Oma aikaisempi kirjoitukseni takuuasian/ tuotevirheen käsittelyn osalta poistettiin välittömästi topicin ”palautetta Power Racingille” alta. Sinne ei siis ilmeisesti saa antaa negatiivista palautetta toiminnasta.
Alla tietoa oman takuuasiani hoidosta:
Päätin ostaa LRP:n combon Suomesta, Power Racingilta. Heiltä löytyi 550-kokoluokan moottori, jonka pitäisi sopia jokaiseen SC- autoon. Mainitsin oston yhteydessä moottorin tulevan Losin SCTE:n.
Nopeudensäätimen sain hankittua heidän maahantuomana, toisen liikkeen kautta ostettuna.
Combo ei toiminut SCTE:ssä. Moottori ylikuumeni jatkuvasti valmistajan suositukseen nähden jopa muutaman minuutin harjoitteluajossa Lavangon sähköradalla.
Säätimen asetuksissa oli boost 0:lla ja moottorin pinjonina kokeiltiin 13-15T:tä.
Kertaakaan combolla ei saatu ajettua kokonaista akullista.
Nyt se siirrettiin varmuuden vuoksi toiseen samanlaiseen autoon ja jatkettiin testausta.
Lopputulos pysyi samana.
Kaiken huipuksi, testiä suorittaessa nopeudensäädin sammui kesken ajon – lopullisesti. Mietin mikä sille mahtoi tulla ja löysin RC Techin alta keskustelua kyseisestä nopeudensäätimestä.
http://www.rctech.net/forum/electric-off-road/595069-lrp-sxx-v2-escs-stop-working.htmlKeskustelupalsta tosin ei ole oikea lähde faktatiedon perusteeksi.
Tehtaan oma ilmoitus taas oli mielestäni riittävä peruste:
http://www.lrp.cc/en/news/news/news/?tx_ttnews[tt_news]=5870&tx_ttnews[backPid]=11&cHash=9b046c62ae0967dd05fa58908ce3dee8
Nopeudensäädin ei siis ole ollut tarpeeksi luotettava ja se voidaan päivittää fyysisesti komponentteja vaihtaen paremmaksi.
Edellä mainittuihin asioihin vedoten, pyysin kaupan purkua combon osalta. Lähetin moottorin ja nopeudensäätimen Power Racingille.
Moottorista sain vastauksen, että se näyttää olevan ok. Nopeudensäädin taas haluttiin lähettää tehtaalle, joka päättää kuuluuko vika takuun piiriin. Visuaalisesti tuote oli ”uuden veroinen”, joten oikosulkuun kytkemistä ei ollut tapahtunut.
Aikataulua tarkistuksen kestolle ei osattu sanoa.
Tässä vaiheessa olin ensimmäisen kerran yhteydessä kuluttajavirastoon ja kysyin heiltä neuvoa. Sain vastaukseksi, että jos tuotteessa on virhe he voivat korjata tämän tai lähettää toimivan, vastaavan tuotteen rikkoutuneen tilalle. Kohtuullinen korjausaika riippuu tuotteesta ja sen tärkeydestä, tässä tapauksessa se olisi noin kaksi - kolme viikkoa.
Jos taas tuotteessa on tyyppivika tai se ei sovi käyttöön johon se on tarkoitettu, niin voin vaatia näillä perusteilla kaupan purkua.
Näillä tiedoilla lähdin viemään asiaa eteenpäin, ollen yhteydessä niin puhelimitse kuin e-maileilla liikkeeseen. Edellä mainituilla perusteilla en kuitenkaan saanut vaatimaani hyvitystä tuotteista.
Pyysin apua asian hoitamiseksi kuluttajavirastolta, josta oltiin yhteydessä ko. liikkeeseen kun asiassa oli mennyt jo viikkoja.
Säätimen osalta korjausaikataulua kysyttäessä, arvioitiin siinä menevän edelleen 2-3 viikkoa lisää. Moottorin osalta taas kerrottiin vian olevan muissa asetuksissa.
Säätimen asetukset ja moottorin välitykset oli kerrottu niin kirjallisissa reklamaatioissa kuin aiemmissa puhelinkeskusteluissa. Kysyin puhelimitse mitä asetuksia voidaan vielä muuttaa, mutta tähän ei löytynyt ratkaisua.
Edelleenkään hyvitykseen ei suostuttu.
Tässä vaiheessa minua neuvottiin viemään asia kuluttajariitalautakuntaan koska ratkaisua asiaan ei saada.
Päätin vielä kokeilla yhteydenottoa suoraan LRP:n tehtaalle.
Kävin ensin puhelinkeskustelun heidän kanssaan ja tämän jälkeen lähetin e-mailin keskustelumme sisällöstä sekä koko tapahtumaketjusta. Mailista laitoin kopion myös tehtaan toimitusjohtajalle.
Asiat lähtivät etenemään todella ripeästi. Tehtaan palvelu oli todella hyvää ja he yrittivät tosissaan auttaa ongelman kanssa. Tästä asiasta suuret kehut LRP:lle!
Kerroin heille aiemmin jo ostaneeni uuden, toisen merkin combon koska en halunnut olla koko kesää ajamatta takuukäsittelyn kestäessä kohtuuttoman kauan.
Muutaman mailin jälkeen sain vastauksen, että saan tuotteista rahallisen hyvityksen tehtaan ja maahantuojan yhteisen sopimuksen mukaisesti.
Power Racing pyysi tilinumeroani ja teki hyvityksen tililleni muutamien päivien päästä – moottorin osalta. Tämän jälkeen otin yhteyttä uudelleen tehtaalle ja he kertoivat, etteivät osaa sanoa miten hyvitys säätimen osalta on järjestetty, mutta voivat olla uudelleen maahantuojaan yhteydessä. Kerroin ottavani ensin itse yhteyttä vielä säätimen myyneeseen liikkeeseen, jolla on vastuu ko. tuotteesta omaan suuntaani.
Liikkeeseen soittaessa ja tilanteen kertoessani sain hyvityksen nopeudensäätimestäni saman päivän aikana.
Ainoa maksamatta jäänyt kulu tässä vaiheessa oli tuotteiden postituksen osalta takuukäsittelyyn Power Racingille. Nopeudensäädin tilattiin nettikaupan kautta, joten sen takuukorjauksesta ei saa tulla asiakkaalle kuluja.
Tuotteiden ostosta rahojen takaisin saamiseen meni n. kahdeksan viikkoa. Olin yhteydessä niin puhelimitse kuin mailin välityksellä lukuisia kertoja eri tahoihin.
Toivottavasti tästä esimerkistä on hyötyä muille harrastajille. Kannattaa olla tarkkana sen suhteen, mistä ostaa ja mitä tuotteita. Kotimaassa luulisi takuuasioiden toimivan hyvin, mutta näin ei aina valitettavasti edelleenkään ole.