Kirjoittaja Aihe: Hiilikuidun taivutus?  (Luettu 9643 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Hiilikuidun taivutus?
« : 05.03.10 - klo: 20.15 »
Pystyykö ohkasta (1,5mm) hiilaritankoa taivuttamaan esim lämmöllä?

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #1 : 05.03.10 - klo: 20.22 »
Pystyykö ohkasta (1,5mm) hiilaritankoa taivuttamaan esim lämmöllä?

en tiedä, mutta epäilen vahvasti että ei.

Tai kyllä se taittuu mutta ei jää muotoon. Liian paljon/jyrkkään taittumallahan se halkeaa.

jos haluaa siis mutkan niin se pitää tehä jo laminoidessa.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #2 : 08.03.10 - klo: 09.27 »
Pystyykö ohkasta (1,5mm) hiilaritankoa taivuttamaan esim lämmöllä?

en tiedä, mutta epäilen vahvasti että ei.

Tai kyllä se taittuu mutta ei jää muotoon. Liian paljon/jyrkkään taittumallahan se halkeaa.

jos haluaa siis mutkan niin se pitää tehä jo laminoidessa.

Näin se on.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #3 : 12.03.10 - klo: 14.06 »
Eipä mahtane olla kovin herkkää taipumaan. Äkkiä taitaa poikki mennä. Ainakin jostain syystä itselle tälläinen muistikuva jääny, kun joskus tutkiskellu ohuita hiilaritankoja...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa cvd

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #4 : 12.03.10 - klo: 15.56 »
Riippuu millä seoksella laminoitu. Mulla on tuossa 3mm levyä, mitä voi kanttikoneella taivutaa, kun lämmittää kuumailmapuhaltimella.
tlr 22 - db10rr - cr

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #5 : 13.03.10 - klo: 00.59 »
Riippuu millä seoksella laminoitu. Mulla on tuossa 3mm levyä, mitä voi kanttikoneella taivutaa, kun lämmittää kuumailmapuhaltimella.

jaappas meille hiukan tuota tekniikkaa koska se on minulle aika uusi. Eli lämmität kuidun joka sisältää reilusti harstia ja sitten vaan läämmität sen ja sitten se pehmenee, kuin se kylmenee niin kovettuukos se sinun hartsi siutten vai miten saat itse lämmitetyn palikan uudestaan kovaksi.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #6 : 13.03.10 - klo: 02.12 »
Kyllä tota taivutettavaa hiilikuitulevyä on joskus jossain ollu ihan myynnissäkin.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #7 : 13.03.10 - klo: 08.52 »
Riippuu millä seoksella laminoitu. Mulla on tuossa 3mm levyä, mitä voi kanttikoneella taivutaa, kun lämmittää kuumailmapuhaltimella.

jaappas meille hiukan tuota tekniikkaa koska se on minulle aika uusi. Eli lämmität kuidun joka sisältää reilusti harstia ja sitten vaan läämmität sen ja sitten se pehmenee, kuin se kylmenee niin kovettuukos se sinun hartsi siutten vai miten saat itse lämmitetyn palikan uudestaan kovaksi.
Jerzi

hieman kiinnostas myös
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa cvd

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #8 : 13.03.10 - klo: 08.53 »
Riippuu millä seoksella laminoitu. Mulla on tuossa 3mm levyä, mitä voi kanttikoneella taivutaa, kun lämmittää kuumailmapuhaltimella.

jaappas meille hiukan tuota tekniikkaa koska se on minulle aika uusi. Eli lämmität kuidun joka sisältää reilusti harstia ja sitten vaan läämmität sen ja sitten se pehmenee, kuin se kylmenee niin kovettuukos se sinun hartsi siutten vai miten saat itse lämmitetyn palikan uudestaan kovaksi.
Jerzi

Kyllä, kovettuu, kun jäähtyy. Tätä oletettavasti käytetään jossain kipseissä/proteeseissa. Todellista markkinahintaa en tiedä, olen saanut hukkapaloja.
tlr 22 - db10rr - cr

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #9 : 13.03.10 - klo: 12.34 »
Kyllä tota taivutettavaa hiilikuitulevyä on joskus jossain ollu ihan myynnissäkin.

Alkuperäinen kysymys kuului että voiko hiilikuitu TANKOA taivuttaa.

Levyn taivutus varmasti onnistuu, varsinkin jos on vain pari kerrosta kuitua päällekkäin, ja siis myös ohut levy.

Mutta hiilikuitutangon taivuttamista jaksan minäkin epäillä ihan tosissani.
Mikäli joku sen homman osaa niin mielenkiinnolla siihen hommaan vastausta odotan.

Mutta... maalaisjärki testi pelkällä paperilla.

Ota muutama paperi päällekkäin.
Koita taittaa...
Onnistuu.

Käännä nuo muutama paperi tiukalle rullalle...
Kokeile taivuttaa...

Jooo... taipuu kyllä kun tarpeeksi vääntää, mutta kuinkas paperille käykään???

Hiilikuitutankoa taivuttaessa käy varmasti sama...
Vaikka hartsin saisikin pehmeeksi taitoskohdasta niin kuidut joko repeää toisesta reunasta, ja/tai toiselta puolelta menee kasaan.

Eniveis... Taitoskohta ei varmasti ole enää kestävä, tai sen lujuus on todella heikko verrattuna taivuttamattomaan kohtaan.

Poissa Loffe_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #10 : 13.03.10 - klo: 14.10 »
Luulen että olet oikeassa. Hiilikuitu kun ei veny.
Metalliputken saa taivutettua nätisti hiekan ja lämmön avulla, samat metodit tuskin toimii hiilikuituputken kanssa.
-Löffe-
(Asso B4 FT, Asso SC10, JQ THE CAR, XRay XB8EC Brushless, XRay T1FK05(Drifter), XRay T2-009(stanu), Tamiya Terra Scorcher, Spektrum DX3R, DX3S, E-Sky Robin 22..

Poissa cvd

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #11 : 13.03.10 - klo: 16.18 »
Luulen että olet oikeassa. Hiilikuitu kun ei veny.
Metalliputken saa taivutettua nätisti hiekan ja lämmön avulla, samat metodit tuskin toimii hiilikuituputken kanssa.

Samalla hartsilla valettua mitä minullakin on, onnistuu kyllä putkenkin taivutus. Kaikki sähkärit varmaan tietää miten :wink:

Pakko nyt selventää, että on oikeasti taivutettavaa hiilikuitulevyä. Jos tuosta hyllystä otan serpentin pohjan ja yritän tavuttaa, niin halkihan se menee. Lisäksi on toista levyä mikä on käsin taivuteltavissa kun lämmin.
« Viimeksi muokattu: 13.03.10 - klo: 16.26 kirjoittanut cvd »
tlr 22 - db10rr - cr

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #12 : 14.03.10 - klo: 01.13 »
Pakko edelleen selventää...

Joo... on taivutettavaa LEVYÄ...

Mutta kun nyt puhuttiin TANGOSTA...

Kaksi täysin eri asiaa.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #13 : 14.03.10 - klo: 06.59 »
Tangosta puhuttiin joo. Taas kun katsotaan aiheen otsikkoa niin siinä kysytään hiilikuidun taivuttamisesta, ei hiilaritangon taivuttamisesta, joten miksei aihepiiriä voi käsitellä hieman laajemmin?

Hiilarilevyä voi taivuttaa lämmittämällä, jopa 45 asteen taivutus on mahdollista tietyin ehdoin. Yleensä taivutus tehdään ennen työstöä koska hiilarimatot "liukuu" taivutuksessa ja mm reiät menettää muotonsa.

Tämä kaikki riippuu siitä millä hartsilla hiilari on kasattu, toiset hartsit ei pehmene lämmittäessä kun taas toiset pehmiää jossakin lämpötilassa ja palautuu jäähdyttyään.

 
Kylätason RC-kuski.

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #14 : 14.03.10 - klo: 09.49 »
Jep jep. oma kysymykseni koski tankoa.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #15 : 14.03.10 - klo: 11.16 »
Tämä kaikki riippuu siitä millä hartsilla hiilari on kasattu, toiset hartsit ei pehmene lämmittäessä kun taas toiset pehmiää jossakin lämpötilassa ja palautuu jäähdyttyään.

 

Mitähän luokkaa lämmöt mahtas olla? varmaan muutamia satoja asteita?
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa cvd

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #16 : 14.03.10 - klo: 15.46 »
en tiedä optimia, mutta ihan kevyt lämmitys kuumailmapuhaltimella.
tlr 22 - db10rr - cr

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #17 : 14.03.10 - klo: 19.37 »
Siitä on aikaa kun noiden kanssa touhuttiin joten lämötilat menee hataran muistikuvan perusteella jonnekkin 160-200 astetta. Riippuu sitten tosiaan käytetystä hartsista onnistuuko homma vai ei.

Tangon taivutus ei onnistu koska niissä käytetään yksisuuntaista hiilaria ja koska hiilikuitu ei veny niin tanko katkeaa tietyn rasituksen jälkeen. Taivuttamisen avainsana on lämmössä pehmenevä hartsi, pokkausta ei voi tehdä suurella kulmalla, pokkaus ei saa olla keskellä pitkää kappalsetta vaan reunassa että saa hiilikuitukerroksia liu'utettua pokkauksen aikaansaamiseksi. Vertaa ohuen puhelinluettelon taivuttamista.
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #18 : 14.03.10 - klo: 23.29 »
Tangosta puhuttiin joo. Taas kun katsotaan aiheen otsikkoa niin siinä kysytään hiilikuidun taivuttamisesta, ei hiilaritangon taivuttamisesta, joten miksei aihepiiriä voi käsitellä hieman laajemmin?

Ilmanmuuta.

Mainitsin vaan tuon kun kerta topikin kysyjä kyseli nimenomaan tangon taivutuksesta.
Ja vähän tuli sellainen kuva kun viestejä luki että sanottiin sen onnistuvan lämmpittämällä...
Vaikka siis vastaaja puhui levystä ja kysyjä halusi taivuttaa hiilaritankoa.

Kyllähän tuon huomaa kun porukka puhuu että menee poikki... ei onnistu...
Mutta toinen sanoo perään että riippuu millä hartsilla tehty jne.

Noh eniveis varmasti jo kysyjäkin sai vähän vastauksen tapaista kysymykseensä...
Eli tuskin pystyy.

Joo... levyä kyllä... mutta sehän on edelleenkin eri asia...
Tosin tottakai tuon otsikon alle tuo levynkin taivutus kuuluu.

Poissa nuudelix

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #19 : 03.04.10 - klo: 12.00 »
Tämmöstä kysyn, että kun tuo BD:n pohjalevy on hiukkasen kiero niin että voisikohan sitä kuumentamalla ja sitten vaikka puristukseen laittamalla oikaista?

Halusimpahan nyt vaan varmistaa, vaikka täällä on sanottu että voi taivuttaa  :smiley:

Vaikuttaako nuo pohjan reijät sitten jotenkin asiaan? :shock: Pohjassa käytetyistä hartseista en kyllä tiedä tuon taivaallista  :cheesy:

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #20 : 03.04.10 - klo: 12.03 »
Pieniä osia (kuten iskaritukia) voisi ehkä ajatella noin korjaavan, mutta pohjalevy on niin tärkeä osa auton toiminnan kannalta että parempi ostaa suoraan uusi pohjalevy.

Poissa nuudelix

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #21 : 03.04.10 - klo: 12.11 »
Tämä selvä!

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #22 : 03.04.10 - klo: 16.52 »
Tämmöstä kysyn, että kun tuo BD:n pohjalevy on hiukkasen kiero niin että voisikohan sitä kuumentamalla ja sitten vaikka puristukseen laittamalla oikaista?

Halusimpahan nyt vaan varmistaa, vaikka täällä on sanottu että voi taivuttaa  :smiley:

Vaikuttaako nuo pohjan reijät sitten jotenkin asiaan? :shock: Pohjassa käytetyistä hartseista en kyllä tiedä tuon taivaallista  :cheesy:

Minä melkein väitän että sinun runkolevy ei ole kiero vaan löysennä radiolevyn yläruuveja ja paina auto pöytää vasten ja ruuvaa ruuvit kiinni. Hiilikuidussa on muisti joten se ei mene kieroon, jos menee niin kasvatan uudestaan minun kokoparran  :wink:
Koheltaja, tankoja on jossa on ristikudos esim sulkapallo mailan runko,lsählymailan runko.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa SamiHi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #23 : 04.04.10 - klo: 01.28 »
Oliko se hieno termi tähän, "Sulla on pohja tweakissä?".
LRP Shark FT | Schumacher Cougar SV | Mini Z
www.speedparty.com | www.cosworthrsclub.com | JoeUa

Poissa nuudelix

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Hiilikuidun taivutus?
« Vastaus #24 : 05.04.10 - klo: 19.58 »
Tämmöstä kysyn, että kun tuo BD:n pohjalevy on hiukkasen kiero niin että voisikohan sitä kuumentamalla ja sitten vaikka puristukseen laittamalla oikaista?

Halusimpahan nyt vaan varmistaa, vaikka täällä on sanottu että voi taivuttaa  :smiley:

Vaikuttaako nuo pohjan reijät sitten jotenkin asiaan? :shock: Pohjassa käytetyistä hartseista en kyllä tiedä tuon taivaallista  :cheesy:

Minä melkein väitän että sinun runkolevy ei ole kiero vaan löysennä radiolevyn yläruuveja ja paina auto pöytää vasten ja ruuvaa ruuvit kiinni. Hiilikuidussa on muisti joten se ei mene kieroon, jos menee niin kasvatan uudestaan minun kokoparran  :wink:
Koheltaja, tankoja on jossa on ristikudos esim sulkapallo mailan runko,lsählymailan runko.
Jerzi

On kyllä yritetty suoristaa. Kaikki bulkit ja muut osat löysäilty ja suoristettu niin suoraksi kuin saa. Ihan osaavissa käsissä on tämä tehty, sillä itse en vielä mikään konkari ole  :laugh:

edit: SamiHi:lle En tiedä kyllä yhtään "Onko pohja tweakissä"