Komiata jälkeä Puuhapete tehnyt Scanian kanssa. Hyvä juttu.
Ponsse19: Iskarit on asfaltti ajoon, ja kyllä nuo Tamiyan jouset kantaa varmasti aivan tarpeeksi painoa. Iskareita tärkeämpää on laittaa kuulalaakerit autoon, varsinkin jos sillä on tarkoitus ajaa painavia kuormia.
Tuli vihdoin tänne pohjoiseenkin kesä ja helteet.
Niinpä olenkin istuskellut päivän tuolla ulkosalla ja väkertänyt Sisun hyttiä pellistä. Sain tuon hytin perusmallin tehtyä. Seuraavaksi sitten kattoa päälle. Yllättävästi menee aikaa kun tinailee muutaman pellin palasen yhteen. Mig hitsaus olisi kyllä paljon nopeampi tapa tehdä, mutta jäljestä ei tulisi niin siistiä ja pelti muuttaa helposti muotoansa lämmön vaikutuksesta. Joten tinaamalla tein.
Päätin että teen ikkunat tarroilla eli en leikkaa niitä auki, kun kuitenkin joudun sijoittamaan akun, noparin + muuta roipetta hyttiin sisään. Tulevaisuudessa ne voi sitten leikata auki jos tarvetta tulee.
Telin nostokin toimii nyt sähköllä. Pistin Firgellin lyhyen lineaarin osiksi ja käytin siitä moottorin sekä alennusvaihteen. Liitin ulostulo akseliin 3mm kierretankoon ja josta viilasin sopivalta kohtaa kierteet pois jotta nosto tai lasku pysähtyy, eikä riko mitään.
Kierretangon pituus suuntaisen rasituksen kantaa erillinen kuulalaakeri jotta alennusvaihteisto ei rikkoontuisi akselin suuntaisen rasituksen johdosta. Nosto tapahtuu runkoon laakeroidun kulmavivun ja siihen liitetyn koukun avulla. Koukun alapää ohjautuu nostoakselin alle nostettaessa, mutta ala asennossa sallii jousituksen liikkua maaston mukaisesti ja täten kantaa osansa kuormasta.