Morjens taas!
Aattelin taas tulla esittelemään tuotoksia vähäsen. D11 on junnannut aikalailla paikallaan, katkaisulaikat pääsivät loppumaan kesken parisen viikkoa sitten, joten metallia ei ole pystynyt pahemmin leikkamaan. Mutta joulupukilta kysäisin laikkoja joululahjaksi, olen kuulemma ollut niin kiltti, että pukki jopa saattaa muistaa minua
Tässäpä on kuva D11:sta osista mitä tähän mennessä on leikattuna.
Vähän epäilyttää nuo telat kyllä, sellanen kutina on, että ne ei tuu pysymään paikallaan. Tosin en ole testannut edes vielä. Eihän kukaan satu tietämään mistä saisi (tosi) pientä ketjua. Ei todellakaan mitään pyöränketjua (kyoshon twin-forcessa on aika sopivan kokoista). Myöskään ei kauheasti houkuta alkaa käsin tekemään yli 400 osaa, jotka olisivat koko luokkaa 3x6 mm sekä vielä identtisiä. Do'h niinkuin homer sanoo
Vähän ole myös ajatellut, että jos tähän ei tulisikaan servoja vaan tilaisin täältä
http://www.shop.kkpmo.com/ moottorit vaihteistoineen. Olisi vähän pienemmän kokoisia kuin servot ja varmasti yhtä tehokkaita. Vielä on vähän suunnitelmat auki toimintojen osalta, varmaankin yritän ainakin saada kaiken toimimaan mikä oikeasti pitäisi toimia. Tosin osan joutuisi väkisinkin tekemään jousipalautteisena, mutta en usko sen olevan ongelma. Todennäköisesti tästä D11:sta tulee vielä letkuversio.
Alkoi myös kyllästyttämään tuo pelkkä kuokkiminen kaivinkoneella, joten vedin lisälaitteille piuhat koneeseen. Tällä hetkellä vain on-off toiminto, mutta ehkäpä myös vedän vielä toiset piuhat, joissa olisi lisäksi on-off-on toiminto. Päivän projektin vetäisin vähän aikaa sitten ja sain aikaiseksi 2 lisälaitetta (oli mulla 1 laikka vielä jäljellä).
Lätkän sekä
sähkömagneetin Kumpikin on oikeastaan vähän alitehoisia, mutta kait ne asiansa ajaa, ompahan kaivamisen lisäksi muutakin tekemistä. Lätkässä on sisällä puhelimen värinämoottori täryn aikaan saamiseksi, tosin voisi olla vähän tehokkaampikin mutta ei nyt sattunut olemaan mitään muutakaan vastaavaa täryn lähdettä joka tuonne mahtuisi.
Sähkömagneetissa, no, kaikkihan varmaan tietää, että siellä ei ole sisällä muuta kuin suojattua kuparilankaa metalli ytimellä. Sähkömagneetti toimii kyllä muuten ihan hyvin, mutta kaivinkoneen ylävaunun kääntö on niin nopea sekä että pysähtyy kuin seinään, jolloin tuppaa tavarat lentämään magneetista irti
. Pitänee varmaankin katsella/kokeilla vähän materiaaleja uudestaan jos sen saisi vaikka vähän voimakkaammaksi. Käämiä mahtuisi kyllä vähän vielä enemmän sisälle, mutta sitäkin on jo n. 10-15 metriä siellä, joten en usko että lisäämisellä enään mitään isoa vaikutusta olisi. Sekä myöskin kaivinkoneen kääntönopeuteen tarvitsisi varmaankin vähän pureutua, pari ratasta lisää jotta vähän olis hitaampi.
Hemi1966: Liikkuu kyllä nätisti, sekä on myös nättiä jälkeä. Meinaatko jättää nuo muoviset hytin yms. osat tuohon, vai teetkö itse uudet? Itse olisin sitä mieltä ainakin, että tekisit kaiken metallista, kun tuo näkyy niin hiton hyvin sinun käsissä pysyvän
Tosin painoa tulisi lisää...
Edit: Niin, sitä piti myöskin sanoa, että dumpperin voimansiirto on pelannut vallan moitteettomasti. Ei ole kertaakaan enään tarvinnut availla ja aika monta kuormaa on jo viety