. näe mitään syytä, miksi kannattaisi alkaa askartelemaan diffiä Bruderin traktoriin. Toimii nelivetonakin "Kemppi-lukolla" ihan riittävän hyvin. 
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa RcJuho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1429 : 24.11.09 - klo: 15.30 »
No, jossain vaiheessa on pakko pikkuisen joustaa tuosta ulkonäöstä. Kyllähän näistäkin saisi ihan alkuperäisen näköisiä, jos joku vaan keksisi esim. näppärän hydraulipumpun, josta irtoaisi luokkaa kymmeniä bar:eja painetta ja koko olisi pikkurillin päätä pienempi...ja maksaisi alle 3€... Servo vaan lienee se halvin ja yksinkertaisin vaihtoehto, jolla saa edes jonkin verran voimaa "tuotettua". Skaalan pienentyessä menee aina vain hankalammaksi. 

On kyllä pieni! Mitä materiaalia käytät ja millä juotat kiinni?

RcJuholle: Voihan sen diffin sinne laittaa, mutta...1. Moottoria et saa mahtumaan runkopuoliskojen sisälle 2. Vaikka mahtuisikin, niin voimaa on satavarmaan vähemmän 3. Ohjauksen toteutus tulisi paljon vaikeammaksi 4. Lukkoperällä kiipeää/vetää paljon paremmin.

Mää en henk.koht. näe mitään syytä, miksi kannattaisi alkaa askartelemaan diffiä Bruderin traktoriin. Toimii nelivetonakin "Kemppi-lukolla" ihan riittävän hyvin. 

Miltäs kuulostaisi jos laittaisi moottorin ja siihen rattaan ja takakseeliin rattaan ja siihen ketjun? Mistä pajatso olet saanut noin pientä ketjua?
« Viimeksi muokattu: 24.11.09 - klo: 17.41 kirjoittanut RcJuho »

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1430 : 24.11.09 - klo: 18.42 »
 :huh:

Omistatko jo tuollaisen Bruderin traktorin ja oletko purkanut sen?
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa RcJuho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1431 : 24.11.09 - klo: 19.48 »
:huh:

Omistatko jo tuollaisen Bruderin traktorin ja oletko purkanut sen?


En... :embarrassed:

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1432 : 24.11.09 - klo: 21.07 »
Ylläri... :wink:

"Itse asiassa GSX-R:n koneen saa laitettua Bruderiin ihan heittämällä. Seiskapuolikkaaseen löytyy jopa korvakkeetkin suoraan, tonnista joutuu hieman modaamaan..."

Tämähän on tietysti "totta"...kannattaa kuitenkin varmistaa tuotteen sopivuus omaan käyttökohteeseen.

Vihje: Selaa palstaa, löytyy kuvia, joista voit asian päätellä.




Jo sivulta 10 lähtien

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1433 : 24.11.09 - klo: 21.19 »
Moro,

joo, jos tarkoititko sitä ketjua jota käytin pienkuormaajan voimansiirrossa? Se saattaa olla vähän turhan tymäkkää. Ketjun leveys muistaakseni 12mm, ellei enemmänkin = melkein mopon ketjua. Vetolujuus ~0,5 tonnia.

Joku alennusvaihde varmaan sitten sen Suitsan laatikon perään. Kelaa liikaa vauhtia. Tiisseli kuitenkin normaalisti...  :wink:

    -p-

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1434 : 24.11.09 - klo: 21.26 »
Juu, keulii kakkosella...kin...

Edelleenkin kannattaa seurata tuota otsikkoa...alkaen sivulta 1 lähtien. Löytyy monta vastausta ihan siinä samalla...

Kuten RcJuho varmaan huomasitkin, niin tuo pajatson kuormaaja ei ole kovin pieni...
« Viimeksi muokattu: 25.11.09 - klo: 00.43 kirjoittanut IMN »
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa RcJuho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1435 : 25.11.09 - klo: 08.20 »
Juu, keulii kakkosella...kin...

Edelleenkin kannattaa seurata tuota otsikkoa...alkaen sivulta 1 lähtien. Löytyy monta vastausta ihan siinä samalla...

Kuten RcJuho varmaan huomasitkin, niin tuo pajatson kuormaaja ei ole kovin pieni...
Huomasin, onko se GSX-R merkki vai malli kun pistän googleen niin tulee moottoripyöriä ainoastaan

IMN: Pystytkö ottamaan videota vielä Valtrasta vai onko kesken?
« Viimeksi muokattu: 25.11.09 - klo: 09.29 kirjoittanut RcJuho »

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1436 : 25.11.09 - klo: 11.37 »
Edelleenkin kannattaa seurata tuota otsikkoa...alkaen sivulta 1 lähtien. Löytyy monta vastausta ihan siinä samalla...

Huomasin, onko se GSX-R merkki vai malli kun pistän googleen niin tulee moottoripyöriä ainoastaan

Sedistä nyt vaan on kivaa ja vitsikästä kiusata 14-vuotiasta, unohda googlettelut noilla koodeilla.
Käy neuvotusti koko viestiketju läpi alusta alkaen. Jos sen jälkeen tulee vielä kysyttävää, palaa sitten asiaan.
Tiim Lahti

Poissa 604way

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1437 : 25.11.09 - klo: 13.25 »
Puuh, olipas siinä taas näpertämistä. Mutta nyt on valmis :smiley: Toivottavasti myös kestää...

IMN: Hmm, materiaalit... :shock: Itse akseli on aikakin pyörän pinnaa, nuo levymäiset osat ovat...öö, empäs tiiä, jotain puolen millin peltiä. En tiiä mistä oli kotoisin kun tulee tota rojua keräiltyä vähän turhankin innokkaasti. Ristikko on 1mm pronssilankaa. Tina oli perus elektroniikka tinaa (lyijytön, sisältää hopeaa ja vähän kuparia) sekä myös extra juoksutinta käytin. Ihan normaalia pientä kolvia käytin itse juottamisessa, ettei sula muut paikat kun olivat niin lähellä toisiaan.

Nyt toimii telikin paaaaljon jouheemmin kun kumi osilla, sekä myös kiertyminen itse akselistossa katosi kokonaan. Tosin maalipinnat vähän kärsi, ei mikään yllätys kun aikalailla kokonaan sai purkaa tuon. Tarvii sutia tässä joku päivä vielä sitten maalia ja lakkaa lisää pintaan kun innostaa viimeistely vaihe.

Nyt taidan keskittyä tuohon puskutraktoriin taas, muutaman osan olenkin jo saanut leikeltyä muotoonsa.

Poissa geswas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1438 : 25.11.09 - klo: 14.39 »
Kertokaapas nyt joku sähköguru miten saan helpoiten toteutettua painekytkimen volvon kompuralle? Sais käynnistää jossain 0,5barissa ja sammua 1,7barin kohilla. Onistuisi ehkä auton öljynpaineantureillakin mutta onko jollain helpompaa tapaa mielessä? Myöskin tuon nykyisen kompuran kohtalo mietityttää, on niin pirun äänekäs ja isokokoinen että jotain sille pitää tehdä. Joutuuko tässä nyt ostamaan biltemasta uuden verenpainemittarin ja varastamaan siitä kompuran vai oisko jollain heittää tähän väliin jotain muuta vinkkiä...Mielessä pyöriin myös volvon riisuminen ihan 6x4 sora-autoksi. Pääsis noista koko ilmahässäköistä eroon... :embarrassed:
-Pate-

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1439 : 25.11.09 - klo: 15.09 »
604way: No pinnaa vähän veikkailinkin. Juottaminen kiinnostaa siksi, että sen avulla saisi tosiaan tehtyä vähän eksoottisimpiakin osia. Saksalaiset "tinailevat" rc-laitteensa lähes kokonaan. Aikoinaan tuli kokeiltua juottamista, mutta silloin taisi materiaali/tina olla vääriä, kun luomukset olivat lähinnä irtonaisia tinakokkareita lattialla. Saattoi tietysti olla liian pieni lämpö tms. Tuota on kyllä pakko kokeilla jossain välissä. Ei nimittäin ihan heti tullut mieleen, että ristikkonivelen/koko kardaanin voisi tehdä itse. Nostan taas hattua hyvin korkealle.


RcJuholle: Nii-i... "tottahan" tuo olikin. Tässä kävi nyt juuri niin, mitä yritin jo tuolla "Omistatko jo tuollaisen Bruderin traktorin ja oletko purkanut sen?" kysymyksellä ajaa takaa. Kysyit asiaan vastausta, jonka sovellettavuutta et tiedä ollenkaan lähinnä siitä syystä, että et vielä ole kyseistä mallia ostanut. Jos homma ihan oikeasti kiinnostaa, niin osta haluamasi Bruder-traktori. Itselläkin homma lähti siitä. Sitä vaan joutuu sen jälkeen ihmettelemään, että miten tämän ja tuon jne. tekisi. Se kuuluu tähän harrastukseen. Kun olet saanut traktorin käsiisi ja parhaimmassa tapauksessa olet vielä onnistunut purkamaankin sen, niin sen jälkeen on helpompi miettiä, että mahtuuko suunniteltu systeemi runkojen sisälle jne.

Meikäläisen allekirjoituskin antaa jo vihjeen siitä, miltä sivulta lähtien saattaisi löytyä tietoa tästä omasta "kulkineesta". Kirjoittelin aikoinaan muistikuvaisen purkuohjeenkin sinne. Se helpottanee purkamista toivottavasti. Kuvia löytyy myös matkan varrelta. Videota Valtrasta ei ole (vieläkään), sillä se on jälleen siinä yleisemmässä tilassa eli osina. Aion laittaa valojen johdotukset fiksummin (johdotukset mahdollisimman piiloon, katkaisija kattoluukun sisälle), modata uuden etuakselin moottoreineen (tuli tehtyä aluksi "pieni" suunnitteluvirhe ->kuuluu asiaan) ja vaihtaa takavedon servot tehokkaampiin. Tässä on vaan myös "bobcat":in kaivuriproggis meneillään.

geswas: Eiiiiiii...älä vaan mene muuttamaan tuota 6x4:ksi, toi on oikeasti hieno tuolla akselimäärällä. Sullahan oli motonet tms. kompura, joka toimi radioista kytkemällä? Mää taisin ehdotella aikoinaan tuota painesäiliötä yksitie-venttiilillä ja kuviakin taisin laittaa tuosta nippuside-kumilanka-kumitulppa-paineenrajoitusventtiilistä. Joskus näin tuollaisen painekytkimen, joka oli tehty legon sylinteriä apuna käyttäen. Sylinteri oli kiinni katkaisijassa ja sylinteriä "veti" kumilanka. Eli ts. kun paine nousi tarpeeksi korkealle, niin sylinteri nousi ja sulki katkaisijan. Luonnollisesti kun paine ei enää jaksanut pitää kumilangan voimaa, niin kompura käynnistyi.

Löyty muuten linkki tuohon kytkimeen: http://www.malgil.com/esl/lego/pneumatics.html
« Viimeksi muokattu: 25.11.09 - klo: 15.14 kirjoittanut IMN »
Jo sivulta 10 lähtien