Toi aiheuttaa päänvaivaa / valintoja....Valintahan on helppo 😂Äänekoskelle kurvaileen kilpaa.
Kuopio voisi järjestää sitten kauden epäviralliset päätöskisat lauantaina 4.3.2017 ja nimeksihän tietenkin tölvästään Kuopio Minicup The Grande Final :grin:Tuo kuulostais hyvältä, olisko luokat sit samat kuin normaalisti? (VTR,FWD,Minit)?
Aika eikoinen ratkaisu laittaa kauden päätöskisa päällekkäin 12TracTour kisojen kanssa :shocked:
Olishan noi voinut lykätä vaikka maaliskuun alkuun , mutta toisaalta hyvä niin. Ei tarvitse Raumalaisten arpoa lähdetäänkö
saunomaan Joensuuhun vai ei...
Lukitaan pois, niin ei tarvitse enää vatuloida.
Lukitaan pois, niin ei tarvitse enää vatuloida.
Me pidetään sitten lauantaina 4.3.2017 Kuopio Minicup The Grande Final! :azn:
Lukitaan pois, niin ei tarvitse enää vatuloida.
Me pidetään sitten lauantaina 4.3.2017 Kuopio Minicup The Grande Final! :azn:
Hmmmmm .... siis viikko Joensuun kisan jälkeen .....
Minusta hieman tuntuu , ettei osanotto tule olemaan ainakaan henkeäsalpaava.....
Ehdottaisin ennemminkin M-Chassis Comp 4hours Endurancea-joukkuekisaa Minien kauden päätökseksi ja ajankohta voisi olla maalis- tai jopa huhtikuu. Samalla voisi ajaa muut kerhokisa-luokat normikisana.
Paikka voisi olla Äänekoski tai mahd. Koria (Casinon Muistokisa , kun paikka menee alta viim 30.4. )
Miltäs kuullostaisi ?
:cool: Barbie :cool:
Lukitaan pois, niin ei tarvitse enää vatuloida.
Me pidetään sitten lauantaina 4.3.2017 Kuopio Minicup The Grande Final! :azn:
Hmmmmm .... siis viikko Joensuun kisan jälkeen .....
Minusta hieman tuntuu , ettei osanotto tule olemaan ainakaan henkeäsalpaava.....
Ehdottaisin ennemminkin M-Chassis Comp 4hours Endurancea-joukkuekisaa Minien kauden päätökseksi ja ajankohta voisi olla maalis- tai jopa huhtikuu. Samalla voisi ajaa muut kerhokisa-luokat normikisana.
Paikka voisi olla Äänekoski tai mahd. Koria (Casinon Muistokisa , kun paikka menee alta viim 30.4. )
Miltäs kuullostaisi ?
:cool: Barbie :cool:
Miltäpä kuulostaisi, jos pidettäs maaliskuun lopulla Äänekoskella endurance cup 1 ja huhtikuulla Korialla se viimonen kilpailu endurance cup 2
Lukitaan pois, niin ei tarvitse enää vatuloida.
Me pidetään sitten lauantaina 4.3.2017 Kuopio Minicup The Grande Final! :azn:
Hmmmmm .... siis viikko Joensuun kisan jälkeen .....
Minusta hieman tuntuu , ettei osanotto tule olemaan ainakaan henkeäsalpaava.....
Ehdottaisin ennemminkin M-Chassis Comp 4hours Endurancea-joukkuekisaa Minien kauden päätökseksi ja ajankohta voisi olla maalis- tai jopa huhtikuu. Samalla voisi ajaa muut kerhokisa-luokat normikisana.
Paikka voisi olla Äänekoski tai mahd. Koria (Casinon Muistokisa , kun paikka menee alta viim 30.4. )
Miltäs kuullostaisi ?
:cool: Barbie :cool:
Miltäpä kuulostaisi, jos pidettäs maaliskuun lopulla Äänekoskella endurance cup 1 ja huhtikuulla Korialla se viimonen kilpailu endurance cup 2
Olikos niin, että kolme parasta tulosta lasketaan kauden lopputuloksiin? :police:
Voisiko korisääntöä muuttaa siten, että kaikki m-05 alustalle sopivat vanhan minin kopat käy? esim. eurorc:llä oli myynnissä mon-techin koppa ja ainakin abc- hobby sellaisia valmisti joku aika takaperin. Kommentia viisaammilta? Toivottavasti Lavankoon nousee halli ensi talveksi...
Lukitaan pois, niin ei tarvitse enää vatuloida.
Me pidetään sitten lauantaina 4.3.2017 Kuopio Minicup The Grande Final! :azn:
Hmmmmm .... siis viikko Joensuun kisan jälkeen .....
Minusta hieman tuntuu , ettei osanotto tule olemaan ainakaan henkeäsalpaava.....
Ehdottaisin ennemminkin M-Chassis Comp 4hours Endurancea-joukkuekisaa Minien kauden päätökseksi ja ajankohta voisi olla maalis- tai jopa huhtikuu. Samalla voisi ajaa muut kerhokisa-luokat normikisana.
Paikka voisi olla Äänekoski tai mahd. Koria (Casinon Muistokisa , kun paikka menee alta viim 30.4. )
Miltäs kuullostaisi ?
:cool: Barbie :cool:
Miltäpä kuulostaisi, jos pidettäs maaliskuun lopulla Äänekoskella endurance cup 1 ja huhtikuulla Korialla se viimonen kilpailu endurance cup 2
No ei hullummalta kuullosta .....
Onkos muilla mielipiteitä?
-Barbie-
Lukitaan pois, niin ei tarvitse enää vatuloida.
Me pidetään sitten lauantaina 4.3.2017 Kuopio Minicup The Grande Final! :azn:
Hmmmmm .... siis viikko Joensuun kisan jälkeen .....
Minusta hieman tuntuu , ettei osanotto tule olemaan ainakaan henkeäsalpaava.....
Ehdottaisin ennemminkin M-Chassis Comp 4hours Endurancea-joukkuekisaa Minien kauden päätökseksi ja ajankohta voisi olla maalis- tai jopa huhtikuu. Samalla voisi ajaa muut kerhokisa-luokat normikisana.
Paikka voisi olla Äänekoski tai mahd. Koria (Casinon Muistokisa , kun paikka menee alta viim 30.4. )
Miltäs kuullostaisi ?
:cool: Barbie :cool:
Miltäpä kuulostaisi, jos pidettäs maaliskuun lopulla Äänekoskella endurance cup 1 ja huhtikuulla Korialla se viimonen kilpailu endurance cup 2
No ei hullummalta kuullosta .....
Onkos muilla mielipiteitä?
-Barbie-
Ruvetaanko suunnittelemaan endurance kisaa huhtikuun alkuun vaikka 1.4-17? Millasella formaatilla, pelkät minit vaiko muitakin luokkia mukaan? 4h vai 8h endurance, jos pelkät minit?
Ehdotuksia otetaan vastaan.
Mitenkäs tuo korihomma compissa?
Sallittasko kaikki m-chassis korit?
MattoCup kun on nyt taputeltu tältä kaudelta , voitaisiin alkaa suunnittelemaan tulevaa.
Sääntöpuolella seuraavat asiat :
1. Mini Classicin kori ; nähtyäni Äänekoski Mini Cooperin korin livenä ja jopa saatuani muutaman kappaleen, olen vakuuttunut kuten kaikki muutkin päätöskisa paikalla. Eli Classicin kori tulisi jatkossa olemaan nykyisten lisäksi Äänekosken Mini Cooper , hinnaksi Raatikaisen Kalle ilmoitti about 20,- (eli varsin kohtuullinen!!)
2. VTR: n moottorisääntö tulisi olemaan sama kuin FWD:ssä , eli kaikki 17,5T koneet.
3. Kesäkisat ajettaisiin kerrasta poikki kisana yhtenä viikonloppuna vaihtoehtoisesti seuraavasti: joko 2 erillistä kisaa la+su (jolloin molemmat lasketaan) tai jos keli ei suosi(sade) toisena päivänä niin sitten ajetaan yhtenä kisana. KyPak on ilmoittautunut kisan järjestäjäksi .....
4.Compin kone; sallittaisiin muun merkkinen vastaava kone kuin Hobbywing (Näitä löytyy , moottorivastaava Mika Kivelä ainakin tietää merkit ja tuotekoodit .... luulisin...). Hobbywingin koneita on olemassa vielä varmasti yllin kyllin kisailijoilla (itelläkin 4 kpl joutilasta vielä tehtaan käärössä), joten siltä osin ei varmastikaan kannata panikoida ......
SAA KOMMENTOIDA , eli kerrankin lupa "näppisralliin" ....
:cool: Barbie :cool:
Mitenkäs tuo korihomma compissa?Itse samaa mieltä, että kaikki M-rungolle sopivat korit voisi sallia. Paitsi tietysti nuo kuurakkettia/turistiautoa yms. muistuttavat.. :cheesy:
Sallittasko kaikki m-chassis korit?
Mitenkäs tuo korihomma compissa?
Sallittasko kaikki m-chassis korit?
Kaitsun kanssa samaa mieltä, korilista ois hyvä. Touring korit pois :police:
Kone mielellään sensoriton, eli sallittaisiin nuo Torot, Mysteryt yms. HW vastaavat.
Sensorittomuus helpottaa katsastusta ja on muutenkin selvempi ilman "turbo"ennakoiden yms. kanssa kikkailua.
Mikko #49
MattoCup kun on nyt taputeltu tältä kaudelta , voitaisiin alkaa suunnittelemaan tulevaa.
Sääntöpuolella seuraavat asiat :
1. Mini Classicin kori ; nähtyäni Äänekoski Mini Cooperin korin livenä ja jopa saatuani muutaman kappaleen, olen vakuuttunut kuten kaikki muutkin päätöskisa paikalla. Eli Classicin kori tulisi jatkossa olemaan nykyisten lisäksi Äänekosken Mini Cooper , hinnaksi Raatikaisen Kalle ilmoitti about 20,- (eli varsin kohtuullinen!!)
2. VTR: n moottorisääntö tulisi olemaan sama kuin FWD:ssä , eli kaikki 17,5T koneet.
3. Kesäkisat ajettaisiin kerrasta poikki kisana yhtenä viikonloppuna vaihtoehtoisesti seuraavasti: joko 2 erillistä kisaa la+su (jolloin molemmat lasketaan) tai jos keli ei suosi(sade) toisena päivänä niin sitten ajetaan yhtenä kisana. KyPak on ilmoittautunut kisan järjestäjäksi .....
4.Compin kone; sallittaisiin muun merkkinen vastaava kone kuin Hobbywing (Näitä löytyy , moottorivastaava Mika Kivelä ainakin tietää merkit ja tuotekoodit .... luulisin...). Hobbywingin koneita on olemassa vielä varmasti yllin kyllin kisailijoilla (itelläkin 4 kpl joutilasta vielä tehtaan käärössä), joten siltä osin ei varmastikaan kannata panikoida ......
SAA KOMMENTOIDA , eli kerrankin lupa "näppisralliin" ....
:cool: Barbie :cool:
Vastaanpa heti minuun kohdistettuun kysymykseen :
On aiwan eri asia ajaa sensorillisella moottorilla kuin sensorittomalla siis ohjelmoinnin kannalta..... Takavuosina aikanaan , kun VTR:ää ajettiin 17,5T koneella (ennen 0-ennakkosäätimiä) oli käytössä säätimiä , johon sai mitä ihmeellisempiä ennakkovirityksiä .... vauhtiero oli huima ...... ja kaikkea muuta kuin tasapuolinen. Silloin ohjelmointia oli mahdoton todeta säätimestä ......
Sensorittomana säätimestä kaikki saavat ulos juuri ne tehot mitkä siinä on vakiona saatavissa ...... eli tässä tapauksessa on turhaa verrata Comp vs. FWD.
Että näin.
:cool: Barbie :cool:
Kuljettaja | 1 | 2 | 3 | 4 |
Timo Jokinen | Hobbyking, Äänekoski | Kyllä | 1300g | Sensoriton 3000kv |
Kai Jansson | Hobbyking, Äänekoski | Kyllä | 1300g | Sensoriton 3000kv |
Juha Teräväinen | Hobbyking, Äänekoski | Kyllä | 1350g | Sensoriton 3000kv |
Rauno Kallionpää | Kyllä | Sensoriton | ||
Kalle Raatikainen | Äänekoski | Kyllä | Vanhalla koneella tuleva kausi | |
Marko Aava | Hobbyking, Äänekoski | Kyllä | Katso viesti alempaa | |
Thomas Svartbäck | Äänekoski | Kyllä | 1300g | |
Saku Moilanen | Hobbyking, Äänekoski | Kyllä | 1350g | Vapaa 13.5T moottori nollaennakolla |
Mika Moilanen | Hobbyking, Äänekoski | Kyllä | 1350g | Vapaa 13.5T moottori nollaennakolla |
Sami Tarkiainen | Kyllä | Kyllä | 1350g | Vapaa 13.5T moottori nollaennakolla |
Miika Vuohelainen | Kyllä | Kyllä | 1350g | Vapaa 13.5T moottori nollaennakolla |
Aapo Koro | Kyllä | Kyllä | 1300g | Vapaa 13.5T moottori nollaennakolla |
Jani Hokkanen | Kyllä | Vapaa 13.5T moottori nollaennakolla | ||
Arttu Hokkanen | Kyllä | Vapaa 13.5T moottori nollaennakolla | ||
Marko Häkkinen | Kyllä | Vapaa 13.5T moottori nollaennakolla | ||
Eemeli Häkkinen | Kyllä | Vapaa 13.5T moottori nollaennakolla | ||
Eero Kultanen | Kyllä | Kyllä | 1300g | Vapaa 13.5T moottori nollaennakolla |
Mikko Porkka | Kyllä | Kyllä | 1350g | Helposti saatavilla oleva, sensorillinen tai ilman |
Jani Salmela | Kyllä | Kyllä | 1300g | Vapaa 13.5T moottori nollaennakolla |
Timo Hilpi | Kyllä | Kyllä | 1350g | |
Mikko Ilmakunnas | Kyllä | 1300g | Helposti saatavilla oleva, sensorillinen tai ilman |
Kysymystä pukkaa...saiskos sääntöihin muutoksen myös sitten M03:n rungon muokkaamisen kanttilipoa varten?
Kysymystä pukkaa...saiskos sääntöihin muutoksen myös sitten M03:n rungon muokkaamisen kanttilipoa varten?
Minun mielipide on ettei M03:sen runkoja muokata kantti lipolle. Jos tykkää ajaa kantti akulla ajaa sit M05:la.
Kalle #92#
Sama ressi on Barbiella, uusia koneita lienee tasan yks rccenterissä ja se on sitten siinä. Eurorc:n Niko on vahvistanut että hobbywing ei enää valmista nykyistä konetta.
Veikkaan että moni nykyisistä kuskeista alkais ressaamaan kesken kauden jos oma kone menisi rikki ja mistään ei saa uutta säännönmukaista tilalle. Väkisin mun ehdotuksessa kenenkään ei tarvis ostaa mitään, mutta JOS pitää ostaa, niin sääntö antais mahdollisuuden. Sitä mä jaksan ihmetellä miksi muutama kuski vänkää vastaan tätä asiaa? Suosittelen katsomaan galluppia, myös niiden muiden kuskien vastauksia, eikä pelkästään minun höpinöitä.
Erittäin positiivista on se, että asia kiinnostaa ja vastauksia tulee.
Kysymystä pukkaa...saiskos sääntöihin muutoksen myös sitten M03:n rungon muokkaamisen kanttilipoa varten?
Minun mielipide on ettei M03:sen runkoja muokata kantti lipolle. Jos tykkää ajaa kantti akulla ajaa sit M05:la.
Kalle #92#
Classikin koppaa olisi nyt saatavilla. Hintahan on se 20€+mahdolliset postit.
Kopan mukana tulee ikkunatarrat maalausta varten.
Yhteyden otot yv, sposti, soitto/txt
Kalle.raatikainen@metsagroup.com
O4o4872ooo
M-07 runkoa rupee olemaan saatavilla, tullaanhan se sallimaan talven sarjassa ?
Eikös classikkiin juur hommattu kassillinen uusia koneita?
..ja siis pikku slikseillä ajetaan myös tuleva talvi?
No entäs compin kone juttu?
Siittähän oli hirveä parku viime talvena,miten mennään?
Mun mielestä olis erikoista kieltää kehitetty versio vain siksi että se voi olla parempi kuin vanhat.. Auto kuitenkin tulee olemaan kaikkien saatavilla jopa helpommin kuin nykyiset eri variaatiot. Kannattaa myös miettiä siltä kantilta että ehkä useampikin uusi mahdollinen kilpailija on nyt innostumassa luokasta juuri tuon kyseisen alustan takia.Täysin samaa mieltä, onhan nytkin kaikki saatavilla olevat Minin alustat sallittu.
Täysin samaa mieltä, onhan nytkin kaikki saatavilla olevat Minin alustat sallittu.
Mites se hobbylinnan moottori tilanne etenee?Timpan kanssa koitetaan saada tällä viikolla testailtua, eilen ei ehditty kun jahdattiin vaan Ranen bestläppiä :wink:
Kuis vanha alkuperäinen Speedpassion kone, saiko sitä ajaa vielä 20t pinionilla compissa?
Vai olisiko mahdollista pudottaa se samalla pois jolloin classic olisi 16t ja comp 20t, tällöin luokkien välissä olisi ehkä aavistuksen lisää nopeuseroa.
Itse en kyllä lähtis Compin nopeutta paljoa nostelemaan. AikaTäysin samaa mieltä, nykyisillä vauhdeilla Comppi on just sopivan vauhtinen. Jos vauhtia ruvetaan lisäämään alkaa pienemmillä radoilla kuten meillä Turussa oleman aika tuskaista Comppia ajaa.
sopiva vauhti ollut mun mielestä.
Vielä ei oo siis selkeää tietoa testituloksista , joten odottelemme niiden saapumista ....
Radikaaliehdotus olis :
Classicin koneeksi sama kuin Compissa ja 16T pinioni sekä pikkuslicksit , joilla saataisiin vauhti pysymään lievempänä kuin nykyCompissa .....
Comppiin nostettaisiin välitys 18T pinioniksi ja sama rengastus kuin nykyisin .....
Hyvät puolet: tasalaatuiset koneet ja samoilla kamoilla mahdollista ajaa kumpaakin luokkaa.... mieltymyksen mukaan , konekauppiaan kannalta hyvä vaihtoehto>suuremmat tilaukset > ehkä huokeampi hinta ?
Huonot puolet: lisäisi hetkellisesti kustannustasoa , mutta vain hetkellisesti , nousisiko vauhti liian paljon > pitäisi kokeilla ..... ei minun nähdäkseni ainakaan järjettömästi ....
Että näin , tämä oli taas niitä hetken aivoituksia ..... koittakaa kestää !!!
:cool: Barbie :cool:
Mitäköhän tuon nyky classicin vauhti on tuolla radalla?
Mites VTR:n rengastus?
VTA:han siirtyi uusiin renkaisiin, niin mahtaakohan noita HPI:n renkaita edes kohta olla saatavilla?
http://www.rccaraction.com/teaser-protoform-vta-spec-tire/ (http://www.rccaraction.com/teaser-protoform-vta-spec-tire/)
Omasta ja nettisivujen päivittäjän roolin puolesta pidän edelleen kiinni classicin korisäännöstä minkä jo kirjoitin keväällä missä on mukana myös kaksi kaupallisesti tällähetkellä saatavana olevaa koria - sikäli kun joku vastustaa, niin minä luovutan päivitysvastuuni ja protestoija saa protestiäänellään päivitysvelvollisuuden sivuille.
Kori
• Tamiya Mini Cooper (av.210mm) #50795
• Montech Turbo Spidi (Eurorc tuotenr. MON009-004)
• Hobbyking 1:10 Mini Cooper Clear Body Shell (for M chassis) 320000103-0
• Omavalmiste korit, mitkä on yleisesti hyväksytty riittävän tunnistettavaksi Mini Cooperin koriksi. Tähän kategoriaan kuuluu ns. Äänekosken Mini Kori. Kilpailunjohtaja tekee viimekädessä päätöksen saako korilla osallistua kilpailuun.
Kirjoitin nyt nämä muutokset säännöt osioihin, saa laittaa viestiä jos sinne päätyi/jäi virheitä.
http://kerhokisat.esy.es/ (http://kerhokisat.esy.es/)
offtopic: MikUA:n varikolla juteltiin onko järkeä ajaa kahta eri mini luokkaa - voisiko classic ja comp sulautua yhdeksi luokaksi?
Terveisin,
Aapo Koro
Ihan näin mini kisailusta kiinnostuneena kysyn, että minkä takia kori pitää kieltää kaikilta jos se ei istu jo vanhentuneen alusta mallin päälle? Vai saako M03:sia uutena vielä jostain?
Ok. Compissa montechin koria saa käyttää?
Sivut päivitetty mun osalta viimeisen kerran tälläerää, jätin blitzin korit pois. Tunnukset lähetetty aiemmin kerrottuun suuntaan.
Ruusperi kuittaa.
FWD säännöissä edelleen 6kpl renkaita/kisa.
Pitäskö muuttaa talvella 4 ja kesällä 6?
T: Two time champ :evil:
FWD ja VTR luokkien painorajojen pudottaminen voisi myös melko paljon kannatusta. Säännöissä on edelleen 1425g. Olisiko syytä tuotakin korjata alaspäin ennen sisäkauden alkua?Kannatetaan :cool:
FWD ja VTR luokkien painorajojen pudottaminen voisi myös melko paljon kannatusta. Säännöissä on edelleen 1425g. Olisiko syytä tuotakin korjata alaspäin ennen sisäkauden alkua?Kannatetaan :cool:
Olis.FWD ja VTR luokkien painorajojen pudottaminen voisi myös melko paljon kannatusta. Säännöissä on edelleen 1425g. Olisiko syytä tuotakin korjata alaspäin ennen sisäkauden alkua?Kannatetaan :cool:
Olisko 1350g ... sopiva ?????
:cool: Barbie :cool:
Äänekoski ; Lokakuu
Tällä hetkellä prolinen rengasta ei näytä olevan missään myynnissä.https://www.t2shop.de/epages/61746328.mobile/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61746328/Products/05-PF-10139-00 (https://www.t2shop.de/epages/61746328.mobile/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61746328/Products/05-PF-10139-00) :wink:
Ja kieltämättä vaikka muuten pääsis niin syö intoa lähteä sitä pelkkää comppia ajamaan - liikaa odottelua, liian vähän ajoa!
Liian köyhä, ei pysty :grin: Meni taas kaikki rahat muiden autojen komponentteihin. Tai no, oikeastaan saishan tuosta VTR:stä pienellä vaivalla FWD:n... takadiffi (tai vetoakselit) irti ja kori vaihtoon ;) Tosin ei välttämättä ois turhan nopea tai hyvä ajettava sillä tavalla. Kokeilemallahan se selviäis.Pitää olla etumoottori :police:
Niin joo, sehän olikin tuo säännöissä, ei oo FWD-sääntöjä hetkeen lukenu :embarrassed: No, se siitä varasuunnitelmasta.Kyl myö sulle FWD saadaan.
Moi voisiko comppiin korilistaan lisätä blitzin rs1:n kopan? Wb 225 mm, ei siipiä, hinta border rc:ssä alle 20€...
Ja vielä toinen EDIT: Onko Hobbykingin Mini Cooper S 2001 (https://hobbyking.com/en_us/1-10-mini-cooper-s-2001-clear-body-shell-for-m-chassis.html)-korissa jokin este luvallisten comppikorien listalle laittamiseksi?Tuo korihan on jo hyväksyttyjen listalla, on matrixlinen kori.
Tilasin Phatbodies Miglia korin Miniin. http://phatbodies.bigcartel.com/product/mini-miglia (http://phatbodies.bigcartel.com/product/mini-miglia)
Tämä ei ole listattu sallituksi Classicissa eikä Compissa, mutta tuon sen näytille Eurajoelle niin sääntötoimikunta voi pohtia sopiiko se listoille otettavaksi.
Teppo: Tuolla Riden Subarun korilla on sentään esikuva ja kori on aika tavalla näköinenkin muotoiluineen ja korin pokkauksineen toisin kuin tuo Blitzin saippuapala mihin on liimattu hieman audin etusäleikköä muistuttava tarra.Aa, hyvä pointti, jotenkin olin muistavinani että se RS1:kin olisi oikeaan autoon pohjautunut, mutta eihän se olekaan.
Tällä perusteella jätin sen listalle eikä silloin tullut vastalauseita.
Eniten kierrosaikoihin ja ajettavuuteen on vaikuttanut se tuntimäärä joka on käytetty alustan parissa. Iskarit, öljyt, männät, männänreikien koko ja määrä. Iskarin kulmat, jouset, diffiöljyt, droopit, maavarat, pyöränkulmat, painojakauma etc.etc.
Mulla olis vielä parikin FWD-koria, lieneekö luokassa edelleenkään tilaa autoille joiden moottori ei ole edessä?Jos en ihan väärässä ole niin säännöt ei salli sellaista... :embarrassed:
ni ois ollut kätsy pelkällä moottorivaihdolla erien välillä vetää molemmat luokat :wink:Jos on peräkkäiset erät tai nosto vain välissä ja jos renkaatkin viel vaihtaa, ni voi olla vähän haastetta :grin:
Jos on peräkkäiset erät tai nosto vain välissä ja jos renkaatkin viel vaihtaa, ni voi olla vähän haastetta :grin:Nooo, perus-slickseillä ajoin compissa viimeksikin :laugh: Peräkkäisiä tuskin hirveästi, kun on hitaimmissa ryhmissä aina. No, finaaleissa varmaan tässä kerhokisaformaatissa. Saattaishan se säädöksi mennä, mutta toinen auto maksaa :wink: Menny jo ihan liikaa tähän ekaankin Miniin, kalliita värkkejä! Vähän kyllä siltikin sillä silmällä kattelin tuota yhtä myyntiosion Miniä, mutta hitto kun ostoslista muutenkin metrin mittainen.
Ehkä hyödyllisintä kaikkiaan olisi ensin kuulla että miksei ihmiset sitä VTR:ää enää aja, varsinkin jotka ovat aiemmin ajaneet ja kisoihin muuten vielä osallistuvat, ja saattaa se autokin vielä nurkista löytyä. Pelkkä moottori- ja rengasmuutos tuskin hirveästi auttaa jos ihmisiä ei jostain muusta syystä vaan luokka jaksa kiinnostaa.
Nyt kun kiukut on purettu tuon minien alkuerä lähtösysteemistä niin voidaan taas alkaa keskittyä
Kerhokisojen kehittämiseen.
Itseäni on kovasti vaivannut tuo neliveto(VTR) luokan hiipuminen/puuttuminen. Aikoinaan tuo luokka oli varmasti erinomainen. Tukihan se monta vuotta FTT:n stanu luokkaa käyttämällä samoja moottoreita. Nyt kun FTT:ssä on siirytty stanussa käyttämään 21.5T koneita ei ole enään niin helppoa siirtyä ajamaan VTR:ää kun se vaatii käytännössä korin, moottorin ja renkaiden vaihdon ja samalla menevät säädötkin täysin uusiksi. Ainakin Raumalla on koettu tuo VTR:n rengas vähintäänkin haastavaksi. Kokeneelle kuskille tuo rengas ei juurikaan tuota ylipääsemättömiä ongelmia , mutta varsinkin aloittelijan käsissä tuo rengas on turhan vaativa varsinkin 17.5T koneella. Ei kovin helppo siis siirtyä ajamaan VTR:ää varsinkaan aloittelevan kuljettajan.
Olen kuitenkin kokenut että kerhokisoilla on hyvä “brändi”. Sarjana erittäin helposti lähestyttävä matalan kynnyksen kisasarja mihin on todella helppo tulla mukaan eli mitä parhain kisasarja aloittelijoille ja vaikka hieman kokeneemmillekin kisakuskeille.
Olen jo hetken lämmitellyt ajatusta “uudesta” kerhokisaluokasta tämä voi olla huono ajatus tai sitten ei...
Perustavana ajatuksena olisi nimenomaan tukea tuota nykyisin ajettavaa TSS-10 luokkaa ja samalla tarjota nuorille ja aloitteleville kuskeille helpommin lähestyttävä harjoittelu kilpasarja tietenkään unohtamatta vanhempia jo “jäähdytteleviä” kuljettajia.
Koneena voidaisiin käyttää vapaata 21.5T konetta , kuten tällä hetkellä tehdään etuvedossa , Formulassa ja GT12:ssa tosin eri lankamäärillä. Kenenkään ei olisi pakko ostaa välttämättä stanukomboa jos hinta tuntuu jotenkin hirvittävältä. Tai ainakin voisi hankkia ensin vaikka pelkän koneen.
Renkaaksi ajattelin kuitenkin jotain helpompaa kuin VTR rengas eli esimerkiksi sama rengastus kuin etuvedossa Sorexin 28 vapaalla insertillä ja puolavanteella. Tämä toisi mukavaa synergiaa kun kaksi luokkaa voisi käyttää samaa rengastusta. Tosin esim. 32 sorex olisi hieman liukkaampi ja hitaampi rengas. Nyt joku heti ajattelee että miksei samalla sama rengas kuin FTT:ssä? No kerhokisa sarjassa on pyritty perinteisesti ajamaan enemmän oikeita autoja muistuttavilla autoilla minä takia kaikki Efra listalla olevat aerodynaamiset muka Mazdat ja BMW:t on kielletty. Ja samaa on pyritty noudattamaan myös vanteissa.
Koreina voidaisiin käyttää joko suoraan VTR:n tai vaikka yhdistettyä etuvedon ja VTR:n korilistaa.
Uskoisin että tämä luokka olisi nopeutensa ja vaativuutensa puolesta enemmän kuin sopiva kerhokisaluokaksi. Ja tarjoaisi varmasti hyviä tiukkoja kisoja tasaisella kalustolla ja “helpolla” ajettavuudella. Tiukkoja testiajoja aletaan näillä autoilla suorittaa Raumalla kunhan saadaan nuo 12TrackTour kisat kunnialla ajettua.
Tällaista luokkaa voidaisiin kokeilla lisäluokkana esim. Raision viimeisessä osakilpailussa tai vaikka jo Joensuussakin jos saadaan selkeät raamit tälle luokalle.
Hiukanhan tässä on kieltämättä pyörän uudelleen keksimisen makua, mutta hävittävää ei juuri ole ja kokeilemalla se selviää?
Nyt voi laittaa näppäimmistön kuumaksi ja alkaa kommentoimaan.
Marko Aava, RaumRC
Hieman tuoreempien korien mukaan ottoa mietin lähinnä nuorison kannalta ettei laji ihan kokonaan ukkoontuisi :grin:
Onko unkka tuo rengas jo oikea vyörengas ? Saattaisi olla ihan soiva peli jos ei käytössä turpoa ilmapalloksi kuten nykyinen VTR kumi. Pitää melkein kokeilla.
Hieman tuoreempien korien mukaan ottoa mietin lähinnä nuorison kannalta ettei laji ihan kokonaan ukkoontuisi :grin:
Onko unkka tuo rengas jo oikea vyörengas ? Saattaisi olla ihan soiva peli jos ei käytössä turpoa ilmapalloksi kuten nykyinen VTR kumi. Pitää melkein kokeilla.
Käsittääkseni ei ollut vyörengas, mutta ei turvonnut käytössä ollenkaan kuten hpi:n vtr rengas tekee.
Kokemusta molemmista löytyy.
Meillä oli tarkoitus testata näitä myös kesällä ulkona mutta ei saatu aikaiseksi. Pitäisi myös toimia asfaltilla.
Oma ja kaverienn tuntuma renkaasta oli että on helppo ja kiva ajaa. Vaatii muutaman kierroksen lämmitäkseen ja mutkissa pito on riittävä mutta ei kuitenkaan mikään kiskopito kuten sorex28. Kulumista ei juurikaan havaittu, valitettavasti meidän ajot olivat enemmän ja vähemmän satunnaista joten tuota puolta ei ole testattu täysin. Aikanaan kun renkaan löysin niin usgt keskusteluissa väitettiin kestäväksi.
Jukka
Jos renkaassa ei ole vyötä , on aiwan saletti , että siitä tulee ilmapallo kisakäytössä .... koska jo Mineissäkin on sama ilmiö , esim. Classicin pienissä slickseissä esiintyy ....... ja kehänopeudet ovat huomattavasti pienemmät verrattuna Veturin renkaaseen ..... se on vaan niin , että pitoaine pehmentää rengasta siinä määrin , että ilmapallo-ilmiö on enemmän kuin todennäköinen ......Eihän se lisätestaus varmaan pahitteeksi olis, ei se yhteneväisyyskään olis niin justiinsa sikäli kun nuo RIDE:n kumit on noin halvat. Kyllähän ne tuolla USGT:ssäkin nähdäkseni rengassoosseja käyttää mitä olen lukenut, joten jos siellä toimii niin voishan ne täälläkin. Keskustelua noista renkaista esim. täällä (https://www.rctech.net/forum/electric-road/851130-usgt-spec-tires.html).
Kaikella kunnioituksella testaajia kohtaan , luulen , että todellinen käyttötotuus on kuitenkin toisenlainen ...... Ja jos kumi vaatii lämmittelyä , kemiallisia aineita (bräkleen/pitoaine) tullaan käyttämään sekä renkaiden lämmittimiä ......
Pitäytyisin varmassa vaihtoehdossa ........ asiaa puoltaa vielä yhteneväisyys FWD:n kanssa.
Olisiko viisasta aloittaa tälle kaudelle ihan oma keskustelu, tai siirtää 2018 kilpailukaudelle kohdasta (jossain puolivälissä tätä keskustalua) jossa on tämän kauden kilpailukalenteri?
Tässä keskustelussa menee varmaan osa uusista ihan sekaisin kun sivulla yksi on viimekauden juttui.
Vai onko vaan tarkoituksena harkhauttaa uusia potettiaalisia sarjaan tulijoita :roll:
Myös KesäKunkku 2018 kisaa suunniteltu ...
Elikkäs kerrasta poikki SummerChamp2018-kisa.
Paikka: KyPak Oudoor Circuit , Kuusankoski
Aika: 16.-17.6.2018 (la 16.6 kisapäivä , su 17.6 varapäivä kelistä riippuen...)
Kerhokisa-luokat;
Mini Classic
M-Chassis Competition
FWD
+ lisäluokkana GT2000
Classic + Comp. ajettaisiin "pikkuradalla"
FWD + GT2000 ajettaisiin touring-radalla (mahdollisesti lyhennetyllä )
:cool: KyPak/Barbie :cool: