RC10.FI
Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: copter - 25.03.11 - klo: 00.27
-
Merkitkää ajoissa muistiin:
http://www.autourheilu.fi/koulutus/koulutuskalenteri/28848.aspx
Tavoite on, että jokaisesta SM osakilpailun vuonna 2012 järjestävästä seurasta olisi vähintään yksi osallistuja.
Tällä hetkellä aktiivisia tuomariston puheenjohtajia on vähemmän kuin sormin voidaan laskea, joten tilanne on vähintään huolestuttava. Kaudella 2012 tavoite on, että jokainen seura joka järjestää SM osakilpailun pystyy tarjoamaan tuomariston puheenjohtajan toiseen kaudella 2012 järjestettävään kilpailuun.
Tarkka aika ja paikka tarkennetaan myöhemmin.
-
Kait tonne voi tulla vaikka ei SM-kisoja järjestävään seuraan kuulukkaan ? Mitä muuta henkilöltä vaaditaan ?
-
Kyllä voi tulla, ja olisi toivottavaakin, että toimitsijoita olisi mahdollisimman monesta suunnasta. Minimivaatimuksena kuintekin tuo Matin mainitsema jokaisen seuran edustaja, jotka kisoja järjestävät.
-
Monena vuonna samaan yhteyteen on liittynyt myös hieman eri asioihin painottuva päätoimitsija ja/tai toimitsijakoulutus.
Oliko 20.10. osalta jo otettu kantaa kohdetyhmään ja laajuuteen?
Rooleja on kisajärjestämiseen liittyen useita erilaisia (mun epävirallinen näkemys)
1. Tuomariston puheenjohtajan tehtävä on varmistaa että kilpailu viedään läpi AKK:n ym. voimassa olevia sääntöjä noudattaen (AKK nimeää henkilön)
2. Kilpailunjohtaja on toteutuksen ja läpiviennin osalta tapahtuman vastuuhenkilö (voi olla omasta seurasta tai muualta).
3. Toimitsijat muihin tehtäviin (mm. ajanotto, katsastus, ilmoittautuminen&rengasmyynti, erien järjestelyt ja lähettäminen, tuomarointi, tiedotus, puhvetti + mahd. muuta) hankki järjestävä seura
4. Kisaprojektilla tulisi olla yksi projektipäällikkö, joka koordinoi ja vetää valmistelutyötä. Rooleja löytyy tapahtuman koosta ja statuksesta riippuen hyvin monia erilaisia.
Kisaprojektin koko ja tarvittava toimitsijamäärä riippuu tapahtumasta (kirjoittajan arvioita)
-kerhokisa pyörii 1-2 henkilöllä
-SM-kisaan tarvitaan kisapäiville vähintään 6-7 toimitsijaa, mielellään enemmänkin
-PM-kisa menee suunnilleen samalla kuin SM-kisa
-EM-kisassa tarve sekä valmistelutyössä että kisan aikana on ainakin 2x SM-taso
-MM-kisassa huh huh
Tämä tarkoittaa sitä, että meillä vuosittain toteutettaviin kisoihin tarvitaan suuri joukko toimitsijoita ja valmisteluporukkaa. Mitä paremmin porukka on koulutettu hommiin, sitä sujuvammin kaikki pyörii.
-
Oikea päivämäärä on varmaan 22.10.2011 joka on lauantai. Otsikossa oleva 20.10. 2011 kun on torstai.
http://www.autourheilu.fi/koulutus/koulutuskalenteri/28848.aspx
-
Ja paikkana on siis Oulu kuten palaverissa helmikuussa sovittiin. Tarkemmat tiedot tulenevat myöhemmin kun on ajankohtaista. Harmillisesti menee PM-kisojen kanssa päällekkäin (Tanska), enpäs muistanut kun oli puhetta ajankohdasta......
-
Nähdään Oulussa :azn:
-
Kyseessä on ainakin tällä hetkellä nimenomaan tuomariston puheenjohtajien koulutus. Mikäli tarvetta on muiden päätoimitsijoiden koulutukselle, niin se voidaan myös järjestää. Kuitenkin näiden kahden yhdistäminen on vähintään haastavaa käytettävissä olevan ajan puitteissa, joka käytännössä tarkoittaa että koulutukset tulee jakaa eri ajankohtiin (esim. la ja su).
Mitä tulee päivämäärään, niin tosiaan katsoin tuon ajankohdan AKK kalenterista, jossa viikonpäivä oli merkitty virheellisesti. 22.10. on tosiaan se oikea ajankohta, kuten yleensä (lauantai).
-
Onko tuomariston puheenjohtajan pesti nykymuodossa tarpeellinen?
Kilpailunjohtajan tieto taito järjestäjillä on SM-tasolla sama kuin tpj:lla.
Valvojan tehtävän valinnan voisi mielestäni suorittaa kisapaikalla, jossa löytyy lisenssimiehiä riittävästi.
Nykyisellään tehtävään halukkaita saa kysellä ja etsiskellä kissojen ja koirien kanssa.
Turhaa byrokratiaa tai akk:n käsienpesua.
-
Mielenkiintoinen ja aiheellinen kysymys Karilta.
Omalla kohdalla tpj:stä oli itselleni ensimmäisessä kilpailunjohtajana toimimisessa selkeästi apua ja tukea. Tosin sen saman tuen noviisille kilpailunjohtajalle olisi ehkä vielä paremmin voinut antaa kokeneempi kisajärjestäjä. Viime vuodet olen ajatellut ihan saman suuntaisesti kuin Kari.
Miten AKK nykyään perustelee tpj-käytännön tarpeellisuuden PIENOISAUTOILUSSA?
Onko mietitty vaihtoehtoja tai kehitysmahdollisuuksia?
Mitä lisäarvoa nykymallista saadaan?
Byrokratian vähentäminen on aina hyvä tavoite. Olisiko vaihtoehto vaikka jonkinlainen uusien päätoimitsijoiden kisakohtainen sparraus- tai tukikuvio yhdistettynä kilpailupaikalla olevan "päätoimitsijapätevän henkilön" käyttöön normaalin tuomariston tukena.
-
Onhan se tpj:n metsästäminen varsinkin nykyisin hankalaa, kun tekijöitä ei liikaa ole. Mutta joku järjestäjästä riippumaton kilpailijan oikeusturvan toteutumisen (=järjestäjän sääntötulkintojen) valvominen on kyllä pakko olla olemassa. Tässä vuosien varrella on nähty kyllä kaikenlaista sooloilua järjestäjien toimesta, mitä valvojat/tpj:t on sitten saanut hallintaan hyvällä tai huonolla menestyksellä...
-
Ite huomasin , että vaikiaa on järjestää tänäpäivänä SM-osakilpailua. Puoli päivää puhelimes ja mettästää valvojaa kisoihin. Tälläiset asiat pitääs olla jo AKK tai sit lajiryhmän toimesta katteltuna, kuka hoitaa minkäkin kisan ja niille vielä varamiehet. Kyllä ottaa nuppiin ruveta soittelemahan ympäri suomia ja kattella valvojaa kisoihi.. niin ku ei muuta tekemistä olis... Liian paljon on yhden miehen "takana" asioita täs järjestelmäs...johonaki on mun mielestä vikaa ja palio !
-
Peesaan Teippimiestä , vaik en oo pohojanmaalta..... vallottaa kyl oon yrittänyt......huonolla menestyksellä,saaliiksi sain kuitenkin nipun hyvii kavereit ja huumorii....
-Barbie-
-
Ensi kauden alustava kalenteri on julkaistu, nyt jokaisesta järjestävästä seurasta ilmoittautumisia koulutukseen!
-
HOX HOX!
Nyt jokaisesta järjestävästä seurasta vähintään yksi henkilö voisi kipinkapin ilmoittautua em. koulutukseen. Tämä on edellytys, että kisoja saadaan jatkossakin järjestettyä.
-
Ilmoittautuminen koulutukseen päättyy ensi tiistaina eli 11.10.
Varsin vähän on ilmoittautuneita. Vähän on ristiriidassa kova halu saada lisää kisoja mutta vastineeksi ei olla valmiita kisoja tekemään. Eli ilmoittautumisia tulemaan, että saadaan osaavaa henkilökuntaa kisojen järjestämiseksi useampaan seuraan!
-
Ilmoittautuminen koulutukseen päättyy ensi tiistaina eli 11.10.
Varsin vähän on ilmoittautuneita. Vähän on ristiriidassa kova halu saada lisää kisoja mutta vastineeksi ei olla valmiita kisoja tekemään. Eli ilmoittautumisia tulemaan, että saadaan osaavaa henkilökuntaa kisojen järjestämiseksi useampaan seuraan!
Pieni tarkentava kysymys tähän kohtaan, että osataan orientoitua oikein.
Avausviestissä koulutus kohdentuu tuleviin tuomariston puheenjohtajiin, joka onkin yksi pullonkaula.
Tässä yllä puhutaan kisojen järjestämisen osaajien lisäämisestä, joka on kyllä myös pullonkaula.
Kuinka koulutuksen sisältö on suunnattu?
A) Enemmän tuom. pj:lle lähinnä kisapäivän aikaisen valvontaroolinsa mukaisiin tehtäviin vai
B) katsastamisen, kisan pystyttämisen, valmistelun ja organisoinnin asioihin eli niihin lukuisiin kilpailunjärjestäjältä tarvittaviin hommiin
Nuo eroavat minusta sisällöltään aika paljon.
-
Ollakseni rehellinen, en osaa tuohon vastata, toivoisin Matilta tähän vastausta, koska hän tilaisuuden vetää. Itse siis en ole paikalla tuolla koulutuksessa kisojen vuoksi.
Koitan saada vastauksen tähänkin ongelmaan mahdollisimman pian.
-
Kuinka koulutuksen sisältö on suunnattu?
A) Enemmän tuom. pj:lle lähinnä kisapäivän aikaisen valvontaroolinsa mukaisiin tehtäviin vai
B) katsastamisen, kisan pystyttämisen, valmistelun ja organisoinnin asioihin eli niihin lukuisiin kilpailunjärjestäjältä tarvittaviin hommiin
AKK:n koulutuskalenterissa (http://www.autourheilu.fi/koulutus/koulutuskalenteri/) lukee "Pienoisautoilun puheenjohtajat ja päätoimitsijat". Oman käsitykseni mukaan aamupäivällä koulutetaan tuomariston puheenjohtajan hommiin ja iltapäivällä sitten tuota päätoimitsijakoulutusta. Tuon koulutuksen käyminen vaaditaan, jotta voi saada pienoisautoilun päätoimitsijalisenssin.
-
Kuinka koulutuksen sisältö on suunnattu?
A) Enemmän tuom. pj:lle lähinnä kisapäivän aikaisen valvontaroolinsa mukaisiin tehtäviin vai
B) katsastamisen, kisan pystyttämisen, valmistelun ja organisoinnin asioihin eli niihin lukuisiin kilpailunjärjestäjältä tarvittaviin hommiin
AKK:n koulutuskalenterissa (http://www.autourheilu.fi/koulutus/koulutuskalenteri/) lukee "Pienoisautoilun puheenjohtajat ja päätoimitsijat". Oman käsitykseni mukaan aamupäivällä koulutetaan tuomariston puheenjohtajan hommiin ja iltapäivällä sitten tuota päätoimitsijakoulutusta. Tuon koulutuksen käyminen vaaditaan, jotta voi saada pienoisautoilun päätoimitsijalisenssin.
Osallistumista kaavailevien olisi hyödyllistä tietää itseään koskevan ohjelman aikataulu, jos koko ohjelma ei ole tarkoitettu kaikille. Voi joillakin vaikuttaa matkustamisen tapaan ja aikatauluun.
Joku saattaa jo olla matkansa varannut, mutta kysynpä kumminkin, että onko Oulu ainoa vaihtoehto pitopaikaksi. Tämä kysymys nousi esiin, kun tuossa kuultiin, että lajiryhmän Oululainen jäsen ei tilaisuuteen pääse osallistumaan.
-
Tuo koulutus laitettiin kalenteriin ennen kuin PM kisojen aikataulu oli tiedossa, joten valitettavasti en pääse paikalle. Mulla kuitenkin on valtuus muutenkin toimia valvojana.
Tällä hetkellä yli puolet ilmoittautuneista on Oulusta, jos koulutus siirtyisi muualle, tuskin kukaan lähtee paikalle. Aikaisempina vuosina koulutus on ollut aina jossain päin etelää joten nyt päätettiin ottaa vaihtelua siihenkin.
-
Muistutetaan vielä että huomenna päättyy ilmoittautuminen tuohon koulutukseen. Mites seuraavat paikkakunnat, onko teiltä tulossa paikalle henkilö:
-Joensuu
-Jyväskylä
-Seinäjoki
-Turku
-Helsinki
-
Milloin tulee infoa tästä tuomariston puheenjohtajien koulutuksesta?
-
Koulutus pidettiin pari viikkoa sitten. Minkälaista infoa tarvitset aiheeseen liittyen?
-
Jonkinlaista raporttia käydyistä keskusteluista, mihin pyritään panostamaan. Miten kehitetään halukkuutta puheenjohtajan tehtäviin.
Mahdollisia "kentän" toiveita ,kuulumisia.