Aina kun moottorissa on uudet hiilet, se kannattaa sisäänajaa. Myös uudessa moottorissa.
Jos uusien hiilien pintaa katsottaisiin mikroskoopilla, nähtäisiin, että niiden kosketuspinnat (moottorin kuparikollektoria vasten) eivät ole täysin sileät, vaan yhdenlaista "vuoristoa". Tämän "vuoriston" huippujen hiominen pois on juuri sisäänajoa.
Miksikö?
Jos hiilten ja kollektorin kosketuskohdat muodostuvat vain "vuoriston" huipuista, kosketuspinta-alaa on vain vähän. Ja kun kosketuspinta on pieni, sähkövirran tiheys näissä kohdissa on erittäin suuri. Niin suuri, että suurta virtaa (=suuri kuorma) tai suurta jännitettä käytettäessä (=monta kennoa) pinnat kipinöivät ja palavat.
Palaneet alueet kollektorilla johtavat huonosti sähköä, ja seurauksena moottorin teho heikkenee voimakkaasti.
Sisäänajo (= hiilien hiominen) suoritetaan pyörittämällä moottoria muutama minuutti pienellä jännitteellä ja ilman kuormaa. Jokaisella on oma tapansa tehdä se, mutta tässä pari nyrkkisääntöä:
- 1 minuutti kahdella kennolla + 1 minuutti kolmella kennolla + 1 minuutti neljällä kennolla (kennojen määrä on yhtä kuin jännite)
tai
- 3 volttia 3 minuutin ajan