Kirjoittaja Aihe: projekti: HPI Savage XL-E  (Luettu 35402 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #60 : 28.02.09 - klo: 18.26 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.07 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #61 : 28.02.09 - klo: 18.50 »
Ne diffithän ne seuraavaksi pitää vahventaa, joko Fluxin diffit tai sitten CEN:in (Genesis/GST/Nemesis/Arena) osia hyödyntäen.

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #62 : 07.03.09 - klo: 08.45 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.21 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #63 : 07.03.09 - klo: 09.59 »
Manuaalista löytyy kuvat.

Seuraava vaihe XL-E:n kehityksessä lieneekin sitten tälläinen (kunhan noita osia joskus sitten on saatavilla siis):

(kuva napattu Japanin HPI:n sivuilta...)  :wink:


Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #64 : 07.03.09 - klo: 12.39 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.20 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #65 : 07.03.09 - klo: 20.49 »
Joo, tuohon runkoon saisi jo akkua sijoiteltua ihan ilmavasti.  :grin:
Itseasiassa suunnittelin jo tuossa loppuvuodesta Bajan renkaita XL:ään, mutta projekti tyrehtyi muutoksen (ehkä?) hankalaan toteutukseen. Nyt muutospalikat taitaisi kohta saada ihan HPI:n puolesta.

Sitä kun alkaa tuo keväinen aurinko paistamaan silmiin ja sattuu olemaan muutama vapaapäivä, niin tulee kiirus saada auto ajokuntoon. Etudiffi tuli korjattua (vielä) orkkisosilla, pinionirattaasta oli kolme hammasta naksahtanut pois. Ohjausservon vaihdon jälkeen silmään sattui kaapissa lymyilevä KB45-10L 1800kv mörkömoottori, joka istuikin pienellä dremelöinnillä Kershawin laatikkoon suht' nätisti.
Pinionivaihtoehtoina 6mm akselille moottorin säätövaran puuttumisen takia ei sitten ollutkaan kuin 20-hampainen, joka 47-hampaisen spurrin kanssa 22.2 voltilla nostattaa jo kummasti XL:n vakiorengasta...  :grin:
Vastarin nappasin väliaikaisesti minigrippipussiin ja noparin aina pätevällä tarranauhapatentilla turvakaareen kiinni, akut kyytiin ja auto olikin pian valmis pikku testiajolle.

Tässä parit kuvat kyseisestä kombinaatiosta:







Moottoria en ole aikaisemmin kokeillut missään, joten virrankulutus ja toiminta yleensäkkin olivat arvoituksia.
Joikua tuntui olevan kyllä sanoisinko ylenpalttisesti ja pitojahan nyt ei sitten lumella ole nimeksikään, joten sellaista kauheaa luistelua tahtoi tuo kulkupuoli olla. Kivaa olisi kokeilla tuota konetta pitävällä alustalla, vaikka on pikkusen yläkanttiin tuo kv-arvo.

Dataloggerin käppyrää ajosta 5000mAh 6S systeemillä löytyy tästä:


Nuo 8000W tehohuippupiikki ja reilu 80 voltin maksimijännite lienevät softan pientä bugia.
Zippyjä tuli kuitenkin rankaistua ihan kunnolla, jos nuo minimi 14.3 volttia ja maksimi karvan alle 120A pitävät paikkansa - akut siis 15C (=75A) spekseillä...

Lämpöjä mittasin moottorin päästä 60 astetta, joten kesäoloissa saattaa pannu käydä liiankin kuumana. Tosin pitävällä alustalla kaasun annostelukin on sitten hieman erilaista, mikä hillinnee hieman maksimilämpöjä.

Kaiken kaikkiaan auto ja Kershawin laatikko pelasivat oikein mainiosti, ei aihetta valittamiseen.
Ainut negatiivinen puoli oli tuo tavallista terästä olevan pinionin kestävyys karkaistua spurria vasten - siitähän tuli niinsanotusti entinen yhdellä ajokerralla...



Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #66 : 07.03.09 - klo: 22.03 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.20 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #67 : 08.03.09 - klo: 17.18 »
Tuossa käppyrässä näkyy muuten hyvin, kuinka slipperi luisti alussa (4-8min) ja kiristyksen jälkeen alkoi sitten virtaakin jo haukkaamaan reippaammin.
Se 2kW on aika passeli tähän vempeleeseen - ennenkuin alusta muuttuu pitäväksi on diffit kyllä modattava CEN:in osilla, muuten ei ennätä pakkoja ajaa tyhjäksi remonttien välillä...  :azn:

edit: niin ja yhtämittaista ajoaikaa siis 6S 5000mAh setillä tuli se noin 26 minuuttia, kuten käppyrästä pystyy lukemaan.
« Viimeksi muokattu: 08.03.09 - klo: 17.21 kirjoittanut Janezki »

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #68 : 08.03.09 - klo: 18.12 »

Seuraava vaihe XL-E:n kehityksessä lieneekin sitten tälläinen (kunhan noita osia joskus sitten on saatavilla siis):

(kuva napattu Japanin HPI:n sivuilta...)  :wink:




Tuo herätti etäistä mielenkiintoa, tolla wheelbasella vois antaa kunnolla mailaa, ilman että keulis ympäri...
/ Jere Siirilä

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #69 : 08.03.09 - klo: 19.32 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.19 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #70 : 08.03.09 - klo: 19.53 »
Ei sille mitään varsinaista estettä ole, tukivarsien liikkeen kun vain ottaa huomioon.
Tosin runkolevyjen kiinnitys bulkkeihin täytyy hoitaa sitten todella jämäkästi (sovitepala tms.), että koko komeus pysyy nipussa vielä ajossakin.  :wink:

Tuuman leveämpää runkorakennetta käyttää esmes New Era Models Savagen 1/6 konversiokitissään.



edit: plus tietysti sitten vielä levennyspalat laatikon kiinnitystä varten + leveämmät runkolevyjä yhdistävät välituet.

edit2: Jesi: Totta, tuohon joku vähän kiertävä 1521 Neu/2250 Lehneri ja 8S lipot, niin voisi olla kiva kombo. Vehkeellä on kuitenkin jo lähemmäs metri kokonaispituutta.  :shocked:
« Viimeksi muokattu: 08.03.09 - klo: 20.22 kirjoittanut Janezki »

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #71 : 09.03.09 - klo: 18.30 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.19 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #72 : 14.03.09 - klo: 12.03 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.12 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #73 : 14.03.09 - klo: 16.59 »
Moottori ei ehkä tykkää - jos ei muu paikka anna periksi niin se on sitten moottori, laakereiden päälle taitaa tällit käydä. Tuossa mietin sellaistakin ajatusta että antaakohan motti noparille päin virtapiikkiä tuollaisessa tapauksessa, onko kukaan perehtynyt asiaan tarkemmin?
Savagen slipperin vakiojousi on huono säätämisen kannalta, eli slipperiä ei oikein kunnolla saa säädettyä kuin luistamaan reilusti tai sitten jämäkästi lukkoon. Pitäisi löytää joku muu paremmin hommansa hoitava jousi.

Mitäs rattaita omavalmistelaatikossa meinasit käyttää?

Tilailin tuossa puolenkymmentä kappaletta 49-hampaisia muovispurreja, tulee halvemmaksi uusia spurri kuin tuommonen 6mm akselin karkaisematon pinioni. (spurri alle 5$, pinioni 16.15$). Katsellaan miten muoviratas kestää voiman alla...   :undecided:


Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #74 : 14.03.09 - klo: 19.22 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.11 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #75 : 14.03.09 - klo: 21.27 »
Kaipa se 5mm akselikin käy, Kershawilla näkyy olevan 6mm akselilla tuo loota.
Kershawilta saa noita mod1 rattaita 5mm akselille isoina muovisinakin, mutta ovat vaan aika kovissa hinnoissa...

spd-si.com - tuolta ainakin löytyy melkeinpä mitä vaan, eikä hinnatkaan ei ole kovin pahoja.
Kyseisestä liikkeestä olen tilaillut noita 6mm akselin pinioneita, toimituskulut muutamalle rattaalle $6.95, maksu luottokortilla.
Vasemmasta reunasta valkkaat ensin Metric Unit, sitten siitä alapuolelta Gears -> Spur Gears ja Metal tai Plastic tarpeen mukaan.
Listaa voi sitten rajata siitä oikealta puolelta pudotusvalikoista, esim. Module (Pitch) tietty 1, Hub Style on ruuvikiinnitykselle With Hub & set screw ja Bore Size akselin koon mukaan.
Teräsrattaat tuolla eivät ole karkaistuja.

Toki rattaita löytyy lähempää esim. Englannista, mutta ainakin ne liikkeet mistä olen katsellut pitävät ihan kohtuutonta hintaa rattailla.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #76 : 15.03.09 - klo: 21.25 »
Tuolta spd-si:n valikoimista etsin vaihtoehtoisia (pidempiä) välityksiä tuohon Kershawiin. Akselien välin pysyessä samana vaihtoehdoiksi löytyi vakion 20/45 (2.25) tilalle joko 23/42 (~1.83) tai 25/40 (1.6).
Noilla saisi tarvittaessa huippuja lisää, mutta eipä aikaan vielä taida olla tarvista laatikon välityksiä rassailla.

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #77 : 18.03.09 - klo: 18.28 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.10 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #78 : 19.03.09 - klo: 15.04 »
Vaikea sanoa ulkopuolisena huonoja puolia ennenkuin olet "protoa" testannut.
Ei kait tuohon kahta moottoria sentään tarvitse? Tai mitenkä loppupelissä painoa autolle kertyy...  :azn:

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #79 : 19.03.09 - klo: 16.29 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.10 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #80 : 19.03.09 - klo: 17.27 »
Kahden harjattoman systeemin käytössä kovaa vastetta vasten, kuten maakulkuneuvot, on pari ongelmaa!  :evil: (kokemus maxoi liki 500€) :evil:
 Vaikka teoriassa kuorma jakaantus tasan, niin
vasta magneettien syklin tahdistaminen estää kuormituksen ontumisen koneelta toiselle kesken kiihdytyksen. Saat helposti jopa toisen koneen jarruttamaan osan aikaa, vaikka setuppeja myöten symmetrisesti yrittäs tehdä.
 Voimalaitos-alan guru ehdotti lopulta voiman ajamista jousien läpi, että  molemmat noparit mittaisivat ennakkoja pähkäillessään kokonaiskuormaa vasta.

Kokeilematon ehdotus em. perusteella:
(??tarppeeksi kuminen kiinnitys vaikka slipperin kohdilla ja molemmilla oma spur slippereineen?? )
Silloin spurrin laakeri takaisi yhä ratassetin.
Tarttis yhä "läpihengittävän" erikoisakselin että saa 2 slipperiä...ja koneet nenä eri suuntiin....
En kylläkään halua olla se joka slipperit säätää  :afro:


MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #81 : 21.03.09 - klo: 13.47 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.09 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #82 : 21.03.09 - klo: 17.52 »
Enpä ole diffejä vielä kerinnyt hommailla, CENit tulee kunhan kerkiää.
Pikku päivitystä taasen projektiin, eli 49t muovispurri on nyt paikoillaan, vastarin pistin E-Maxxin koteloon ja noparille väsäsin pienen telineen.
Lyhkäset koeajotkin ehdin ottamaan tänään kunnes radion liposta loppui puhti.  :tongue:
Pientä epätasapainoa oli renkaissa (vettä) josta johtuen täyskaasulla sai hienon (?) helikopteriefektin, kun renkaista kuului kauhea läpätys...
Loggeria ei ollut mukana kun en ehtinyt sitä tyhjentämään, ohjelmistotkin pitäisi ensin asennella uuteen tietokoneeseen.
Muovispurri kesti ainakin näillä olemattomilla pidoilla oikein hyvin.

Tässä vielä parit kuvat tämänhetkisestä tilanteesta:
(klikkaamalla saa melko isoksi...)






Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #83 : 24.03.09 - klo: 21.15 »
Pikku videoklippi sunnuntailta, lähinnä uuden kameran testailua.
Pyörivää videota (tai tätä linkkiä) klikkaamalla pääsee Youtuben sivulle, josta voi valita HD-tasoisen videon.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sGgLo5zTTRY[/youtube]

Pitoja ei ole nimeksikään jäisellä pinnalla noilla vakiorenkailla. Tuo MGM:n nopari hävittää lämmitessään jarrut, josta syystä muutama vauhdilla puskaan ajo.  :grin:
Monsteri tilattu korvikkeeksi...

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #84 : 28.03.09 - klo: 10.35 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.07 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #85 : 28.03.09 - klo: 13.08 »
Keskidiffikin on käynyt mielessä, samoin "suoraveto", eli heittäisi koko laatikon mäkeen ja laittaisi jonkun hitaan ulkopyörijän antamaan voimaa suoraan diffeille. Esim. tuommonen 270kv motti liikuttaisi Savagea kuudella kennolla, vakiodiffeillä ja XL:n renkailla n. 68km/h. Vetokupit käypi suoraan tuohon 8mm akselille.
Noin siis teoriassa ja ihan ajatuksena.   :wink:

Kunhan nyt tulisi kuivat tai edes pitävät ajokelit, niin saisi jonkunlaisen kuvan tuosta ajettavuudesta ennenkuin alkaa isompia muutoksia tekemään.
Se Monsteri Mamba nyt siis tulee nopariksi, Revon slipperin modaan tuohon akselille ja spurriksi tulee joko 46 tai 49 hampainen Asso Monster GT:n spurri. Mottina pysyy ainakin vielä hetken tuo KB, sopivampia vaihtoehtoja mietitään.
Joku tuommonen iso Savöx, esim. BLS4570 voisi olla kiva testata, mutta tuokin saattaa 1800 kierroksen kv:llä olla liian kuuma kone kuudelle kennolle - riippuu tietenkin paljon koneen hyötysuhteesta.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #86 : 28.03.09 - klo: 13.44 »
Nyt on tulossa RC-Monsteriin myyntiin säädettävä keskidiffi slippery periaatteella.
Tuo suora veto diffeistä on jo monessa paikkaa tullut esille, mutta harva sitä on ilmeisesti lähtenyt kuitenkaan toteuttamaan, joskos nyt löytyis tekijää??  :wink:

Niin ja tosiaan torsenilla ei nuo eturenkaat palloonnu ollenkaan, hyvä siinä suhteessa, mutta ainakin nyt liukkaalla tuo torseni "lukittuu" ja kääntyvyys heikkenee ilman kaasua eli puskemista esiintyy hiukan.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #87 : 28.03.09 - klo: 13.53 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.06 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #88 : 28.03.09 - klo: 16.16 »
Voin (mikäli haluat) talkoohengessä ja tutkimusmielessä kustantaa sinulle, Janezki, pieni kv -arvoisen, mutta riittävän korkealla virralla (max sinun nopari)olevan moottorin, jota haluat kokeilla suoraan diffiin. "Kimppatutkimista", niin jaetaan kuluja. Miten on?
Kunnon talkoohenkeä! Loistavaa!
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #89 : 28.03.09 - klo: 16.51 »
Noissa sisäpyörijöissähän on huomattavasti vähemmän vääntöä kuin ulkopyörijöissä, jonka takia sitä vääntömomenttia pitää lisätä vaihdelaatikon kautta.
Moottorin hankinta ei liene ongelma, suurin hidaste on sopivien kiinnityskorvakkeiden teko. Tietysti ensin pitäisi olla se moottori että tietää millaiset korvakkeet tarvitaan...  :tongue:
Ongelmahan tuossa suoravedossa lienee se luistavan komponentin puute, eli joku paikka antaa periksi ennemmin tai myöhemmin.
Muttamutta, kuten mainitsin, niin tuo suoravetohommeli on tosiaankin ihan ajatusasteella vasta. Mitään sen vakavampaa ei ole vielä suunnitteilla. Kunhan nyt saisi sopivan sisäpyörijäsetin paikoilleen, niin sitten voisi paremman tekemisen puutteessa perehtyä jatkosuunnitelmiin.