RC10.FI

Kilpailut => Tulokset => Aiheen aloitti: Juha - 29.03.03 - klo: 23.37

Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Juha - 29.03.03 - klo: 23.37
Laukaa järjestää kupolikrossin, mutta ei siellä kyllä krossia ajeta vaan turistia. :? Syynä oli krossi kuskien vähyys. No ei tälläinen toiminta ainakaan lisää. Olisikohan syytä vaihtaa kisan nimeä?

Tuntuu että kisajäjestäjille rahan merkitys on niin suuri, että pienemmät luokat jäävät menestyvän luokan alle. Kun on luokassa monta kuskia on taloudellinen varmuuskin suurempi. Esim C-12 ei olla tänä vuonna ajettu kuin kaksi kertaa ja toinen näistä kerroista oli SM-kisat. AKK on jättänyt luokan hengissä pysymisen kisajärjestäjien harteille,jotka ovat saaneet itse päättää onko kisát sunnuntaina vai eikö. Ja yhtä kisaa lukuun ottamatta on tulos ollut ei. Syytä en tiedä. Eikö ole ollut riittävästi toimitsijoita sunnuntaille vai onko raha ratkaissut.

Tällä vauhdilla on taas yksi luokka katoamassa Suomesta, jós ei asialle tehdä mitään. Kuitenkin esim SM-kisoissa oli muistaakseni 17 kuskia, eli ajajia varmaan´löytyisi, kunhan joku järjestäisi esim.pelkkiä C-12 kisoja. Täytyisi löytää vain mahd. halpa kisapaikka, niin eiköhän se siitä.
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Toke - 30.03.03 - klo: 01.17
Kyllähän kisoja varmasti järjestettäisiin jos olisi luokkiin osallistujia. Viiden osanottajan kilpailu ei ole hauska kuskienkaan mielestä. Lisäksi usea luokka päivässä venyttää aikataulua.

Mitä rahaan tulee, kisajärjestäjille luulisi olevan yks hailee mitä luokkia ajetaan kunhan osallistujia on yhteensä niin paljon että kisa kannattaa järjestää. Hallien viikonloppuvuokrat on pienelle seuralle aina korkeat, varsinkin sunnuntaivuokrat.

C-12:en ongelma taas on kertakaikkisen typerä akkusääntö, joka visionäärien puheista huolimatta ei palvele mitenkään harrastajien tarpeita. Nykyinen sääntö joka sallii kuusi kennoa 27-lankaisen koneen kanssa on naurettavaa tekohengitystä jolla koitetaan saada luokkaan edes pari muuta harrastajaa EM ja MM kisoja kiertävien lisäksi. Kukaan ei ole kertonut, miksi kuuteen kennoon ei voida vakioluokassa palata. Jossakin ei nyt pystytä myöntämään ja korjaamaan virheitä.
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Yippo - 30.03.03 - klo: 13.19
Pitänee kuitenkin muistaa että SM-kisojen 17:sta kuskista muistaaksine 10 oli oululaisia harastajakuskejaan, joista puolet ensimmäisessa kisassaan...
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Juha - 01.04.03 - klo: 09.54
Mutta jos ne kaikki harrastaja kuskit saataisiin ajamaan kisoja, joita olisi vaikka neljä sekä lisäksi SM-kisat. niin eiköhän siitä jo jotain seuraisi.

Kyllähän se varmasti kiinnostusta lisäisi, jos kuljettajat tietäisi että joka vuosi olisi tiedossa viisi kisaa. Silloin olisi mukavampaa tehdä kalusto hankintoja,kun olisi ajoja tiedossa. Tällä hetkellä kun ei oo mitään tietoa montako kisaa on vuodessa.

Saattaisi muuten olla ideaa järjestää samanlainen kysely,kuin mikä turisti luokalle tehtiin.Tietysti eri kysymykset. Vaikka:

Ketkä on kiinnostuneita ajamaan C ja Cj-12 luokkia
Monellako akulla Cj-kuskit haluaisi ajaa.
Onko syytä tehdä oma sarja huippukuskeille vai eikö.
Pitäisikö Cj- luokassa olla eri sarjat kuudelle ja neljälle kennolla.
Olisiko syytä olla ihan omat kisat C ja Cj-12 luokille.

Voisi olla syytä selvittää mikä on nopeus ero neljän kennon ja kuuden kennon Cj-autolla. Eli pystyisikö nämä ajamaan yhdessä tasaista kisaa. mikä olisi ehkä paras vaihtoehto.

Tulee vaan mieleen ollaanko kuinka halukkaita muutaman vuoden päästä toteamaan,ettei suomessa ajeta kuin muutamaa luokkaa. Kun muutama vuosi sitten luokkia oli useita. Jokaiselle jotakin. ´Kansainvälistä menestystäkin voisi tulla enemmän kun luokkia on useita. Ajotaitokin voi kehittyä kun ajaa useata luokkaa. Vertaa esim. enduro kuskeihin,jotka ajaa traialia, motocrossia että enduroa ihan vain kehittääkseen pyörän hallintaa sekä ajotaitoa.
Otsikko: C-12
Kirjoitti: Vesa - 01.04.03 - klo: 11.27
4 ja 6 kennon luokkien sekaisin ajamisesta oli muodostunut ONGELMA tän vuoden EM kisoissa. Kyseisessä kisassa 6 kennolla ajava saksalaiskuski oli ihan kärjessä, vaikkei varmasti olisi 4 kennon akuilla ollut ihan kärkitaistelussa.

Kisajärjestäjillä on vain nykyään tapana yrittää päästä mahdollisimman helpolla, siksi ei kisoja ajeta sunnuntaina. Tietenkin myös raha puhuu, mutta ei homma oikeasti siitä jäisi kiinni. Kuskeja kyllä riittäisi molemmille päiville.

Jos C-12 kisat ajettaisiinkin eri päivinä kuin TS, olisi ihan eri asia olla messissä molemmissa luokissa. Henkilökohtaisesti olen luovuttanut kyseisen luokan nostamisyritykset, koska kukaan ei ole ITSE valmis tekemään asian eteen mitään, odottaa vain että kisoissa olisi porukkaa... Jos aina ajatellaan mitä kaveri ajattelee, ei tarvi ajaa. Ja päätökset voi myös tehdä omilla aivoilla, jolloin se on ikäänkuin oma mielipide...:)

En siis henk.koht. jaksa uskoa että olisi enää syytä, jolla C-12 luokka kasvaisi ja voisi hyvin Suomessa nykyisillä asenteilla.
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: CAi - 01.04.03 - klo: 11.41
Crosiiluokat ei ainakaan ole katoamassa!
Ensi kesälle on tulossa monta uutta aloittelijaa ja kisoja on todella paljon.

Jos haluat tietää enemmän soittele.

Olli Andersson
AKK sähköcrossi yhteyshenkilö
044-7576 401
olli.andersson@oilon.com
Otsikko: Crossi on kivaa
Kirjoitti: Cruisaaja - 01.04.03 - klo: 11.50
Täällä löytyy heti yksi joka on tulossa crossikapinoihin mukaan sudittelemaan B2:lla ensi kesänä aina kun aikataulu sallii :D
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Juha - 01.04.03 - klo: 16.08
Vesa: Oletko sitä mieltä, että  Tj ja TS -luokkien järjestäminen eri viikonloppuna kun Cj ja C-12 -luokat parantaisi mahdollisuuksia osallistua molempiin luokkiin ja lisäisi näin Cj ja C-12 -luokkien osallistujamäärää?

On se hyvä, että crossi pärjää hyvin ja saadaan paljon uusia kuskeja,koska uudet ajajat ovat tämän lajin tulevaisuus ihan kaikkien luokkien kannalta. Pärjäämisen takana taitaa olla kova taustatyö kisojen järjestämisen muodossa.  On mielenkiintoista nähdä montako osallistujaa kesän kisoihin tulee eli alkaako osanottajien määrä nousta oikein kunnolla, mikä olisi erittäin hyvä asia.

Pieni kysely vielä lopuksi. ´Ketkä ajaisi Cj-tai C-12 luokkaa,jos kisoja olisi vaikka viisi per vuosi ja joka vuosi. Ja ne ajettaisiin eri viikonloppuna , kuin Tj ja TS- luokat.
Otsikko: kisat
Kirjoitti: Vesa - 01.04.03 - klo: 16.33
Juha:

En usko että kisoihin riittäisi porukkaa, jos ne olisivat erillään eri viikonloppuina.

Tälläkin hetkellä esim. itselläni ja muilla TS luokan kärkikuskeilla on tänä vuonna ollut keskimäärin enemmän kuin joka toinen viikonloppu kisoja huhtikuun loppuun mennessä eli:

- 17 viikossa yhteensä 9 kisaviikonloppua=keskimäärin reilu 140 euroa/kisa

- 20+ päivää kisoissa pelkästään talvikaudella Suomen kisoissa

Ei kellään kestä p***e reissata joka viikonloppu. ...  :roll:

Ynnättynä tekee yhteensä kaksinkertaisen määrän kisoja koko vuotta kun katsotaan. Plus kv-kisat. Mattoluokka kun ei olisi järkevää ajaa jos mukana ei olisi Suomen kärkikuskit mukana. Touring luokkien kasvavan suosion vuoksi kaikki panostavat siihen, millä on tulevaisuutta ja jossa voi saavuttaa mainetta ja mammonaa... :) Sad but true.

Itse pidän C-12 luokkaa yhtenä järkevimmistä nyt ja aina, mutta 4 kuskin kesken ei ole mukava ajaa kisaa kun voi samaan aikaan ajaa 40 kuskin kisassa. Monista yrityksistä huolimatta EN ole havainnut elonmerkkejä kyseisessä luokassa riittävässä määrin. Esim. Meillä oulussa on reilu 10 kpl mattokuskeja, jotka voisivat käydä kisoissa, mutteivat lähde, koska samalla porukalla voi ajaa kertsilläkin. Ei me voida tuoda kisoja etelään, jos muutos ei lköhde monelta taholta.


Toi on mun näkemys, väärä tai oikea.....
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: VesaK - 01.04.03 - klo: 16.40
Satuin tuossa katselemaan videolta crossikisaa vuodelta 1992 (kiitos videon lainasta Teppo!). Lujaa mentiin jo silloinkin, vaikka akkujen kapasiteetti taisi olla puolet nykyisestä? Ja oli hauskaa nähdä muutama nykyinen nimimies junnuna.

Osallistujia taisi olla parinkymmenen kieppeillä kummassakin näkemässäni luokassa, 2WD:n stanussa ja virissä. Mutta missä olivat ne kymmenet, lähes sadat kilpacrossailijat, joista kiertää legendoja? Milloin on crossikisoissa ollut suurimmat osanottajamäärät?
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Nappe - 01.04.03 - klo: 17.09
Vielä kun lisätään soppaan tämä touring-autojen monipuolisuus niin loppuu kisaajat kesken...

Esimerkkinä pidettäköön kuusankosken FT-kisaa:
La: TS-10 ja Tj-10 - Ihan Ok, ovat pääluokat
Su: TSF-10, Prostock + C-12. Tässä oli tarjolla kaksi luokkaa olemassaolevalle kalustolle, samat akut käy, vaihdat vain moottorin tai renkaat. Ja olihan sekä TSF-10:ssä että prostockissa ihan mukavasti kuskeja, jotkut jopa yrittivät kahta luokkaa vaihtelevalla menestyksellä... C-12 luokassa taas oli vain lajin todelliset harrastajat, ne harvat jotka jaksavat kolvata akut uuteen uskoon tällaista tapahtumaa varten.

Kaksipäiväisiä kisoja EI kannata järjestää ellei saa tarpeeksi osaanottajia, kerta kaikki maksaa, myös kisojen järjestäminen, ja tämän lisäksi pitää saada toimitsijat molempiin päiviin ja itse järjestäjänä tiedän että toimitsijoita ei ole helppo nykäistä tyhjästä.

Jotta kaksipäiväisiin kisoihin saisi tarpeeksi osaanottajia toiselle päivälle tarvitaan luokkia jotka houkuttelevat kuljettajia, jolloin järjestetään esim. TSF ja Prostock-luokat, nämä kuitenkin houkuttelee jopa muutaman C-12 kuljettajan mielyttävämpänä luokkana samalla kalustollaajettavana, ja koko hommasta menee idea kun C-12 luokkaan ei taaskaan tule osaanottajia...

Ainakin itse ajan mielummin Prostock-luokassa kun alan kolvaamaan akut uuteen uskoon yhden kisapäivän takia. Lisäksi pitäisi vielä sorvata mattoautoon renkaita mutta ei ole sorvia...

Itse ajaisin mielellään mattoautolla kisaa, mutta ei touring-kisan kustannuksella, ja mikään ei saisi minua uhraamaan kuukauden ainoan vapaan viikonlopun johki mattoautokisaan, eli eri viikonloppuna on ihan turhaa järjestää kisat.

Jos OIKEESTI haluais elvyttää vanhat luokat niin toisena päivänä pitäisi järjestää C-12 ja crossi-luokkien kisat, eikä yhtään touring-luokkaa. Ja crossiin vielä hyppyrit, ei mitään rataajoa crossareilla. Näin EHKÄ saisi sen 25kaveria jäämään kisojen toiselle päivälle...
Kysymys sitten herää että kannattaako edelleenkään järjestää kansalliset kisat 25:lle kaverille...

Ugh. Olen puhunut.
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: CAi - 01.04.03 - klo: 20.48
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Satuin tuossa katselemaan videolta crossikisaa vuodelta 1992 (kiitos videon lainasta Teppo!). Lujaa mentiin jo silloinkin, vaikka akkujen kapasiteetti taisi olla puolet nykyisestä? Ja oli hauskaa nähdä muutama nykyinen nimimies junnuna.

Osallistujia taisi olla parinkymmenen kieppeillä kummassakin näkemässäni luokassa, 2WD:n stanussa ja virissä. Mutta missä olivat ne kymmenet, lähes sadat kilpacrossailijat, joista kiertää legendoja? Milloin n crossikisoissa ollut suurimmat osanottajamäärät?
o

Ne käsittäkseni olivat joskus vuosina 94-98. Teppo ehkä voi täsmentää
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Teppo - 02.04.03 - klo: 14.43
Nuo pienoisautoilun huippupäivät sijoittuvat ajalle ennen video ja tietokonepelejä yms joten ehkä ihmisillä oli vähemmän vaihtoehtoja ja pienoisautot löysivät kisaajia runsaasti. Itsehän olen tuolla 90 luvun alulla ajoitellut (varsin hassun näköstä katsoa jo pelkkiä vaatteita) ja silloin olimme jo kärsineet kovan laskun osallistuja määrissä. Parhaat vuodet löytyy Pienoismallin lehdenkin alkutaipaileilta siinä 83-89 välistä varmaankin, itse kävin katsomassa joitain yli 100 kisaajan kisoja tuolloin pikkupoikana. Kannattaa käydä lukemassa vaikka kirjastossa tuon ajan Pienoismallin kisastooreja joissa rataa kuivattiin mm pistämällä syvä reikä rataa, vesi valui sinne ja sitten makkaran pätkä tulpaksi..  :mrgreen:  
Tuohon aikaan kisoissa grillattiin makkaraa yms ja muutenkin varmaan oli vähän enemmän aikaa erien välissä.
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: nikoprkl - 02.04.03 - klo: 14.52
juuri noina aikoina viimeksi aktiivisesti kisailin ja haikeana muistelen sitä osallistuja määrää ja tapahtumien rentoutta. Oli siellä krossikisoissa vaan aika paljon rennompaa kuin nykyisissä kamppailuissa joita katsomassa olen käynyt. Mutta kaikki muuttuu ja kehittyy. Toivottavasti Touringitkin kehittyvät vielä noiksi yli 80 osallistujan kisoiksi. :) Omasta mielestäni Turistien pikkutarkat säännöt osakseen pelottelevat huvittelumielessä ajavia pois kilparadoilta vaikka harrastajia varmasti olisi vaikka millä mitalla. 80-luvun lopulla oli yleensä kisoissa liki kaikki joilta vain auto löytyi. Nykyään kisoissa ajamassa on vain murto-osa harrastelijoista.

-Niko, harrastaja 80-luvun puolivälistä asti-
Otsikko: ...niin
Kirjoitti: AOllinmaki - 02.04.03 - klo: 16.47
Schumacher TopCatillä ajettiin ja siihen aikaan oman tiimin esikuvia olivat Jani Savolainen ja Jukka Steenari, joka ei vielä ihan kerinnyt A- finaalivauhtiin. Kyoshotiimi oli silloin tosi vahva, kuskeinaan mm. Julle, Ola, Sami Pajalin... Stanussa jyräsivät ainakin Antti Uittamo ja Kirsi Raikas A-Finaalin puolella. Kiteitä oli oikeasti vain se 10 erilaista ja se oli tosi rikas kalustopäällikkö jolla oli stanussa enemmän kuin ne yhdet renkaat siihen autoon... ja niillä samoilla saatettiin ajaa se koko kesä!!
Otsikko: Re: ...niin
Kirjoitti: Otsomaani - 02.04.03 - klo: 17.27
Lainaus käyttäjältä: "AOllinmaki"
se oli tosi rikas kalustopäällikkö jolla oli stanussa enemmän kuin ne yhdet renkaat siihen autoon... ja niillä samoilla saatettiin ajaa se koko kesä!!


Minkälainen pito niillä oli :) ?
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Toni - 02.04.03 - klo: 20.40
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Satuin tuossa katselemaan videolta crossikisaa vuodelta 1992 (kiitos videon lainasta Teppo!). Lujaa mentiin jo silloinkin, vaikka akkujen kapasiteetti taisi olla puolet nykyisestä? Ja oli hauskaa nähdä muutama nykyinen nimimies junnuna.

Osallistujia taisi olla parinkymmenen kieppeillä kummassakin näkemässäni luokassa, 2WD:n stanussa ja virissä. Mutta missä olivat ne kymmenet, lähes sadat kilpacrossailijat, joista kiertää legendoja? Milloin on crossikisoissa ollut suurimmat osanottajamäärät?


Karkkilan stanutakavetocrossissa oli vuonna -89 125 kuskia, joka on kyllä tietääkseni suurin Suomessa ollut osallistujamäärä. Silloin autot oli rautaa ja radat oli kivituhkaa...... onneks ei oo enää ;)
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: nikoprkl - 02.04.03 - klo: 20.46
Lainaus
Karkkilan stanutakavetocrossissa oli vuonna -89 125 kuskia, joka on kyllä tietääkseni suurin Suomessa ollut osallistujamäärä. Silloin autot oli rautaa ja radat oli kivituhkaa...... onneks ei oo enää ;)


onneks?  :|
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Juho.nordgren - 02.04.03 - klo: 22.32
Oliko silloin niin paljo rc-harrastajia Karkkilassa? noin 5-vuotta sitten sielä ei ollut kun yksi vaivainen lennokki/rc "kerho", mutta ei sielä tyypit mitään muuta tehnyt kun puhunnut p****a....
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: JesseT - 03.04.03 - klo: 09.28
Suurimmat kisat joissa itse olen ollut oli joskus 91 tai jotakin NM-kisat Lahdessa. Siis se vuosi jolloin Teppo voitti ja siirty viriin. Olin silloin ajamassa alkuerässä numero 14 tai jotakin, kun kovat kuskit ajoivat erässä 1 jne. Kisaajia oli reippaasti toistasataa takavedossa silloinkin.
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: reittila - 03.04.03 - klo: 12.27
Oma uran huippuhetki ajoittui vuoteen -90, jolloin ajoin ensimmäistä vuotta virissä.
Edellisenä vuotena taisin olla abt. 5. stanusarjassa ja kuskeja sentään oli aikas runsaasti.
Noihin aikoihin oli aivan normaalia, että viri ja stanu krossikisat ajettiin eri päivinä, koska kisaajia oli niin paljon, ettei mahtunut välttämättä saman päivän aikatauluun.
Edit: kriotusvihreitä
Otsikko: re
Kirjoitti: m.e. - 03.04.03 - klo: 13.49
aloitellessani kisailua vuonna -90 lähes jokaisessa vakioluokan takavetocrossikisassa oli kuskeja +- 100 kpl. myös stanuneliveto keräsi parhaillaan satakunta kuskia viivalle. eli luultavasti vuoden 90 kahta puolen oli suurimmat määrät kisaajia. se oli menoa se..

ja viritouhu oli erittäin arvostettua isojen poikien kilvanajoa, jonne ei hitaammilla aloittelijoilla ollut mitään asiaa. vasta menestyttyään saattoi päästä haastamaan pro-kavereita.
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Juha - 03.04.03 - klo: 15.24
Itsekin ajelin niin crossia kuin mattoautoa 90-luvun alkupuolella. Enemmänkin kisasin hupi mielessä, mutta kuitenkin kisasin. Jotenkin on semmoinen tuntuma, että silloin kisat oli rennompia ja säännöt väljempiä. Kuitenkin ei siellä niin hirveitä rikkeitä tapahtunut. On sellainenkin tuntuma, että kisojen järjestäminenkin oli helpompaa. On sitä joskus laskettu tulokset Commodore 64. Et sil viissiin.

Onkohan jossain kohtaa kehitys alkanut tekeä hallaa lajille?
Kannattaisko miettiä mitä silloin tehtiin eritavalla kuin nykyään ja pyrkiä kehittämään lajia, jotta päästäisiin niin 100 osallistujan määriin.

C-12 vielä, ettei totuus unohdu. Sekä talven FT kisoista. Kävin katsomassa FT 1 kisakutsua sekä tuloksia. Aika hyvin oli porukkaa ajamassa sunnuntaina. Ja jokaiselle oli jotakin. Vielä lisäisin joukkoon Cj-12,mutta kuudella kennolla. Kyseisen luokan kennosäännöstä ei ole mitään kerrottu sääntökirjassa. On vain C-12 luokan kennosääntö. Eli saakohan sitä ajaa niin neljällä kuin kuudella kennolla? Minun mielestäni kannattaisi ensi vuonna ajaa FT-kisat kaksi päiväisinä. Tällöin pääsisivät kaikki luokat osallisiksi kilpailuissa. Tämä systeemi voisi poikia myös uusia ajajia joukkoon. Silloin nähtäisiin kunnolla, miten kaksi päiväinen kisaaminen vaikuttaisi. Koska ei toi FT 1 sunnuntai niin huonolta näyttänyt. Kiitoksi vain Kypakille. Kun on tiedossa luokan kisat etukäteen ja niitä on sopivasti (4-5?), niin viittii niitä panostuksiakin tehdä.
Ehkä kahdenpäivän kisoja kannattaisi kokeilla jo syksyllä.

Ja jos ei toimitsijoita meinaa löytyä, niin pitäisikö asian eteen jotain tehdä. Ehkä Yhteistyö muitten kerhojen kanssa tai väljemmät lisenssisäännöt toimitsijoille. Ehkä toimitsijalla pitäisi olla mahdollisuus osallistua myös itse kisaan. Pitäisi vain sumplia asiat niin, että ei tule etu ristiriitoja.

Entäs sellainen idea että Prostock, TSF, C12 ja Cj12 ajettaisiin lauantaina ja Tj ja TS sunnuntaina, jolloin pienemmät luokat tekisivät sen pitouran lauantaina jolloin sunnuntaina olisi radassa alusta asti hyvä pito.
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Otsomaani - 03.04.03 - klo: 20.18
Lainaus käyttäjältä: "Juha"
Entäs sellainen idea että Prostock, TSF, C12 ja Cj12 ajettaisiin lauantaina ja Tj ja TS sunnuntaina, jolloin pienemmät luokat tekisivät sen pitouran lauantaina jolloin sunnuntaina olisi radassa alusta asti hyvä pito.


Tossa on itua :wink:
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Toni - 03.04.03 - klo: 21.58
Lainaus käyttäjältä: "Juho.nordgren"
Oliko silloin niin paljo rc-harrastajia Karkkilassa? noin 5-vuotta sitten sielä ei ollut kun yksi vaivainen lennokki/rc "kerho", mutta ei sielä tyypit mitään muuta tehnyt kun puhunnut p****a....


Siis kilpailut olivat Karkkilassa, olisko ollu sen kesän stanucupin toinen osakilpailu.

Kaikki jotka ovat ajaneet kisaa kivituhkalla, tietävät miksei se ole hyvä juttu... en jaksa selittää.
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: feenovi - 03.04.03 - klo: 21.59
Miksi se ei ole hyvä juttu kerro nyt haluun tietää! :x
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: PJEP - 03.04.03 - klo: 22.53
Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Lainaus käyttäjältä: "Juha"
Entäs sellainen idea että Prostock, TSF, C12 ja Cj12 ajettaisiin lauantaina ja Tj ja TS sunnuntaina, jolloin pienemmät luokat tekisivät sen pitouran lauantaina jolloin sunnuntaina olisi radassa alusta asti hyvä pito.


Tossa on itua :wink:


Ei ollenkaan kannatettava asia!
Maanantaina pitä kouluun ja töihin, jos aamuyöstä ollaan kotona, niin on hauska aloittaa viikko väsyneenä.
Ilman muuta ne luokat ja nimenomaan viralliset luokat, joissa on eniten ajajia, ajetaan lauantaina.
Tais olla viime kaudella, kun junioriluokka oli joissakin kisoissa sunnuntaina, onneksi siitä päästiin eroon.

 
Juha kirjoitti:
Lainaus
Tuntuu että kisajäjestäjille rahan merkitys on niin suuri, että pienemmät luokat jäävät menestyvän luokan alle. Kun on luokassa monta kuskia on taloudellinen varmuuskin suurempi.


Olet aivan oikeassa, tässäkin lajissa jylläävät markkinavoimat, se maksaa joka kuluttaa!
Kisajärjestäjät ovat osa harrastelijoita, jotka vapaaehtoisin voimin järjestävät kisoja. Ketään ei voida velvoittaa omasta pussista maksamaan kuluja tai ottamaan tarpeettomia riskejä tappioista.
 Jos tätä vapaaehtoisuutta ei olisi, osallistumismaksut olisivat paljon nykyistä suuremmat.
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Juha - 04.04.03 - klo: 19.09
Hämmennetään pakkaa vielä vähän. Silloin kun Suomessa oli paljon kisaajia ajamassa ja luokkia oli paljon ajettiin Suomen mestaruudesta sekä stanu mestaruudesta cup sarja. Yleensä taisi olla neljä kisaa, joista huomioitiin kolme. Ja kaikissa luokissa oli sama systeemi. Pisteitä sai eräänlaisen taulukon mukaan,jossa pisteet oli suhteutettu osanottaja määrän mukaan. Näin uskalsi panostaa luokkaan oli se iso tai pieni, koska aina kisattiin mestaruus pisteistä. Eli tulevaisuus oli turvattu.
Sitten 90-luvun alkupuolella muutettiin systeemi kerrasta poikki ja lähdettiin viemään Suomea pienoisautoilumaailmalle. No, menestystä alkoi tulemaan, mutta tuliko se uuden systeemin avulla vai olisiko se tullut muutenkin, sitä en tiedä. Sen tietää varmaan parhaiten menestyneet kuskit. Mutta sen tiedän, että monta luokkaa on kuihtunut kasaan. Ja osa syynä voi olla se, että SM arvoa ei tule, jos ei ole 15 kuskia SM-kisoissa. Tämän takia on sitten taiteiltu nuoralla ja tulevaisuus on ollut kyseenalainen ja moni on siirtynyt luokkiin, joissa varmasti on riittävästi kuskeja.

Edellä mainitusta johtuen sekä ainakin TS sekä Tj harrastajien halusta ajaa sarjamuodossa SM ja NM. Olisiko syytä siirtyä kaikissa luokissa takaisin vanhaan systeemiin eli SM ja NM kisat ajettaisiin sarjamuodossa. Osanottaja määrä voi olla yhdestä kuskista niin moneen kuin tulee ja pisteitä tulee aina samanverran . Tällöin kaikki kisat ja melkein kaikki luokat olisi arvokkaita. SM-luokkina olisi C-8, M-8, TP-10, TS-10, M2 ja M4-10 sekäC-12. NM-luokkina olisi Tj-10, S2 ja S4-10 sekä Cj-12. Eiköhän siinä ollut kaikki. Loput ajettaisiin kansallisina täyteluokkina.
Talvella voisi ajaa neljä kilpailua luokille TS-ja Tj-10, C-ja Cj-12 sekä Prostock ja TSF-10. Kesällä voisi ajaa neljä rata kisaa ja neljä krossi kisaa. Rata luokkina TS- ja Tj-10, C-8, TP-10 ja mahdollisia kansallisia luokkia. Koska joukossa olisi isoja polttomoottoriautoja täytyi radoissa joustaa. Välillä ajetaan pienellä radalla ja välillä isoilla. Tällä systeemillä tulisi TS-ja TJ-10 sarjoista vaikka 5/8 tai 6/8 muotoisia ja muista 3/4.
Krossissa ajettaisiin vaikka lauantaina M2-ja S2-10 ja sunnuntaina M4- ja S4-10 sekä M-8.

Näin saataisiin ajettua monta luokkaa ja hiljaisetkin luokat (C-8, S4-10 ja Cj-12) saisivat kilpailunsa isommin rasittamatta kilpailun järjestäjiä ja luokkien ajattaminen hyvin pienelläkin porukalla onnistuisi hyvin.
Kisa viikonloppuja ei tulisi liikaa, joten jäisi resursseja. Sekä saataisiin luokkien tulevaisuus turvattua. Eli uskaltaisi satsata kalustoa pieneenkin luokkaan. Ja aina kun menee ajamaan kisaa rapsahtai pisteitä oli kuskeja vähän tai paljon. Eikä suositut luokat siitä kumminkaan kärsisi päinvastoin. Lisäksi kisojen lukumäärä ei paljoa muutu. Eli harrastajan kannalta ei tilanne muutu. Kisat vain muuttuvat arvokkaamiksi.

Minun mielestä ei pitäsi kansallisen tason harrastaja lukumäärän kustannuksella nostaa kuskeja maailman huipulle. Ennemminkin pitää panostaa kotimaahan ja kuunnella täällä ajavien HARRASTAJIEN mielipidettä. Siinä on AKK:lla suuri vastuu, koska ovat monopoli asemassa.

Ugh, olen puhunut vähän pitempään.
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Juha - 07.04.03 - klo: 16.29
Olisi mielenkiintoista saada tietää mitä mieltä olette SM-sarjasta kaikissa luokissa.(Ks. edellinen teksti). Eli jatuksia ja kommentteja, kiitos.
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Yippo - 07.04.03 - klo: 16.55
Suuri osa kilpailijoistahan kannattaa tuota sarjamuotoista SM:ää, mutta ilmeinen syy miksi sitä ei ole takaisin saatu on se että AKK on tehnyt SM-tasoisen kilpailun järjestämisestä liian hankalaa asettamalla tuomareille, valvojille ym toimihenkilöille sellaiset lisenssivaatimukset ettei moisten kisojen järjestäjiä ole montaa...
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Vesa - 07.04.03 - klo: 17.17
Henkilökohtainen mielipiteeni on että lajin kasvamisen ja uusien kilpailunjärjestäjien mukaan tulo arvokisatasolla on tehty NIIN vaikeaksi, ettei voi kuin nauraa ja katsoa sivusta kuinka vaikeaksi kaiken voikaan tehdä ...   :cry:

AKK:n mukana olo tuo näin pieneen maahan ihan liikaa pykäliä, osa tietysti hyviäkin, mutta kun ei olla ajamassa rallia vaan pikkuautoilla.

Se on kyllä huomattu, että kaikesta saadaan vaikeaa kun sitä todella halutaan.

EI näin.

Kunhan vain mainitsin... :wink:
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Juha - 07.04.03 - klo: 17.55
Ehkä nyt olisi syytä aloittaa rakentava keskustelu siitä,onko mitään järkeä pitää niin kovia vaatimuksia SM-kisojen järjestämisessä. Pienoisautoilu, jos mikä, on erittäin hyvää nuorisotyötä autourheilussa. Tähän lajiin kun melkein kaikilla on varaa eikä tarvitse sponssoreita edes kovaan kisaan pärjätäkseen. Niin onko mitään järkeä tai pätevää syytä estää tehokas ja toivottu kilpailutoiminta,vain jotta saataisiin muodollisesti mahdollisimman hieno kisasysteemi. Voisi ottaa mieluummin malliksi periaatteen "kaikki pelaa" vai pitäisikö olla "kaikki kisaa" eli turhat muodollisuudet pois ja toiminta mahdollisimman helpoksi järjestää. Tällöin voitaisiin järjestää SM-sarja.

Todennäköisesti nämä kovat vaatimukset johtuvat kisojen korkean profiilin (julkisuus) ylläpitämiseksi. Julkisesti merkittävissä isojen autojen kisoissa tämä systeemi varmasti palvelee ja on tarpeen. Onhan riskitkin kovemmat. Mutta näissä lajeissa riittää myös  väkeä ja yleisöä. Kun taas  vertaa pienoisautoiluun, jossa julkisuus on minimaalista, yleisöä vähän, järjestäjiä vielä vähemmän ja riskejä ei oikeastaan ollenkaa, niin ei taida jäädä muuta yhtäläisyyttä muihin lajeihin, kuin auto-sana ja AKK. Lajien eroavuuksista johtuen kannattaisi varmaan laittaa lisennsivaatimukset uusiksi ja antaa pienoiseutoilun voida hyvin ja harrastajien nauttia lajistaan sehän on se pääasia
Otsikko: Lisensseistä
Kirjoitti: sk - 07.04.03 - klo: 18.32
Jotenkin näin sivusta seuranneena tuntuu, että jotkut taitaa syyllistää AKK.n, vaikka vessapaperin loppumisesta kotoisesta p*skahuussista.
Itselläni jokusen kisan tehneenä ei ole kuin positiivisia kokemuksia AKK.sta. Jos joskus on ollut hankaluuksia jossain asiassa, niin aina on niistä selvitty. Väitän ettei kisan tekeminen ole lisenssistä kiinni, vaan todellisista tekijöistä. Tälläisen pikkuauto kisan, vaikka SM tekeminen on todella pikku juttu verrattuna minkä tahansa muun autourheilu tapahtuman tekemiseen, että sen pystyy tekemään kunhan on asiasta kiinnostunut, eikä yritä yksin koko kisaa tehdä.

T:Seppo Kankainen, EM rallissakin ratamestarina olleena, jossa ei kilpailunjohtajalla ollut kuin Rallin 3 lisenssi.
Otsikko: Re: Lisensseistä
Kirjoitti: Mr Cale - 07.04.03 - klo: 18.48
Lainaus käyttäjältä: "sk"
Tälläisen pikkuauto kisan, vaikka SM tekeminen on todella pikku juttu verrattuna minkä tahansa muun autourheilu tapahtuman tekemiseen...
Mutta ei sekään meinannut teiltä viimevuonna oikein onnistua...
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Vesa - 07.04.03 - klo: 18.49
Ainakin Oulun kisojen kohdalla voin kertoa teille kisaajat, että mikään ei ole olllut hankalampaa kuin saada kisapaikalle henkilö jolla on tarvittava lisenssi tehtäviin, tyyliin SM tuomarit ja valvoja sekä kilpailun johtaja.

Ehkä "asiakaskunta" etelässä ei ymmärrä, mutta Ouluun asti on ollut erittäin vaikea saada henkilöitä kyseisiin tehtäviin ilman hampaankiristystä ja monimutkaisia järjestelyjä. Ei henk.kohtaisesti ole mitään AKK:ta vastaan, mutta kun pelataan isojen autojen ehdoilla, maalaisjärkeä ei aina saa käyttää. Omaa ajamistani kyseinen instituutio ei ole estänyt tai hidastanut, päinvastoin. Mutta kisajärjestely on ihan eri homma.  :wink:
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Spif - 07.04.03 - klo: 22.58
Tämän hetkinen toimitsijalisenssi järjestelmä on enemmän tai vähemmän sekava ja mielestäni olisi järkevää tehdä samanlainen järjestelmä kuin "isoissa autoissa" eli tietystä hommasta saa tietyn verran pisteitä ja tietty pistemäärä vaaditaan eritasoisiin toimitsijalisensseihin. Ei kilpailun järjestäminen ole jäänyt koskaan lisenssistä kiinni, niin kuin sk mainitsi tarvitaan niitä todellisia tekijöitä. Itse itkin monta vuotta, kun ei ole tekijöitä, nyt meillä on seuraavassa kisassa noin 30 ihmisen organisaatio kun vain viitsii tehdä jotain ja näistä on alle 10 "vanhoja tekijöitä". Nyt herääkin kysymys onko halukkuutta osallistua kilpailunjärjestäjäkoulutukseen, jos tällaiseen olisi mahdollisuus.

Olen ehkä hieman jäävi puhumaan AKK:sta, mutta miettikää jos AKK:lla ei olisi nykyistä järjestelmää kilpailujen järjestämiseen... ehkä meillä ei enää olisi kattojärjestöä eikä ketään ottamassa vastuuta. Sen olen huomannut katsoessani kilpailulupahakemuksia, että ei meillä paljon muita nimiä näy kuin kilpailunjohtaja ja valvoja, koittakaapa samaa karting puolella.

Mielestäni Suomen kilpailujen taso on pääosin ihan hyvä, mutta väliin sattuu niitäkin, jossa hommat on tehty vasurilla ja vaikka oma tulos on hyvä, niin silti jää kisasta "p**a maku suuhun". Kun lähdimme suunnittelemaan BotniaTrackia joulukuussa, niin vaihtoehdot oli tehdä kisa viimeisen päälle kunnolla tai vetää rimaa hipoen läpi. Päätimme tehdä kisasta Suomen suurimman. Kävijä tavoite viikonlopulle on 10 000 ihmistä, voitte varmasti kuvitella mikä fiilis ihmisille jää lajista, jos se vedettäisiin rimaa hipoen läpi. Tämä on se syy miksi haluamme tehdä kisan vimpanpäälle kunnolla ja saamme tuotua lajia esiin positiivisessa hengessä. Toivottavasti pystymme tarjoamaan yleisölle mahtavaa kilpailua, jota laji pystyy parhaimmillaan tarjoamaan.

 Kuinka monen mielestä pienoisautoilulla on tällä hetkellä arvostettu asema jo pelkästään autourheilun keskuudessa... ja se ei ainakaan nouse sillä, että kilpailujen tasoa järjestelyiden osalta tiputettaisiin. Suosittelisin kaikille, että tutustutte muiden lajien järjestelyihin, itse olen ollut tuloslaskentapäällikkönä karting puolella aina MM tasolta kerhokisoihin asti. Sieltä vaan on tullut monta ideaa käytettäväksi meidän puolelle.

Älkää ottako tätä kirjoitusta avautumisena, mutta jos haluatte tehdä lajille jotain hyvää ja viedä sitä eteenpäin, niin sen eteen täytyy tehdä töitä. Älkää kuitenkaan tehkö sitä yksin vaan porukalla seurassa. Valitettavasti mitään ei tässä maailmassa saa enää ilmaiseksi.
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Juha - 08.04.03 - klo: 07.57
NO NII! Nyt aletaan pääsemään asiaan.  Olenko ymmärtänyt oikein tämän lisenssi asia? Että jos vain kehtaa neuvotella AKK:n kanssa lisensseistä, niin kyllä siellä joustetaan toimitsija lisensseistä. Eli ei tarvitse olla aina  säännöissä määrättyä lisenssä vaan jokin muukin käy, jos ei muuta ole saatavilla. Tämä systeemi olisi erittäin järkevä. Ainoastaan siitä olisi voinut olla jossain vaikka pieni maininta, että tarvittaessa joustoa löytyy. Säästyttäisiin muutamalta harmaalta hiukselta.
Muutenkin kisanjärjestäjät voisivat kirjoittaa kokemuksia ja kommentteja kisoista ja niiden järjestämisestä. Ei tarvii kaikkien hakata päätä samaan mäntyyn.

Minun mielestäni näiden ongelmakohtien ratkaisu edistäisi pienoisautoilua:
-Kaikkiin luokkiin SM-NM-sarja. Editymässä ainakin TS ja Tj puolella, kunhan asiassa päästään vauhtiin.
-Lisenssi ongelma, jonka ratkaisu aukaisisi myös SM- NM-sarjan pulmia. Jos joustoa löytyy, niin nou hätä.
-SM- NM-arvo oli kisaajia yksi tai sata

Olisi kiva kuulla mielipiteitä ja kommentteja.

Kaikinpuolin on hyvä asia, että on olemassa yksi iso organisaatio vastaamassa asioista. Eikä minulla ole mitään vastaan AKK:ta. Pitää vain muistaa ottaa isossa organisaatiossa huomioon eri lajien erityispiirteet ja antaa lajeille tila elää.

Myös kerhoissa on hyvä miettiä talkoohenkeä ja tehdä asiat yhdessä, koska harrastajat tämän lajin loppujen lopuksi rakentaa.  

Kun SM- ja NM-kisoja on vuodessa sopivasti ja jokaiselle kerholle annetaan vain yksi kisa järjestettäväksi kerran vuodessa, on varmasti jokaisella kerholla riittävästi aikaa ja voimavaroja sen järjestämiseen. Kenenkään ei tarvitse liikaa rehkiä ja intoa löytyy uusiin kisoihin.
Otsikko: Mihin katoaa luokat?
Kirjoitti: Juha - 09.04.03 - klo: 12.07
Ovat muuten Vaasassa tehneet melkoisen työn Botnia trakcin eteen. Kisa on todellakin tehty vimpanpäälle. Yllätyin itsekkin. Toimii hyvänä tien näyttäjänä mitä kaikkea voidaan kehittää yhteen kisaan ja kuinka viedä lajia eteenpäin. Tuollainen kisa SM-kisana.

Ajetaan SM-kisat sarjamuodossa ja kisat tehtäisiiin tuollaisiksi, niin mikäs siinä eteenpäin porskuttaessa. No, kaikilla ei ole mahdollisuuksia taikka intoa tehdä tuollaisia kisoja. En tiedä onko AKK:lla ollut ideana linsenssi ynnä muissa säännöissä ohjata toimintaa kuppikunta kisoista Botnia Track malliin. Jos on, niin on tässä sitten tullut itsekin haukuttua turhaan ja liian hätäisesti AKK:ta, Sorry. Kun halutaan asioita viedä määrättyyn suuntaa on suunnasta ja tavoitteista hyvä kertoa mahdollisimman selvä sanaisesti sekä perustella mitä on ajettu takaa missäkin säännössä. Tällöin voisi ymmärrys ja vastaanotto olla suopeampi sääntöjä kohtaan. Eikä asioita heti tyrmättäisi vaan yritettäisiin toimia mahdollisuuksien mukaa. Kun vielä asioissa joustetaan ja siitä kerrottaisiin olisi asiat vielä paremmin.

Kisojen järjestämisestä sekä muusta järjestö-.ja kerhotoiminnasta voisi olla ohje vaikka netissä. Jossa kerrottaisiin ideoita miten asioita kannattaisi tehdä. Varsinkin tiedottaminen, tukijoiden hankkiminen yms.