Kirjoittaja Aihe: Kuoleeko C-12 luokka?  (Luettu 14080 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Kuoleeko C-12 luokka?
« : 15.09.03 - klo: 13.37 »
Miksi ihmeessä ei enää suosita C-12 autoja, kaikki ajaa vain tourinkia?
Kaudella 04 enää vain yksi C-12 kilpailu??!!
Autohan on mitä mainioin ensimmäiseksi autoksi yksinkertaisen tekniikkansa vuoksi.

Kommentteja.......

Aktiivit C-12 kuskit mainostakaa lajianne!!
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #1 : 15.09.03 - klo: 16.14 »
Aktiivina C-12 kisaajan heitän omat nopat soppaan...

C-12 on ehdottomasti yksi fiksuimmista luokista, mitä löytyy. Tässä purtavaa:

- tällä hetkellä C-12 kärkikuskit = C-kuskit yleensä, ovat kokeneita, jolloin tasoerot SUURIA  -> suuri kynnys lähteä kisoihin

- touring kisoja on suhteellisen paljon = ei riitä aikaa moneen luokkaan/kisailuun

- Suomen kärkikuskit ajavat pääasiassa tourinkia KOSKA kaikki PR-ja muu markkinointi on keskittynyt ko. luokkaan. "Iso raha" pyörii siellä.

- Kisoille ei riitä järjestäjiä.

- Suurin osa C-12 kuskeista Oulun alueelta. SM-kisoissa n 10kpl. Kuitenkaan jos SM ksiat ovat etelässä, ei saada edes SM arvoa, ilman täytekuskeja. Meillä SM kisoissa niitä ei ollut. Kaikki jotka ajoivat, myös ajavat koko ajan C-luokkaa.

- Akku asia ei voi olla ongelma, koska 3*4 kennolla treenaa loistavasti. Lisäksi koneet, renkaat ja auto kuluu huomattavasti vähemmän. Ja auto toimii paljon paremmin kun massaa on vähemmän(vs. 6  kennoa).

Oulussa kyllä voidaan ajaa kansallinen C-12 kisa talvella, jos tarpeeksi kiinnostuneita löytyy. Tarvittava määrä on omat + n 7 muuta.
Eli n 20 kuskia.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Toke

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #2 : 17.09.03 - klo: 12.39 »
Akkusääntö oli aikanaan syy miksi harrastajat siirtyi touringiin. Siirtyminen tosin olisi voinut tapahtua jokatapauksessa.

Säästöä ei neljällä kennolla synny, koska akut myydään kuuden kennon paketissa. Kolme kilpailuun sopivaa akkua saa vain ostamalla kahdet valikoidut paketit, joiden arvot ovat lähes samat. Tähän käytetyllä summalla melkein ostaisi auton rungon.

Itselläni on viisi tai kuusi akkua joita käytän sekä kisoissa että kerhoilloissa. Uuden akun ostan silloin kun joku vanha simahtaa. Tästä johtuen akkujen välillä voi olla melkoisia tasoeroja. Jos kasaisin kahdesta paketista kolme akkua, niistä yksi olisi niin heikkolaatuinen, että sillä tuskin kannattaisi edes kerhoillassa ajaa.

Jos c-12:sta halutaan osallistujia kisat pitäisi järjestää touring-kisojen yhteydessä (ironista - muutama vuosi sitten tilanne oli päinvastainen :twisted: ). Kovin moni tuskin haluaa yön pimeinä tunteina juottaa akkuja uusiksi. Ja yksipäiväisissä kisoissa pystyisi osallistumaan vain toiseen luokkaan.

Kyllähän sitä kiinnostaisi kevätkaudella pari mattoautokisaa ajaa, mutta nykyisillä säännöillä ei innostus riitä.

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
C-12
« Vastaus #3 : 17.09.03 - klo: 13.14 »
Nykysäännöistähän löytyy myös direktiivi jonka nojalla saa 6:llakin kennolla ajaa. Silloin ei tuota akkuongelmaa ole.

Eli ei mutuakuin 27 ankkuri virikannuun tai vaihtoehtoisesti kuulalaakerit vakiomoottoriin ja menoksi.

Välillä aina valitetaan, kun ei ole enää 6 kennon vakioluokkaa, mutta nyt tuommoisilla autoilla saa siis ajaa C-12 luokassa.

Itsellä on tarkoitus jos tässä nyt saan ajan riittämään niin syksyllä kokeilla tuota 6 kennon mattoautoilua juuri tuosta syystä etten tarvisi toisia akkuja.

Ja mattoautolla ajaminen on vaan niin hauskaa että olisi kiva välillä vaihtelun vuoksi sitäkin harrastaa.

Ja mahdollisesti ajan myös 6:lla kennolla sitten SM kisoissa ja katson miten sillä pääsee. Uskon että suoranopeudessa ei liene merkittävää eroa.

Tarkoitus tässä lähiaikoina leikkiä hiukan myös dynolla ja vertailla 12 kiekkasen 4:n kennon jännitteellä tuottamia käppyröitä 27 6:n kennon jännitteen vastaaviin.

Raportoin lisää kun olen saanut hiukka testailtua.

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Wow!
« Vastaus #4 : 17.09.03 - klo: 18.37 »
Tämä olikin mielenkiintoinen tieto!
Ajetaanko siis noilla 4-kennoisten kanssa samaa kisaa??
Painoa ainakin on enemmän 2 kennon verran..... kuten Vesku jo sanoikin....
Ilmoitteleppas testituloksia siitä 27 ankkurista, alkoi kiinnostamaan tuo moottori/akku kombinaatio vs. 4 kennoa + 12*2(3) motti.
Veskun PAINAVA kommenttikin tähän 4 vs. 6:n kennon asiaan olisi kiva saada.... ;)

Corally 1/12 sivut
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #5 : 18.09.03 - klo: 09.46 »
Sääntökirjaa kaivamatta muistelen että ton 6 kennon auton pitää olla 120g painavampi kuin 4 kennosen. Joo samassa kisassa ajetaan molemmilla. Tuo paino varmasti tuntuu jossain, mutta sen näkee ku kokeilee...

Poissa Jassu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #6 : 18.09.03 - klo: 10.45 »
Eikö tuon 27 lankaisen moottorin pitäisi olla aivan vakio, eli laakereita ym. ei saa vaihtaa. Nopeita ne kuulemma ainakin EM:ssä oli.

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #7 : 18.09.03 - klo: 10.58 »
Ei tarvi. Kaivoin nyt sääntökirjan ja se sanoo:
"C-12 6-kennon akulla: ROAR vakiomoottorin 27 kierroksen ankkuri."

Eli vain ankkuri pitää olla 27. Kuulalaakerit saa laittaa ja ennakkoakin vääntä vaikka 40 astetta :). 27 annkurilla tuskin sähköä tarvii säästää, joten ennakossa ja välityksessä on varmaan varaa hiukka liioitella.

EM:ssä oli hiukka eri sääntö. Siellä oli 17 lankainen 6:lla kennolla tai vapaa 4:llä kenolla. Siellä ilmeisesti 6:kennon 17 oli nopeempi kuin varmaankin about 9 lankaset 4:llä kennolla. Säännöt kun muutettiin sitten kesken kisan niin ettei 6:lla kennolla saanutkaan ajaa EM tiettelistä mikä nyt kuulostaa ihan ihmeelliseltä...

Asiahan ei mulle kauheesti kuulu, mutta aika käsittämätöntä että luokista hitaampi oli sitten EM luokka ja nopeampi oli ns. vakioluokka :)

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #8 : 18.09.03 - klo: 19.28 »
EM skaboissa minimikäämi oli 10 lankanen
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #9 : 18.09.03 - klo: 20.06 »
Kyllähän 27/6 kennolla on enemmän tehoa käytössä kuin 4kennoa/12lankasella. Mutta autot ovat ihan erilaisia ajaa. Ja mitä vähemmän massaa, sitä paremmin auton saa toimimaan. En kyllä mistään hinnasta vaihtaisi enää takaisin 6 kennoon.

Ja jotka haluaa kokeilla vauhtiaan radalla, ei muuta kuin kisaamaan! Otan haasteen vastaan;)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #10 : 22.09.03 - klo: 13.22 »
Kiinnostusta tuntuu löytyvän sekä myös hieman kaipuuta luokkaa kohtaan. Ainoat ongelmat ovat aika ja akku sääntö. En tiedä kuinka monelle loppujen lopuksi on ongelma akkusääntö ja kuinka moni jättää ajamatta muista syistä.

Yksi ratkaisu aikatauluun on pyhittää vuodesta muutama kuukausi pelkälle mattoautoilulle. Esim. loka, marras, joulu ja tammikuu. Tällöin ei tarvitsisi laiskimpienkaan kolvata akut kuin kerran tai kaksi.

Kiinnostus luokkaa kohtaan on melko hajallaan ympäri suomen. Suurin osa kuskeista taitaa Oulussa majailla eli kunnia sinne. Tässä kohtaa luokan ylläpitämiseksi olisi AKK:lla ja lajiryhmällä jotain tekoa. Voisi olla hyvä idea luoda sarja mattoautoille keskitalvelle. Sarja olisi aluksi AKK:n ja lajiryhmän organisoima, jotta saataisiin luokka jaloilleen ja harrastajat samoihin kisoihin. Luokan toipuessa hiljaiselosta siirrettäisiin vastuu seuroille.

Asiaa voitaisiin ajatella ajotaidon valmennuksena, koska siitä mattoautoilu käy. Sen todistaa tämän päivän tuloslistat.

Ja niille vinkiksi, jotka pitävät akkusääntöä ongelmana voisivat miettiä; Onko muutaman lisäakun ostaminen liian suuri investointi, jos esim. säädin toimii neljällä kennolla ja luokka muuten kiinnostaisi.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #11 : 22.09.03 - klo: 16.26 »
Oman korteni olen kantanut kisa-asiassa ja kuljettajien konsultoimisessa, ja hyvin siinä onnistunutkin Oulun alueella.

Asia on kuitenkin niin, että asioista täällä spekuloivat henkilöt vain spekuloivat, eivätkä tee asioille mitään. Puhujat je tekijät ovat usein eri henkilöitä.

Mattoluokan kasvatuksen edellytys on se, että kisa ajettaisiin touringkisojen yhteydessä sunnuntaina, ei samana päivänä kuin touringskabat. Mutta tähän ei muilla kuin meillä ja kuusankoskella ole ilmeisesti valmiutta kalliiden salivuokrien yms spekulaatioiden takia.

Jos kisat ajetaan erillisinä kilpailuina/sarjana ei kyllä kovinkaan moni lähde ajamaan ympäri Suomea muutaman kuskin takia.

Jos kisa ajetaan Oulussa, tottakai kisaaminen käy. Mutta kuten olemme kerholla todenneet: Jos C-12 luokan kuskti pitää kuskata Oulusta etelään, että saadaan kisa aikaiseksi, voimme kyllä ajaa kerhollakin oamt ajomme.

Mutta kuten jo aiemmin sanoin, jos kuskeja riittää, voimme järjestää C-12 kisan, vaikka erikseenkin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #12 : 22.09.03 - klo: 18.07 »
Yksi mahdollisuus voisi olla järjestää sunnuntai kisat naapurikunnassa tai naapurikerho järjestäisi kisat sponssorituella samalla kisapaikalla, jos ei muuten järjestäjiä löydy.
 Ihan vain vinkiksi kisajärjestäjille, jotka jäivät ilman ensivuoden kisajärjestelyjä.
C-12 luokassa olisi tarjolla hyvällä tahdolla sponssattavia kisoja. Kaikkien kisojen ei tarvitse olla touring luokille. Eiköhän kahdeksan kisaa luokalle ole riittävästi.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #13 : 22.09.03 - klo: 18.33 »
Kaikki kärkikuskit jotka ajavat C-luokkaa, ajavat myös TS-luokkaa. Tällöin jää jäljelle vain pari kolme kuskia kisoja varten.  Eli ketkä kisoja kiertäisivät?

Onhan kisoja järkätty, muttei paikalle ole ilmaantunut kuin, Sakke, simo, teemu, matti, mika m ja allekirjoittanut.

Kuten jo moneenkertaan mainittu, TS- kärkikuskit ovat suomessa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta tehdaskuljettajia, joiden työ on promota turistiautomerkkejään. Ei 12-luokassa ole mitään joka kiinnostaisi enää suurta yleisöä, joten ei siihen kukaan rahallisesti panosta missään tehtaassa juurikaan. Noin se vain menee.

Eipä ollut meidän SM kisoissakaan muita kuin edellä mainitut + oululaiset ja 2 muuta. Oulussa 12-kuskeja on noin 10-12kpl.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #14 : 22.09.03 - klo: 19.55 »
Vesa: tarkoitatko tehdainen kiinnostuksella sitä, että C-12 alkaa olla menneen talven lumia myös maailman laajuisesti.

Olisi kiva saada tietää miten mattoautot menestyvät muualla maapalloa. Onko ongelmat samaa luokkaa kuin Suomessa? Vai meneekö maailmalla paremmin?

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #15 : 23.09.03 - klo: 07.38 »
Kisojen hyvällä tahdolla sponssaamisella tarkoitin sitä että tuen antaja ei paljoa muuta vastinetta saa, kuin hyvän mielen. Mutta kaikkea ei tarvitse rahalla mitata.

Ouluun sekä muillekin mattokuskeille ja kerhonohjaajille esitän kysymyksiä. Mitä olette tehneet, että uudet ja vanhat kerholaiset ovat alkaneet ajamaan mattoautoilla, varsinkin turisti buumin aikana ja muutenkin?Onko kerhossanne monta mattoautolla harjoittelevaa (Oulun tiedän)? Ajatteko kuudella vai neljällä kennolla? Mikä on suurin este kisoihin osallistumiseen? Mitä pitäisi tehdä, että lähtisit kisoihin? Kertokaa vapaasti myös muita kommentteja.
Kerhonohjaajat, mainitsetteko ollenkaa uudelle kaverille mattoautoista ja siitä että niillä on hyvä opetella ajamaan, ne on halpoja ja helppoja ylläpitää. Ne ei kuluta sähkölaitteita. Elikä se markkinointi puhe luokkaa kohtaan, joka kerrottiin ennenmuinoin jokaiselle lajia aloittavalle.

Nimittäin jos luokka halutaan säilyttää on saatava vanhat kuskit pysymään ja uusia houkuteltava luokan pariin. On mainostettava luokan ajotaidon kehittävää luonnetta varsinkin aloitteleville. Eli, jos haluat oppia ajamaan hyvin pienoisautolla, niin opettele ajamaan ensin hyvin mattoautolla. Tämä kommentti on helppo markkinoida, kun selittää millä autolla suurin osa nykyisistä tehdaskuskeista on aloittanut ja miten he ovat maailmalla pärjänneet.

Poissa Tuure

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #16 : 24.09.03 - klo: 10.05 »
Jenkkilässä mattoautot on suosittuja..Jenkit on varmaan huomannu miten kivaa mattoautoilu on?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #17 : 24.09.03 - klo: 14.42 »
Ei jenkkilässäkään enää äärettömän suosittua ole. Isoissa kisoissa joissa ajetaan sekä touring ja 12, on kyl kuskeja n 50-60kpl. Mut muissa kisoissa n 25 suunnilleen.

Euroopassa on jonkin verran kuskeja, mutta viime vuosina EM kisoissa on ollu t n 40 kuskia, kun n 5 vuotta sitten oli 100...

Suunnan voi siis päätellä ilman ajattelua.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #18 : 24.09.03 - klo: 18.17 »
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Oman korteni olen kantanut kisa-asiassa ja kuljettajien konsultoimisessa, ja hyvin siinä onnistunutkin Oulun alueella.
<<<Clip>>>
<<<Clip>>>


Veskulle tuhannet kiitokset konsultoinnista yms. avusta.
Hänen ansiostaan C-12 saanee allekirjoittaneesta uuden aktiivin kisoihin lähitulevaisuudessa.
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #19 : 28.09.03 - klo: 13.51 »
Hyvä TapHaap.

kerhoissa pitäisi saada uudet kuljettajat ajamaan ensin mattoautoilla. Jotka ovat halvempia, halvempia ja helpompia ylläpitää, yksinkertaisempia ja opettavat ajamaan paremmin. Eihän kukaan mene suoraan isoihin formuloihin tai DTM:ään. Kyllä melkein kaikilta löytyy karting tausta. Jolla on luotu pohja ja josta voi sitten nousta F1 maailmanmestariksi. Tämä sama pätee pienoisautoihin. Mattoautolla luodaan pohja, jonka turvin on helppo ajaa muita luokkia. Mattoautolla pääsee myös kerhokisoihin. Esim. Alue-8 kisoihin voi mennä ajamaan mattoautolla. Luokkaa kohti ei tarvitse saada kuin 3 autoa, niin pääsee jo ajamaan kisaa. Tästä mahdollisuudesta kiitos kerhokisojen järjestäjille.

Vanhemmat ja aikuiset kuljettajat voivat miettiä ostaako juniorille´/ itselleen ensin mattoauton ja harjoittelee ja kisailee sillä. vasta sitten, jos haluaa niin hankkisi jonkun muun.

Jos mietitään kisoja ja sääolosuhteita, niin mattoauto kisoja ei koskaa häiritse vesisade. Eli SM-kisat saadaan varmasti ajaa kuivassa kelissä. Eli turhaan ei tarvitse kisoihin lähteä sadetta pitämään. kun mattoautoilla ajettaisiin sarja olisi jokainen kisa varmasti kuivankelin kisa.

Eikä tarvitse kinata millä renkailla ajetaan matolla. Eikä tarvii ajaa liukkailla kumikiekoilla. Aina ajetaan solukumirenkailla, jotka varmasti pitää pitoaineen kanssa.

Tässä oli vähän lisää purtavaa.

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #20 : 28.09.03 - klo: 15.51 »
Olisko liikaa vaadittu kerhoilta, jotta joka kerholla olisi ainakin yksi C-12 treeniauto yhteiskäytössä?
Auto olisi varustettuna sähköillä, vaikka ilman radioa, mutta 27AM vastarilla.
Yleensä uudet kuskit aloittaa AM radiolla, niin sitä ei välttämättä tarvitse kerholla olla omaa.
Tämä luokka on mielestäni niin perinteitä kunnoittava ja edelleenkin hieno, että se pitää säilyttää vaikka talkoohengellä, ettei käy niinkuin muille C & GT-luokille!!!
Itse tulen ainakin tekemään kaikkeni historian tallettajana ja ko. luokan puolestapuhujana, vaikka maineikasta kilpailutaustaa en omaakkaan.
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa ville

  • Jäsen
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #21 : 01.10.03 - klo: 19.08 »
Mä oon vähä ynnäilly juttuja ja tullu siihen tulokseen että taidan pistää turistin ralli säätöihin ja ostaa päräytän matto kiesin. Mutta pitäs tietää noista vastarin lisäpatterieista, renkaista, säädöistä, koreista ym... juttuja että pystys ajaa ees jollain tasolla kisaa veskua ja muita nopeita kuskeja vastaan. Taitaa vaan olla niin että ku tuolla turistissakin omat sijoitukset on ollu aina luokkaa 20 ja alaspäin että mitää varsinaista uhkaa ei "isoille pojille" musta ole, mutta on vaan jotenkin loppunu inspiraatio tohon turistiin ja ois kiva kokeilla jotain uuttakin. Voisko joku kertoo noista autoista kun corallyn sivuilla taisi olla 3 erilaista autoa + sitte muut merkit että tässä meinaa mennä jo ihan kipsii ennen ku auto on ees hankittu.

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #22 : 01.10.03 - klo: 23.37 »
Hyvä ville siitä vain ajamaan mattoautolla.

Vastauksia:
Lisäpatterit=vastaanotinakut tarvitset, jos säätimesi ei toimi neljällä kennolla eli 4.8 voltilla. Rakennusvinkin saat future RC:n kotisivuilta.
kannattaa myös miettiä kunpi tulee pitemmänpäällä halvemmaksi, vastaanotinakut vaiko kalliimpi säädin, joka toimii neljällä kennolla. Tällöin saat tehtyä kahdesta kuudenkennon akusta kolme neljän kennon akkua. Eli kannattaa laskea mahdollisuuksia.

Renkaina on solukumirenkaat, jotka pitää hyvin matolla kun käyttää pitoainetta. Uuden renkaan saa vanteelle, kun sorvaa loput vanhasta pois ja liimaa uuden kumin tilalle. Sorvin moottorina käy porakone, jonka istukkaan adapteri (saa kaupasta, voi ite tehdä tai voi teettää) kiinnitetään tai voi ostaa tai lainata varsinaisen rengassorvin.

Säädöistä en osaa hirveesti sanoa. Tweak täytyy olla kunnossa ja maavaran oltava kolme milliä.

Koreina toimii C-ryhmän korit. Niitä saa ainakin samoista kaupoista, jotka myy 1/12 autoja. Muista en tiedä.

Autoista sen verran että. Corally myy kolmea mallia, joista halvin on muuta kun hiilikuitua (tietääkseni). Se tarkoitettu käytettäväksi neljällä kennolla, Mutta siihen saa laitettua kuuden kennon pötkö akun. Itse en käyttäisi pötköakkua, koska se nostaa ainakin painopistettä. Kaksi muuta mallia ovat saman hintaisi. Toinen on tarkoitettu pelkästään neljälle kennolle ja toinen kuudelle kennolle.
Asson mattoauto on tehty kuudelle kennolle ja Trinityn auto neljälle. Soita myyjille ja kysy hintoja. Luonnollisesti kuuden kennon autossa voit käyttää myös neljää kennoa eli ne ovat monipuolisempia.

Kannattaa mennä isojen poikien sekaan vaan, koska hekin ovat joskus olleet aloittelijoita.

P.S korjatkaa ja lisätkää muut viisaammat ihmeessä vastauksiini.

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #23 : 02.10.03 - klo: 11.42 »
Hupsista!!

Pääsen itse korjaamaan omaa tekstiäni.
Eli, tietysti kun käytät vastaanotin akkuja, käytät myös neljän kennon akkuja. Eli ajo akkujen puolella ei tule säästöä.
Pohdittava asia on se ajaako kuudella kennolla ja vakio koneen ankkurilla, jolloin halvempikin säädin käy. Vaiko neljällä kennolla ja käyttää vastaanotinakkuja, jolloin voi myös käyttää halvempaa säädintä, joka toimii vain 7.2 voltilla. Tällöin joutuu tietysti hankkimaan vastaanotinakut, joista tulee myös lisää painoa. Kolmas vaihtoehto on ostaa kalliimpi säädin, joka toimii 4.8 voltilla eikä tarvitse erikseen vastaanotinakkuja.

Eli jos haluat päästä pienellä alkuinvestoinnilla, ostat auton johon saat kuuden kennon akun ja aloittelet sillä. Ja hetken ajettuasi ostat säätimen, joka toimii 4.8 voltilla ja muutat akut neljälle kennolle, joka tulee pitemmän päälle halvemmaksi. Itse ainakin tekisin niin.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #24 : 02.10.03 - klo: 14.12 »
Tiedoksi jo tässä vaiheessa. SM-kilpailut järjestävällä seuralla ei ole yhtään mattoautoharrastajaa, eikä kellään paikallisella ole kyseiseen luokkaan soveltuvaa kalustoa. Tämän johdosta SM-arvoon tarvittavan osallistujamäärän tulee täyttyä "oikeista" kilpailijoista.

Luokan tulevaisuus on siis täysin kilpailijoiden käsissä.

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #25 : 02.10.03 - klo: 14.17 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Tiedoksi jo tässä vaiheessa. SM-kilpailut järjestävällä seuralla ei ole yhtään mattoautoharrastajaa, eikä kellään paikallisella ole kyseiseen luokkaan soveltuvaa kalustoa. Tämän johdosta SM-arvoon tarvittavan osallistujamäärän tulee täyttyä "oikeista" kilpailijoista.

Luokan tulevaisuus on siis täysin kilpailijoiden käsissä.

Jaahas, oliskos aiheellista jo alkaa kartoittaa kuluvan kauden C-12 kuskit, jottei tule ikävää paniikin tynkää kisojen alla??!!??
Tässä olisi vielä aloittavilla aikaa hankkia kisakalustoa ja treenaillakkin jonkin verran....
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #26 : 02.10.03 - klo: 16.31 »
Uskallan heittää jo nyt, että voi olla aika tiukassa ton SM arvon saaminen, koska oulusta ei oo tulossa ku 3 kuskia mitä suurimmalla tod näk.

Hienoa Mr Cale, että jo nyt heität infoa, saa porukka kasata autoja kuumeissaan koko syksyn.  :wink:

Muistutan vielä, että Oulun 2003 SM-kisoissa ei ollut kuin 1 "täytekuski", joka ei siis muulloin ajanut mattoa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #27 : 02.10.03 - klo: 16.41 »
Tämähän ei oikeesti ole edes vitsi....... eihän.....
Henkilökohtaisesti ei tuo kisojen SM-arvon menetys haittaa, vaikkakin olisihan hienoa päästä ajamaan SM-arvosta (vaikka ei siihen mitään käytännön mahdollisuuksia olekkaan tällaisella yli-ikäisellä ja hitaat refleksit omaavalla aloittelijalla).
Pääasia että saisi edes yhden kisan ajaa vuodessa jotta näkisi onko taidot kehittynyt mihinkään.......

YRITETÄÄN PITÄÄ HIENO LUOKKA HENGISSÄ!!
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #28 : 02.10.03 - klo: 16.56 »
Ei oo vitsi, mut kyl se vaan on nähty ettei C-12 kisoja olla saatu aikaiseksi muutamaan vuoteen siel etelässä ilman täytekuskeja.
Ei luulis et on niin suuri onglema, mutta vaikuttaa olevan.

Jokainen voi itse miettiä, onko järkeä matkustaa 1200+ km yhden kisan takia, johon uppoaa:
-20e lisenssimaksu
-20+ e seuramaksu
-bensat 30-100e/hlö
-hotellit min 60e/kisa
-n 30e osallistumismaksu

+ rengas yms kulut

Eli tekee min. yhteensä 160e/nuppi vain yhdestä kisasta. En siis yhtään ihmettele miksi porukka kerhollamme ei ole kiinnostunut matkustamaan 600km /suunta ja maksamaan siitä itsensä kipeeksi ollakseen mukana,että kisasta saadaan SM-arvoinen..

Anyway, mä oon messissä, joten en puhu omasta puolestani. Ymmärrän kuitenki muidenkin yskän.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Kuoleeko C-12 luokka?
« Vastaus #29 : 03.10.03 - klo: 09.56 »
Lainaus käyttäjältä: "ville"
Mä oon vähä ynnäilly juttuja ja tullu siihen tulokseen että taidan pistää turistin ralli säätöihin ja ostaa päräytän matto kiesin. Mutta pitäs tietää noista vastarin lisäpatterieista, renkaista, säädöistä, koreista ym... juttuja että pystys ajaa ees jollain tasolla kisaa veskua ja muita nopeita kuskeja vastaan.

<<<Clip>>>

Voisko joku kertoo noista autoista kun corallyn sivuilla taisi olla 3 erilaista autoa + sitte muut merkit että tässä meinaa mennä jo ihan kipsii ennen ku auto on ees hankittu.


Mun kotisivuilla on jo jotakin tietoa C-12 luokasta.....
http://www.saunalahti.fi/~tat2supp/C-12_luokka.html
http://www.saunalahti.fi/~tat2supp/C-12_saanto.html

Ja yleisesti Corallyn mattoautoista:
http://www.saunalahti.fi/~tat2supp/Corally_all.html
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##