Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - thomsva

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 8
61
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 02.05.16 - klo: 10.36 »
Kumpi päivä olisi kokoontumisajot? Pitäisikö lyödä lukkoon torstai 5.5 niin EeHookin saadaan mukaan? Foreca lupaa 18 astetta!

62
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 26.04.16 - klo: 10.53 »
Thomsva kun kysyi, niin kyllä minulla on vermeet kunnossa lähteä Tattikselle. Siellä voi olla kyllä uima-allas odottamassa näiden kelien jälkeen...

Räntäsade kyllä latistaa tunnelmaa.  :angry:
Foreca kertoo, että torstaista eteenpäin pitäisi olla vähän lämpimämpää. Sateita näyttää kuitenkin vielä olevan silloin tällöin, mutta ehkä se pouta-ilta on kuitenkin jo tässä aika lähellä...


63
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 21.04.16 - klo: 19.52 »
Laitoin 7.5 kalenteriin! Vähän 50/60 pääsenkö paikalle mutta toivotaan...

Kävin tänään tekemässä numerotarrat. Löysin Agency FB Condensed Black nimisen kirjasimen, joka on entistä paksumpi mutta silti samaa sukua ikkunanumeroiden kanssa. Sillä sai sääntöjen mukaiset numerot 60mm korkuisina. Liimasin jo omani kiinni sekä uuteen koriin että treenikoriin. Kylkitarrat laitoin ovien alakulmiin ja konepellille numero tuli heti ilmanottoaukon yläpuolelle. Numeroiden korkeus on 60mm ja valkoinen taustalappu on 70x75mm.

Onko pääkaupunkiseudun Ministerit avaamassa kautta lähipäivinä? Itselle voi viikonloppu tehdä vähän tiukkaa mutta viimeistään ensi viikolla joku ilta olisi tarkoitus käydä ajamassa.

64
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 18.04.16 - klo: 15.01 »
Ei tarvitse erikseen ilmoittaa vaan teen kaikille. Autoija on listalla 10kpl + Pääministeri. Teen jokaiselle vaikka kuusi numerotarraa + valkoiset pohjat, niin riittää kahteen koriin oviin sekä konepellille. Jokainen voi sitten valita käyttääkö näitä numeroita vai omia.

65
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 18.04.16 - klo: 09.40 »
Jes, kyllä isot numerot näkyy paremmin. Sääntöjen mukainen 10mm viivan paksuus on kuitenkin todella paljon 50mm korkeille numeroille. Numeroa pitää käytännössä vähän kasvattaa ja lisäksi vielä paksuntaa normaalista. Hahmottelin kuvan mukaista ~65mm korkeata numeroa, jossa vaadittu 10mm viivan paksuus toteutuu. Yritän varmistaa vielä Jethrolta onko tosiaan tarkoitus olla 10mm viivan paksuus. Näin kuitenkin säännöissä sanotaan, joten lähdetään siitä että näillä mennään.

Jos vinyylitarrasta leikatut numerot kelpaa voin tuollaiset tehdä kaikille. Pohjat tulisi siis valkoisella tarralla ja numerot päälle mustalla tarralla. MonsTTerin tarrapaikka on toinen vaihtoehto mun se vaatii vähän enemmän paneutumista. Kirjaston vinyylileikkuri on jo tullut aika tutuksi.

66
Yleinen keskustelu / Vs: RC Rally
« : 17.04.16 - klo: 08.32 »
Mulla on Tamiya #54221 jousisarja. Sarja on tarkoitettu TRF201 krossarin etujousiksi ja siihen kuuluu kolme paria 40mm pitkiä jousia. Auto ei ole vielä koeajokunnossa joten jousien  jäykkyyden sopivuutta en osaa vielä arvioida. 

67
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 15.04.16 - klo: 22.14 »
Kannattaa lukaista sarjasäännöt noista numerotarroista ja ihan muutenkin. Katsastus kilpailuissa niistä sitten viimekädessä pitää ääntä.

Jep, huomasin että uusissa säännöissä viitataan LS-5 numerosääntöön, eli tarvitaan vähän isommat ja selkeämmät numerotarrat.

Lainaus
Kilpailijanumero
Autossa tulee olla kilpailijan numero kolmessa eri paikassa. Konepellissä sekä auton kyljissä, etu- ja takaakselien
välissä. Numeroita ei saa kiinnittää tuulilasiin eikä sivuikkunoihin. Numeron tulee olla vähintään 50
mm korkea ja viivan paksuus vähintään 10 mm. Numeropohjan tulee olla suorakulmio, kulmat saa olla
pyöristetty. Numeropohjan väri on valkoinen ja numeron väri musta. Numerotarrassa saa olla
mainostekstejä sekä numeron ylä- että alapuolella, kuitenkin niin, että se ei vaikeuta varsinaisen
kilpailunumeron lukuselkeyttä. Numerot hankkii kilpailija itse.

Numerot pitää siis hankkia itse. Vinyylileikkurilla saisi tehtyä erikseen valkoiset pohjat ja mustat numerot. Sellaiset voisin helposti tehdä vaikka koko porukalle. Vai saako painettuja numerotarroja jostain kätevästi?

Entä mistä saisi koneen sammutusnapin paikkaa merkkaavan 20mm E-tarran?

68
Suunnitelmassa olisi ajaa 2-4 kisaa FG Minillä.

69
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 12.04.16 - klo: 22.44 »
Mulle vois tehdä tarrat, eli Lehto #15.

Kävin tänään leikkaamassa tarrat. Laita osoite yv:llä niin voin laittaa postia. Tai jos olet tulossa Model Expoon voit  saada ne sieltä.

70
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 11.04.16 - klo: 10.27 »
Kiitokset mukavasta palautteesta! Itsekin olen ihan tyytyväinen lopputulokseen. Kyljet ei ehkä onnistuneet niin hyvin kun olisin toivonut mutta kokonaisuus on ihan kiva.

Numerotarrat
Onko muita uusia koreja tai uusia ministereitä? Käyn tekemässä itselleni kisanumerot ja voi tehdä muillekin samalla jos on tarvetta. Teen siis samanlaiset kuin viime vuonna eli noin 40mm korkeat keltaiset numerot ja lisäksi kuskin nimi noin 9mm valkoisin kirjaimin.
http://rc10.fi/index.php?topic=55535.msg771596;topicseen#msg771534


71
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 10.04.16 - klo: 17.29 »
Kevään kunniaksi tuli maalattua Minille uusi koppa. Näillä näkymin auto on esillä Fullspeed RC:n ständillä ensi viikonlopun Model Expossa.

72
Yleinen keskustelu / Vs: RC Rally
« : 06.04.16 - klo: 21.42 »
Spec R S1 Rally - iskarien mitat

Prokjekti oli jonkun aikaa levossa työkiireiden takia. En nytkään ehtinyt asioita kovin paljon edistää mutta kokosin iskarit ja ajattelin laittaa tänne muistiksi vähän iskareiden mittoja.

Pidemmällä alalinkillä iskarin pituus (C to C) on 52-69,5mm ilman mitään prikkoja sisällä. Joustomatka on siis 17,5mm.
Lyhyellä alalinkillä iskarin pituus (C to C) on 46,5 - 64mm ilman prikkoja sisällä. Joustomatka sama.
Iskarisarjan mukana tulee 3mm ja 6mm muoviprikat, joilla ulosjoustoa voi rajoittaa sijoittamalla prikat iskarin sisälle. Samalla rajoittuu myös joustomatka.

Vaikuttaisi siltä, että Tamiya CVA #53619 iskarit tulee sopimaan autoon melko täydellisesti lyhyillä alalinkeillä.

73
Tulokset / Vs: Kerhokisat 2016 Lopputulokset
« : 04.04.16 - klo: 09.10 »
Olipas taas mukava kerhokisasarja! Kiitokset järjestäjille ja kisakumppaneille!

Minejä ja formulaa tuli ajettua. Mini Classicissa oli tällä kaudella erityisen mukavaa, että käytössä oli uudet handout moottorit. Suoravauhdit oli nyt aikaisempaa tasaisemmat. Compissa kohtasin välillä isojakin haasteita takavetorungon kanssa. Siksi useimmat kisat tuli sitten suosiolla ajettua etuvedolla. Viimeiseen kisaan sain kuitenkin takavedon toimimaan aika hyvin. Kun kaikki on kohdallaan tuupilla on kyllä kiva kurvailla. Formula on myös erittän hauska auto silloin kun kaikki toimii ja kauteen mahtui paljon tiukkaa kisailua. Kesällä pidän vähän taukoa sähköautoista mutta syksyllä taas olisi tarkoitus jatkaa.

74
Yleinen keskustelu / Vs: RC Rally
« : 30.03.16 - klo: 08.59 »
Embie, many thanks for sharing your knowledge in your manual. It has been very helpful!

As seen in this thread some people have suitable cars and there is some interest, but so far there is no RC Rally championships in Finland. At some point it could be nice to agree on a time and place where scale rally enthusiast could drive together. Maybe that could lead somewhere. But there are a lot of fixed tracks (onroad, offroad, indoor, outdoor) and different classes competing for the attention of a relatively small number of RC hobbyists.

When you know where in Finland you will stay, be sure to ask on this forum for local RC driving opportunities.

75
Tamiya / Vs: TAMIYA MINI M03/M05 NIKSIPIRKKA EIKU NURKKA
« : 12.02.16 - klo: 14.21 »
Hienoa että tulee uusia kuskeja. RC Mini onkin erinomainen tapa harrastaa!

EuroRC:llä on Hobbywingin 13T kone tällä hetkellä loppu. Rccenter.fi näyttäisi olevan 1kpl varastossa. Jos ei ole paha kiire voi moottori-nopari comboa tilata myös Kiinasta, esim. http://www.aliexpress.com/.

76
Yleinen keskustelu / Vs: RC Rally
« : 08.02.16 - klo: 17.42 »
Väriä tuli jo pintaan. Muuten projekti odottaa iskareiden saapumista. Sen jälkeen saan kaikki pakettiin. :)

77
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 08.02.16 - klo: 13.46 »
Levittääkö kukaan nestemaskia ruiskulla-minkäkokoinen suutin pitäis olla että tulee läpi?

Olen pari kertaa levittänyt Bittydesign nestemaskia 0,5mm suuttimella. Kyllä se jotenkin onnistuu mutta isompi suutin olisi kyllä parempi että homma olisi jouhevaa. Nykyisin levitän nestemaskit mieluummin pehmeällä siveltimellä.

78
Yleinen keskustelu / Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« : 05.02.16 - klo: 23.02 »
Säiliöön kertyy käytössä pieniä määriä vettä ja pohjassa oleva liitin on veden poistamista varten.

79
Yleinen keskustelu / Vs: RC Rally
« : 31.01.16 - klo: 22.15 »
Koppana on Tamiya BMW E30 M3. Lähipävinä tulee varmaan jo maalia pintaan. Nestemaskit on sivelty tänään.  :azn:

80
Yleinen keskustelu / Vs: RC Rally
« : 31.01.16 - klo: 20.32 »
Spec R S1 Rally - suojaus

Valmistin suojakotelon 0,5mm lexanlevystä. Vähän ohuempikin olisi riittänyt mutta tämäkin vahvuus oli ok. Lexanin leikkely ja taittaminen oli yllättävän työlästä. Kuvissa homma näyttää aika valmiilta, mutta paljon yksityiskohtia on vielä tekemättä. Vaikein on ohjausvarsien läpiviennit. Ohjausvarret on niin alhaalla, että niille on vaikea tehdä läpiviennit lexaniin. Ajattelin ratkaista asian tekemällä taivutetut ohjausvarret. Alkuperäiset on terästä, ja toivoin että ne taipuu. Varsi napsahti kuitenkin poikki kun sitä kokeilin. Seuraavaksi kokeilen M3 kierretankoa. Se on yleensä vähän pehmeämmästä teräksestä tehty.

Suojauksesta puuttuu myös vähän teippauksia. Kannen kiinnitys on myös tekemättä.

Posti toi Tamiyan Rally Block renkaat ja rallivanteet. Renkaan halkaisja on noin 69mm.

81
Yleinen keskustelu / Vs: RC Rally
« : 31.01.16 - klo: 20.11 »
Spec R Rally - tukivarsien viilausta

Viikonloppuna projekti on mennyt hieman eteenpäin. Halusin eteen vähän enemmän ulosjoustoa, joten piti viilata tukivartta ja C-paloja. Nyt edessä on suunnilleen yhtä isot liikeradat kun takanakin. Aika vaikea olisi saada eteen tätä enemmän joustomatkaa.

Kokeilin myös olisiko X-rayn C-palat sopineet paremmin, mutta lopulta oli helpompi työstää alkuperäisiä C-paloja.

Kuvissa näkyy miten tukivartta ja C-palaa on työstetty. Viimeisessä kuvassa näkyy myös työstetyn ulosjousto verrattuna alkuperäiseen.

82
Yleinen keskustelu / Vs: RC Rally
« : 29.01.16 - klo: 08.00 »
Jee, löytyikin englanniksi! En ollut huomannut. Hyvä kun porukalla miettii niin näkökyky paranee.
http://embieracing.com/en/manual/

83
Yleinen keskustelu / Vs: RC Rally
« : 28.01.16 - klo: 22.09 »
Löysin tällaisen pdf oppaan, miten touringalusta muuteaan rallialustaksi: http://embieracing.com/navody/
Valitettavasti kieli ei oikein aukea, ja google kääntäjäkin tarjoaa aika vaikeaselkoista tulosta. Kuvat on kuitenkin helpommin ymmärrettäviä.  :azn:

Maavaran tarve riippuu varmaan alustasta. Maavarasta puhutaan tuossa oppaassa suuntaa antavasti, että asfaltilla 13-16mm ja soralla 18mm. Ulosjousto sitten vielä päälle.

Tässä on muuten vielä hauska rallivideo. Kuvattuna on kokonainen EK, lähes 4 minuuttia tiukkaa ajoa: https://www.youtube.com/watch?v=rq0pq1qEbPI

Huomenna haen osia postista, niin saan taas viikonloppuna projektia eteenpäin! :)



84
Yleinen keskustelu / Vs: RC Rally
« : 25.01.16 - klo: 21.48 »
Tässä videossa näkyy ilmakuvaa radasta. Ajasta 1:00 eteenpäin näkee minkä mittakaavan puitteista on kyse. Pisimmät erikoiskokeet voi olla yli kilometrin mittaiset.
https://youtu.be/PCakCYVI9N4

Kisoissa ei saa harjoitella rataa ennen suoritusta.

85
Yleinen keskustelu / Vs: Rc rallia, harrastajia?
« : 24.01.16 - klo: 14.29 »
Spec R S1 Rally - etupään jousitus

Edessä ulosjoustoa ei itsestään tullut yhtä paljon kuin takana. Ulosjoustoa rajoittaa C-palan osuminen tukivarteen. (kuva). Ulosjoustoa on ilman muutoksia noin 20mm ja iskari venyisi 60mm mittaiseksi. C-palaa voisi hieman kaventaa veistämällä, jotta joustomatkaa tulisi lisää. Toinen vaihtoehto olisi kokeilla Xrayn C-paloja. Ne näyttää silmämääräisesti vähän sopivamman muotoisilta mutta ero ei kyllä ole kovin merkittävä.

Jos C-palaa kaventamalla saisi sen puolisen senttiä lisää ulosjoustoa tulee seuraavaksi eteen tilanne, että ohjausvarret osuu pohjalevyyn. Tämä ratkeaa pyöristämällä tai kaventamalla pohjalevyä siitä kohdasta hieman.

86
Yleinen keskustelu / Vs: Rc rallia, harrastajia?
« : 24.01.16 - klo: 12.57 »
Itse katellut näitä gmaden pumppuja, 75mm mallissa joustoa 17mm, hinnat siinä 30€/pari.

En ole varma, mutta epäilen että mun auto tarvitsisi korkeammat iskaritornit niin pitkillä iskareilla? Tässä vähän mietteitä ja mittauksia iskarin pituuksista minun projektissa:   

Spec R S1 Rally -iskareiden pituuden hahmottelua

Rungon kavennus onnistuin hyvin. Kokeeksi kiinnitin autoon 65mm läpimittaiset HPI Vintagerenkaat. Ulosjoustoa riittää noin 26mm maavaraan asti. Ulosjoustoa takaa rajoittaa rungon leveys tukivarren sisäkulmalla (Edit: Huomasin myöhemmin, että ulosjoustoa rajoittaa sittenkin takahubin osuminen tukivarteen. Viilaamalla tukivartta saisi ulosjoustoa lisää.). Ehkä tuolle voisi vielä vähän näyttää viilaa. Vetoakselit pyörii nätisti myös täydellä ulosjoustolla ja jokunen milli lisääkin vielä toimisi vetareiden puolesta.

Mittauksia varten laitoin 25mm paksun akun pohjalevyn alle (kuva). Iskarin pituus olisi siinä asennossa 65mm. Pohjaan painettuna (pohjalevyn osuessa maahan) pituutta tarvitaan 48mm (joustomatka 65-48=17mm). Tämä siis nykyisillä iskarin kiinnityspisteillä. Jos iskaria siirtää tukivarresta sisemmäksi riittäisi 63mm iskari ja myös vaadittu joustomatka lyhenee hieman.

Sovitin myös krossarin (DEX210) etujousia tuohon, mutta ne on selkeästi liian pitkät. Niiden pituus on 60-77mm, eli joustomatkaa on mukavat 17mm mutta tarvitsisivat ~12mm korkeamman iskaritornin. Niin korkea iskaritorni voi jo rajoittaa korivalikoimaa.

Odottelen siis seuraavaksi, että tilaamani Tamiya CVA #53619 iskarit saapuvat. Tiedot iskareista on vähän sekavat. Tuotetiedoissa pituudeksi ilmoitetaan 55mm mutta nettijutuissa kerrotaan että ovat lyhyillä alakiinnikkeillä 63mm.

87
Yleinen keskustelu / Vs: Rc rallia, harrastajia?
« : 23.01.16 - klo: 21.08 »
Spec R S1 Rally

Otin pistosahan käteen ja aloitin projektin.  :azn:

Aihiona on siis hihnavetoinen touringauto Spec R S1. Auto on pari vuotta vanha mutta uudempaa mallia S2 saa suunnilleen satasen hintaan. Autossa on pohjalevy ja ylädekki lasikuitua. Moottoripukki on alumiinia, muut osat on käytännössä muovia. Kalliimmat R1 ja R2 mallit on muuten vastaavia mutta niissä on enemmän hiilikuitua ja alumiinia. Varaosat mallien kesken on yhteensopivia, joten muoviosia voi myöhemmin päivittää alumiinisiksi jos haluaa, esim. jos ilmenee jokin heikko kohta.

Ralliauto tarvitsee maavaraa. Olen ajatellut että sitä saisi olla noin 15-20mm ja vähän ulosjoustoa vielä päälle. Touringalustassa maavaraa rajoittaa se, että tukivarret ottaa kiinni pohjalevyyn. Rallimuunnoksessa pitää siis kaventaa pohjalevyä tukivarsien kohdasta. Se tulikin jo tehtyä, kts. kuvat ennen ja jälkeen.

Alkuperäisissä iskareissa on joustomatka noin 11mm. Simämääräisesti arvioiden tämä tarkoittaa renkaalle alle 20mm joustomatkaa. Vähän enemmän saisi olla. Rctech palstalla olevien tietojen mukaan Tamiyan osanumero #53619 on hieman pidempi öljyiskari, johon sopii krossarin etujouset. Tilasin jousiksi Tamiyan #54221 setin. Hintaa kertyi alle 20 eur yhteensä iskareille ja jousille. Toivottavasti ovat sopivat...

Lisäksi tuli tilattua ebaysta A3 kokoinen pala 0,5mm lexania. Tästä olisi sitten tarkoitus saada taiteltua suojukset sähköille ja hihnavedolle...

Edit: Korjattu. Pohja ja ylädekki on siis lasikuitua.

88
Yleinen keskustelu / Vs: Rc rallia, harrastajia?
« : 21.01.16 - klo: 08.57 »
Tsekkien kisakalenteri kertoo todella aktiivisesta toiminnasta: https://mcrrcrally.cz/zavody/kalendar-rcrally-cr

Tässä vähän lisää fiilistelyvideoita.
Australia 2013: https://youtu.be/d4glnVDQ8sk
Borek 2015: https://youtu.be/kPlgWmw_FRk
Benatky 2014 "Rally Napoli": https://youtu.be/jf5iycotegA
Vyskov 2015: https://youtu.be/BfSF6mqvydc
Smrzovka 2015: https://youtu.be/jZfmt_TuWbs

89
Yleinen keskustelu / Vs: Rc rallia, harrastajia?
« : 19.01.16 - klo: 21.02 »
Kaapista löytyy varaosa-autoksi päätynyt dex210 sekä SpecR S1 touringrunko, sekin varaosakäytössä. Kokeilin eilen saisiko krossariin istutettua touringauton tukivarret. Taakse tukivarret menee suoraan, mutta vetoakselit ei ole yhteensopivia. Eteen ei sovi ilman reilumpaa puukotusta. Taitaa olla liian vaikea tie tehdä krossarista takavetoralliauto.

Seuravaksi tutkailin turistirunkoa sillä silmällä. Ulosjoustoa pitää saada lisää. Käytännössä pitää varmaan muotoilla pohjalevyä kapeammaksi tukivarsien kohdalta. Samalla helpottuisi tiivistäminen. Ei sekään ole ihan helppo projekti mutta siihen saatan kuitenkin ryhtyä jossain vaiheessa. Etuspooli olisi varmaan hyvä vaihtaa diffiksi mikävnostaa kustannuksia jonkin verran. Muuten lähes kaikki osat löytyisi jo... 😊

90
Yleinen keskustelu / Vs: Rc rallia, harrastajia?
« : 17.01.16 - klo: 22.08 »
Hienon näköistä kyllä tuo Tsekkien rallitouhu! Auton perässä juokseminen vaikuttaa kyllä hankalalta mutta se antaa lisää vapautta radan suunnitteluun ja mahdollistaa tuollaisen kisaformaatin.
Säännöissä on auton leveydeksi määritelty max 200mm, mikä tekee autoista kivan skaalamaisen näköisiä. Modifioituja touring autoja nuo kai käytännössä on.

Tässä on esimerkiksi Xray T2 modifioitu ralliautoksi:

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 8