604way: No pinnaa vähän veikkailinkin. Juottaminen kiinnostaa siksi, että sen avulla saisi tosiaan tehtyä vähän eksoottisimpiakin osia. Saksalaiset "tinailevat" rc-laitteensa lähes kokonaan. Aikoinaan tuli kokeiltua juottamista, mutta silloin taisi materiaali/tina olla vääriä, kun luomukset olivat lähinnä irtonaisia tinakokkareita lattialla. Saattoi tietysti olla liian pieni lämpö tms. Tuota on kyllä pakko kokeilla jossain välissä. Ei nimittäin ihan heti tullut mieleen, että ristikkonivelen/koko kardaanin voisi tehdä itse. Nostan taas hattua hyvin korkealle.
RcJuholle: Nii-i... "tottahan" tuo olikin. Tässä kävi nyt juuri niin, mitä yritin jo tuolla "Omistatko jo tuollaisen Bruderin traktorin ja oletko purkanut sen?" kysymyksellä ajaa takaa. Kysyit asiaan vastausta, jonka sovellettavuutta et tiedä ollenkaan lähinnä siitä syystä, että et vielä ole kyseistä mallia ostanut. Jos homma ihan oikeasti kiinnostaa, niin osta haluamasi Bruder-traktori. Itselläkin homma lähti siitä. Sitä vaan joutuu sen jälkeen ihmettelemään, että miten tämän ja tuon jne. tekisi. Se kuuluu tähän harrastukseen. Kun olet saanut traktorin käsiisi ja parhaimmassa tapauksessa olet vielä onnistunut purkamaankin sen, niin sen jälkeen on helpompi miettiä, että mahtuuko suunniteltu systeemi runkojen sisälle jne.
Meikäläisen allekirjoituskin antaa jo vihjeen siitä, miltä sivulta lähtien saattaisi löytyä tietoa tästä omasta "kulkineesta". Kirjoittelin aikoinaan muistikuvaisen purkuohjeenkin sinne. Se helpottanee purkamista toivottavasti. Kuvia löytyy myös matkan varrelta. Videota Valtrasta ei ole (vieläkään), sillä se on jälleen siinä yleisemmässä tilassa eli osina. Aion laittaa valojen johdotukset fiksummin (johdotukset mahdollisimman piiloon, katkaisija kattoluukun sisälle), modata uuden etuakselin moottoreineen (tuli tehtyä aluksi "pieni" suunnitteluvirhe ->kuuluu asiaan) ja vaihtaa takavedon servot tehokkaampiin. Tässä on vaan myös "bobcat":in kaivuriproggis meneillään.
geswas: Eiiiiiii...älä vaan mene muuttamaan tuota 6x4:ksi, toi on oikeasti hieno tuolla akselimäärällä. Sullahan oli motonet tms. kompura, joka toimi radioista kytkemällä? Mää taisin ehdotella aikoinaan tuota painesäiliötä yksitie-venttiilillä ja kuviakin taisin laittaa tuosta nippuside-kumilanka-kumitulppa-paineenrajoitusventtiilistä. Joskus näin tuollaisen painekytkimen, joka oli tehty legon sylinteriä apuna käyttäen. Sylinteri oli kiinni katkaisijassa ja sylinteriä "veti" kumilanka. Eli ts. kun paine nousi tarpeeksi korkealle, niin sylinteri nousi ja sulki katkaisijan. Luonnollisesti kun paine ei enää jaksanut pitää kumilangan voimaa, niin kompura käynnistyi.
Löyty muuten linkki tuohon kytkimeen:
http://www.malgil.com/esl/lego/pneumatics.html