No toi mun kytkimen koneistaminen otti 100E. Sit siihen noi hammasrattaat ja laakerit ja itse kengät mukaan niin koko paketti on yhteensä aika tarkkaat 170-175E arvoltaan.
Kannattaa nyt sit muistaa yks juttu noitten vaihteiden kanssa:
Eli jos oot laittamassa yli 10cc nelaria kiinni, niin siellä ei kyllä muovirattaat ja 2-vaihteen kytkin kestä kun ehkä 10 sekuntia. Eli pelkkää metalligamaa sinne, jos haluu et se kestää ees jonkun aikaa. Ongelmaks tulee myös vaihteiston myötä se, että kun keskitasauspyörästö häviää, niin aika nopeasti siitä tulee rälläysmonsteri sitten kääntyvyydeltään. Ellet laita sivuakselilla varustettua askia johon sovittaa tasauspyörästön. Näin itse kuvittelin tehdä asian, jos vaan 3-v. askini saan MP-6:seen sopimaan.
Bensa autojen kytkimet ovat kokoluokkaa 55-60mm halkaisijataan. Ovat selkeästi jo liian suuria. Mä pidin niitä jo tohon mun 20cc koneeseen liian isoina ja raskaskäyttöisinä. Niitä kytkinkenkiä joutus rälläköimään reilusti että kytkimestä saa hereetä eikä siellä oo liikaa massaa.
Sit vielä lisää asiasta:
Noista vehkeistä tulee sen verran tehokkaita että ne kun lähtee kiihtymään ja sikäli kun alusta toimii oikein, niin ne yrittää keskidiffillisessä autossa roikottaa etupyöriä koko kiihtymisen ajan PAIKALTAAN LÄHTIESTÄ IHAN LOPPUUN SAAKKA
melkein ilmassa ja ne etupyörät sutii koko matkan. Eli kyl mä melkein sanosin että ei siitä vaihteistosta oo muuta kun harmia hajoovien osien muodossa silloin kun motti on tarpeeks (vai törkeeks
) iso. Joten jos keskidiffin muuttaa kiinteeks ni se ei muuta tee sit ku keulii heti ympäri. Eli isolla nelarilla varustetun krossin tai trukin ajaminen vaatii myös malttia, se kiihtyy nopeemmin kun et iske paikaltaan kiihdyttäessä suoraan lämää tiskiin.
Sit taas vauhdista kiihdyttäminen onki makee juttu, mm. Hobao-Escort lähtee arviolta noin viidenkympin vauhdista hiekalla uusilla Werkseillä sutimaan kaikilla pyörillä kun kaasun pistää pohjaan. Ja kiihtyy kyllä sinne huippunopeuteen jotakuinkin heti.
Mä kattelin tuolla sähköpuolella nimimerkki jesi:n videoita kun se oli tehnyt olikos se brushless Hongnorin ja valitteli samoja ongelmia kun mitä mullakin on ollut (joiden luulen alkavan olemaan voitettu jo). Se oli mm. täyttänyt keskidiffin kuumaliimalla ja sit se oli keulinu koko aika joko takasiipeen saakka tai katolleen.
No tuli aika paljon asiaa tähän. Mut yks asia viel loppuun.
Tosi makeeta et useempi henkilö täällä tuntuu innostuneen tähän nelaritouhuun. Ja hienoa että alan suomalaiset pioneeritkin on osallistunut tähän viestiketjuun. Eiku jatketaan ja lisää vaan näitä päkättimii tänne vaan ni ehkä saadaan vaikka jossain vaiheessa ihan jopa pienimuotoset kisatkin aikaseks
Ja lisää osanottajia Catiskan äijä-ständille näyttelyyn.