Melkoista mutuilua täällä taas.. Jatkan sen verran OTn jauhamista, että onko täällä kenelläkään "näyttöä" tuosta, että virhevastuu todellakin toimii näiden vehkeiden kanssa? Onko joku esim. mennyt 5kk vanhan noparin kanssa kuluttaja-asiamiehen luo kärähtänyt nopari kädessään sen jälkeen kun kauppias on käännyttänyt ulos ns. takuun rauettua? Käytännössä taitaa olla niin, että takuuaika on se mikä jyrää..
Tästäkin aiheesta saisi varmaan tehtyä oman topikkinsa? Haulla "takuu" en ainakaan mitään vastaavaa löytänyt.
No ei tämä nyt niin kauheata mutuilua ole. Kaupasta yksityishenkilönä ostetun tuotteen kun pitää kestää vähintään se 6kk. Oli kyseessä mikä tahansa laite, pois lukien elintarvikkeet ja tuotteet joiden oletettu kestoikä jo ostaessa on alle 6kk.
Kauppiaalla maahantuojan suuntaan ei tälläistä palvelua ole. Joten kauppiaan pussista menee takuun ulkopuoliset virhevastuu tapaukset. Siksipä ei välttämättä sitä hyvän asiakkaan mitallia itselleen saa jos virhevastuuta lähtee tuotteelle kyselemään. Ja kauppias normaalistihan ei ole koskaan kuullukaan virhevatuusta, mutta viimeistään kuluttaja-asiamiehen soitto(ruuhkainen paikka) hoitaa homman kotiin.
Ja vihevastuu ei ole sama kuin takuu. Takuun hoitaa maahantuoja/tehdas ja virhevastuun myyjä.