RC10.FI
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: jomppa7 - 04.11.11 - klo: 22.18
-
käykö tavan diesel nitro autoon mitenkää. mitä pitäs tehä että kävisi.
-
käykö tavan diesel nitro autoon mitenkää.
Ei käy.
mitä pitäs tehä että kävisi.
Vaihdat sen diesilin nitro polttoaineeksi.
-
mitä muutossa pitäsi tehdä sitten?
-
löl luin viäri
-
mitä muutossa pitäsi tehdä sitten?
Puhdistat moottorin täydellisesti ja vaihdat tulpan ja yrität uudelleen...
-
Ei herranjestas... paranee vaan.
-
siis rc moottoreitahan on dieseleitä... mutta rc dieselien polttoaine on kerosiiniä, eetteriä ja öljyä eli ei huoltsikka kamaa. Vanhemmat letsikka harrastajat ainaki pitäs tietää tämä. :cheesy:
-
jos ja kun saatte toimimaan dieselillä,MUISTAKAA maksaa käyttövoimavero tai valtio rokottaa..... :police:
-
käykö tavan diesel nitro autoon mitenkää. mitä pitäs tehä että kävisi.
Ei.
Vaihtaa diesel-moottori nitrokoneen tilalle.
-
Ei herranjestas... paranee vaan.
Sarkasmia Hoke, sarkasmia...
-
Niin... tuo olikin toteamus että vitsit vain paranee.
-
moni kuutioinen dieselkoneen pitäisi olla jotta vastaisi suurin piirtein 3.2cc nitro konetta
-
moni kuutioinen dieselkoneen pitäisi olla jotta vastaisi suurin piirtein 3.2cc nitro konetta
Ei pysty vertaamaan. Diesel-kone ei ole kierroskone kuten nitrokone. Esim. 3.2 diesel-kone tuottaisi enemmän vääntöä kuin saman kokoinen nitrokone mutta dieselin max 5000rpm takia auto ei kulkisi kovinkaan lujaa. Homma ei vaan toimisi. Diesel-moottorit on tehty hieman suurempiin laitteisiin. Sähkö-nitro-bensa on toimiva rc-auto-mittakaavassa.
-
tämäpä valaisi minua. kiitos
-
Ei ole mitään syytä, että dieselin max. kierrokset olisi tuota 5000 kierroksen luokkaa. Kyllä noissa ns. superturbodieseleissä, joita mm. MB-harrastajat rakentaa otetaan max. teho korkeammalla.
Sitä en ymmärrä, että miksi johonkin rc-autoon pitäisi diesel-kone saada? Kauhea määrä lisää liikkuvia osia, raskaampi kone, josta saadaan vähemmän tehoa.
-
Ei ole mitään syytä, että dieselin max. kierrokset olisi tuota 5000 kierroksen luokkaa. Kyllä noissa ns. superturbodieseleissä, joita mm. MB-harrastajat rakentaa otetaan max. teho korkeammalla.
Joo mutta niissä onkin jo turbo jolla kutitellaan lisää tehoa. Tuo 5000rpm on sellainen keskiarvo diesel-koneelle.
-
http://www.davisdieseldevelopment.com/home.php (http://www.davisdieseldevelopment.com/home.php)
Tuolta voi katsella dieselöintijuttuja, ilmeisestikin normaaliin nitrokoneeseen uusi kansi jolla enemmän puristuksia, ilman hehkutulppaa.
Ja ihan yhtä vähän on liikkuvia osia tuossakin, kuin normi nitrokoneessa.
-
http://www.davisdieseldevelopment.com/home.php (http://www.davisdieseldevelopment.com/home.php)
Tuolta voi katsella dieselöintijuttuja, ilmeisestikin normaaliin nitrokoneeseen uusi kansi jolla enemmän puristuksia, ilman hehkutulppaa.
Ja ihan yhtä vähän on liikkuvia osia tuossakin, kuin normi nitrokoneessa.
Onko tämä nyt sitten joku 2T-Diesel?
-
Joo kakstahtidieseleitähän on käyttetty vaikka missä, kuorkeissa laivoissa vetureissa jne.jne. RC autossa en oo vielä kuullu olevan, mut miksei? ois ainaki halvat polttoaineet!
-
Ei tuo 2T-diesel tosiaan mikään uusi keksintö ole.
Minkähänlainen energiasisältö jossain perusdieselissä on tuollaiseen 25% nitroon verrattuna?
-
Minkähänlainen energiasisältö jossain perusdieselissä on tuollaiseen 25% nitroon verrattuna?
Nitrometaanin enegiasisältöä en löytäny, mut perusdieseli hakkaa metanolit ja etanolit tuplasti. Siis energiasisällöltään, ei välttämättä muuten, riippuen käyttötarkoituksesta. Alla wikipediasta napattu taulukko.
Polttoaine MJ/L MJ/kg
Bensiini 34,83 ~47
Etanoli 23,5 31,1
Metanoli 17,9 19,9
Diesel 38,60 ~48
Biodiesel 35,10 39,89
Ja tehoonhan vaikuttaa ton jälkeen sit se, kuinka paljon moottori pystyy mitäkin polttoainetta polttamaan. Nitrometaanin hyvyyshän taitaa piillä tässä asiassa... kantsii googletella jos asia kiinnostaa enempi.
-
sen takia mietin ja kyselin että käykö nitro koneeseen diesel ja miten muuten toimii kun olisi halvempi ehkä polttaa ja saattas saada helpommin kun ei pohjois suomessa ole oikein rc-liikkeitä :sad:
-
sen takia mietin ja kyselin että käykö nitro koneeseen diesel ja miten muuten toimii kun olisi halvempi ehkä polttaa ja saattas saada helpommin kun ei pohjois suomessa ole oikein rc-liikkeitä :sad:
Vaihda bensakoneeseen tai tilaa nitroa biltemasta. http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Leikki-ja-harrastus/Radio-ohjattava/Varusteet/Nitrometanoli-16--45720/ (http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Leikki-ja-harrastus/Radio-ohjattava/Varusteet/Nitrometanoli-16--45720/)
-
Onko tuosta Bilteman bensasta muuten ihmisillä kokemuksia? Onko ihan ok-tavaraa?
-
Ei ole mitään syytä, että dieselin max. kierrokset olisi tuota 5000 kierroksen luokkaa. Kyllä noissa ns. superturbodieseleissä, joita mm. MB-harrastajat rakentaa otetaan max. teho korkeammalla.
Sitä en ymmärrä, että miksi johonkin rc-autoon pitäisi diesel-kone saada? Kauhea määrä lisää liikkuvia osia, raskaampi kone, josta saadaan vähemmän tehoa.
Öööö Itte asiassa näissä pienoismallidieleissä on hyvin harvoin edes radiolla ohjattavaa tehonsäätöä (toki on muutamia malleja kaukosäädettäviä) vaan teho säädetään kannessa olevalla ruuvilla pienentämällä palotilaa... Ja polttoaineena toimii ainoastaan öljytty eetteri... Ja kierrosluvut harvoin alle tuon 5000rpm ;) Hehkuja näissä pienois dieseleissä ei oo ollenkaan...
[edittiä]
Jaahans pittäis lukia aina koko threadi loppuun ennen vastaamista, tuli siinä toistettua kaikki mitä oli jo aiemmin kerrottu...
nimim. jos halpaa pienoismallipolttoainetta haluaa nii ainoa "järkevä" vaihtoehto on laittaa bensamoottori, ja sekin vasta sitte ku tarvitaan yli 20cc moottoria...
-
Ei ole mitään syytä, että dieselin max. kierrokset olisi tuota 5000 kierroksen luokkaa. Kyllä noissa ns. superturbodieseleissä, joita mm. MB-harrastajat rakentaa otetaan max. teho korkeammalla.
Sitä en ymmärrä, että miksi johonkin rc-autoon pitäisi diesel-kone saada? Kauhea määrä lisää liikkuvia osia, raskaampi kone, josta saadaan vähemmän tehoa.
Öööö Itte asiassa näissä pienoismallidieleissä on hyvin harvoin edes radiolla ohjattavaa tehonsäätöä (toki on muutamia malleja kaukosäädettäviä) vaan teho säädetään kannessa olevalla ruuvilla pienentämällä palotilaa... Ja polttoaineena toimii ainoastaan öljytty eetteri... Ja kierrosluvut harvoin alle tuon 5000rpm ;) Hehkuja näissä pienois dieseleissä ei oo ollenkaan...
[edittiä]
Jaahans pittäis lukia aina koko threadi loppuun ennen vastaamista, tuli siinä toistettua kaikki mitä oli jo aiemmin kerrottu...
nimim. jos halpaa pienoismallipolttoainetta haluaa nii ainoa "järkevä" vaihtoehto on laittaa bensamoottori, ja sekin vasta sitte ku tarvitaan yli 20cc moottoria...
En nyt ihan täysin ymmärrä. Jos haluaa halpaa polttoainetta, niin ainoa vaihtoehto on ostaa bensiinimoottori.
Eikö luonnollinen vaihtoehto olisi ostaa edullisempaa nitropolttoainetta kalliimman sijaan?
Tämä koko keskustelu on alusta saakka ollut aika"mielenkiintoinen" ja en vieläkään näe mitään syytä, että miksi jonkun pienen auton moottori pitäisi saada dieselillä toimivaksi? Jos se olisi niin mahtava asia, niin eikö nämä olisi jo pitkään olleet ko. polttoaineella pelaavia?
Itse ajan muutaman tunnin vuodessa, joten on lähes sama mitä polttoaine maksaa.
-
Nojoo.. Nitro aineiden hinta on puhuttanut tuolla rc-taitolentopiireissä (sieltä minäkin autoihin hairahduin) jo vuosikausia. Siellä alettiin tilaamaan öljyt, metanolit ja nitrot tynnyritavarana isommalla porukalla jotta saatiin polttoainekulut kohtuullisiksi...
Itsellänikin kaudella 2007 paloi F3A lennokissa (moottorina YS110fz 18,5cc ahdettu nelitahti) pelkästään n. 120L polttoainetta jonka sisältö on 23% Klotz KL198 HeliGlow matalaviskositeettista öljyä, 30% Nitrometaania ja 47% Metanolia. Kimppatilauksena ja itse sekoitettuna saatin menoveden hinta tippumaan alle puoleen kaupallisten 30% nitrattujen litkujen hinnoista...
Ja Biilteman 12% öljytyn polttoaineen jättäisin itse sinne hyllyyn. En tiedä onko automoottorit tehty jostain yyber materiaaleista mutta vähän isommat lennokkimoottorit joissa kuitennii on potkuri jäähdyttämässä sylinteriä, eivät kestä noin alhaista öljymäärää....
-
Ei ole tehty mistään yyber aineista.
Erona lentäviin laitteisiin on siinä että kierrokset eivät ole korkealla pitkiä aikoja kerrallaan.
Kierrokset seilaavat jatkuvasti tyhjäkäynnistä korkealle jne.
Suuri öljymäärä keräytyy koneeseen matalilla kierroksilla ja kone ei toimi kunnolla.
En tosin silti omiin moottoreihini Bilteman sotkuja laittelisi.
ja sekin on mielenkiintoista että tässä maassa kun posti ja matkahuolto kieltäytyvät polttoaineen kuljetuksesta, että mitenkä tuota soppaa biltemastakaan tilailee.
-
Mieluummin laittaisin bilteman litkua kuin dieseliä. :wink: Olen tilannut netistä vaarallisiksi aineiksi luokiteltuja aineita ja hyvin ovat tulleet perille. Polttoaine lasketaan samaan tavaraan joten normaalina VAK-kuljetuksena tulee. Ei tietenkään kannata tilata suurta määrää kerralla. Zippo-bensakin on polttoainetta ja hyvin kulkee matkahuollolla.
Posti ei kuljeta polttoaineita.
-
Ei ole tehty mistään yyber aineista.
Erona lentäviin laitteisiin on siinä että kierrokset eivät ole korkealla pitkiä aikoja kerrallaan.
Kierrokset seilaavat jatkuvasti tyhjäkäynnistä korkealle jne.
Suuri öljymäärä keräytyy koneeseen matalilla kierroksilla ja kone ei toimi kunnolla.
En tosin silti omiin moottoreihini Bilteman sotkuja laittelisi.
ja sekin on mielenkiintoista että tässä maassa kun posti ja matkahuolto kieltäytyvät polttoaineen kuljetuksesta, että mitenkä tuota soppaa biltemastakaan tilailee.
Itselläni ei sinänsä ole mitään tarvetta tilata Biltemasta kun se on tossa 2km päässä. Sen takia sieltä olisinkin hakenut tuota, koska näyttää olevan suht. järkevän hintaista ja helposti saatavilla.
Tampereella oli ennen toi Atala RC, mutta sekin on nykyään nurin. En tiedä sitten saako KIdeaparkin Kyosho-kaupasta polttoainetta?
-
Mieluummin laittaisin bilteman litkua kuin dieseliä. :wink: Olen tilannut netistä vaarallisiksi aineiksi luokiteltuja aineita ja hyvin ovat tulleet perille. Polttoaine lasketaan samaan tavaraan joten normaalina VAK-kuljetuksena tulee. Ei tietenkään kannata tilata suurta määrää kerralla. Zippo-bensakin on polttoainetta ja hyvin kulkee matkahuollolla.
Posti ei kuljeta polttoaineita.
vanhaa tietoa...
Matkahuolto kieltäytyy nykyään postin tavoin kyseisten aineiden kuljetuksista.
-
Olet oikeassa. Luokka 3 olisi kyllä kelvannut mutta varoituslipuke 6.1 kieltää linja-autorahdin.
http://www.matkahuolto.fi/fi/pakettipalvelut_yksityisille/kuljetusehdot/vaaralliset_aineet/ (http://www.matkahuolto.fi/fi/pakettipalvelut_yksityisille/kuljetusehdot/vaaralliset_aineet/)
http://www.biltema.fi/Documents/sakerhetsblad/fi/45720%20Model%20engine%20fuel%202008-04-09%20FI.pdf (http://www.biltema.fi/Documents/sakerhetsblad/fi/45720%20Model%20engine%20fuel%202008-04-09%20FI.pdf) sivu 6
No pohjoisen miehellä on muutama vaihtoehto.
1. Hakea nitroa hieman kauempaa. (kannattaa hakea suurempi määrä kerralla)
2. Siirtyä bensatekniikkaan (bensaa pitäisi kyllä saada vaikka mistä)
3. Siirtyä sähkötekniikkaan (sähköä saa helposti pistorasiasta)
4. Kehitellä pieni diesel-moottori (polttoöljy tulisi vieläkin halvemmaksi)
5. Höyrykone (vettä ja puuta ja kulkee... hmm.. ihan hyvin?)