RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: jooka - 09.06.06 - klo: 20.52
-
Autona TT EB4 Pro S2. Ensimmäinen päivä. Löpöä tulee pakarin putkesta asti ihan solkenaan... ilmeisesti on liian märkänä. Miten noi ruuvit pitäisi säätää jotta saadaan auto taas käyntiin?
-
juu taitaa kone jo uida polttoaineessa, onhan sulla hehku ladattuna täyteen?
-
lukekaa manuaalia.
http://www.rc10.fi/viewtopic.php?t=4635
-
Onko siis kyseessä uusi moottori (ja auto) vai käytetty ja sisäänajettu?
Jos käytetty, niin tuolta löytyy kattavaa tietoa säätämisestä ja ongelmista:
http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/moottori/moottori.html#kaymisongelmat
-
Käytetty auto joka on noin vuoden vanha. Ajettu pari gallonaa.
Voi olla että syynä on se että hehkussa ei riittänyt nyt puhti meidän kiireiseen kokeiluun vain. Tulppa ei nimittäin hehkunut lainkaan kun sitä testasimme hehkuttimessa.
-
No pitäiskö se hehku ladata?
-
No pitäiskö se hehku ladata?
Ja onko varmistettu että tulppa on ehjä??
-
Miten sen saa selville parhaiten?
Heh. Alottelijat täällä vähän säätää... kyllä tämä tästä. Odotettavissa oli ja nyt sitten opetellaan mutta luulen että parempaan suuntaan ollaan menossa koko ajan! :-)
-
irrotat tulpan ja lataat hehkun ja koitat hehkuuko tulpan hehkulanka ku laitan hehkun tulppaan kiinni...
-
Kokeiltiin ja ei hehkunut mutta saattoi myös olla se syynä että hehkussa ei todellakaan riittänyt virtaa hehkuttamiseen. Pikkusen savusi muutaman kerran. Aiemmin nimittäin kone lähti käyntiin mutta sitten alettiin säätämään, auto tulvi löpöä täyteen ja virrat loppu...
Noita tulppia varmaan kannattaa ostaa muutamia varalle.
-
Lataa hehku ja kokeile sitten uudestaan...Tulppia kannattaa ostaa muutamia varalle.(vähän erilaisia lämpäarvoltaan..)
-
Tulpissa ei ole kierteissä ilmeisesti sen suurempia eroja eli pitäisi löytyä joka rc-kaupasta?
-
Löytyy.
-
Jep. Pari tulppaa hain jo. Yön yli on ollut latautumassa hehkutin, testasin tulpalla sitä ja hehkui todella selvästi. Eilen ei ollut mitään merkkiäkään noin selvästä hehkumisesta. Saa siinä sitten nykiä käyntiin kun ei tulpassa ole elämää ja kone vaan täyttyy löpöstä...
-
No siis...
Tulpissa on kyllä eroja.
Eli on seka turbo että normaali tulppaa, jotka eivät käy ristiin.
Ja normaalitulpissa on myös lyhyttä sekä pitkää tulppaa.
Nämä periaatteessa käyvät kyllä molemmat, mutta ei suositeltavaa missään nimessä laittaa pitkää lyhyen paikalle, tai toisinpäin.
Ja otettiinhan nyt huomioon tulppien lämpöarvot?
-
Ei tietoa lämpöarvoista. Myyjä kysyi nitron suhteen (16%) ja alkoi selaamaan hyllyä. Pari pitkää tulppaa sieltä mukaan lähti (samanlaisia) nimeltään MT QwikSpeed for 10/21 pull-start engines with 10%-25% nitromethane, CHR medium shr 53.
Mulla tuli auton mukana kaksi tulppaa. Toinen on lyhyt mielestäni ja toinen pitkä.
Mitä eroavaisuuksia pitkän ja lyhyen tulpan käytössä on?
-
No just.
Tuo käytettävän tulpan pituus olisi erittäin hyvä selvittää.
Ja tämän jälkeen kannattaa unohtaa nuo kyseiset tulpat joita kävit ostamassa, koska ne on järkyttävän kalliita, eikä laadultaan yhtään sen parempia kuin mitkään muutkaan tulpat.
Lämpöarvoksi voisin sanoa tuohon koneeseen useimpien valmistajien nro 6
Eli siis kylmä/medium kylmä.
-
Eli mitä nuo tulpat nyt sitten ovat?
Ainakin ne vastaavat samanlaista kun auton mukana tullut toinen tulppa.
-
Vastaa millä tavalla?
Ulkonäöllisestikö?
Huoh.
Selvitä kumpaa tulppaa kyseinen kone käyttää.
Tämän jälkeen hankit yleisimmiltä valmistajilta oikeanlaisen tulpan lämpöarvoltaan 6
Pääasia että unohdat nuo tulpat joita kävit hankkimassa, koska ne maksavat lähes 2 kertaisen hinnan verrattuna mihintahansa laatuvalmistajaan.
-
The glow plug used for this engine can be: Thunder Tiger 9281, McCoy #9 / #59, Novacrossi C4S / C5S / C6S, OS #8 / #A3 / #A5 and Picco P6S / P7S.
Eli?
-
Selvä, eli vaikuttais olevan normaali pituinen tulppa (eli se pidempi).
Ja sillon voi hankkia vaikkapa Novarossi, Sirio, CMB, yms valmistajien tulppia jotka ovat erittäin laadukkaita mutta hinnaltaan halvempia kuin tuo minkä kävit hakemassa. Ja siis noilta valmistajilta ihan vaan numero 6 vakio tulppa.
-
Voiko noita mitkä ostin käyttää lainkaan?
-
No niin... kävin toisessa RC-liikkeessä ja tätä pystyi jo sanomaan ihan oikeaksi kaupaksi kun löytyi melkein kaikki merkit, mallit ja arvot suoraan hyllystä! Bonuksena sain n. 20 minuutin "opastuksen" aiheeseen tulpat sekä löpöt alan harrastajalta. Aivan uskomatonta miten voi olla näin suuri ero pelkästään kahta rc-liikettä vertaamalla toisiinsa - suuri määrä tietoa ihan melkein kysymättä tuli tiskin takaa että tuntui siltä, että kaikki mahdolliset ongelmat ratkeaa jatkoa ajatellen vain hakemalla vara-osat oikeasta paikasta.
Nyt on tulppia ja numero kutosta, merkkiä Rossi.
-
No niin... kävin toisessa RC-liikkeessä ja tätä pystyi jo sanomaan ihan oikeaksi kaupaksi kun löytyi melkein kaikki merkit, mallit ja arvot suoraan hyllystä! Bonuksena sain n. 20 minuutin "opastuksen" aiheeseen tulpat sekä löpöt alan harrastajalta. Aivan uskomatonta miten voi olla näin suuri ero pelkästään kahta rc-liikettä vertaamalla toisiinsa - suuri määrä tietoa ihan melkein kysymättä tuli tiskin takaa että tuntui siltä, että kaikki mahdolliset ongelmat ratkeaa jatkoa ajatellen vain hakemalla vara-osat oikeasta paikasta.
Nyt on tulppia ja numero kutosta, merkkiä Rossi.
Eihän eka kauppa ollu Kyosho kauppa :mrgreen:
Tuntuu että ne ei niinkään yleensä tiedä aina niistä (poikkeuksiakin on),
mutta ne myy yleensä sivutuotteena niitä eikä oo itte harrastajia.
edit: Paljonko maksoi Novarossin 6 tulpat ja mistä ostit (vastaa YV:llä)
-
Eikös Rossi ja Novarossi oo eri merkkejä? :oops:
-
Joo. Siis nämä on Rossi merkkisiä ja luulen että lähempänä sitä mitä hain. Kokeillaan ja viisastutaan!
:-)
-
Sain tossa auton jo useampaan otteeseen käyntiin eli säädöt alkaa olla jo kohdillaan mutta onko se sitten vetostartti sökö kun ei enää keri sitä takaisin sisälle?
-
Luultavasti vieteri irronnut tai poikki. :roll: Starttipoksia kehiin :wink:
-
Maanantaina tulee starttiboksi. Eli ei hätä suuri.
Onko iso operaatio avata toi ja kattoa onko se jousi vain irti sieltä?
-
Moottori irti, ja muutama ruuvi auki. Ei ole iso homma. Vetostartin kasaaminen onkin sitten eri asia :).
http://www.hpi-europe.com/walk.php?lang=en&id=7
Siinä on ohjeistusta.
-
Sama ohjeistus taitaa käydä kaikkiin malleihin merkkiin katsomatta... ?
-
Sama ohjeistus taitaa käydä kaikkiin malleihin merkkiin katsomatta... ?
Eiköhän se vetostartin rakenne ole sama.
-
Tuo viimeinen työkalu tuossa lopussa? Onko se kuusiokulma-avain?
-
Tiedoksi tätä thriidiä seuranneille: kone alkoi käynnistyä ensimmäisellä vedoilla kymmenkunta kertaa ennenkuin vetostartti sitten irtisanoi itsensä. Laitoin uuden tulpan joita täällä suositeltiin ja kivasti hörähti käyntiin kun ensin oli löydetty säädöt kohdalleen. Ensimmäisellä vedolla käyntiin lähti monta kertaa peräkkäin (aika juhlava tunne!) ... harmittava takaisku vain toi vetostartin kohtalo :-/
Pitänee alkaa suunnittelemaaan sen purkamista nyt. (aika paljon ollut apua muuten teistä jotka olette mukana tässä, kiitokset teille kuuluvat).
-
Jep. Kone on irti ja vetostartin aukaisu paljasti että se vieteri on poikki. Ilmeisesti on kaksi tapaa tehdä se taas toimivaksi... a) tilata uusi vieteri tai b) tilata koko vetotartti valmiina? Olenko oikeassa?
-
Olet.
-
Näinkait se tietty on.
-
Heh. Kumpaa suosittelette? Jos hommaan siis sen jousen vain niin paljonko se tulee maksamaan? Ilmeisesti koko boksi tulee aika arvokkaaksi... mistä sen jousen saa?
-
kyoshon vetostaritti maksoi 20e... jousi on ärsyttävä laittaa paikalleen
-
Onko kellään TT EB-4 S2 Pro:ta niin osaisi suorilta ohjata tohon Saben listassa oleviin vetokäynnistimiin että mitä se maksaa sellainen uutena (koko boksi siis)? Sais vähän osviiittaa..
-
Osta tiger drive tai mikä vielä parempaa niin hanki starttiboxi.Sillon loppuu vetari ongelmat.
-
Sain ajeltua jo hiukan mutta ongelmaa on vielä...
- käynnistettäessä auto se tuntuu lähtevän samantein liikkeelle. Onko normaalia? Pienen pientä ruuvia säätämällä tyhjäkäynti aleni hiukan maltillisemmalle tasolle mutta silti tuntuu että jokin ei ole aivan kohdallaan kun sitten...
- toisen kerran vetäsin auton käyntiin sen sammuttua ajon aikana niin kone otti ihan älyttömänä kierroksia. Huusi ja huusi vaan. Renkaat pyöri täysillä. Sain onneksi sammutettua.
Kun ajoin autolla niin ajo tapahtui niin että jarru oli melkein pohjassa koko ajan ja sieltä päin pikkusen (muutaman millin) löysäämällä auto eteni rauhallisesti. Eikö lähettimen neutraali (liipasin siis) asento ole tyhjäkäynti ja paikallaan oloa varten?
Välillä vetää kierroksia heti käynnistettäessä heti ja miten siitä lähtee ajamaan mitenkään kun auto liikkuu jo valmiiksi tuhatta ja sataa.
Osaako kukaan auttaa/neuvoa? Taitaa olla niin sekaisin toi kaasu/jarru osasto että ei tajua...
-
Niin,joko sulla on kaasu auki jo neutraalilla tai koneen säädöt pahasti metsässä.Ilmanputsari pois niin näet paljonko kurkku on auki.
-
Kuinka paljon sen kurkun pitää olla normaalisti auki?
-
Mittasin sen kurkun pyörittämällä sen kokonaan kiinni ja sitten auki. Se oli auki n. 5 kierrosta (ellei vähän enemmänkin) kun meisselillä täydet kierrokset laskin suunnilleen siihen missä se ruuvi oli/on tänään ollut. Onko päin prinkkalaa?
Miten saan kaasun laitettua tohon neutraalille siten että se on ihan normaalilla tasolla?
-
Kurkku pitää olla neutraalilla auki 0.5-1mm..eli ei sitä mitata niillä ruuvin kierroksilla.säädät ruuvista sen ekaks sillai et se on vaikka sen vajaan millin auki,sit laitat sähköt päälle ja jos se aukee yli sen vajaan millin,niin sit säädät linkistöä sillai et se on ja pysyy siinä vajaassa millissä.
-
Joo.. olen aloittelija ja sen myönnän mutta onko siis niin että tyhjäkäynti säädetään juuri tästä samaisesta ruuvista mikä ilmanputsarin pois otettua voi nähdä siellä kurkussa?
-
Kurkku pitää olla neutraalilla auki 0.5-1mm..eli ei sitä mitata niillä ruuvin kierroksilla.säädät ruuvista sen ekaks sillai et se on vaikka sen vajaan millin auki,sit laitat sähköt päälle ja jos se aukee yli sen vajaan millin,niin sit säädät linkistöä sillai et se on ja pysyy siinä vajaassa millissä.
Eli ruuvaan sen ensin kokonaan kiinni ja ruuvaan 1 millin auki katsomalla sinne kurkkuun samalla?
-
Noin minä sen tekisin :mrgreen:
ei se ruuvi ole siellä kurkun sisällä!!!!!!!!
-
Siis se ruuvi säätelee sitä kurkun avautumaa - eikö näin?
Jos näin niin musta tuntuu että toi on neutraali-asennossa puolillaan auki. Puolet näkyy sitä osaa joka liikkuu kun virrat päällä ja kaasua säädetään lähettimellä ja puolet on aukkoa (siis koko reiästä).
-
No sit sulla on kaasu auki aika paljon :mrgreen: Suosittelen että turvaudut lähimpään harrastajaan missä sitten asutkaan..täällä tämä neuvominen on arsesta..tekemällä se olisi jo tehty.
-
Myös radalla on ystävällistä ja auttavaista porukkaa..
-
Joo...se on ihan näpäytys juttu saada se linkistö toimimaan mutta täällä on vaikea selittää asiaa kaverille joka on vasta harrastuksen alussa.
-
Tässä kuva tilanteesta:
[img=http://img102.imageshack.us/img102/3816/dsc013923bg.th.jpg] (http://img102.imageshack.us/my.php?image=dsc013923bg.jpg)
Voi että.... meikä on pissassa ton auton kanssa kyllä! Ei hävetä myöntää... auttaskohan ne jossain paikallisessa alan kaupassa ton säädöissä?
-
kurkku on liikaa auki.
-
Joo o..selitit ton tilanteen jo kahteen kertaan.
Edelleen,joko tyhjäkäynti ruuvi pitää ton tollai tai linkistö on ihan hanurillaan..luulisi selviävän jos et ole sokea.
-
Kumpaan suuntaan toi on siis "auki" ja kumpaan "kiinni"?
Onko niin, että nyt kun se on tossa keskellä niin kurkkua kiinni laittamalla tarkoittaa että se mötikkä siirtyy oikealle päin kuvassa? Ja silloin kun se on "auki" se on vasempaan suuntaan?
-
Sillon ku rakoa ei ole ollenkaan vaan näkyy se "mötikkä" niin se on kiinni.
-
Löytyiskö Oulusta halukasta auttamaan kaveria tämän kanssa hiukan oikeampaan suuntaan. Nyt tuntuu että menee vehkeet rikki ihan vaan vahingossa. Laittakaa yksityisviestiä ihmeessä mulle!
-
Do'h!
Kun se kuvailemasi "mötikkä" eli kaasarin luisti menee vasempaan laitaan,on kurkku silloin kiinni!Comprende?
-
Sillon ku rakoa ei ole ollenkaan vaan näkyy se "mötikkä" niin se on kiinni.
Niin justiinsa. Eli tuo on ollut koko ajan puolillaan auki. Nyt sitten kun haluaa sen pienenevän niin ruuvia aukipäin jotta se "mötikkä" pääsee siirtymään kiinnipäin.
Se vain että toi linkistö on mielestäni sitten pielessä kun ei se sinne siirry kun virrat lyö päälle vehkeisiin. Juuri kokeilin että miten se liikkuu siellä kun lähettimellä säätää... eli lähettimen neutraali-asennossa se on niinkuin tossa kuvassa. Sitten kun vedän jarrun päälle kokonaan niin se on puoli milliä auki. Ja taas sitten kun täysi kaasu päälle niin "mötikkä" aukaisee koko kurkun.
-
Do'h!
Kun se kuvailemasi "mötikkä" eli kaasarin luisti menee vasempaan laitaan,on kurkku silloin kiinni!Comprende?
No, se mötikkä liikuu vasemmalle ja silloin aukko on kokonaan "auki" joka menee ilmanputsarista moottoriin. Aukolla siis tarkoitan tota reikää joka ilmanputsarista menee moottoriin. Ja silloin mielestäni on kaasu täydellä teholla.
-
Herranjumala.SULLA ON VIKKAA SIINÄ LINKISTÖSSÄ!
-
Do'h!
Kun se kuvailemasi "mötikkä" eli kaasarin luisti menee vasempaan laitaan,on kurkku silloin kiinni!Comprende?
Jos tuota kuvaa katsoo ja vetää luistin vas. laitaan on se täysin auki :lol:
Tuolta löytyy hyvä kuva kaasarista, niin tiedät minkä nimisiä noi ruuvit on.
http://www.hobao.fi/forum/viewtopic.php?t=29
-
Joo. täytyy olla jotain pahasti pielessä. Ihan ihmeellinen homma... ja yritän muka tässä itse laittaa tota kuntoon. Huh!
Miten tuo voi olla muka noin päin prinkkalaa tuo systeemi...?
-
Oho..sori..siis oikeessa laidassa se on kiinni :mrgreen: Taitaa vielä eilisten grilli juhlien promillet kummitella :mrgreen: Linkistön on joko edellinen omista tai sinä säätänyt ihan päin p*rsettä.
-
Okei. Mistä aloittaisin tosta linkistöstä...
Nythän on siis tarkoitus että se kaasarin "mötikkä" saadaan sinne oikeaan reunaan neutraalissa asennossa (ja että siihen jää se millin rako kun sinne katsotaan ilmanputsarin kautta). Olenko oikeassa?
-
Aloita niin että otat servosta sen varren irti,irroittamalla siitä päältä sen yhden ruuvin.sitten säädät ohjaimen kaasu/jarru trimmin keski asentoon
>laita radio ja sen jälkeen vastari päälle .Nyt servo menee keski asentoon.sammuta vastari ja sitten ohjain .Nyt laitat sen varren siihen servoon takaisin niin että kaasu on kiinni ja jarru on neutraalilla.
Lopuksi hienosäädät keskikohdan ohjaimen trimmistä.
-
(Kiitos ohjeista sinulle myös) mutta tämän foorumin yksi käyttäjä laittoi yksityisviestin noin pari tuntia sitten että voisi vilkaista autoani ja sovittiin että tavataan Iinatin krossiradalla samantien. No, nyt kun vertaa siihen edelliseen säätöön niin olikin mulla auton säädöt sekaisin. Ei ollut servot keskikohdissa eikä kaasarin kurkku lainkaan kohdillaan. Mutta nyt on linkistö säädetty, kaasut kohdillaan ja aimo annos tietoa eri säädöistä pääkopassa muhimassa ja kaikki tämä tuli todellakin ystävälliseltä ihmiseltä joka jaksoi pelkästään autoni ongelmien takia käydä katsomassa tilanteen ihan varta vasten!
Kiitän suuresti Sinua. Nyt on perussäädöt kohdillaan ja tästä jos mistä on hyvä jatkaa! (ja annan hyvän kiertää!)
(http://www.rc10.fi/images/smiles/icon_biggrin.gif)
-
Mulla oli Infernossa vetostartissa se vieteri muljahtanut paikoiltaan pois ja avasin sen ja se vieteri lensi ulos sieltä. En suosittele kokeilemaan kierittää sitä takaisin. sitä ei saa paikoilleen ja siinä menee vain hermot. Ostin suorilla uuden vetarin.
-
Saa sen vieterin sinne paikalleen jos on ehjä,eli vain hypännyt pois paikaltaan.Itse näpertelin aikoinaan kyöstin turistiin vieterin takasin,tosin siinä meni puoli päivää ja välillä kuului *pojoingggg*, ja perään vitt saat kyrp :mrgreen:
-
On unohtunut mainita tosta vetokäynnistimestä... joo, avasin sen viikonloppuna ja vilkaisin sisään. Poikki oli juuresta. Minäpä otin ja vääntelin siihen samanlaisen mutkan kuin alkuperäisessä ja löin jousen takaisin boksiin jo boksi koneeseen kiinni. On pelittänyt korjauksesta lähtien ihan normaalisti. Uuden jousen ajattelin tilata... mutta sekin jäi kun toihan pelaa kuin unelma. Tosin meillä on veljen kanssa nyt starttiboksikin tästä päivästä eteenpäin yhteiskäytössä joten nykiminen jäänee vähemmälle.
-
Miten sait taiteltua sen mutkan sinne päähän? Annoitko jouselle lämpöä ennen taittelua? Tuppaa murtumaan melko herkästi kun koittaa taitella. Senverran kovaa materiaalia.
-
Tosi rauhallisesti väänsin vain. Kokeilin ensin että antaako se vääntää ja kyllä se minusta vääntyi tosi nätisti pienten pihtien välissä. Eihän siitä nyt ihan samanlainen tullut mutta ajaa asian.
-
Ei varsinaisesti liity aiheeseen mutta ei viitti uutta ketjuakaan aloittaa.
Kone on Nosramin .28 ja tekee niin että ei laske heti kierroksia tyhjäkäynti tasolle vaan pitää hetken ylhäällä ennen kuin laskee. Omasta
mielestä se olis merkki liian laihalla käymisestä, vaikka tavaraa
tulee putkesta oikeen huolella. Apua tarvitaan ku omat ja kaverien konstit rupee loppuun.
Ps. en löytäny haulla mitään mutta jos tietää, niin ohjatkaa minut
oikeaan paikkaan.
-
rikkaalla se on, ohenna pääneulasta
-
Täytyy yrittää sit vaan laihentaa.
Ei vaan oikeen uskalla ku 2 kampiakselia ja
varmaan 3 kiertokankee menny ihan lähiaikoina,
eikä oikeen oo syytä löytyny et minkä takia.
-
Onko laakerit varmasti laadukkaita?
-
Joo, omakin alkoi pelata nätisti kun säädöt löytyivät laihentamalla sopivasti pikkuhiljaa pääneulasta (sen jälkeen kun alaneula oli saatu kohdalleen)...
Kärsivällisyyttä.