Kirjoittaja Aihe: Laakereiden asennus  (Luettu 2953 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa S157431

  • Jäsen
    • Profiili
Laakereiden asennus
« : 20.09.15 - klo: 10.48 »
Aloittelijan kysymys: Kun laakereita vaihtaa/asentaa, niin tarvitseeko tai kannattaako niillle tehdä mitään vai latetaanko suoraan purkista paikalleen? Toinen vastaava kysymys että tarvitseeko laakereita rasvata ympäriltä reunoilta laakerirasvalla vai onko parempi laittaa kuiviltaan paikalleen?

Euron laakereita ei varmaan ainakaan kannata lähteä aukomaan vaan olettaa olevan riittävät rasvat sisällä?

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi     kuopionlennokkikerho.fi
Vs: Laakereiden asennus
« Vastaus #1 : 20.09.15 - klo: 10.58 »
En tiedä mitä pro kuskit tekee joten voivat tarvittaessa korjata.

Itse pyyhin enimmät rasvat laakerin ympäriltä ettei lika tartu niin helposti (toki laakerista tulee käytössä rasvaa ulos joten likaa ja pölyä tarttuu joka tapauksessa) ja yleensä pyyhkeellä tai talouspaperilla johon olen suihkuttannut Bräkleenia mutta vain aavistuksen ettei sitä mene laakerin sisään. En ole huomannut että pienellä Bräkleenin käytöllä olisi ollut haittavaikutuksia. Halpoja laakereita en ole alkanut aukomaan ja uudelleen käyttämään vaan vaihdan uudet tilalle. halvempi tapa on vaihtaa laakereita välillä ja pitää ne kunnossa kuin että joutuisi vaihtamaan useammin esim. diffien ulostuloja, vetareita, kardaaneja ym. kalliimpia osia.
« Viimeksi muokattu: 20.09.15 - klo: 11.02 kirjoittanut jucca »

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Laakereiden asennus
« Vastaus #2 : 20.09.15 - klo: 11.03 »
Riippuu myöskin automerkistä. Esim Xrayn laakerit ovat rasvaamattomia/öljyämättömiä.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Laakereiden asennus
« Vastaus #3 : 20.09.15 - klo: 14.54 »
Kitka on vauhdin surma. Jos ihan hobbikäyttöä ajattelet, eii juuri kannata kauheesti mekata laakereita, kun tulee kökästä karheiksi, uutta kehiin. Jos taas ajattelet kisakäyttöä. kannattaa ehdottomasti aukaista tooisen puolen suoja nuppineulalla ja liottaa tuo paksu laakerivaseliini pois ja vaihtaa notkea öljy tilalle. Polttiksessa tämä tarkoittaa neulaa enemmän kinni. jaksaa siitä huolimatta pyörtittää kovaa eil fuili kestää pitempään. sähkiksissä matalampia lämpötiloja ja kovempaa huippumopeutta, akut kestää pitempään...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa S157431

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Laakereiden asennus
« Vastaus #4 : 20.09.15 - klo: 21.05 »
Riippuu myöskin automerkistä. Esim Xrayn laakerit ovat rasvaamattomia/öljyämättömiä.

Onko nämäkin rasvaamattomat/öljyämättömät?

http://fi.eurorc.com/product/9829/xray-8x16x5-kuulalaakeri-kumitiivisteella


Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Laakereiden asennus
« Vastaus #5 : 20.09.15 - klo: 22.01 »
Varaosalaakereista en osaa sanoa, mutta veikkaan että nekin kannattaa öljytä/rasvata. Laita samaan tilaukseen laakeriöljyä jos tulevat sisäkäyttöön tai laakerivaseliinia jos ovat ulkokäyttöön.

Tuon kokoisia laakereita kannattaa ostaa "merkittöminä", tuohon hintaan saattaa saada aika paljon enemmän laajereita.