RC10.FI

Kilpailut => Tulokset => Aiheen aloitti: VesaK - 29.11.03 - klo: 17.00

Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: VesaK - 29.11.03 - klo: 17.00
(Sijoitus   Nimi   Finaalierien tulokset)

TJ-10

A-finaali

1. Petri Laitala  1  1
2. Miko Teponoja  3  2
3. Jarno Mattila  2  6
4. Jesse Kähkönen  6  3
5. Viljami Kutvonen  5  7
6. Teemu Sorjonen  8  4
7. Tomi Laaksonen  4  8
8. Tuukka Meriläinen  7  5

B-finaali
9. Kalle Mäki  1  1
10. Jukka Penttinen 2  2
11. Harri Lukkari  3  3
12. Matti Hölttä  5  5
13. Niko Sinervo  6 4
14. Janne Kähkönen  4  7
15. Matias Vikstedt  7  6
16. Markus Honkala  8  8

C-finaali
17. Lauri Helminen  1  1
18. Teemu Juska  2  3
19. Jesse Kuhlman  4  2
20. Santtu Lempinen  3  4
21.  Janne Pikaloff  6  6
22. Vertti Aito  5  7
23. Toni Niinivirta  8  5
24. Janne Kiiski  7  8


TS-10

A-finaali

1. Jouko Termonen  1  1
2. Joseph Quagraine 2  2
3. Christer Andersson  3  3
4. Veini Mäkinen  4  4
5. Marko Salminen  5  5
6. Aki Joentakanen  6  6

B-finaali
7. Ari Salminen  1  1
8. Jussi Torkkola  3  2
9. Carl-Magnus Fager  2  3
10. Henri Eskman  5  4
11. Kari Sinisaari  4  6
12. Jani Hovi 6  5

C-finaali
13.  Ari Lappi 2  1
14. Juho Koskivuo  1  4
15. Tero Kupari  3  2
16. Jari Ulmanen  4  3
17. Jani Lindqvist  5  5
18. Niko Andersson  6  6


MN-10

A-finaali

1. Kari Termonen  1  1
2. Jouko Saarinen  2  2
3. Pasi Tarvainen  5  3
4. Jorma Kupari  4  4
5. Vesa Koskivuo  3  7
6. Jaakko Säilä  6  6
7. Erkki Similä  7  5
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: Jukka - 29.11.03 - klo: 17.06
+ puffetti
+ rata ja pito
+ oma suoritus
+ tunnelma (ainakin meillä lahtelaisleirissä)

- hieman ahdasta oli, mutta sopu sijaa antaa

Siinä jonkin verran mielipiteitä. Omaan ajoon olin hyvin tyytyväinen. Varsinkin kun se parani koko ajan loppua kohden ja sain VesaK:lta kehuja . :wink:
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: pete|| - 29.11.03 - klo: 17.25
Olihan taas alue8 sarjassakin mukavasti kuskeja. Omat ajot sujuivat kaikinpuolin hyvin ja muitakaan ongelmia ei ollut.
Kisat olivat järjestetty esimerkillisen hyvin jälleen.

+ Puffetti + hodarit, söin 3   :D
+ Järjestelyt
+ Pysyttiin aikataulussa
+ Pito
+ Vihrea, joka ansaitsisi jo tosimiehen palkinnon siitä minkä vaivan teki tullessaan paikalle bussilla joka lähti turusta jo klo: 4.00 am. Toivottavasti pääsit onnistuneesti takaisinkin.

Ei tässä paljon moitteita voi mistään antaakkaan...

Onnittelut Joukolle joka aijoi toisen finaalin voittoon todella hienosti lähtö kämmäilyiden jälkeen.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: Sinervo - 29.11.03 - klo: 17.48
tässä vähä plussia ja miinuksia:

+pito
+keltamusta teippi
+puffetti

-ahdasta
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: Mr Cale - 29.11.03 - klo: 17.54
Termoksille onnittelut tuplamestaruudesta! (http://www.f1-forum.net/ubb/icons/icon14.gif)
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: Matias V - 29.11.03 - klo: 18.52
Kisat menivät omalta kohaltani ongelmitta.

+rata
+hodarit
+kilpailijoiden määrä! 51KPL! 25 stanukuskii!!
+oma ajo/auton säädöt, toimi kuin unelma! Ilo ajaa!
+rento fiilis, ahdasta mutta hauskaa.

+/-/½keilapallona oleminen finaaleissa. Autossa kulku kohdallaa mutta kun ei saa tilaa niin mistään.

VIDEO MÄNTSÄLÄSTÄ!

Video ei toimi vielä, mutta enköhän minä saa sen korjatuksi. (Ostin uuden kameran, enkä oikein vielä omaa käyttötapaa tälle ohjelmalle!)
http://personal.inet.fi/cool/rc-corner/stanu_1_alkera.zip

Lisää videoo ei ole koska a) Kamerasta akku loppu, b) kuvaaja otti lopputilin


Hyvät kisat!

Koskas taas kisataan Mäntsälässä?
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: VesaK - 29.11.03 - klo: 18.56
Tosi hyvin hoidetut kisat! 50:n osanottajan kerhokisat voisivat myös tökkiä tosi pahasti, jos asioita ei ole laitettu sujumaan. Mäntsälässä ne sujuvat, mallikkaasti, kiitos CAi:lle ja kaikille, joita hän "käskyttää".
Tiinalle erikoiskiitokset buffetista ja varsinkin Touring-hodareista, joiden yksi salaisuus olivat aivan tuoreet sämpylät: erikoistilauksesta saman aamun tuotantoa. Hienosti hoidettu!

TJ-10:n osanottajamäärä oli hieno juttu! Lupaa jälleen kerran hyvää.

Turkulaiset tekivät näyttävän esiinmarssin 6 osanottajallaan!
Ja kuten Pete totesi, "Vihreä" näytti meille kaikille, että on turha valittaa pikku asioista, joiden vuoksi ei muka pääse kisoihin. Niihin pääsee, jos vain haluaa, kuten Lauri teki: Turusta bussilla Helsinkiin, Helsingistä bussilla Mäntsälään. Ja takaisin. Kaikki tykötarpeet mukana.

Oman tallimme kohdalla kisa oli yksi niistä, jolloin kaikki meni pieleen. Saldona kahden kuskin voimin 3 pätkittyä alatukivartta, laakeripesä, iskaritorni, vetoakseli, ja kaksi keskeytystä finaaleissa. No, tämä kuuluu lajiin, joskus sitten taas menee paremmin.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: VesaK - 29.11.03 - klo: 19.12
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Termoksille onnittelut tuplamestaruudesta! (http://www.f1-forum.net/ubb/icons/icon14.gif)

Pappa-Termoksen(kin) meno oli ällistyttävän vakuuttavaa. Jossakin vaiheessa sain pidettyä hänen perävalojaan jonkin aikaa näkyvissä, mutta vaikka aloin kiristää oikein tositarkoituksella, ne vain häipyivät horisonttiin. Tuloslista jälkeenpäin kertoikin tosi tasaisista ja nopeista kierroksista.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: TTKoo - 29.11.03 - klo: 19.42
No niin toisen "kotikaupungin" kisat on ajettu ja koko perheen voimin!

Tulos hyvää keskitasoa!
Aamu alkoi normaalein kohelluksin, joten siihen nähden "hyvä keskitaso"!

Tiimin täysmiehityksestä totean:
-pikkusen on hiomista sen suhteen, mitä kukin tekee!
-jos varikkopimu/muonittaja eksyy Mäntsälän keskustassa käynnillä
 (piti vain "piipahtaa"), koska kirkontorni ei näkynyt sumussa!
 Kyllä siinä muun tiimin sokeritasapaino on sekaisin!

Pakko on siirtyä vanhaan käytäntöön, ettei käy niin, että kukaan ei tiedä, missä mennään!

Kisoissa sama hyvä tunnelma, kuten Mäntsälässä aina!
Järjestelyt, jo suorastaan "käsitteelliset"!

Missähän muualla Suomessa saa samaa palvelua!
Kiitos ja Onnea VesaK ja CAi, erään kolleekan palvelemisesta!
Eikä vähäisin ole Hänen oma PÄÄTTÄVÄISYYS!

Onnittelut menestyjille, osanotto meille muille!

Kyllä Mäntsälään on mukava mennä, ei tarvi tulla pahoilla mielin pois, vaikkei itse ajo olisikaan ollut menestyksekäs!
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: Thormax - 29.11.03 - klo: 20.09
Kisat olivat ensimmäiset ja mieleen painuvat.

+ Aivän ällistyttävä pito (vertaan turkuun)
+ Todella hienot puitteet ja järjestelyt
+ Auton säätämisen onnistuminen
+ Vanne meni neljään osaan viimeissä finaalissa, pysyi kuitenkin kasassa
+ listaa voisi jatkaa...

+/- 0 Oma ajo

- Ei ehditty yhtään harjoittelemaan
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: Vihrea - 29.11.03 - klo: 20.09
Iltaa foorumin väki, määpäs kotiutusin vasta nyt  :D

Kerrataanpas vähän matkaa&kisaa!

Matka:

 -Bussit olivat erittäin mukavia, niissä oli hyvä nukkua.
 -Matka sujui nopeasti, bussien vaihto osui juuri nappiin.
 -4 tunnin matka ei ole mitään "tosimiehelle"

 Ja kiitokset bussimiehille neuvoista.   :)

Sitten kilpailun arvostelut:

 +Rata!!!
 +Porukka, 51, 25 stanukuskia niinku Matias mainitsi.
 +Oma ajo finaaleissa.
 +Tavaraa joululahjaksi  :roll:
 +VesaK:n haku bussiasemalta ja takaisin vienti. Ja kiitos jälleen sorvauksesta.

Miinukset:

 -Mekkaustilat, ahdasta...
 -Kuulutus ei kuulunut mekkaustiloihin.
 -Auton epäonni alkuerissä, seinään, siihen ovenkulmaan ajoin, 1/3 takaosasta pamahti rikki..
 -Revanssi ei onnistunut UniCueta vastaan, eli Jukkaa.  :)
Hyvät kisat, loistavat. Lisää lisää !!
Otsikko: sija
Kirjoitti: JQ - 29.11.03 - klo: 23.06
TS-10 A-finaalien sijoitukset menivät aika mukavasti kaikilla samanlailla molemmissa finaaleissa, vaikka tapahtumia riitti!
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: MattiM - 30.11.03 - klo: 09.40
Mukavat kisat olivat ja ajokin sujui yllättävän hyvin.

+ puffetti
+ leppoisa aikataulu, jossa pysyttiin
+ oma ajo
+ tunnelma

- TJ-10 finaalissa välillä aikamoista ryminää
- pientä flunssaa oli itsellä

Kiitokset järjestäjille!
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: Arska - 30.11.03 - klo: 17.06
Kiitokset kaikille järjestäjille!
CAi:lle voidaan nostaa hattua siitä, että hän veti yhden miehen shown.

Sitten vähän plussia ja miinuksia.

+ puffetti
+ tunnelma
+ sopiva määrä kuljettajia finaaleissa
+ siistiä ajoa virin finaaleissa

- ahdas tila
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: petka - 01.12.03 - klo: 00.08
Olimme pojan kanssa ensimmäistä kertaa aluekilpailuissa ja tässä muutamia mietteitä.

Järjestely olivat hienot, aikataulut pitivät ja homma toimi kaiken kaikkiaan hyvin.

Arvokasta oppia tuli, mutta vähemmän kuin ajattelimme.

Kilpailu kesti 7 tuntia. Siihen päälle matkat 1h 30 min. Ajoaika TJ:ssä oli 4x4 min eli päivän aikana ajoimme kokonaiset 16 min.

Akkujen lataukseen meni noin neljä tuntia (neljä akkua) ja purkamisiin vajaa tunti. Uraksta olisi selvinnyt mainiosti myös ajamalla yhdellä akulla kaksi erää.

Neljän minuutin eräpituus tuntuukin aivan käsittämättömän lyhyeltä. Jos ajettaisiin 6 minuutin eriä arvokasta kilpailukokemusta kertyisi 1,5 kertainen määrä. Kilpailupäivä pidentyisi vain 8 minuutilla.

Kaluston puolesta pidempien erien ajaminen olisi täysin mahdollista. Rengas kulut hieman lisääntyisivät samoin moottorin huollot.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: Mr Cale - 01.12.03 - klo: 00.35
Lainaus käyttäjältä: "petka"
Jos ajettaisiin 6 minuutin eriä arvokasta kilpailukokemusta kertyisi 1,5 kertainen määrä. Kilpailupäivä pidentyisi vain 8 minuutilla.
Vaikka kilpailupäivän lyhyenä pitäminen ei varmasti olekaan mikään syy 4 minuutin eriin, niin lasketaanpa hieman:

25 kuskia => Viisi viiden auton alkuerälähtöä (=10min).  
Kaikki ajaa kaksi alkuerälähtöä (+ 10 min).
+ Kolme finaalia (+ 6 min)
ja nämäkin kahteen kertaan (+ 6 min)

Eli päivä pitenisi 32 minuuttia.


Mutta vakavasti.
Ajoaika on tällaisissa myös 0-tason aloittelijoille suunnatuissa kilpailuissa sen takia niin lyhyt, että myös halvemmilla ja pienempikapasiteettisimmilla akuilla, joita aivan aloittelijoilla yleensä on,  pääsee helposti maaliin. Tällä tavoin kynnys kilpailemisen aloittamiseen on mahdollisimman matala.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: Erkki E - 01.12.03 - klo: 08.46
Mainiota kun etelän miehetkin kiinnittävät huomiota matka-aikoihin oikein useammassa kommentissa. Jopa 1,5 tuntia oli mennyt matkoihin! Kun esim. oululaiset lähtevät Mäntsälään, menee matkoihin noin 15 tuntia, Turkuun vähän enemmän, Laukaalle vähän vähemmän jne. Olosuhteet ovat mitkä ovat, niistä emme valita! Tervetuloa kisaamaan vaan tänne pohjoisen suuntaan!
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: CAi - 01.12.03 - klo: 09.31
Kiitoksia Mäntsälän MiniRacingin puolesta kaikilla osallistujille !

Yksi asia:
Tulevaisuudessa ja jo Hyvinkäällä tulee ottaa taas vanha kunnon tuomaritoiminta käyttöön. Finaaleissa ja jopa alkuerissä oli aivan liikaa peräänajoja ja ohitse päästämättömyyttä....
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: petka - 01.12.03 - klo: 09.53
Hyvä huomio Mr Calelta, sillä kilpailupäivä pitenisi todella 32 min (järjestäjien osalta) . Uskon kuitenkin, että kannattaisi edottomasti panostaa pidempiin eriin, sillä 50% ajoajan lisäys olisi todella merkittävä.

Nyt aloittelijoilla menee erästä 2 ensimmäistä minuuttia ajorytmin hakemiseen ja viimeiset kaksi minuuttia pysytään jotakuinkin radalla.

Akkujen kestosta sen verran, että aloitteleva juniori (C-finaali) ajaa 3300 akulla noin 15 min (näillä melkein kaikki näyttyivät ajavan. Onko muita edes myynnissä??). Hintapuolikaan tuskin on ongelma, sillä 3300 irtokennot maksavat noin 7 euroa = 42 e/akku. Kaksi akkua riittää kisapäivään.

Jos yhdellä akulla ajaa 40 kisalatausta niin kaksi akkua riittää 20:een kilpailuun. Tällöin akkujen hinta /kilpailu on 4,20 euroa  miinus jäännösarvo (joka voisi olla esim. 10e) niin hinta/kilpailu on 3,2 euroa (vrt. osallistumismaksu).

Myös muut suoraan kilpailemisesta aiheutuvat kulut (moottori-, rengas-, ja matkakulut) ovat yksittäinkin suuremmat/kilpailu kuin akuista aiheutuvat kulut.

Kustannuksia on siis paljon erilaisia, joista monet jätetään huomioimatta. Parhaiten kuitenkin saisi kivalle harrastukselle vastinetta jos harrastajien ajoaikaa lisättäisiin.

Olisi hauska kuulla muiden TJ-kuljettajien ja huoltajien mielipiteitä eräpituudesta.



 

 [/quote]
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: tuukka.m - 01.12.03 - klo: 11.35
Ei todellakaan läheskään kaikilla ole noita edellä mainittuja 3300 akkuja. Ja jos on kaksi 3300 akkua ja ajaa niillä kokokisapäivän pitää ottaa huomioon että kerkeääkö kahta akkua lataamaan(varsinkin jos laturi lataa max 3a) sillä pitäähän ne akut purkaa. Jos kuvitellaan että suraavassa kisassa ajan kahdella akulla koko kisapäivän(eli kolme latausta per akku) onko kolme latausta liikaa yhdelle päivälle.?

4min tai 5min on hyvä eränpituus.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: TTKoo - 01.12.03 - klo: 11.39
Tuukka sen ehtikin kirjata, kuinka se asia käytännössä on!
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: CAi - 01.12.03 - klo: 12.03
Lisäksi kaikki tietää mitä viimeisellä minuutilla 4-5min. tapahtuu hiilille ja kollektorille + koko moottorin lämpötilalle!

Luokkaa pitäisi voida aloittaa ajaa 13 -21 € (1300-1700-1900 Mah) pötkö-akulla ja myöhemmin vasta voisi sijoittaa, kun on A-finaalitasolla 3300 akkuihin
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: petka - 01.12.03 - klo: 12.06
Harjoituserät voi ajaa niillä vanhoilla akuilla. Kilpailuerät sitten uusilla. Jos erän pituus on 6 min, niin akuissa on 50% vähemmän purettavaa ja 7 tunnin kisapäivän aikana ehtii kyllä ladata ja purkaa akut kahdesti.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: VesaK - 01.12.03 - klo: 12.17
Mielestäni Petka kirjasi todella hyvin ekoissa kisoissaan käyneen "tallin" tuntemuksia. Juuri näitä näkökulmia tarvittaisin paljon lisää!

TJ-luokan ajoajasta käytiin vuosi sitten aikamoinen vääntö, koska se oli pikkuisen kenttää huomioimatta muutettu 5 minuutista 4 minuuttiin. Jos oikein muistan jossakin nähneeni, niin virhe korjataan, ja ensi vuonna palataan 5 minuuttiin?

4 minuutin erän takana oli se sinänsä hyvä ajatus, että aloittelijoiden kynnystä osallistumiseen madalletaan, juuri esim. akkujen vuoksi. Mutta kuten jo tuolloinkin todettiin, se peruste oli useamman vuoden ajastaan jäljessä: tilanne on nyt se, että 3000 ja 3300-akuista jää latausta käyttämättä ongelmaksi asti.

Jos TJ-kuskilla on ainoastaan 1700-2000-2400 akkuja, on hänen luonnollinen siirtymisensä myöhemmin TS-luokkaan varsin kallis hyppäys, kun kaikki akut on uusittava kerralla.

Toinen peruste oli moottorin voimakkaampi kuluminen kuumetessaan viimeisen ajominuutin aikana. Hyvä ajatus sekin, mutta koskee oikeastaan enemmän ihan kärkikuskeja, jotka saavat moottorista kaiken tehon irti. He myös satsaavat kalustoon aika paljon, eikä moottorin 5. ajominuutti ole siten käytännössä kovinkaan merkityksellinen asia.
Aloittelijan ongelma tämä ei mielestäni ole.

Petkan toteamus aloittelijan ajorytmin löytymisestä jossakin 2 minuutin vaiheilla oli hyvä pointti. Ajajakorokkeella itsekin käyvänä olen ihan samaa mieltä.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: petka - 01.12.03 - klo: 12.26
Hiilille ja kollektorille ei ainakaan meidän kokemuksen mukaan tapahdu muuta kuin normaalia kulumista, jos ajaa oikeilla välityksillä.

Jos aloittaa kilapailemisen Cain mainitsemilla halvoilla pötköakuilla käy helposti vanhanaikaisesti eli kuski pärjääkin mukavasti ja kahden kilpailun jälkeen pullonkaulana ovat akut. Menestyäkseen on hankittava uudet akut ja vanhoihin käytetyt rahat esim. 4x21 e ovat menneet kuukaudessa harakoille.

Ja akut ovat tosiaan vain pieni osa kisabudjetista.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: Mr Cale - 01.12.03 - klo: 12.40
Totta tuokin. Pidetään kuitenkin mielessä, että kyseessä on kerhokisat. Näiden kisojen kenties tärkein tehtävä on antaa uusille harrastajille mahdollisuus kokeilla kilpailuissa ajamista ja tutustua kilpailutoimintaan mahdollisimma pienin panostuksin ja velvoittein.

Menestystä voi lähteä sitten hakemaan NM-sarjasta ja kansallisista kilpailuista, missä ajoaika tullee ensivuonna olemaan enemmän kuin 4 minuuttia, kuten VesaK jo mainitsikin.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: CAi - 01.12.03 - klo: 12.41
Lainaus käyttäjältä: "petka"
Hiilille ja kollektorille ei ainakaan meidän kokemuksen mukaan tapahdu muuta kuin normaalia kulumista, jos ajaa oikeilla välityksillä.


Niin, tuossahan sitä opin tietä on useammalle vuodellekin  :wink:
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: petka - 01.12.03 - klo: 13.15
Täytyy palata hieman taaksepäin. Eli alunperin halusin lisää ajoaikaa kun se nyt oli laskelmien mukaan järkyttävän vähäistä suhteessa panostuksiin ja helpoin tapa lisätä ajoaikaa on eräpituuden lisääminen 50%.

Näihinkin aloittelijoiden "kerhokilpailuihin" osallistui huomattavan paljon SM-tason kärkikuljettajia. Kilpailijoita oli myös Olusta, Tampereelta, Helsingistä ja Turusta eli ympäri maata.

Joku raahautui paikalle Turusta bussilla Helsinkiin ja taas bussiila Mäntsälään ja takaisin vain saadakseen ajaa kilpaa (4x4min=16min). Olisi tämäkin kaveri varmaan mielellään ajanut hieman enemmän.

En usko, että kisaaminen onnistui keneltäkään kovin pienin panostuksin ja velvoittein.

Olisiko TJ-luokan kuskeilla mahdollisuus kertoa panostuksistaan ja kisabudjeteistaan?

Teen itse laskelmat mitä olemme ajatelleet laittaa noin 20 kisan ajamiseen ja julkaisen ne täällä.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: CAi - 01.12.03 - klo: 13.23
Kuluja ei kannatta kyllä paljoo laskee....tulee vaan paha mieli :lol:

Veikkaan, että helpolla menee sellainen yli 5000 euroo vuodessa ja ei taida riittääkään. Varsinkin jos mukaan lasketaan matkat, hotellit, treenit, kisat....

Myöhäsen Tomilla meni muistaakseni 2001 n. 70 000 mk vuodessa ja Hokkasilla yli 100 000 mk, kun eivät saaneet tiimikamoja, vaan maksoivat matkat ja vermeet omasta pussista.

edit:
Selvennys: Tällä rahalla kierrettiin jo Euroopan kisoissa.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: Alfa - 01.12.03 - klo: 13.57
Huhhhuh ompas kovat budjetit  :shock:
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: uni - 01.12.03 - klo: 14.39
Itselläni arvio ensi vuoden kilpailubudjetista (ilman matkoja ja majoituksia) pyörii jossain 1000-3000€ välillä, riippuen mitä onnistun vuoden aikana rikkomaan. Tämä siis käytännössä kattaa sekalaisen määrän TJ-10 skaboja plus kolme kappaletta TP-10 skaboja.

Matkat ja majoitukset tuohon päälle sitten, mitälie tulee, liika monta euroa kuitenkin. Mutta eipä sitä voi rahassa mitata  :)

Voi olla yläkanttiin, voi olla alakanttiin. Sen näkee sitten ensi vuoden joulukuussa. Ensimmäinen kilpakausi vasta starttaamassa.

Tavoitteena A-finaalit jo kesäkuussa.... 2005.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: CAi - 01.12.03 - klo: 14.51
Sitä rahaa tuppaa menemään yllättävän paljon kun laittaa riviin.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: MOS - 01.12.03 - klo: 14.51
Noniin, omasta mielestäni kisat olivat hyvät kerhokisat. Kyllä Olli osaa. Tässä plussia ja miinuksia.

Plussat:

+ Omasta mielestäni siistit A-finaalit virissä.
+ Hyvin organisoitu puffetti.
+ Veinin kanssa kovaa skabaa viimeisessä A-finaalissa.
+ Oma ajo.

Miinukset:

- Hiukan ahdasta.
- Oli iha kauheet paineet  :mrgreen:
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: Vesa - 01.12.03 - klo: 14.54
Lainaus käyttäjältä: "petka"


Näihinkin aloittelijoiden "kerhokilpailuihin" osallistui huomattavan paljon SM-tason kärkikuljettajia. Kilpailijoita oli myös Olusta, Tampereelta, Helsingistä ja Turusta eli ympäri maata.


Viittaatko Mäntsälän kertsikioihin? Ketä Oulusta oli paikalla?
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: petka - 01.12.03 - klo: 15.12
Taisin luulla, että Erkki E oli paikalla, mutta hän ehkä tarkoitti kirjoituksessan, että Oulusta on pitkä matka kisapaikoille noin yleisesti.

Kritiikkini aihe kuitenkin on edelleenkin se, että onko järkevää ajaa kilpailuissa 4x4 minuutin erät (yht. 16 min.) TJ-luokassa, kun näytää siltä että kaikki panostavat melko paljon kilpailuihin.

Lisää ajoaikaa saa vain erien pituuksia muuttamalla tai eriä lisäämällä. Helpointa lienee nykyisellä kalustolla erän pituuden muuttaminen.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: Matias V - 01.12.03 - klo: 15.20
Ajoajasta; Itse olen sitä mieltä että ajoaikaa pitäisi nostaa 5 minuuttiin. 6 Minuuttia olisi tosi kiva ajaa, mutta koneen lämmöt nousee niin kauheasti että kollektori palaa ja hiilet palaa. Laitan tänne kohta kuvan omasta kollektoristani tokan finaalin jälkeen, ei kovin paha, mutta 5 minuutin jälkeen voisi olla toisin!

4minuuttia on liian vähän, koska ei siinä oikeen kerkeä ajamaan.

Toivomus, voisiko Alue-8 kisojen alkueriä/finaaleja siirtää tunnilla eteenpäin? Sillä kun saapuu 8 aikaan paikalle ja vapaaharjoitus alkaa klo 8.03, niin mitä siinä ajassa kerkeää tehdä autolle? Ei mitään!
Normaalisti alkaa alkuerät n. klo 10.00 ja siinä on 2 tuntia aikaa, siinä pitäisi olla tunti enemmän aikaa, jotta ehtii harjoitella, hakea setuppia, yms...

Riksun ja Mäntsälän kisat ovat molemmat loppuneet 15-16 välillä, haittaisiko jos kisat loppuisivat 16-17? Minua ei haittaa, Haittaako muita?


-M.V
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: Vihrea - 01.12.03 - klo: 15.25
5min saattaa kuulostaa sopivalta, ei siinä akkujen kustannukset paljoa nouse varsinkin kun 3300 akkuja saa nykyisin melkein samaan hintaa kun 2400 akkuja.. Tiedä sitten niitten laatua.

EDIT: Yhdyn Matiakseen, en kerenny kertaakaan harjoitella mäntsälässä, kello kävi liian nopeasti. Jos vähän siirrettäisiin, tai lisättäisiin lisää harjoituksia. tai jotain sinnepäin.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: tuukka.m - 01.12.03 - klo: 18.42
Lainaus käyttäjältä: "petka"
Kritiikkini aihe kuitenkin on edelleenkin se, että onko järkevää ajaa kilpailuissa 4x4 minuutin erät (yht. 16 min.) TJ-luokassa, kun näytää siltä että kaikki panostavat melko paljon kilpailuihin.

Lisää ajoaikaa saa vain erien pituuksia muuttamalla tai eriä lisäämällä. Helpointa lienee nykyisellä kalustolla erän pituuden muuttaminen.

Ota huomioon että sm-sarjassa ajetaan 2xharjoitukset 3xalkuerät 3x a-finaalit muut 2x. Eikä sm-sarjan kisat yhtään sen kummallisempia ole kuin ALUE-8 ainoa suuri ero on varmasti se ,että sääntöjä noudatetaan tarkasti ja osallistumiseen tarvitsee myös lisenssin.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: VesaK - 01.12.03 - klo: 18.50
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Kuluja ei kannatta kyllä paljoo laskee....tulee vaan paha mieli :lol:

Veikkaan, että helpolla menee sellainen yli 5000 euroo vuodessa ja ei taida riittääkään. Varsinkin jos mukaan lasketaan matkat, hotellit, treenit, kisat....

Myöhäsen Tomilla meni muistaakseni 2001 n. 70 000 mk vuodessa ja Hokkasilla yli 100 000 mk, kun eivät saaneet tiimikamoja, vaan maksoivat matkat ja vermeet omasta pussista.

edit:
Selvennys: Tällä rahalla kierrettiin jo Euroopan kisoissa.

Täytyy muistaa, että on ihan eri asia puhua aloittelija-harrastajastakisaajasta kuin aktiivikisaajasta, joka kiertää kaikki maamme isot kisat sekä omat kerho- ja aluekisansa, ja satsaa täysillä kalustoon.

Kisoihin osallistuu NM-tasollakin harrastajia, joiden rahalliset satsaukset ovat niin pieniä, että aktiivikisaaja ei sitä edes uskoisi. Ja myös pärjää siellä, sillä ajotaito on ainoa, millä päästään TJ-10:n A-finaaliin asti!

Ihan lonkalta karkea arvio budjetista, jolla pärjää sisäkauden jo kivasti, kun perushankinnat on tehty: 2 moottoria, 2 rengassatsia, 3 akkua, varaosia. Yhteensä 400€ hujakoilla. Ja hankinnoista riittää iloa kauden jälkeenkin vielä pitkään.

Osallistumismaksut koko NM-talvisarjaan 4x20€ plus kaikkiin kerhokisoihin 8x5€ = 120€. Lisenssi 24€.

Miten matkakulut lasketaan, vai lasketaanko ollenkaan, voi jokainen päättää itse.

Jos kiertää vain kerhokisat, on budjetti vastaavasti pienempi.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: VesaK - 01.12.03 - klo: 19.15
Lainaus käyttäjältä: "petka"
Lisää ajoaikaa saa vain erien pituuksia muuttamalla tai eriä lisäämällä. Helpointa lienee nykyisellä kalustolla erän pituuden muuttaminen.

Mitä A8-kilpailuihin tulee, itse toivoisin enemmän eriä.

Yksittäisten erien lukumäärä opettaa ehkä vielä enemmän kuin pelkät ajominuutit.

2+2 erää on vähän, ja jo järjestäjien suurta työtäkin ajatellen saman tien voisi kisaa jatkaa vähän pidempäänkin.

Aloittelevalle junnulle, kuten usein myös kokeneille konkareillekin, sattuu keskimäärin joka toisessa tai joka kolmannessa erässä jotakin sählinkiä, kuten teknistä vikaa autossa, auton rikkoontumista tai perusteellisia kuperkeikkoja ja joukkokolareita. Koko kisa menee helposti pilalle, jos neljästä erästä kahdessa sattuu jotakin, mikä ei ollut suunnitelmissa :wink: .

Toisaalta, kyse on "vain" kerhokisasta, ja ajettavien luokkien määrä voisi olla suurempikin, jolloin aika alkaa käydä kortille. Nythän ei ole ollut 1:12 ja S2-10 -luokkia lainkaan, jotka viime vuonna taisivat olla edustettuina joka kisassa.

Kaikesta huolimatta ehdotan ensi kaudelle 2+3 tai 3+2 -systeemiä. Mitä ovat kisajärjestäjät mieltä?
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: Cruisaaja - 01.12.03 - klo: 21.15
Tämä on ehkä vähän ohi tämän aiheen, mutta itse ajoajasta puhuttaessa esim. Rajatorpan tunninkisoissa joissa Gp- akuilla ajetaan jopa 12 min stinttejä tuon 40min aikana. Eikä siinä säästellä sähköä missään vaiheessa vaan täysillä mennään heti alusta alkaen, samalla muiden vauhtia seuraten.

Voin kertoa että tuon ajorupeaman jälkeen on tyhjä olo niin akuilla kuin itselläkin :mrgreen:

Suosittelen muillekkin ja samalla ihmettelen miksi ei tuota vastaavaa kisaa harrasteta muuallakin. Käy muuten hyvästä kestävyys harjoittelusta :wink:
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: petka - 02.12.03 - klo: 08.30
Tuukka.m tiivisti asian kivasti. Sm-sarjassa ajetaan huomattavasti enemmän. Nopeasti laskien ajoa tulee 40-44 minuuttia eli n. 250% enemmän.

Alueen kilpailuissa ajoaika jää helposti niihin neljään neljän minuutin erään. Loput 7-8 tunnin päivästä tulee lähinnä katseltua.

Jos istuu paljon bussissa, niin tulee hyväksi bussissa istujaksi ja jos pelaa paljon, niin tulee hyväksi pelaajaksi. "J. Tamminen".

Tunnin kisoissa ajetaan tosiaan jopa 12 minuuttia yhdellä akulla ja 45 minuutta yhtä soittoa samalla mootorilla ja muilla vermeillä eikä kollektorit pala jne.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: TTKoo - 02.12.03 - klo: 11.05
On jo pitkän aikaa ollut sellainen tunne, että jotain on unohtunut!
En vain muista mita.  :shock:

Mietin sitä tiimin sisältä, kunnes huomasin sen olevan kisapaikalla!
Ilman sitä, kilpailu ei olisi kilpailu, vaan arvaus ja jossittelu kohtaaminen!

TULOSPALVELU kaikkine "lisukkeineen"!

Kiitokset ALUE 8:n osalta LEFALLE !

Näyttämöllä ollut kisoissa, kuitenkin niin huomaamattomasti ja itsestään selvyytenä pidettynä!

Samalla Kiitokset kaikille kisapaikoille, toimihenkilöille!

Työnne taidetaan huomata vasta sitten, kun jotain on sattunut menemään pieleen! Todella harvoin näin on käynyt
.
Näin itsestäänselvyytenä sitä pidämme, samoin kuin sitä, että me osallistujat voimme mokata alinomaa! (puhun nyt ennenkaikkea omasta puolestani edellisen lauseen)

Joten ISO KÄSI !!!
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: VesaK - 02.12.03 - klo: 12.44
Lainaus käyttäjältä: "petka"
Alueen kilpailuissa ajoaika jää helposti niihin neljään neljän minuutin erään. Loput 7-8 tunnin päivästä tulee lähinnä katseltua.

Pienoisautoilussa ei oikeastaan pitäisi kovasti laskeskella ajominuutteja. Jos niin asiaa tarkastelee, niin ainakin kustannukset per minuutti näyttävät olevan vallan vuorineuvostasolla :wink:

Kilpailujen erät ja ajominuutit ovat tietenkin huipennus, mutta sen takaa löytyy paljon, paljon muuta. Harjoittelua, auton säätämistä ja korjaamista, kokeilua, tutkimista, kotona puslailua, kavereiden kanssa kanssakäymistä, keskustelufoorumia, ym ym. Kisailu on kaikesta tästä yksi osa, tosin se kaikkein paras.

Koska meillä VAU:n kotiradalla samaa tilaa käyttävät myös jousiampujat (jotka toivottavasti eivät milloinkaan minkään erehdyksen vuoksi ole samaan aikaan harjoittelemassa kuin me), niin tulee mieleen vertaus: jousiammunta harrastuksena on varmasti paljon muutakin kuin se hetki, jolloin jännitetyn jousen jänteen vapauttaa, ja nuoli lähtee matkaan...
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: Jukka - 02.12.03 - klo: 14.03
Olen CAi:n kanssa samalla linjalla, että tuomarointia on syytä tiukentaa. Itse olen kanssa aloittelija enkä vielä tiedä milloin olen syypää kolareissa ja milloin en.
Mäntsälässä, varsinkin toisessa TJ:n b-finaalissa oli sellainen romuralli käynnissä, että oiekin hirvitti. Yksi syyllinen varmasti löytyy kun katsoo peiliin, mutta olisi todella tarpeellista tietää milloin tulee tehtyä moka, että osaa varoa vastaisuudessa.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: -Tony- - 02.12.03 - klo: 15.19
Jukka: pääsääntöisesti syyllinen fiilis pitäis hiipiä puseroon jos ajaa toisen auton päälle (esim perään)  tai oikaisee radalla.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: Jukka - 02.12.03 - klo: 15.24
Peräänajoissa tarkoitan lähinnä epäselviä tapauksia (omasta mielestä) esim. edellä oleva pyörähtää ja "jyräät" yli tai toinen leikkaa eteen ja ajat sen takia perään.
Oikaisujen suhteen voin olla rauhallisin mielin. Yleensä ajolinjat on sellasia, että tulee kierrettyä ylimääräisiä koukeroita  :mrgreen:
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: Mr Cale - 02.12.03 - klo: 15.32
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
Peräänajoissa tarkoitan lähinnä epäselviä tapauksia (omasta mielestä) esim. edellä oleva pyörähtää ja "jyräät" yli tai toinen leikkaa eteen ja ajat sen takia perään.
Nuo ovat juuri niitä tuomarin unelmatapauksia. Muutama vuosi sitten muistaakseni Seinäjoella jahtasin finaalissa Torikan Tommia (radalla ja kauko-ohjattavilla autoilla ;)) lähietäisyydellä. Tommin auto spinnasi suoran päässä poikittain ja osuin siihen sillä seurauksella, että Tommi lensi silloin niin muodikkaan suoranjälkeisen shikaanin yli. Pääsin Tommista tässä tilanteessa ohi ja kaiken lisäksi Tommille tuomittiin oikaisusta stoppari tai aikasakko. Eli ei ole aina niin helppoa...
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: -Tony- - 02.12.03 - klo: 15.52
Jukka: Kun "hiillostustilanteessa" edelläajava pyörähtää eteen niin eihän siinä ehdi edes kissaa sanoa joten siitä melkein varpilla seuraa törmäys. Ei sellaisesta tilanteesta stopparia anneta päälle ajaneelle. Selvästi vaikeampi tilanne tuomareiden kannalta on kun  "hiillostustilanteessa"  ajetaan todella lähekkäin ja edellä ajavan perä lähtee luistamaan, vauhti hiljenee selvästi enemmän kuin oli oletettu ja ajolinja muuttuu, seuraa päälleajo. Tällaisessa tilanteessa tuomareiden tulee olla asiansa osaavia ja hyvin tilanteen tasalla.  Edellämainittu tilanne kuuluu todellakin niihin Mr Calen mainitsemiin unelmatapauksiin.
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: VesaK - 02.12.03 - klo: 18.25
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
Olen CAi:n kanssa samalla linjalla, että tuomarointia on syytä tiukentaa. Itse olen kanssa aloittelija enkä vielä tiedä milloin olen syypää kolareissa ja milloin en.
Mäntsälässä, varsinkin toisessa TJ:n b-finaalissa oli sellainen romuralli käynnissä, että oiekin hirvitti. Yksi syyllinen varmasti löytyy kun katsoo peiliin, mutta olisi todella tarpeellista tietää milloin tulee tehtyä moka, että osaa varoa vastaisuudessa.

Pistänpä tähän "tuomarin näkökulmaa" 3-4 harjoitustuomaroinnin tuomalla suurella kokemuksella.

Ensimmäisessä A8-kisassa tuomarin linja oli lempeä, ja jaossa  oli vain huomautuksia. Tämä siksi, että mukana oli useita ensikertalaisia, joille emme halunneet aiheuttaa lisästressiä. Huomautuksista kisaajat kuitenkin tiesivät tuomarien olevan mukana pelissä, ja jo silläkin on selvästi vaikutusta.

Mäntsälän kisassa tuomarointia ei ollut, mutta sama kävi siellä mielessäni, että tarvetta olisi ollut. Ei ekakertalaisten vuoksi, vaan siksi, että kokeneetkaan kisaajat eivät anna aika-ajoissa tilaa nopeammille. Tähän tulen itse puuttumaan entistä enemmän, jos vielä tuomarina olen.

Usean auton joukkokolarit ja nopeat perättäiset törmäilyt ovat erittäin vaikeita tuomaroida. Juuri siksi niissä rytinäerissä, joissa kilpailijoiden mielestä tuomarin pitäisi antaa kuulua itsestään kaiken aikaa, hän onkin pääasiassa hiljaa.
Tuomari voi olla tilanteen tasalla ainoastaan silloin, kun hän on seurannut tapahtumien kehittymistä alusta asti. Ja kun hän on niin tehnyt joidenkin autojen kohdalla, hänellä ei voi olla mahdollisuutta tuomita sitä, mikä tapahtuu samanaikaisesti jossakin muualla. Tästä johtuvat useimmat kitkerät kokemukset siitä, miksi sai peräänajosta rangaistuksen, mutta kun joutuu itse peräänajetuksi, siitä ei rangaistakaan ketään.

Tuomari voi siis hallita vain pienen osan tapahtumista, ja se pitäisi kisaajien aina ymmärtää. Eihän voi etukäteen tietää, missä joku on kohta kärsimässä vääryyttä.

Kuten aiemmin jossakin on todettu, tuomarin ei myöskään pidä ymmärtää itseään rankaisijaksi, vaan oikeuden jakajaksi silloin, kun joku on syyttömästi kärsinyt.

Lyhyen tuomariurani aikana olen jo saanut maistaa täysin asiatonta poskensoittoa, aikuis-kuskilta, pelkän huomautuksen johdosta, jonka oli itse ansainnut. Tuomarointi on arvokasta työtä ja siinäkin voi päästä kokemaan onnistumisen tunnetta, mutta lapselliset mussuttajat vievät siitä hommasta äkkiä mielenkiinnon pois.
Otsikko: Pieni korjaus
Kirjoitti: _Team Hok_ - 02.12.03 - klo: 20.50
Cai:n arvioimaan ruhtinaaliseen :!:  vuoden kisapudjettiin sisältyy kilpailu kulujen lisäksi koko perheen vuoden ruokakustannukset, mäntsälän sähkön sähkökustannukset, koko perheen vaatteet ja asuntoauto :!:  :o  Ja mitä pientä kivaa pienoisautoilun ohessa kuluja tulikaan :?:  Joten ........................................................... ....
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: artov - 02.12.03 - klo: 22.12
Cai:n arvioima budjetti on kyllä aika lähellä..tässähän puhutaan ihan Suomen kärkikuskeista, jotka eivät saa tiimikamoja. Olen kuullut itse että 10 000 € olisi mennyt tällä kaudella, jätän nimen kuitenkin nyt mainitsematta. Jos haluaa ja taidot riittää ajamaan TOSI lujaa!
Otsikko: Alue-8 Mäntsälän kilpailun tulokset ja jälkipelit
Kirjoitti: VesaK - 03.12.03 - klo: 12.35
Eräs tärkeä näkökulma kerhokisojen pituuteen.

Lainaus Lefalta saaamastani e-mailista:
........................................................... .....................................
Vielä näistä aikatauluista, esim. RiiUA:lla ja MäntSRK:lla piti kisapaikan olla meidän osalta tyhjä klo 17:00 mennessä. Pitäisi laskea kisajärjestäjille ainakin noin tunti aikaa kasata matot ja siivota paikat seuraaville. Kierroslaskentakin tarvii jonkin verron aikaa poistua paikalta.
Eli kisapaikka ei tyhjene sillä että kisaajat lähtee kotiin.
........................................................... .....................................

Hyvä pointti, ja vastaa usein esitettyyn kysymykseen kisan varhaisista alkamisajoista.