Sattuipahan uusimmassa RC-Car Actionissa silmään Xray XB8R:n arvostelu. Yhdessä kuvassa huomasin, että autoon oli isketty jousiteräksinen Hudyn kardaani. Mitenhän tuo jousiteräs mahtaa kestää ja toimia voimansiirron osana? Ei mitään hajua josko vastaavanlaista ratkaisua on käytetty aiemmin, mutta nyt osui silmään.
Sinänsä fiksua on myös pistää tuplareijät ristien kiinnityksiin.
Xrayin tuotteissa suurin osa voimansiirron osista on Hudy Jousiterästä oli kysessä sitten touring auto tai buggy, siis soveltuvin osin. Mitä kestoon tulee niin ainakin vetokaselit ja kardaanit on toimineet hyvin. En ole kuullut/lukenut että kukaan olisi saanut XB8:ssa niitä vääntymään tai menemään poikki. Jani muistaakseni vaihtoi omastaan kardaanit kun autolle oli tullut mittariin noin 60L, vetoakselit taitaa olla vielä orkkikset :).
Kulutuskestävyyskin on omaa luokkaansa mutta nämä R:ssä olevat CVD akselit kestävät kulutusta pidempään kuin täysversion ristinivelet.
Ainut mitä näissä akseleissa kuluu on diffipään tapit mutta nekin saa vaihdettua ja taas on vetoakseli kuin "uusi".
XB8 heikoin kohta on ollut etuvantit jotka on myös tätä "kuuluisaa" terästä. Näitä olen kuulut ja nähnyt menneen poikki. Itse en tosin ole saanut poikki ensimmäistäkään (vielä). Kokeilin myös titaanista etuvanttia mutta ne vääntyi, Xrayn oma ei :shock:. Vanhan mallinen spur gear oli myös herkkä ottamaan nokkiinsa jos ratavälys oli säädetty liian tiukalle.
Mutta siis ei ainakaan kannata jäädä turhaa puntaroimaan kestääkö XB8 voimansiirto, itselläni ei ole ollut viimekaudella yhtään voimansiirron vikaa jos kytkintä ei lasketa ;) Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö sitä rikki saisi.