Kirjoittaja Aihe: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)  (Luettu 1829126 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa RcJuho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1590 : 18.12.09 - klo: 15.34 »
Parhaimmat kiitokseni.

juupeli72: Kuvat tulee tänään.



(Tämä kuulapyssystä)

ja



(tää tuli kun ostin kyosho lazer zx-5)
« Viimeksi muokattu: 18.12.09 - klo: 20.30 kirjoittanut RcJuho »

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1591 : 18.12.09 - klo: 20.49 »
1. Tamiya-liitin, turhan järeä

2. Noilla latureilla latailet varmaankin juuri (ja vain ainoastaan) 6-kennoista akkua usean tunnin latausajalla.

Kannattaa ostaa ihan kunnon laturi, jolla voi latailla ihan mitä vaan kennomäärästä riippumatta. Kannattaa myös hommata laturi, joka ottaa virtansa myös suoraan 230V:sta, niin ei tarvitse erillistä virtalähdettä laturille.

Itse ostaisin sellaisen laturin, jolla voisi ladata myös LiFe- ja Pb-akkuja, NiMH:jä lataa lähes kaikki.

Yksi esimerkki:

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-14-Plus-103751

Jo sivulta 10 lähtien

Poissa RcJuho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1592 : 18.12.09 - klo: 20.57 »
No kyllä tuolla isommalla saa ladattua 8-kennoisen akun ja se on sellanen pikalaturi...

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1593 : 19.12.09 - klo: 16.50 »
No kyllä tuolla isommalla saa ladattua 8-kennoisen akun ja se on sellanen pikalaturi...

 Ok.

 Niinkuin IMN tuossa jo edellä kertoi niin tuo latureissasi oleva liitin on Tamiya liitin, mutta on käytössä nimestä huolimatta muillakin valmistajilla. Jos siis akuissasi on tuohon sopiva liitin, niin todennäköisesti akkusi nimellisjännite on 7.2V tai enemmän.

 Tämä on luultavasti liikaa vastarille ja rikkoo vastarin mikäli sitä suoraan vastarille tarjotaan. Eli tarvitaan BEC joka alentaa jännitteen sopivalle tasolle, 4.8 - 6 V. Ja yleensä käytetään JST liitintä kun vastarin BAT liittimeen akkua kytketään, kuten aiemmin IMN jo totesi.

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1594 : 19.12.09 - klo: 16.55 »
Jaahas, onko joulu tuottanut töitä juupelille? Onko tuohonkin tulossa valomodaus vai onko nähtävissä jo liikkuvaa laitetta?  :wink:

 Kyllä vielä pysytään led linjalla tuonkin kanssa. "Tilaus töitä" joka on jäänyt hieman roikkumaan, ja tarvii saada alta pois. Tämä "nyykkäri" menee samalle vesselille kuin se eka pienempi JD ja Massikka. Tuo edellinen isompi JD meni hänen serkulleen.

 :wink:

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1595 : 19.12.09 - klo: 18.25 »
Tänään virittelin kauhan sylintereitä Liipperiin:

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1596 : 19.12.09 - klo: 19.21 »
 Laitatko venttiililohkon eturunkoon niinkuin siinä kaupallisessa muunnoksessa? Paitti että siinä ei tainnut olla kuin 2 toimintoa hydrauliikalla. Ohjaus oli muistaakseni moottorilla.

 Riittää kai tuossa nostokorkeus? Sulla kuiteski useampi akseli vetää siinä sora-autossa, eikö ne ole tavallisesti hieman korkeampia.

 :wink:

Poissa RcJuho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1597 : 19.12.09 - klo: 19.36 »
http://www.verticalhobby.com/kauppa/dualsky-regulaattori-3a-5a-v2-p-237.html Mitenkäs se JST-liitin tuohon niinkuin kytketään? Että tiedän mitä tilaan.

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1598 : 19.12.09 - klo: 19.50 »
Ei tuohon reguun mitään liitetä, tuo laitetaan esim. akun ja vastarin väliin jos halutaan voltit pienemmiksi.
Itsellä juuri kyseinen regu.

edit: ..tai siis voihan tuohon jst liittimet piuhojen päihin liittää...
« Viimeksi muokattu: 19.12.09 - klo: 19.56 kirjoittanut TheArska »
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa RcJuho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1599 : 19.12.09 - klo: 20.06 »
Ok, kiitos. :angel:

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1600 : 19.12.09 - klo: 20.13 »
Laitatko venttiililohkon eturunkoon niinkuin siinä kaupallisessa muunnoksessa? Paitti että siinä ei tainnut olla kuin 2 toimintoa hydrauliikalla. Ohjaus oli muistaakseni moottorilla.

 Riittää kai tuossa nostokorkeus? Sulla kuiteski useampi akseli vetää siinä sora-autossa, eikö ne ole tavallisesti hieman korkeampia.

 :wink:

Ajatus on laittaa venttiililohko eturunkoon ja varmaankin noparikin, ja kyllä ohjauskin on hydraulisylintereillä  :wink:.

Oot Juupeli tarkka kaveri kun huomasit ton nostokorkeuden, se on tosiaan aika tarkalla ainakin ton oman Scanian lastaukseen :cry:.
Olis toi eturunko pitänyt mitoittaa vähän erilailla että ois saanut sylinterit parempaan asentoon, mutta kun rakensin sen ennen kuin sain sylinterit, niin näin pääsi käymään :sad:
Suurin ongelma on "paksu etuakseli", joka pakottaa nostosylinterit vähän epäedulliseen asentoon. Yläasennossa sylintereissä olis vielä liikerataa käyttämättä, mutta sylinterit alkavat ottamaan kiinni aisoihin, eivätkä pysty nostamaan enempää :cry:.
No täytyy nyt vielä katsoa jos asialle vois jotain tehdä, rakentamatta koko eturunkoa uudestaan.
Yksi syy on myös se että nää Bruderin vehkeet on pykälää pienemmässä mittakaavassa kun Tamiyan vehkeet. Tuo 574 on kuitenkin luonnossa oikeasti iso, mutta ton mun Scanian vieressää se näyttää lähinnä joltain kiinteistöhuoltokoneelta :cry:

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1601 : 19.12.09 - klo: 21.34 »
 Olen kyllä tuossa Sinun koneessa nuo ohjaus sylinterit huomannu, mutta siinä germaanialaisessa muunnos sarjassa oli ohjaus moottorilla.

 Itellä tuli tuossa pyöräkoneessa nostokorkeus hieman matala. Ja ois ollu vielä matalampi jos oisin vaan kopsinut tuon Bruderin mitat. Oli oikeastaan siis hyvä että jouduin hydrauliikan saavuttua suurentamaan eturunkoa ja pidentämään nostoaisoja.

 Sovitin nosto sylintereitä pitkään ja totesin juurikin tuon ongelman. Siksi muutin sylinterien runkoon tulevat päät reilusti alaspäin. Siis kun tuolla normaalissa paikassa ne nostaessa ottavat kiinni aisoihin.

 Nyt aisojen ollessa alhaalla sylinterit ovat noin 90 asteen kulmassa aisoihin nähden, tämä varmaan vaikuttaa lisäävästi nostovoimaan. Tämä näin mutu tuntumalta. Testejä tein aisojen ja eturungon paperi malleilla. Tuo paksu etuakselisto tosiaan myös vie tilaa tuosta sylinterien sijoittelusta. Tuossa omassa koneessa pitäis vielä saada nostoon lisää korkeutta, mutta sitten taas ei kauhan kippauskulma riitä tyhjennykseen.

 Yhden ongelman ratkaisu kehittää uuden ongelman. Tulos on jonkin asteinen kompromissi.

Poissa Riddler

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1602 : 19.12.09 - klo: 21.35 »

Oot Juupeli tarkka kaveri kun huomasit ton nostokorkeuden, se on tosiaan aika tarkalla ainakin ton oman Scanian lastaukseen :cry:.


Pikaisesti lisää kippikorkeutta => Kärkikippikauha?
Eihän sillä soramontulle (tai no Hemin tasolla varmaan voi), mutta purua yms.

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1603 : 19.12.09 - klo: 21.36 »
 Tuota oon myös miettinyt ratkaisuksi.

 :grin:

Poissa RcJuho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1604 : 19.12.09 - klo: 21.42 »
Saatkos IMN jo videooota tosta valtrasta?

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1605 : 19.12.09 - klo: 21.51 »

Oot Juupeli tarkka kaveri kun huomasit ton nostokorkeuden, se on tosiaan aika tarkalla ainakin ton oman Scanian lastaukseen :cry:.


Pikaisesti lisää kippikorkeutta => Kärkikippikauha?
Eihän sillä soramontulle (tai no Hemin tasolla varmaan voi), mutta purua yms.

Joo kärkikippaava kävi mullakin mielessä, koska perinteisen kauhan kippaus/tyhjennys juuri pudottaa kauhan kärjen reilusti alemmas. 

Poissa Riddler

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1606 : 19.12.09 - klo: 22.02 »
Ei muutakuin pikaliittimet hydrauliikalle nostopuomien väliin ja suunnittelemaan lisälaitteita. (harjakone, niittokone, lumiaura...)
Muistaa vaan tehdä ohivirtaus-hanan


Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1607 : 19.12.09 - klo: 22.03 »
http://www.verticalhobby.com/kauppa/dualsky-regulaattori-3a-5a-v2-p-237.html Mitenkäs se JST-liitin tuohon niinkuin kytketään? Että tiedän mitä tilaan.

Niin, mutta on aika nihkeää ladata 4-6 kennon akkua, jos laturi on 8:lle kennolle. Ja kuinka paljon noissa latureissa on esim. "järkeä" eli osaavatko ne katkaisujännitteet tms.?

Sub-C-kennoista koottua akkua et sitten saa tungettua taikatempuillakaan Bruderiin. 6-kennoisen AA:ista kasatun saa vielä poikittain hyttiin sisälle, ei kovin kaunis sekään. Aika varmuudella joudut itse kasaamaan sen akun, jos edes jotenkin siististi haluat sen sijoittaa. Periaatteessa "konehuonetta" jyrsimällä sen akun ehkä saisi jemmattua.

Sää et tee tuolla regulaattorilla yhtään mitään. Harjallisen moottorin pakillinen nopari riittää.

Video tulee ehkä hamassa tulevaisuudessa. Videoon täytynee varmaan laittaa vertailu 2wd vs. 4wd (näppärästi etuakselia vaihtamalla, heh...). Keskittyminen on tällä hetkellä opiskelujen loppuun saamisessa...saisi vihdoinkin ne kaksi hassua kirjainta, joilla työnsaanti helpottuu.
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa RcJuho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1608 : 20.12.09 - klo: 08.57 »
Ok, onnea opintoihin. :azn:

Edit: Ja siitä etukuormaajastakin voit kai laittaa, siihen videoon?

Poissa geswas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1609 : 20.12.09 - klo: 16.30 »
Laitatko venttiililohkon eturunkoon niinkuin siinä kaupallisessa muunnoksessa? Paitti että siinä ei tainnut olla kuin 2 toimintoa hydrauliikalla. Ohjaus oli muistaakseni moottorilla.

 Riittää kai tuossa nostokorkeus? Sulla kuiteski useampi akseli vetää siinä sora-autossa, eikö ne ole tavallisesti hieman korkeampia.

 :wink:

Ajatus on laittaa venttiililohko eturunkoon ja varmaankin noparikin, ja kyllä ohjauskin on hydraulisylintereillä  :wink:.

Oot Juupeli tarkka kaveri kun huomasit ton nostokorkeuden, se on tosiaan aika tarkalla ainakin ton oman Scanian lastaukseen :cry:.
Olis toi eturunko pitänyt mitoittaa vähän erilailla että ois saanut sylinterit parempaan asentoon, mutta kun rakensin sen ennen kuin sain sylinterit, niin näin pääsi käymään :sad:
Suurin ongelma on "paksu etuakseli", joka pakottaa nostosylinterit vähän epäedulliseen asentoon. Yläasennossa sylintereissä olis vielä liikerataa käyttämättä, mutta sylinterit alkavat ottamaan kiinni aisoihin, eivätkä pysty nostamaan enempää :cry:.
No täytyy nyt vielä katsoa jos asialle vois jotain tehdä, rakentamatta koko eturunkoa uudestaan.
Yksi syy on myös se että nää Bruderin vehkeet on pykälää pienemmässä mittakaavassa kun Tamiyan vehkeet. Tuo 574 on kuitenkin luonnossa oikeasti iso, mutta ton mun Scanian vieressää se näyttää lähinnä joltain kiinteistöhuoltokoneelta :cry:

Olisin myös hiukka huolissani tosta nostokorkeudesta... Mulla riittää just ja just omassa liipperissä korkeus maakauhalla. Lumikauhalla tekee jo tiukkaa kun on sen verta isompi. Ainakin silmämääräsesti mulla varret nousee jonkin verran pystympään kun tossa. Koita saada vaan hiukka korkeutta lisää jos vaan mahdollista.
-Pate-

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1610 : 20.12.09 - klo: 17.17 »


Olisin myös hiukka huolissani tosta nostokorkeudesta... Mulla riittää just ja just omassa liipperissä korkeus maakauhalla. Lumikauhalla tekee jo tiukkaa kun on sen verta isompi. Ainakin silmämääräsesti mulla varret nousee jonkin verran pystympään kun tossa. Koita saada vaan hiukka korkeutta lisää jos vaan mahdollista.

Ihan hirveesti ei ole tehtävissä tekemättä uusia varsia tai eturunkoa. Jos nimittäin siirrän sylinterien rungonpuoleisia kiinnityspisteitä niin että kauha nousisi ylemmäs, se ei tule enää tarpeeksi alas. Olis pitäny tehdä veto ihan normaaleilla akseleilla ja yhdellä moottorilla niin etuakseli olisi ollut hoikempi ja sallinut sylinterien asettua parempaan asentoon :cry:

Tässä on pari kuvaa Scanian kanssa. Kyllä tolla kuorman jotenkin tekee kun saa vielä noihin renkaisiin jotain täytettä ettei ne olen niin kasassa :wink:

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1611 : 20.12.09 - klo: 17.40 »
Kiitän. Joo, voi kyllä olla, että kauhakin menee uusiksi. Täytyy katsoa, jos tuon "ruuvisylinterin" saisi nyt toimimaan tuossa kauhassakin. Nyt tuo kauha ei rakenteesta johtuen paina kauhaa alaspäin, voimaa on vain yhteen suuntaan.

On kyllä jälleen kerran nättiä katseltavaa nuo Hemin veistokset, ei voi muuta kuin kehua. Yllättävän paljon kyllä tuo 1:14 vs. 1:16 tekee, sillä Scania näyttää aika massiiviselta. Noo, petaa vähän luiskaa kuormausvaiheessa...

Jo sivulta 10 lähtien

Poissa RcJuho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1612 : 20.12.09 - klo: 19.53 »
Saisinko siitä etukuormaajasta kuvaa, jossa on se ruuvisylinterisysteemi?

Siis tiedän että tuolla on kuvia siitä, mutta siellä ei ole kuvaa siitä ruuvisylinterihommelista!
« Viimeksi muokattu: 20.12.09 - klo: 20.05 kirjoittanut RcJuho »

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1613 : 20.12.09 - klo: 23.01 »
Jos nimittäin siirrän sylinterien rungonpuoleisia kiinnityspisteitä niin että kauha nousisi ylemmäs, se ei tule enää tarpeeksi alas. Olis pitäny tehdä veto ihan normaaleilla akseleilla ja yhdellä moottorilla niin etuakseli olisi ollut hoikempi ja sallinut sylinterien asettua parempaan asentoon :cry:

 Juuri sama ongelma kuin mulla oli tuossa omassa, ja samat aatokset sen korjaamiseen. Suunnitteles meille akselit noihin koneisiin, niin päästäis tästäkin ongelmasta eroon.

 :grin:

 Jos vaikka käyttäis tuota Tamiyan tasauspyörästöä, niin mikä pitäis olla sitten alennusmoottorin malli? Siis jos taka-akselilla nuo 1:200 RB35 ja suora veto.

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1614 : 21.12.09 - klo: 10.20 »
Öö...köh...ööö...aivan, ei ole, kun ei sitä ole vielä edes rakennettu. Kauha on siis edelleen tuolla vanhalla systeemillä. Tämän uuden ruuvisylinterin käyttöä saatan kokeilla, sillä tämä sylinterin evo-versio syntyi tuossa CAT:n kaivinkauhaa miettiessä. Kuva tuosta sylinteristä oli muistaakseni tuolla CAT:n kuvien puolella.

Kuinka leveä tuo liipperin runko on edestä (tai eturenkaiden raideväli)? Kattelin jossain kaupassa sitä vain aika hätäiseen, ja siitä paketista ei oikein altapäin nähnyt runkoa selvästi. Mää tässä vaan sitä haen, että saisiko sinne millään taiottua esim. servoja vedoksi (alkuperäiseen runkoon)? Servon varren ja servon rungon välin saa täytettyä sovitealuslaatoilla, joten renkaan heiton saa aika hyvin kadotettua ts. vaikka akseli ei kovin pitkä olekaan.

Periaatteessa tuon liipperin etuosan mallintaminen 3d:hen ei olisi kauhean paha homma (nyt ei kyllä kerkeä, mutta jossain vaiheessa mahdollisesti). Sylinterien kiinnityskohtia voisi hakea putkella. 
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa apidapi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1615 : 21.12.09 - klo: 13.47 »
Näihinhän kannattaisi luoda kokonainen oma akselisarja. Voisi käyttää dumppereissa ja kuormaajissa samaa akselia.

Tälle kaveriksi oma jakolaatikko ja moottoriksi 1-2 vaihdemoottoria.

jos noihin ei tarvi tasauspyörästöä niin homma vaan helpottuu, perämurikaksi kannattaisi varmaan ottaa joku crawlerin voimansiirto niin olisi mitoitettu väännölle.

Ite oon miettiny samaa oman akselin toteutusta bruderin traktoreille.

Ite tein suorat akselit omaan JCB projektiin ja kahteen monsteriin. Näissä perinä emaxx ja savagen perät alukotelossa. JCB oli muuten jo ajossa mutta olin liian kunnianhimoinen rakenteen kanssa ja muutostyöt edelleen kesken.

Mä voisin olla mukana tässä hankkeessa vaikka piirrustusten muodossa jos intoa löytyy Juupelilta ja Hemiltä. 

Itse olen miettinyt astetta isompaa ajopeliä jossa veto hydraulimoottorilla, venttiililohkot, sylinterit yms IKH:n tai farmilaitteen valikoimista. Ohjaus voimaservoilla. Se mitä en ole saanut ratkaistua on sähkömoottori jolla pumppua voisi pyörittää. Nopeudensäädintä ei tarttisi koska eteen/taakse voisi tehdä venttiilillä.

Miltäs tällainen kuulostaisi? :-)


Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1616 : 21.12.09 - klo: 14.28 »
Sain pari senttiä lisää nostokorkeutta tekemällä lisää tilaa sylintereille aisoihin.
Kuvassa taaempi on "käsitelty", ympyröin kohdan josta poistin lisää ainetta.

Mittailin vähän  Tamiyan kuormureiden taka-akseleita ja leveyden puolesta ne kävis kuormaajan akseleiksi, ja jos tuntuu että muovikuorisena ei kestä, niin niitä saa myös alumiinikuorisina.
Ahdasta saattaa tosin tulla tässä mittakaavassa, kun pitää saada vielä jakolaatikko+alennusvaihteellinen moottori sopimaan johonkin. Looginen paikka olisi takarungon etupäässä, mutta mulla esim. on siinä ohjaus-sylinterit. Täytyis varmaan sijoittaa ohjaus-sylinterit tuollaisessa versiossa eturunkoon.

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1617 : 21.12.09 - klo: 16.34 »
 Juu huomasin jo noissa edellisissä kuvissa tuon nostosylinterille tehdyn "loven".

 Miten jos se jakolaatikon sijoittaisi taka-akselin eteen? Pitäis olla mallia hoikka jotta ei veisi tilaa ohjauksen sylintereiltä. Muutama hammaspyörä "pinossa", jotta saisi ajomoottorin taka-akselin päälle tai jopa taakse. Mulla ei tuo laatikon teko onnistu, mutta Hemin työstöjälki näyttää niin hyvältä että uskoisin Sinun tuollaisen pystyvän tekemään.

 :angel: :angel:

 Ei tässä toki paineita ole tarkoitus kenellekkään luoda. Vaan ideoita ilmaan heittelen.

 :angel: :angel:

 Entä jos akselistoon tekisi alennusvaihteet noista RB-sarjan moottoreista. Silloinhan tasauspyörästöjen, vetoakselistojen ja kardaanien rasitus pienenisi, kun vääntömomentti tehtäisiin vasta renkaan navassa. Siis 1:1 koneiden tyyliin, mutta planeetta pyörästön sijaan tuolla alennus rattaistolla.

 Joissakin YouTuben videoissa Wedicon Cat 966 kuulostaa tosi äänekkäältä voimansiirron osalta. Onkos kenelläkään tietoa kuinka niissä on toteutettu voimansiirto? Jostakin luin että niissä oisi 3 vaihteinen laatikko josta ovat jotkut lukinneet 1. vaihteen päälle. Ja tosiaan olen muutaman videon nähnyt jossa Catti näyttää kulkevan järjetöntä vauhtia.


Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1618 : 21.12.09 - klo: 16.58 »
Bruderin traktoriin mää en välttämättä näkis erillistä akselia ja perää, jos sovitusta meinaa tehdä alkuperäiseen runkoon. Tilaa on vaan lopulta aika vähän. Nuo normikoon servot osuivat ainakin Valtraan aivan käsittämättömän hyvin. Siinä periaatteessa saa moottorin, laakeroidun akselin kohtuullisen suurella vääntömomentilla ja kantikkaat kuoret kiinnityskorvilla bauttiarallaa 6€:lla/kpl. Kiinnitys on älyttömän helppo ja raideväli sekä auraus on säädettävissä.

Tietysti, jos tekee täysin uuden rungon, niin silloin tuo akseli varmaan ajaa asiansa. Koko on varmaan aika rajoittava tekijä.
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa Riddler

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1619 : 21.12.09 - klo: 22.38 »
Looginen paikka olisi takarungon etupäässä, mutta mulla esim. on siinä ohjaus-sylinterit. Täytyis varmaan sijoittaa ohjaus-sylinterit tuollaisessa versiossa eturunkoon.

Mitenkä jos sylinteri sijoittaisi ristiin? Voisi kiinnityksen hoitaa runkopalkkiin eikä tarvitsi erilaista kiinnitys rautaa kuten sinulla taisi olla. Samalla säästäisi himpun toista senttiä pelitilaa palkkien välissä.

(unissa pähkäilty = aamun valjetessa nauretaan idealle)