Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - johnok

Sivuja: [1]
1
Eli kuinka kauan yllämainitut osat kestävät? Eli kuinka usein pitäisi noita osia vaihdella? Kun olen joitakin kulumisen merkkejä noissa havainnut. Tietääkseni eivät kuitenkaan ole kaikkein kuluvimpia osia, mutta kuitenkin.

Ja vielä muistelisin, että olen joskus kuullut puhuttavan siitä, että saa paremman tehon, jos laittaa plussaan ja miinukseen erijäykkyiset jouset, mutta en muista miten perin se meni. Että tietäisikö kukaan? Ja haittaako, jos ero on aika suuri? Tiedän kyllä että voitto on pientä, mutta minulla sattuisi olemaan kaksi paritonta jousta ja en ainakaan "väärin päin" niitä kehtaisi laittaa. Ja miten kovien ja pehmeiden hiilien ja niiden jousten vaikutukset meni? Eli kuinka kova hiili/sen jousi eroaa pehmeästä?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

2
Sähköautot / Ongelmia GM 3000 akkujen kanssa
« : 13.08.03 - klo: 20.59 »
Ongelmankuvaus olisi seuraavanlainen: kun lataan akkuja, niin laturi melkein heti väittää, että akku on täynnä, mutta kun sen laittaa autoon kiinni, niin mooottori tuskin inahtaa ennen kuin akku jo on loppu. Minulla ei ole koskaan ennen ollut tälläisiä ongelmia. Mistä voisi olla kyse?
Kyseisistä akuista vielä sen verran, että ostin ne n. vuosi sitten. En ole juuri niitä käyttänyt, sillä en käy kisaamassa ja olen säästänyt niitä, jos vaikka joskus menen johonkin kerhoon. Ne ovat nimittäin ylivoimaisesti parhaat akkuni ja ainoat valikoidut ja Ni-MH:it. Olen kuitenkin kerran ajanut niillä. Siitä on jo pitkä aika. Silloin auto kuitenkin meni melkein heti rikki ja jouduin purkamaan akun polttimolla. Mutta kuitenkin lamppu huomaamattani ehti sammua kokonaan. Jännitteet siis menivät liian alas. Muistaakseni en ladannut siihen pientä varastointivirtaa. Se on siis saattanut ollut sellaisena reilusti yli puoli vuotta. Mutta voisiko se aiheuttaa tuon? Kun eikös akku itse lataa itse itseensä pikkiriisesti virtaa? Latasin muuten tuolloin (siis en nyt) Ni-Cd laturilla, mutta mielestäni en kuitenkaan yliladannut.
Kennojen välillä ei muuten ole jännitteissä juuri lainkaan eroja ja kaikki jännitteet ovat yli 1.23V.

Saatan kyllä kuulostaa hölmöltä mutta kuitenkin kysyisin ihan vain uteliaisuudesta: kerran sisäänajaessani moottoria mittailin ampeereita jännitemittarilla, ja kun ne mittarin mittausjutut (ne metalliset puikot) pisti paikoilleen moottorin päätyyn, niin moottori alkoi nykiä omituisesti. Pikkuserkkukin, joka tietää paljon sähköjutuista, ihmetteli tilannetta. Elikkä osaisiko joku selittää?

3
Sähköautot / Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« : 28.05.03 - klo: 22.26 »
Isoratas todellakin vipattaa. Autona on Losin XX-CR krossi. Ongelma tuli tuossa jokin aika sitten, kun purin slipperin, joka siis on siinä isorattaan vieressä, ja kokosin sen. Huomasin ongelman ihan sattumalta. Purin slipperin, tutkin ja pistin takaisin. Pistin taas vähän kaasua, ja kas, ongelma oli poissa. Menin ajamaan, ja kun akku oli jo aika lopussa, niin auto alkoi pitää omituista ääntä. Tarkistin asian ja ratas tietysti vipatti jälleen. Sisällä taas tutkin, purin ja kokosin ja sain sen olemaan vipattamatta. Sitten lopetin.
Niin että onkos tuo ongelma olleenkaan? Vauhtiin se ei ainakaan näyttänyt vaikuttaneen. Auto vain piti aikamoista ääntä, mikä pistää ajattelemaan, että eikös rattaat kulu nopeasti käyttökelvottomaksi? Vika muuten tuntuu olevan slipperissä, sillä isoratas vaikuttaa olevan aivan suora, ja kun laitoin sen siihen akselille yksin ja annoin sormilla vähän tukea ettei lähde pois, niin se oli (sivusuuntaisesti) ihan paikoillaan. Vika tulee, kun slipperin kokoaa ja kiristää sen jousen. Akselin ja osien tai osien välillä ei tuntuisi olevan ihmeellistä välystä. Joten missä voisi olla vika? Onko muilla ollut tälläisiä ongelmia aikaisemmin? Kuinka korjata?

4
Sähköautot / Moottorin kiinnityksestä
« : 01.05.03 - klo: 17.19 »
Olisi sellainen ongelma että pitäisi saada tuo moottori pysymään autossa kiinnii. Nimittäin moottorin kannusta ovat jengat kuluneet niin paljon, että se ei enää pysy kunnolla kiinni. Sitä kun joutuu aina irroittelemaan pinjonin vaihtoa ja moottorin huoltoa varten. Pysyisikö se kiinni esim. ruuvilukitteella tai laittamalla jotain muuta töhnää jenkoihin?
Niin ja sitten olisiko teknisesti mahdollista viilata tai sahata pienenpienet viillot (n. 0.5mm) erittäin pieniin pyöristyneisiin kuusiokoloruuveihin? Ne ovat niin pieniä, ettei niissä ole oikeastaan ollenkaan kantaa, vain tappi, jossa on jengat ja pienenpieni kuusiokolo päässä. En siis muista "kokokoodia" (siis esim. 1/16). Sen kokoisia kun olisi autossa kolme kappaletta, pienimmässä pinjonissa ja takaspoilerin pidikkeissä (auto on siis krossi).

5
Vapaa keskustelu / Desktop Rover
« : 15.03.03 - klo: 21.41 »
Tuollaisista pikku tankeista oli juttua pienoismallissa nro 1/2003. Niille, jotka eivät vielä asiasta tiedä, kerrottakoon että ne ovat pieniä ja pippurisia lelutankkeja joilla voi pelata vaikka lasersotaa ja hankkia vaikkapa pikkuruisen TV-kamera- ja lähetinyhdistelmän laitteen päälle. Sitä lähinnä ylistettiin jutussa, mutta sillä ei vielä ole virallista maahantuojaa Suomessa, joten radioita ei ole vielä tyyppihyväksytty Suomen Telehallintokeskuksessa. Se taas tarkoittaa sitä että ne ovat laittomia (Suomessa).
Olisin sitten kiinnostunut noista ja olisi kiva saada niistä enemmän infoa, kuten:
-Kannattaisiko ostaa?
-Valvooko kukaan tuota lakia ja saako kiinnijäämisestä sakkoja?
-Milloin tulevat Suomen kauppoihin?
-Jos vaikka muutkin haluaisivat ostaa, mutta laite ei ehkä koskaan tule Suomen kauppoihin, niin voisiko järjestää kimppatilauksen USA:sta postikulujen jakamiseksi?
-Ovatko hinnat halpenemassa eli kannattaako odottaa ostamista vielä vähän aikaa?
-Teknisiä tietoja lisää.

Edit: autostani (Losin XX-CR) puuttuu sellaiset pienet "napit" joilla takaspoileri kiinnitetään siihen rautalankaan. Sellaiset on Dantomista loppu ja niiden tilaus on hämärän peitossa. Joten jos kukaan sattuisi omistamaan ko. auton, niin viitsisikö tarkistaa omistaako kyseiset osat varaosina. Voisin maksaa muutaman euron.
En muuten kehdannut luoda pelkästään tätä varten uutta topiccia ilmoitukset-osioon, koska tämähän on vain pikkuinen varaosa...

6
Sähköautot / Laturin sulakkeiden jatkuva kärähtely
« : 15.03.03 - klo: 08.56 »
Mikä voisi olla vikana, kun laturistani (Mirage) kärähtää sulake joka kerta kun lataan? Olen lataillut sillä Sanyo 2000mAh Ni-Cd-kennoja sekä Gm 3000mAh Ni-MH-kennoja. En ole päässyt ajamaan kunnolla pitkään aikaan, koska sulakkeita pitää hakea pitkän matkan päästä ja en ole koskaan tajunnut ostaa useampia.

7
Sähköautot / Hobbix-RC
« : 27.01.03 - klo: 17.55 »
Selailin tuossa nettiä ja löysin Hobbix-RC:n kotisivut. Onkos kyseessä nyt täysin luotettava liike, kun se myy esim. Turbomat 4:sta (http://www.hobbix-rc.com/akut.htm) hintaan 29,50€, kun esimerkiksi RC-Pisteen sivuilla hinta on 50€. (http://www.rcpiste.pp.fi/)
Tietenkin voin olla täysin väärässä ja topiccini on aivan turha.

8
Sähköautot / Sähkökrossareiden servoista.
« : 29.11.02 - klo: 21.27 »
Tarvitaankos tuohon sähkökrossariin kummoistakaan servoa? Kun noista polttiskrossareiden ja sähkötouringien servoista ja niiden merkityksestä kirjoitetaan paljon, mutta tämän autotyypin servoista en ole lukenut halaistua sanaa.
Sitten omassa autossani (siis 2WD krossari) on muistaakseni servona Hitecin HS-422. Onko hyväkin servo? Kysyn, kun ei itse ole aavistustakaan. :oops: Tahtoisin tietää mm.:
-onko metalli/muovirattaat
-vääntö
-nopeus
-voisiko käyttää polttiskrossarissa, jollaisen meinasin ostaa myöhemmin
Entäs sitten niin ikään Hitecin HS-925MG? Se olisi tuolla huuto.netissä myynnissä, niin kannattaisiko ostaa pois? Soveltuisiko se sähkö- ja polttiskrossariin?

Sivuja: [1]