Yksi erittäin toimiva keino pompun ja muidenkin radan "ominaisuuksien" varalle on säätää autonsa radalle sopivaksi.
Vakavammin: Asvaltti vaikuttaa erittäin huokoiselta, eli ikäänkuin asvaltti olisi tehty liian karkealla jaolla olevasta asvalttimassasta. Taikka sitten eivät vaan ole uskaltaneet jyrätä kunnon jyrällä tekovaiheessa. Semmoinen moottoritiejyrä tosin olisi varmaan uponnut sinne savimaahan. Rata näyttää yleensä tasaisemmalta kuin oikeasti onkaan. Ilmeisesti ne huokoset ovat normaalisti pölyä täynnä. Tämän kaiken huomaa, kun sateen jälkeen imuroi rataa, niin nuo radalla olevat huokoset, onkalot, taikka kolot näkyvät todella selvästi.
Minä en valita, onhan rata kuitenkin paras täällä pääkaupunkiseudulla. Ja todella toivonkin, ettei rataa aleta paikkailemaan millään uusilla massoilla, koska niistä saumakohdista tulisi suurempi ongelma, kuin mikään tällä hetkellä oleva ongelma on. Jos jotain ratkaisevaa radalle tehdään niin uusi asvaltti on ainoa ratkaisu. Ja hienojakoisella asvaltilla, kuten Kouvolassa. Siellä vitosauton rengas toimi todella hienosti. Muuttui lämmetessään tahmeaksi, piti todella hyvin, eikä juurikaan kulunut.
Ja siitä krossipuolesta: En ole ikinä nähnyt savea, joka ei pölisisi kuivana. Eli millä alustalla se nurmi kasvaisi siten, että alusta ei pölise? Ratkaisu ei ole jakaa ajovuoroja eri päiville, sillä ne vuorot pitäisi jakaa ainakin mikroautokuskeillekin, ellei jopa Malmin lentokentälle. ;)