Vaikka jo lupasin etten enää hommaan sotkeutuisi, niin muutamaan kohtaan kuitenkin kommentoin.
Tyhjäkäyntiruuvin kääntäminen todellakin vaikuttaa seoksiin. Miksi ? Koska kun luistia liikutetaan muutetaan koneeseen menevän ilman määrää SEKÄ alaneulaa suhteessa runkoon.
Voidaan toki olettaa, että x määrä luistin liikettä kompensoidaan sillä lisääntyneellä fuilin määrällä joka mahtuu kaasariin kun neula liikkuu enemmän auki. Lopputulos kuitenkin on, että hommassa on niin monta variaabelia että käytännössä se seossuhde muuttuu enemmän tai vähemmän. Sen takia jos säädön lopussa joutuu muuttamaan kurkun asentoa eli kääntämään tyhjäkäyntiruuvia on syytä tarkastaa että alaneulaa ei joudu uudestaan muuttamaan. Kuten jo todettiin, niin polttomoottori toimii ilman ja polttoaineen seoksella jossa ilmaa on huomattavasti enemmän (bensakoneissa 15:1..12:1 tms) eli pieni absoluuttinen fuilimäärä muuttaa koneen käyttäytymistä enemmän kuin vastaava absoluuttinen määrä ilmaa -> 1mm neulassa on enemmän kuin 1mm kurkussa. Idea kun on että kone pelaa kunnolla ja se siis kertoo käynnillään onko alaneula kohdillaan.
Sitten Nicke89
Mites tilanne kun tyhjäkäynti on turhan korkea/matala, mutta alaneula säädöissä? Eipäs olekkaan enää jos säädetään tyhjäkäynti kohdilleen alaneulasta.
>>
Se luisti säädetään lopuksi jos on tarve. Tossa systeemissä kuitenki alaneula asettuu aika kohdilleen "automaattisesti" joten toi sun tilanne harvemmin tulee eteen niin selkeänä että käyntiä tarvitsisi johonkin rustata. Jos taas puhutaan koneen käyttäytymisestä esim. seuraavana päivänä ja oletetaan että kone on käyntilämmin, johtuu muutos seoksen muuttumisesta eli ilman lämpötila tai kosteus on muuttunut jolloin jos halutaan että pannu toimii optimaalisesti täytyy seoksia muuttaa -> tyhjäkin asettuu taas hollille. Toki jos ero on itikan pelivehkeen olonen, niin sitten sen voi kääntää luistista mutta täytyy muistaa tarkastaa miten kone pelaa erän jälkeen ja miettiä muutettiinko oikeaa asiaa.
>>
Tai entä jos alaneula on valmiiks vähän rikkaalla, mutta tyhjäkäynti silti turhan korkeella? Ruuvataan vielä alhaalta rikkaammalle?
>>
Jos se alaneulan säätö vaikuttaa selkeästi koneen käyttäytymiseen (lataa paikallaan, röpeltelee osakaasulla tms.) se kertoo että luisti liikaa auki koska koneen ei pitäisi käydä edes tasaisesti tyhjää. Toinen vaihtoehto on, että jos alaneula on liian rikkaalla ja tiputat luistia pienemmälle kone sammuu vaikka "tyhjäkynti" ei tunnukkaan olevan matala -> taas indikoidaan että alaneula on metässä. Ko tapauksessa myös on todennäköistä että yläneula on ihan liian laihalla koska liian rikas alaneula maskaa sen yläneulan -> kone toimii mitenkuten mutta käy yleensä kuumana. Eli edelleen tarkastellaan sen koneen käyttäytymistä ei vaan yksisilmäisesti käänetä jotain ruuvia kun niin on käsketty tekemään.
Itselle alunperin tuotti ongelmia ratkaista näitä ongelmatilanteita kun missään ei selkeästi neuvottu mitkä on todennäköisimmät oireet jos joku tietty säätö on pielessä. Aina vaan tuputettiin että yläneula(savua)-alaneula(ei röpellä)-tyhjäkäynti(pysyy paikallaan/käynnissä). Toimii kyllä jos lähtökohtaisesti ollaan hollilla, kaikki on kunnossa ja mennään loogisesti ekä käänetä mitään liikaa. Mites sitten jos ko. homman jälkeen ollaankin tilanteessa josssa pannu ei pelaa kunnolla, mistä lähdetään hakemaan vikaa ?Edelleen jos ajatellaan tilannettä jossa kelin muutos aiheuttaa muutoksen koneen käyntiin. Jos sitä kompensoidaan pelkästään tyhjäkäyntiruuvilla säädetään väärää asiaa. Jos ko. tiellä jatketaan pidempään ollaan jo tilanteessa jossa kurkku on liikaa auki / kiinni ja alkaa vaikuttamaan isommasti koneen käyttäytymiseen ja sitä kautta mennään vaan enemmän mettään. Samaten jos kisassa erän lämmittelyssä kone muuttaa käyttäytymistään / alussa se ei meinaa käydä kunolla ja sitä mennään säätämään -> kone ei olekkaan käyntilämmin -> kylmä lohko muuttaa säätöjä -> lohko lämpiää erän aikana ja erän jälkeen ollaan säätöjen osalla metässä -> hommaa jatketaan ja kohta ihmetellään missä vika kun kone käyttäytyy sekavasti. Taas päästään siihen että "käännä tyhjäkäyntiä" ei olekkaan se oikea vastaus asiaan vaikka hetkellisesti saattaa pannua auttaa käymään.
Mutta niille kaikille aloittelijoille, säätäkää tyhjäkäynti siitä tyhjäkäynti ruuvista jos se tuntuu helpommalta niin teillä on enemmistön tuki takana. Neuvoksi kuitenkin jos se kone jatkossa käyttäytyy omituisesti (esim. yllä kuvailemillani tavoilla), tarkastakaa kuinka paljon luisti on auki, jos se olennaisesti poikkeaa siitä 1mm niin säätäkää se siihen, säätäkää alaneulaa kunnes käy nätisti tyhjää ja ihmetelkää siitä sitten eteenpäin. Nyt tän voi lopullisesti sulkea mun osalta.