Mä en kyllä ihan suoraan ole samaa mieltä Vaton kanssa tuosta etupään paino/pito asiasta. Siis kaiken järjen mukaan formuloissa siis ainakin oikeissa 1:1 on etusiivellä ja myös takasiivellä tarkoitus ja tämähän on luoda downforcea esim. mitä enemmän etusiipi pystyy tuottamaan downforcea (nostetta alaspäin) sitä enemmän edessä pitäisi olla pitoa, mutta ettei asia olisi näin helppoa pitäisi etusiiven ja takasiiven tuottama downforce olla suuhteessa yhtäsuuret eli auton kulkiessa vaikkapa 20km/h tulisi auton etuosaan ja takaosaan kohdistua yhtäsuuret voimat mukaan lukien auton omamassa.
. Elikkäs suomeksi auto pitäisi saada balanssiin ainakin kolmella osa-alueella 1.auton omamassa 2.downforce ja tietysti 3. auton jousitus.
Mutta mä melkein arvaan suurimman syyn auton yliohjautuvuuten etusiiven ollessa kiinni. Autohan menetti perän lähes joka kerta kun koski jarruun arvatkaapa oliko ne kaksi ruuvia, jotka pitää etummaista koritolppaa kuinka kuluneet? Voin kertoa, että olivat ja aika paljon.
Alla olevaa kuvaa voi verrata vaakaan, jos ottaa edestä 5% pois sittä siirtyy taakse ja muihin auton osiin 5% samalla edestä häviää 5% voimaa joka yrittää pitää etufillarit radassa niin minun aerodynamiikan ja maalaisjärjen mukaan autosta tulee aliohjautuva ja mitä tapahtuu, kun otetaan etusiipi kokonaan pois?
Ja saa kommentoida ja olla erimieltä tämä on vain minun näkemyseni asiasta nimeltä downforce.